Kirjoittaja Aihe: Villen vispilät  (Luettu 7415 kertaa)

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Villen vispilät
« : 15 Maaliskuu, 2013, 23:36:04 »
Aloitanpa minäkin tänne oman lokikirjan. Jos ei muuta, niin toimii ainakin jälkipolville varoittavana esimerkkinä.  ;D

Taustaa:

Itselle on siunaantunut kaksi ihanaa tyttölasta, jotka ovat nyt iältään kymmenen vuoden molemmin puolin. Sukupuolineutraalius tuntuu olevan päivän sana, mutta jostain syystä noista on varttunut hyvin perinteisiä tyttöjä: tykkäävät hamstereista ja mangasta – eivät hingu autorataa, legoja tai muuta sellaista.

Joskus on tätä tullut huokailtua ja todettua, että jonain päivänä isi ostaa itselleen radio-ohjattavan helikopterin tai jonkun vastaavan lelun. Vaimo laittoi asian korvan taakse ja viime jouluna paketista tuli tollanen Nikko Gyro Hawk.




Siitä se sitten lähti, kuten sanonta kuuluu…

GyroHawkilla leijuteltiin joululoma. Kolmisen viikkoa se kesti, sitten lakkasi toinen roottori pyörimästä. Kun tuota oli siinä harjoitellessa tullut torppailtua pitkin seiniä, arvelin, että takuuseen on turha vedota, joten päätin kurkistaa, olisko siellä jotain itse tehtävissä.



Aika nopeastihan tuo selvisi, että toinen moottori oli sökähtänyt. Kyselin maahantuojalta, että olisko tuollaista moottoria varaosana saatavilla. Ei ollut, mutta pyysivät kopterin nähtäväksi. Paluupostissa tuli uus vispilä. Tästä pisteet Amolle. :)




Siinä uutta moottoria googlettaessa löysin tietysti tieni tänne forumille ja aika nopeasti alkoi valjeta, että kopterointi on ihan todellinen harrastus, joka on vienyt monta kaveria mennessään. :) Eikä aikaakaan, kun myyntipalstalla keikkunut Futaban mankka oli löytänyt tiensä meikäläisen pöydälle ja Phoenixilla kokeiltiin oikean kopterin lennättämistä. Koska GyroHawk tottelee toisenlaisia komentoja, se sai jäädä. Ehkä siitä on lapsille riemua kesällä.

- - - - - -

Aikomus oli edetä rauhallisesti, lennellä simulaattoria ja käydä sitten keväällä ModelExpossa katselemassa oikeita koneita. Täällä foorumilla tuli kuitenkin käytyä melko aktiivisesti lueskelemassa tarinoita ja tietysti samalla pidettyä silmällä tuota myyntipalstaa – josko sieltä jotain…

Ja niinhän siinä kävi, että palstalle pamahti myyntiin hyvän oloinen Trex450X. Ei se siellä ehtinyt olemaan montaakaan tuntia, ennen kuin kaupat oli tehty. Pakettiin tuli vielä kotiinkuljetus ja perussäädöt Futaban mankkaan. Homma oli yhtäkkiä materialisoitunut. Vaimollekin piti näyttää, että kato, tähän se sun antama joululahja on nyt johtanut. :D

- - - - - -

Kopteri on siis hankittu ja laturi, akut ym. tarpeellista tilpehööriä tilattu. Seuraavassa jaksossa tarinaa ensilennosta, joka ei mennyt ihan putkeen...  ::)

« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2013, 23:39:35 kirjoittanut vnorra »

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #1 : 16 Maaliskuu, 2013, 00:12:56 »
Trex450X:n ensilento oli tällainen:




Muutama yritys nostaa kopteri ilmaan ja säätöjä mankasta, jotta vehje olis pysynyt pystyssä. Homma siis päättyi näiden harjoitusjalasten pettämiseen: http://www.leluja.net/000203-training-sets-p-683.html  >:(

Tokihan laskeutuminen oli melko rivakka ::), mutta täytyy kyllä sanoa, että tuo muoviläpyskä, joka sitoo harjoitusjalasten tikut yhteen, on naurettavan heppoinen. Ilmankos sitä myydään erikseen varaosana.  :P

En kyllä meinaa tuota varaosaläpyskää hankkia, vaan ratkaisen asian yksinkertaisesti esim. puupalikalla, johon poraan reiät. Varmana kestää paremmin tuota tikkujen vääntöä. Sinänsä mun mielestä on hyvä, että noi tikut sojottaa vähän alaviistoon ja ovat sen verran ohuet, että joustavat ja toimivat samalla myös iskunvaimentimina.

