Kirjoittaja Aihe: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa  (Luettu 24372 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Noniin, tässä kevätflunssan jälkitautina on tullut krooninen kopterikuume päälle niin ei tässä varmaan muu auta kuin lievittää oireita ja hommata se kopteri. Onhan näitä ensimmäisen kopterin hankkijoiden thredejä jo useampikin, mutta en kysymyksiini löytänyt vielä vastausta niin pitää tehdä uutta. Jospa näistä olis muillekin apua.

Aloittelin tässä hommaamalla viime syksynä Skyartec Wasp X3V kopukan verkkokaupasta. Kyllähän tuokin on alkanut ihan oikealta kopterilta tuntumaan, kun otti aloittelijamoodin pois päältä ja on hiljalleen opetellut käskyttämään sitä. Tekee se sen mitä komentaa ja vähän omiansa siihen päälle. Nyt onnistuu jo kahdeksikon lentäminen ihan reippaalla vauhdilla, kunhan en pyrstöä käännä yli 90 astetta itsestä pois päin. Nyt olen kahtena päivänä harjoitellu nose-in leijutusta ja alkaa sekin jo melkein onnistumaan. Ehkä tämä menee semmosena ketteränä pienen tilan kopterina vielä tulevaisuudessakin. Mutta voihan olla että tämän jälkeen tuosta kopterista on otettu kaikki irti mitä ilman simulaattoria on opeteltavissa.

Noniin, eli itse asiaan. Suunnittelin että ehkä tuo T-Rex 450 vois olla sopiva paketti seuraavaksi kopteriksi, esim. tämä paketti. Ja perusteluina että miksi juuri tämä, niin tuo alkaa olemaan varmaan jo riittävän iso että uskaltaa vähän kauemmaksikin lentää ilman että heti hukkaa orientaation. Ja todennäköisesti tuosta riittää hauskuutta ainakin tämän kesän yli, katotaan sitte myöhemmin jos tulee ihan hillitön himo hommata isompaa. Mutta sinällänsä en kiellä etteikö esim. joku GAUIn vastaava kopteri olisi ihan yhtä hyvä. Tärkeintä on että varaosia saa Suomesta lyhyellä toimitusajalla. Iso plussa on se että sitä ei tarvi heti olla hirveesti säätämässä ennen kuin sen saa ilmaan, mutta potentiaaliaa säätämiseen tulevia tarpeita varten olisi hyvä löytyä. Eli sillä perusteella tuon pitäs varmaan olla hyvä lähtö kohta. Laturi tuossa varmaan olis mulle turha, koska tuo mukana tuleva malli ei laske edes sisään menneen varauksen määrää. Minulta löytyy nyt imax B6 jonka luulisi vielä 2200mAh 3S lipoille riittävän tehonsa puolesta.

Eniten ehkä mietityttää tuo mukana tuleva Futaba T6 radio. Miten pian tuosta loppuu ominaisuudet kesken? Ja sitten kun loppu niin mitä kaipaan ensimmäisenä? Vai saako tuollakin tehtyä tarpeellisia säätöjä jo vähän kokeneen käyttäjän tarpeisiin? Jälleenmyyntiarvoa tuolla varmaan ei ole isommin jos päättää ostaa paremman? Ja jos päätän ostaakin eri radion nyt niin sittehän pitää tämä RTF paketti korvata jollain muulla muutenkin. Samalla joutuu arpomaan enempi että saa tasapainoisen paketin. Jos tuo Futaba T6 ei nyt ihan huono ole niin todennäköisesti lähden liikkeelle sillä.

Simulaattorihan se on varmaan pakollinen hankinta myös. Onko sitä muuta edes olemassa kuin tuo Phoenix jota kaikki tuntuu käyttävän? Ja mistä se kannattaisi hommata, ainakaan tuo trex-store ei myy. Jostain bongasin tämmöisen kaupan mistä näköjään saisi. Löytyykö suomesta?

