Käydään tämä asia nyt kerralla läpi että kopteriharrastajat ymmärtäät ongelmat ja saadaan myös kaikki mutu hoidettua pois mitä tänkin ympärillä liikkuu. Valtamedia pahimpana suoltajana. Itse selvitin koko asian koska me lähetämme ison osan akuistamme Eurooppaan lentorahtina kuluttajille.
LiPo akut ovat VAK määäräysten alaista tavaraa. Se tarkoittaa että IATA tekee säännöt lentohommiin. Eli aina jos akku on lentokoneessa IATA:n sääntöjä pitää noudattaa ja näistä ei tehdä poikkeuksia.
Pakkaamalla tuotteet oikein ja lisäämällä oikeet tarrat lähetykseen pystyy lähettämään LiPo akkuja lentokoneissa isomissa määrissä(iso määrä on siis enempikuin 1 tai 2). Tässä mennään parin porsanreiän läpi mitä ohjeistuksessa on. Onko se sitten tahallinen vai ei niin en ota kantaa. Ongelma vaan tulee siinä että jos akku on 100wh tai yli niin ainoa tapa siirtää niitä lentokoneissa on rahtilentokoneella. Eli ei mene enään matkustajakoneen ruumassa. Samoin vaatii koulutukset lähettävälle firmalle ja aivan tajuttoman määrän paperityötä. Käytännössä tästä johtuen hyvin harvat toimijat pystyvät käsittelemään yli 100wh akkuja ja saamaan niitä perille. Jos pystyvät lähettämään kustannukset ovat ihan eri luokkaa.
Tässä pitää myös huoamata että suurinosa rahtiyrityksistä, UPS,DHL,FedEx etc ovat täysin kuutamolla säännöistä ja tarjoovat vain ei oota kun heitä ei ole koulutettu tähän muutokseen.
Noh mitäs tää kaikki tarkoittaa peruspertti harrastajalle?
- yli 100wh akkujen hinnat tulevat nousemaan, luultavasti sen hintaisiksi että kukaan ei halua harrastaa niillä. Muutokset tulevat näkymään hyvin nopeasti kun yritykset tajuavat etteivät akut liiku samalla tapaa kuin ennen ja varastot hupenevat.
- alta 100wh akut, eli n 4500mah 6s akut ja pienemmät jatkavat ihan normaalisti ja niiden kuljettaminen kisoihinkin sujuu sujuvasti matkustajakoneessa. (itse tosin soittaisin kyllä yhden puhelun ennenkuin tulen 6 tai 8x 4400mah 6s pakan kanssa lentokoneeseen, että on jokin numero mihin soittaa turvatarkastuksessa jos tulee ongelmia.
- Koptereiden rakenne tulee muuttumaan, että tukevat uusia akkukonfiguraatioita.
- Tehtaat tulevat tarjoomaan uudenlaisia akkuja, joilla jäädään alta 100wh mutta saadaan koptereista kaikki irti
(- rahtiyritykset saavat järkihintaiset kuljetukset yli 100wh akuille jolloin palataan alkutilanteeseen)
Eli uskon että tässä tulee pieni ylimenokausi jolloin mitään hyvää ratkaisua ei ole, suosittelenki että harrastakaa alta 100wh akuilla jos vaan mahdollista.
(joku toki kysyy että noh entäs kuljetusvaihtoehdot missä mennään maatapitkin, silloinhan akut eivät liiku ilmassa. Olen tätäkin selvittänyt hyvin paljon ja jostain syystä siellä olla vielä enempi ulalla ja he myyvät täysin ei oota LiPo akuille monessa paikkaa. Eivät yksinkertaisesti halua koskea VAK asioihin koska heillä ei ole asiantuntemusta niihin)
Vastailen mielelläni kysymyksiin aiheeseen liittyen parhaani mukaan, kertyneen kokemuksen perusteella.
t. Axel