Onneksi muuten selvittiin minimaalisiin vaurioin. Ainoastaan landarit meni säpäleiksi. Uudet on jo tulossa trex-storesta. Tilasin saman tien kolmet – Murphyn lain mukaan valmiiksi hankittuja varaosia ei koskaan tarvita.  ;)

Miltä tuo kopteri näyttää noin muuten harjaantuneempien silmään? Jonkun verranhan tuo pyrkii kaatumaan, ja sitä yritin mankan trimmeillä hillitä. Näyttääkö tuo horjuminen siltä, että kopteri kaipaisi mekaanista säätöä, vai hoituuko mankasta? Ja onko oikea paikka säätää nimenomaan nuo tikkujen vieressä olevat trimmit?

Joku päivä voisin könytä tuon laitteen kanssa jonnekin kentän laitaan, jos joku konkari sitä vaikka viitsisi vähän kokeilla. Helsingin Ruskeasuolta kun lähden, niin mihin täältä kannattaisi suunnistaa?

-v-


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #2 : 16 Maaliskuu, 2013, 00:47:40 »
Hienoa, siitä se lähtee. Muuttuvalapakulmainen kopteri ei ole kaikkein helpoimpia radiolla ohjattavia, mutta sen varmaan jo tiesitkin.

Nyt kysytään kärsivällisyyttä, simu sulla jo onkin, lähtökohdat on todella hyvät, kopterin kokokin on sellainen että sillä on oikeasti onnistumisen mahdolisuudet.

Katsoin tuota videoa ja ekana pisti silmään että perällä on liikaa gainia todennäköisesti. Se alkaa vispaamaan puolelta toiselle. Tosin se näytti sen verran rauhalliselta vispaamiselta että voi olla myös mekaniikaassa klappia. Kokeilisin kuitenkin ensimmäisenä tiputta gainia. Noin se ei saa vatkata. Muuten tuo näytti ihan tavalliselta ekalta kerralta. Se harvoin pysyy kovin hyvin hallinassa.

Jos kopu pyrkii aina kallistumaan samaan suuntaan niin silloin swash on vinossa tai sitten painopiste ei ole kohdallaan. Veikkaan enemmän swashia. Säädettiinkö se tällaisella työkalulla http://www.trex-store.com/swashplate-leveler-p-3413.html

nyt pitää huomata etten tiedä sopiiko juuri tuo sun kopteriin eli selvitä se jos sulla ei ole tuota. Tämä oli vaan esimerkki!!!

Trimmillä voi säätää kentällä, mutta oikea paikka on swashin suoraan laitto ja huolellisesti tehtynä. Kun on varma että se on kunnossa niin sitten voi tietyin varauksin trimmeillä säätää. Kuitenkin nämä vetää aina johonkin. Riippuen tuulen suunnasta, kuun asennosta tai muuten kopun feng shuista. Siihen ei kannata lähteä että aina trimmaa, se ei tule olemaan ratkaisu, päin vastoin. Olen nähnyt miten lennättäminen menee pelkäksi trimmaamiseksi eikä se siitä muutu. Aina tuulee eri suunnasta eikä sitä voi trimmillä oikaista. Swash suoraan ja tikulla loput, mutta swashin suoristus oikeasti huolella.