Mitä sitä muuta pakollista tarvii ostaa että saa perusremonttia tehtyä? Varmaan lapoja menee ainakin torpissa herkästi, mutta mitä niitä muita kannattaa etukäteen laitella? Linkkitankoja? Pääakselia? Saahan niitä sitten tarpeen mukaan tilattua sitten myöhemmin, mutta varmaan joku perussetti olis hyvä olla että pääsee alkuun. Sama tilata tuolta rexiltä sen verran että menee tuo 500€ raja yli niin säästää postikulut.

Entä mitä työkaluja ja muita tarvikkeita? Torx meisseleitä löytyy nyt T6 ja T8 kokoja, niillä oon aukonu kuusiokoloruuvit tuosta Skyartecin koneesta. Biltemasta varmaan saa lisää jos ei nuo koot täsmää rexiin.. Jotain ruuvilukitetta olis varmaan hyvä olla myös? Kiinanihmeessä tuntu ruuvit pysyvän kiinni kun vain kiri sopivaan tiukkuuteen. Polkupyörän ketjurasvaa olen käyttäny rasvana ja varmaan se on ihan ok myös rekkulalle.

Missäs te muut Oululaiset olette ulkoiluttaneet koneitanne? Lähinnä kai se olis mukava nähdä muitten vehkeitä ja miten ne lentää, kun en ole oikeita koneita nähny kuin juutuubissa. Itse olen käyny tuolla Toppilan puistossa lentelemässä. Kiinan pikkukopteri ei isoa tilaa tarvii ja sama kypärä joka suojaa paikallisten firsbeegolf kiekoilta suojaa myös kuskia karkuun päässeeltä kopterilta ;)

Olihan tässä kysymyksiä nyt jo alkuun. Kyselen tyhmiä lisää sitte myöhemmin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Heptocopter

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #1 : 03 Huhtikuu, 2013, 21:48:17 »
Moikka!

Hienoa, että lisää harrastelijoita tulee, mutta nyt asiaan.

Ostin samankokoisen kopterin itse asiassa saman mallin, mutta mekaanisella tasauksella eli flybarilla. Kopteri on mainio aloittelijalle, mutta opeteltavaa tulee jokatapauksessa paljon, etenkin jos joudut ekaa kertaa säätämään noita FBL purkkeja. Kopteri on helppo lennättää ja kun taidot karttuu, niin kopteri taipuu myös hyvin 3D lennossa.

Ohjaimesta voin sanoa, että se on melko epäselvä ja hankala käyttää plus vipuja on tosi vähän. Kun sen tekniikan oppii niin varmasti ihan ok radio, mutta itse panostin aika nopeasti Spektrumin DX8 mankkaan, joka on minusta mahtava.

Torpeissa usein menee joko lavat, flybarin tanko tai joitakin nupin osia, mutta mulla ollut pari torppia missä säästynyt melkein kaikki, eli uusi tanko vain paikalleen ja ilmaan uudestaan.

Toivottavasti pääset nauttimaan tämän harrastuksen parhaista puolista nopeasti!:)

-Matias
Fleet-->http://www.helifleet.com/Heptocopter
-SAB Goblin 630 competition
-Gaui X3
-DX8

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2013, 22:08:47 »
Joo, tuota spektrumiahan täällä tuntuu moni käyttävän. Varmasti hyvä valinta aikuisille kopukkamiehille. Mutta jos vaihtaa radiota tuon RTF paketin Futaban tilalle, niin sitte menis koko helppo ja kätevä aloittelijapaketti uusiksi. Ehkä se on just kun ei vielä tiedä että minkälainen säätö se on jos alkaa vastaanotinta ja radiota säätämään kopteria vasten. Kai se isoin logiikka on tuolla gyroboxissa mikä saa nuo FBL vehkeet lentämään oikein, ettei sinällänsä tuota radiota ja vastaanotinta niinkään tarvii siinä säätää. Ja valinnan FBL puolesta olen kuitenkin aikalailla tehnyt jo. Onhan se varsinkin torpeissa hyvä, kun on vähemmän rikkoontuvia osia. Olen muutenkin sillä kannalla että se on ihan oikea trendi että softalla korvataan turhaa mekaniikkaa.