Tilaa sulla oli tuossa ihan liian vähän ekalle kerralle. (ainakaan mun taidot ei riittäneet lähellekään tuollaisessa paikassa) Tilaa pitää olla oikeasti paljon ympärillä. Etsi joku marketin parkkipaikka sen jälkeen kun asiakkaat ovat lähteneet, tarvi oikeasti tilaa alussa. Mielellään sellainen ettei jalakset tökkää kun joudut ottamaan alas kauempana.

Ei todellakaan kannata masentua. Itse lenkkeilin kuntoa kohottavia määriä alkuvaiheessa kun hain kopun aina takaisin sen jälkeen kun se oli karannut kauas. Tuossa oli aika rajuja ohjausliikketä siihen nähden ettet ole vielä valmis tekemään sellaisia. Jos omasta mielestäsi et käyttänyt tikkuja reunassa niin vähennä liikettä hieman, saat rauhallisemman. Liikaa et voi ottaa pois kun sitten ei voi ohjata. Kukaan ei vaan voi sanoa mikä on oikea määrä, se riippuu ihan ohjaajasta ja se vaan pitää löytää.

Jos saat jonkun kokeneemman kokeilemaan sitä niin käytä tilaisuus hyväksesi, se luo mukavasti hyvää fiilistä kun tietää että kopterista ei ole kiinni.

Mutta edelleen ja toistaen. Pidä pää kylmänä, treenaa simulla, ota tilaa ja ennen kaikkea omaa rauhaa kokeilla ja harjoitella. Se tuntuu ekoilla kerroilla ihan mahdottomalta, välillä hiipii epäusko jne. Kuitenkin tuota oppii hallitsemaan ajan kanssa, mutta älä ahnehdi liikaa kerralla. Jos joku homma ei onnistu simulla ollenkaan niin se ei varmasti onnistu oikealla. Toisaalta taas pientä riskiä on pakko ottaa ja eka nosto on se iso riski joka on pakko ottaa.

Mutta tsemppiä, kyllä siitä vielä hyvä tulee kun vaan malttaa



Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #3 : 16 Maaliskuu, 2013, 00:56:28 »
Ei mun mielestäni ollut ollenkaan paha laskeutuminen vaan ei nähtävästi muovinen "ristikko" kestänyt pakkasta. Näyttäis olevan peräpainoinen, mutta jonkun kokeneen annat ensin testata ilman "apupyöriä"tai niiden kanssa. Puupalikkakin saatais olla hyvä vaihtoehto. Itse ku aloitin, niin tein omat apparit just niin, että toimisivat ns. iskunvaimentimena.
EDIT: 6mm hiilareista ku tein apparti, niin pari nippusidettä ristiin ja liimaa, eikä mulla koskaan menneet rikki.

Lue foorumin säikeitä ja sunnuntaina on todennäköisesti täällä jengiä, jotka osaavat auttaa:

http://www.kopterit.net/index.php/topic,17420.msg177016.html#msg177016

tai : http://www.kopterit.net/index.php/topic,14839.0.html

Kyllä kaverit saa sen säätöihin ja helpottaa kummasti sun harrastuksen alkua  :)

Ihan normi aloitus 450:llä  :)
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2013, 01:21:07 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #4 : 16 Maaliskuu, 2013, 00:56:52 »
Mikä tuossa katkennessa pers-evässä on kiinni? Olisko liikaa painopiste takana, kun heti lähtee taaksepäin (jos swashi suorassa ja trimmit pois).
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #5 : 16 Maaliskuu, 2013, 00:58:29 »
Juhov ehtikin jo vastailemaan.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #6 : 16 Maaliskuu, 2013, 08:51:59 »
Tuossa aikaisemmissa vastauksissa noita hyviä pointteja jo onkin:

  • Gyron gainia alas (mielestäni melko selvästi perä vispaa liiasta gainista)
  • Lisää tilaa ympärille
  • Liikeratoja pienemmiksi ja/tai expoa
  • Tarkista swashin suoruus ja painopiste
  • Anna kokeneen harrastajan tehdä testi/trimmilento
  • Treenaa simusssa

Lisäisin listalle enemmän tällaisen enemmän henkisen jutun, eli opettele ohjaamaan kopteria jatkuvasti. Tyylipuhdas leijutus varsinkin vaatii jopa ennakoimaan kopterin liikkeitä jotta sen saa pidettyä täysin paikallaan - ja tämä on oikeasti vaikeaa, ei se aina onnistu kokeneemmiltakaan...

PS. Omat ensilennätykseni eivät juuri tuota parempia olleet vaikka en mitään rikki saanutkaan - lisää treeniä niin kyllä se alkaa onnistua.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #7 : 16 Maaliskuu, 2013, 09:50:54 »
Perän gainia liikaa näytti olevan mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Tarviko tehdä lisää naputtelua radioon vai kokeilitko niillä mitä laitoin? Hyvin tuo ensimmäisiksi kokeiluiksi meni kuitenkin. Noin sitä pitää aloittaa ja pikku hiljaa ilmassa olo hetket pitenee.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #8 : 16 Maaliskuu, 2013, 18:51:23 »
Moi,

Kiitos vastauksista, rohkaisusta ja viisauden sanoista.  :)

Sitten sarja (tyhmiä?) kysymyksiä:

Mistäs sitä perän gainia säädetään? Onko se tuossa mankassa (Futaba T6) keskellä oleva nuppi?  ::)

Swashin suoruutta tai painopistettä en tsekannut, kun arvelin, että ne voisivat olla edellisen lennättäjän jäljiltä jotakuinkin kohdallaan. (Myönnettäköön, että oli myös pientä kärsimättömyyttä päästä kokeilemaan – edes ihan vähän.  ::) )

Tää 450X on tämän mallin ensimmäinen versio ja tässä on ns. perinteinen swashplate. Kun katselin noita leveler-työkaluja, niin ne näyttivät kaikki olevan kolmihaaraisia, eli lienevät tarkoitettu CCPM-swashille? Vai? Pystyykö swashin suoruutta muuten tarkistamaan ilman, että purkaa koko yläkerran?

Meneekö painopisteen tsekkaus ihan niin, että ripustetaan kopteri roikkumaan nupista ja katellaan, että mihin suuntaan se kallistelee? Vai onko siihen olemassa "sivistyneempiä" tapoja? Tässä mun laitteessa on peräevään ruuvattu ruuvi ja prikka – lienee ollut edellisen lentäjän mielestä nokillaan, mutta tosiaan nyt tuntui kaatuvan taaksepäin, eli toi puntti kandee varmaan ottaa alkuun pois, ja katsoa miten se vaikuttaa.

@ Anssi: Niillä säädöillä kokeilin, mitä mankkaan naputtelit. Expoa taisin lisätä, mutta sitä saa ilmeisesti olla vielä lisääkin. Minkälaisia prosentteja tuonne kannattaa laittaa?

Uudet landarit on vasta matkalla, joten tämä viikonloppu täytyy tyytyä simuttamaan – mikä saattaa olla ihan hyväkin asia.  ;D

-v-

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #9 : 16 Maaliskuu, 2013, 19:25:20 »
Sille Gainille on radiossa valikko suoraan. Kanava 5 pitäisi olla. Se on ainoa milä jäi muuttamatta. Sieltä pudottaa 10-20% niin paranee. Swashplaten laiton silmämääräisesti suoraan ja tuossa voi olla että painopiste vaikutti enemmän asiaan.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #10 : 14 Huhtikuu, 2013, 23:56:27 »
Aikaa on vierähtänyt kaikenlaisten työkiireiden kanssa. On odoteltu akkuja ja laturia saapuvaksi, fiksattu landarit kuntoon ja yritetty säätää kopteria saatujen ohjeiden mukaan.

Vähän tässä on myös arvelluttanut, että uskaltaako tuota vispilää lähteä enää yksikseen kokeilemaan, mutta ei ole oikein aikatauluihin sopinut lähteä kokeneempien seuraan "virallisille" lennätyspaikoille. Simua on jonkun verran tullut lenneltyä, mutta kopteri on maannut salkussaan.

Tänään sain sitten illan suussa vihdoin aikaiseksi käppäillä tuohon lähellä olevan urheiluhallin parkkikselle, ja...