Vois toki etsiä tuon Futaban manuska etukäteen ja lueskella sitä, jos se on "riittävän" selkeä niin ehkä se menee aloittelussa sekin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu, 2013, 22:45:01 »
Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla ns. BNF versio tuosta DFC nupillisesta koneesta. Tämän lisäksi ostaisi 8J-radion joka on siis jo huomattavasti monipuolisempi, mutta toimii samoilla vastaanottimilla. Lisäksi on noita kanaviakin enemmän jos joskus tarvitsee. Ainakin www.ercmarket.com myy noita versioita tuosta kopterista.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu, 2013, 22:56:51 »
Bilteman työkalut ja 1.5mm kuusiokanta ei sovi samaan lauseeseen :o

Noilla on ilo ruuvata!
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET-HUDY-Tyokalut/111549-PT-ALLEN-WRENCH-REPL-TIP-15-x-120-MM-107172

Rasvana turvallisin on silikonipohjainen, nuo fillari ym. kamat voi haperruttaa kumi/muovi osia.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2013, 22:59:38 kirjoittanut artova »
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #5 : 04 Huhtikuu, 2013, 08:28:32 »

Missäs te muut Oululaiset olette ulkoiluttaneet koneitanne? Lähinnä kai se olis mukava nähdä muitten vehkeitä ja miten ne lentää, kun en ole oikeita koneita nähny kuin juutuubissa. Itse olen käyny tuolla Toppilan puistossa lentelemässä. Kiinan pikkukopteri ei isoa tilaa tarvii ja sama kypärä joka suojaa paikallisten firsbeegolf kiekoilta suojaa myös kuskia karkuun päässeeltä kopterilta ;)

Olihan tässä kysymyksiä nyt jo alkuun. Kyselen tyhmiä lisää sitte myöhemmin.
Suolamännyntiellä taskilassa on vähän parempi alue, siellä ei ole muita kuin lentäjiä ja lintobongareita joskus. Kannattaa hakeutua sellaiseen paikkaan missä ei ole hiihtäjiä ja koiranulkoiluttajia. Ihmiset ei oikeasti osaa varoa eikä miellä noita vaarallisiksi. Ne kulkee täysin huoletta kopterin ja pilotin välistä, tulee eteen töllistelemään yms. Varsinkin 450 kokoiset ja pienemmät ne mieltää pikkulasten leluiksi, joilla naperot leikkii olohuoneessa kun isi katsoo telkkaria samalla. 700 kokoinen alkaa jo herättää koiran ulkoiluttajassakin kunnioitusta sen verran etteivät ihan kopteriin kävele pahki.

Tuolla onkin sitten nähtävissä useampia 450 trexsejä, 500 trex, tangolla ja ilman, Gaui Hurricanea, X5, NX4 ja X7. Mankkojakin on erilaisia, pääsee vähän kokeileen miltä ne tuntuu kädessä. Lisäksi paljon huonoja juttuja.  :P
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #6 : 04 Huhtikuu, 2013, 20:01:05 »
Noniin, tässä onkin selvinnyt jo aika paljon. Tosiaan tuolla irkin puolellakin tuli hyviä kommentteja kysymyksiini ja selvisi ainakin sen verran että ei tuossa Futaban radiossa varmaan muuten vikaa ole, mitä nyt huono näyttö ja hankala käyttää. Mutta ominaisuuksiensa puolesta pitäisi riittää ihan hyvin. Ja voihan se olla että ei minulla ihan heti tule tarvetta paremmalle. Sillä mennään siis.

Työkaluista tosiaan muutkin kommentoi että kunnon meisselit pitää olla. Semmoset tilaukseen siis.