JII-HAA!  8)

Kaksi akullista tuli leijuteltua. Vehje tuntui olevan hyvin tasapainossa, pysyi näpeissä ja tuli ihan ehjänä takaisin kotiin. MAHTAVA FIILIS!!  :D :D

Juutuubi vielä runksuttaa todistusaineistoa. Laitan sen tänne jahka valmistuu.

Laturi puskee akkuihin sähköä ja äijä miettii kuumeisesti, että kävisköhän sitä huomenaamuna ennen töihin lähtöä vähän leijuttelemassa.  :D

EDIT: Lisätty todistusaineistoa

« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2013, 09:44:03 kirjoittanut vnorra »

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #11 : 15 Huhtikuu, 2013, 22:22:12 »
What goes up, must come down… :(

Eilen leijui sekä kopteri että kuski. Tänään palattiin takaisin maan pinnalle.



Eiliseen verrattuna tänään oli vähän tuulta, ei nyt kuitenkaan mitenkään älyttömästi. Kopteri lenteli kohtuu kivasti, kunnes videon kohdassa 3:50 tapahtuu jotain kummaa. Omasta mielestäni en tuossa koskenut peräsimeen, mutta kopteri pyörähtää 180°. Onneks oli ihan pinnassa, joten otin sen saman tien alas (nokka itseen päin leijuttelu ei vielä tässä vaiheessa ollut suunnitelmissa).

Olis varmaan pitänyt käydä heti vilkaisemassa, mutta huomasin vasta jälkeenpäin, että tuossa pikalaskussa katkesi peräevä ja sen mukana jäi kyydistä 35g paino, jonka olin laittanut evään vastapainoksi painavemmille akuille. En kuitenkaan huomannut sen kummempaa eroa kopterin tuntumassa – tuulenpuuskat sitä oli vähän heilutelleet tähänkin asti. Sitten kohdassa 4:10 vehje lähtee kieppumaan ja tulee tonttiin. Sain vedettyä kaasut pois päältä hyvissä ajoin, joten vauriot jäi yllättävän vähäisiksi. Silmällä katsottuna ja sormituntumalla vauriot näyttäis rajoittuvan näihin osiin:

- main rotor housing
- SF mixing lever
- peräevät
- canopy

Nyt olis konkareille pari kysymystä:

1) Mikä vois olla syynä tuohon kieppumiseen? Mistä päästä tuota pitäis lähteä tutkimaan?

2) Onko tuollaisen torpin jälkeen syytä olettaa, että esim. akselit on menneet kieroksi ja suosiolla vaihtaa ne uusiin? Tai onko jotain muita osia, jotka kannattaa erityisesti tarkistaa / vaihtaa? Kuten sanottu, ulkoisesti näyttäis siltä, että aika vähillä vaurioilla selvittiin tästä pudotuksesta.

Jee. Pääsee ruuvaamaan!  ;D

-v-



Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #12 : 16 Huhtikuu, 2013, 21:05:46 »
Sulla pettää perä. Se petti ennen torppia siinä kohtaa kun kääntyi 180 astetta ja torppia edelsi sama perän pettäminen.

Vaikea sanoa tietsikan kajareiden kautta ja kameran mikillä äänitettynä varmasti, mutta kuulostaa että kierroksia on varsin vähän. Se voisi olla yksi syy. Toinen sitten että sulla on gainia gyrolle liian vähän eikä se pysty pitämään kunnolla. Oletko säätänyt vägäysrajalle ja pudottanut siitä sitten muutaman prosentin.

Kolmas syy voi olla perän mekaniikassa. Siellä jumittaa joku hetkellisesti tai jossain on ylimääräistä klappia.

Jos nupista meni osia rikki, on syytä olettaa että myös pääakseli on kiero. Se kannattaa tarkistaa kunnolla. Pistä peilin päälle jä pyörittele tai jos voi moottorilla pyöritellä niin ettei siinä ole lapoja yms. näet vippaako akseli. Pienikin heitto tekee tärinää.

vähän lisäystä
Mitäs sulla on kaasukäyrässä. Käykö niin että kierrokset laskee kun vedät tikkua keskikohdan lähelle tai vähän alle. Katso mitä sulla on throttle curve valikossa kyseisen lentotilan kohdalla. Normilla todennäköisesti lennät ja sen pitäisi olla jotain 0- 70 - 70 - 70 - 70 tai tuon  tyylistä. Ei kuitenkaan mitään 0 - 25 - 50 - 75 - 100. Ideana kuitenkin että sillä alueella, jota tikusta käytät lentäessä, kierrokset ei saa alkaa laskemaan ennen kuin vasta kun tarkoitus on oikeasti laskeutua.

Jos tuossa torpissa vedit kaasun pois tikulla, tarkoittaa se samalla että otit negaa käyttöön lapakulmista ja kopteri suorastaan imaisee maahan. Hold on parempi ratkaisu, se ei anna kopterille lisävauhtia maata kohti.

Asiavirhe korjattu, nyt se on kuten pitää. Siis kaasukäyrästä oli puhe, ei lapakulmakäyrästä.
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2013, 12:04:43 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Heptocopter

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #13 : 17 Huhtikuu, 2013, 13:35:16 »
Mustakin vaikutti sekä kuulosti siltä, että olisi tosi vähän kierroksia nupissa. Tämä voi vaikuttaa siihen, että kopteri vaappuu epävakaasti, eikä pysy lapasessa.

Mulla ainakin kun nostin kierroksia, niin kopteri muuttui paljon terävämmäksi ja vakaammaksi.
Fleet-->http://www.helifleet.com/Heptocopter
-SAB Goblin 630 competition
-Gaui X3
-DX8

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #14 : 17 Huhtikuu, 2013, 20:41:35 »
Jep jep.  :-[

Kopterin sielunelämä hahmottuu vähitellen. Ja kun en ole saanut aikaiseksi lähteä sinne kentän reunaan näyttämään laitetta kokeneemmille, niin sitten opetellaan näköjään kantapään kautta. No, ruuvaaminen on tietysti osa harrastusta ja hyvähän se on tukea myös varaosakauppiaita...  ;)

Käyrät oli siis päin p****ttä ja selvästi liian vähän kierroksia normal modella:

Normal throttle: 0-30-40-50-80
Normal pitch: 40-50-60-70-90
Idle-up throttle: 100-90-90-90-100
Idle-up pitch: 0-25-50-75- 100

Toi idle-up -puoli on vissiin aika ok? Mites nuo normaalipuolen lapakulmat?

Aloittelijan logiikka tässä tietysti oli se, että ihan silleen varovasti leijutellaan vaan alkuun... Mutta kun asiaa miettii yhtään enempää, niin tietysti siellä nupissa täytyy olla jenkaa, koska siitähän se vakaus syntyy. Vähän sama periaate kuin fillarilla ajaessa: hitaasti ajaminen on kaikista vaikeinta, kun keskipakoisvoima ei auta pitämään pyörää pystyssä. Lisäksi tulee tuo perä, jonka rundit ja sitä kautta teho on suoraan verrannollinen nupin kierroksiin.

Täytyy naputella mankkaan nuo Juhon ehdottamat kaasukäyrät ja kokeilla niillä, jahka saan laitteen koottua taas lentokuntoon.

Pyörittelin eilen moottorilla akselia ja se tuntuis olevan suora. Tää mun vehje on 450-rekkulan ihan ensimmäinen versio, jossa nupin osat ovat muovia, joten ne on toimineet tuossa torpissa ikäänkuin sulakkeena. Noiden aiempien osien lisäksi hankintalistalle tuli vielä flybar seesaw holder ja rod. Oli muuten vähän googlaamista ennen kuin kaikki osat löytyi tähän vintage-kopukkaan.  :o

Tuo holdin käyttö täytyy kans juurruttaa selkäytimeen. Ei muuta kuin kovaa simutusta sen kanssa.

Gyron sielunelämä on myös vielä lievästi sanottuna hämärän peitossa. Täytyy yrittää sitäkin tässä opiskella.

Kiitoksia taas herroille avusta!

-v-



Poissa Heptocopter

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #15 : 17 Huhtikuu, 2013, 20:50:47 »
Toi normi moden lapakulmat on varmaan ihan ok, mulla on samankaltaset. Idlestä en osaa sanoa enempää, koska mulla on sellaset kulmat, että tikun keskivaiheilla on +/- 0 ja sitte alhaalla -12 ja ylhäällä +12.

Onko sulla simussa ohjelmoituna myös ne samat kaasukäyrät, kytkimet yms. Tästä voi olla apua:http://www.helifreak.com/showthread.php?t=184851

Tsemppiä vaan, kyllä se siitä lähtee kunhan lukee ahkerasti foorumia, koittaa viedä säädettäväksi kopterin + omaa rohkeutta ja jaksamista!

Trex-storesta voi saada joitain osia tuohon sunkin kopuun, en oo varma.
Fleet-->http://www.helifleet.com/Heptocopter
-SAB Goblin 630 competition
-Gaui X3
-DX8

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #16 : 17 Huhtikuu, 2013, 21:27:49 »
Jep jep.  :-[

Kopterin sielunelämä hahmottuu vähitellen. Ja kun en ole saanut aikaiseksi lähteä sinne kentän reunaan näyttämään laitetta kokeneemmille, niin sitten opetellaan näköjään kantapään kautta. No, ruuvaaminen on tietysti osa harrastusta ja hyvähän se on tukea myös varaosakauppiaita...  ;)

Käyrät oli siis päin p****ttä ja selvästi liian vähän kierroksia normal modella:

Normal throttle: 0-30-40-50-80
Normal pitch: 40-50-60-70-90
Idle-up throttle: 100-90-90-90-100
Idle-up pitch: 0-25-50-75- 100

Toi idle-up -puoli on vissiin aika ok? Mites normi?

Eihän toi normimode voi tollanen olla.
Laita nyt alkuun vaikka
Throttle: 0-75-75-75-85
Pitch: 35-42-50-70-90

Tohon jää pikku pomppu ku vaihtaa lentotilojen välillä mutta tulet vielä joskus huomaamaan ettei koko normimodella tee yhtään mitään. Itsellä ei ole sellasta ollu käytössä vuosiin missään kopterissa. Tolla pääsee kuitenkin hyvin alkuun. Rundia on enemmän, Ne pysyy nupissa tasasemmin ja laite on täten helpompi hallita. Tikun yläpäässä on vielä tollanen pikkanen pelastusmoodi mistä saa enemmän nostetta jos meinaa tulla maa vastaan liian nopeasti.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #17 : 17 Huhtikuu, 2013, 21:29:33 »
Tarvit lapakulmamittarin jotta noista käyristä voi sanoa yhtään mitään. Ne prosenttiluvut sinällään ei kerro vielä mitään. Riippuu myös nupista paljonko siitä voi saada kulmia ulos ettei se ala kanittaa mekannisesti jonnekkin.

Noin aluksi +- 10 astetta riittää mainiosti  jos käyrä on lineraarinen kuten sulla näyttää olevan. Tämä iddle modeen.

Normimodeen olis hyvä saada sitten negatiivista vähän vähemmän, joku 5 - 6  astetta tikku alhaalla olis aika hyvä. Silloin se tulee myös tuulessa alas. Ideana kuitenkin että saat negatiivista käyttöön tarvittaessa ilman että kierrokset laskee.

Käytännössä tuolla +- 10 asteen kulmilla lennät aika pitkään. Jos kopteri on vanha ja moottori tehoton, siinä voi isommilla lapakulmilla tipahtaa kierrokset rajusta nykäisystä ja se johtaa taas perän pettämiseen. Näin mun HK:n kopteri toimi. Sain sen toimimaan varsin hyvin kun pidin nuo lapakulmat tuossa +- kymmenessä asteessa.


Muuta ensin vaan se kaasukäyrä paremmaksi ja kokeile miten toimii. Videon mukaan se näytti lentävän ihan ok, joten ei kannata tehdä muutoksia moneen juttuun kerralla. Uskoisin että tuo kaasukäyrän muutos jo tekee jotain.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #18 : 01 Toukokuu, 2013, 16:11:48 »
Moi,

Kiitoksia herroille vastauksista. Laitan nuo käyrät ehdotusten mukaan.

Kopteri alkaa nyt olemaan pääpiirteittäin kasassa. Tuossa kun sitä äsken säätelin ja kääntelin, niin yhtäkkiä perä lakkasi kokonaan vastaamasta komentoihin. Myös muissa komennoissa tapahtuu satunnaisia viiveitä: kun tikkua palauttaa ääriasennosta keskelle, kopteri ottaa välillä sekunnin-parin miettimistauon ennen kuin tottelee komentoa.

Mistähän tällainen voisi johtua?

-v-

EDIT: Nopari kuumenee aika lailla kun kytkee virrat kopteriin. Noinkohan sen kuuluu tolleen tehdä? Liekö sökönä koko palikka?  :(
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2013, 18:00:39 kirjoittanut vnorra »

Poissa vnorra

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit Ry #0324
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #19 : 03 Toukokuu, 2013, 19:35:07 »
No niin.

Vika paikallistettu: Peräservo on sökönä. Sellainen tarttee nyt sitten vissiin hommata.

Vanha oli tollanen: http://www.servodatabase.com/servo/graupner/c-2081 Minähän en näistä juuri mitään ymmärrä, mutta kuvittelisin, että uuden ei varmaan tarvii olla ihan just samanlainen? Tää mun kopterihan on siis melko vanha kapistus (ensimmäinen Trex450-malli) ja itekin olen vasta-alkaja, joten tässä tuskin kaivataan mitään superhifisysteemeitä? Rekkulakaupan 450-paketissa on näköjään tällainen: http://www.trex-store.com/ds425m-digitaalinen-servo-p-3364.html Tollanen varmaan kävisi tähän vanhempaankin laitteeseen?

Tai osaako joku kertoa, löytyisköhän Helsingistä jotain kauppaa, josta sais haettua sopivan servon jo huomenna? Vähän kuumottaa, kun viikonlopuksi on luvattu melko asiallista keliä...  8)

-ville-

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #20 : 03 Toukokuu, 2013, 20:03:54 »
Se on käsittääkseni vähän kiikun kaakun. Pistä mielummin DS 520. Se on riittävän nopea ja vahva. Toki tuo nyt on yksi mikä toimii, monta muutakin toimivaa ja hyvää löytyy.

Vertaa spekseja tuohon DS520 servoon ja katso mikä löytyy. Voima ei peräservolle ole niin kriittinen kunhan ei mennä aivan liian pieneen, mutta nopeutta pitää olla. Varmista vaan ensin että tuollainen keskikokoinen, onkohan se nyt miniservo sopii paikoilleen. Jos ei sovi niin sitten pitää ottaa noita pieniä.

MKS:t menee turhan hifiksi tuollaiseen, hintakin on vähän tolkuton halvemmallakin saa tuohon oikesti toimivan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #21 : 03 Toukokuu, 2013, 20:25:20 »
Tuolta voi jonkunlainen servo löytyä huomennakin: http://www.ilmailukauppa.fi/
On kylläkin Vantaalla.

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: Villen vispilät
« Vastaus #22 : 04 Toukokuu, 2013, 08:02:08 »
Hobbypeople lauantaisin auki 11-13 (Espoossa tosin)... Ainakin 9257 futabaa sai ostoskoriin ilman herjoja varaston loppumisesta... Mikäli kuitenkin päädyt täältä hakemaan, suosittelen soittamaan etukäteen. Usein heillä varastosaldot eivät ole ajantasalla...
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
20677 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Maaliskuu, 2013, 15:30:37
kirjoittanut Tomi Kulmala
7 Vastauksia
3570 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2013, 06:49:27
kirjoittanut Toeh