Simulaattorista ajattelin kysellä että olisiko niillä tuolla trex kaupassa tulossa kohtapuoliin Phoenixeja. Jos samaan pakettiin ehtii niin vois ostaa sieltä, jos pitää odotella kauemmin niin sitte jostain muualta.

Suolamännyntiellä kävin pyörällä ajelemassa töistä tullessani, mutta eipä siellä ketään näkyny siinä neljän pintaan ainakaan. Ehkä vähä huono aika joo :) Siinä yhdellä kohdin näky ainaki semmonen lyhyesti aurattu tien pätkä mistä oli paljon ihmiset käveleskelly sinne penkan taakse johonki, näky siellä lääniä olevan missä lentää kyllä. Vois joskus käydä varmaan vähä paremmalla aikaan kattelemassa uudelleen jos vaikka olis koptereitakin ilmassa, luulis ne sieltä löytyvän jos siellä joku on.

Mutta alkaa näyttämään siltä että kohta pitää ruveta kattelemaan kaupasta romut kärryyn ja kassan kautta kotiin :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #7 : 04 Huhtikuu, 2013, 20:25:04 »
Suolamännyntiellä kävin pyörällä ajelemassa töistä tullessani, mutta eipä siellä ketään näkyny siinä neljän pintaan ainakaan. Ehkä vähä huono aika joo :) Siinä yhdellä kohdin näky ainaki semmonen lyhyesti aurattu tien pätkä mistä oli paljon ihmiset käveleskelly sinne penkan taakse johonki, näky siellä lääniä olevan missä lentää kyllä. Vois joskus käydä varmaan vähä paremmalla aikaan kattelemassa uudelleen jos vaikka olis koptereitakin ilmassa, luulis ne sieltä löytyvän jos siellä joku on.
Olit tuntia, puoltatoista liian aikaisin. Kävin x5:n setuppia testaamassa kolmea akullista siellä. ;) (hyvin pelitti säätämisestä huolimatta)

Helppo tai vaikeakäyttöinen mankka. Kaikki ne on kun ekan kerran käteen saa. Sinällään sillä ei ole hirveästi väliä. Päätyypä mihin hyvänsä niin sen joutuu opettelemaan. Eka oma oli DX6i ja kun vaihdoin tuohon nykyiseen, oli kyllä pää pyörällä.

Riippuu ihan kuinka paljon aikoo innostua ja panostaa. Oma mopo lähti lapasesta aika nopsaan eli alle vuosi sitten hankin ensimmäisen. Nyt on eka ja toka kopteri myyty eteen päin sekä yksi mankka vaihdettu. Tuo vaihtorumba on aina kalleinta, siinä mielessä hetken harkinta voi maksaa aluksi maltaita (sen jälkeen vielä enemmän  :P ) mutta olla kuitenkin halvin vaihtoehto vähän pidemmällä aikavälillä.

Tuolla ekassa postauksessa Gauin nimi vilahti myös. Gauilla ei ole 450 kokoluokassa kopteria ollenkaan. Pienempiä on (en suosittele ekaksi) Hurricane 425 on 500 kokoinen vaikka nimi viittaa muuhun. X4 (sähkö) ja NX4 (nitro) on myös 500 ja X5 sitten 550 ja X7 700 kokoinen.

MSH:lta olis myös mielenkiintoinen ja hyväksi kehuttu mini protos (450 kokoinen) ja protos on sitten 500 kokoinen. Helistorelta saa noihin osia ja myös kitteinä.

Tuossa olis vaihtoehtoja trexsille. Ei se trexsikään huono ole.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #8 : 04 Huhtikuu, 2013, 20:32:20 »
Iso plussa on se että sitä ei tarvi heti olla hirveesti säätämässä ennen kuin sen saa ilmaan, mutta potentiaaliaa säätämiseen tulevia tarpeita varten olisi hyvä löytyä.

Kyllä ne samat perusasiat pitää osata myös RTF paketissa, muuten et voi mitenkään tarkistaa että kopteri on edes sinne päin säädetty. Noita pikkusia nyt voi alkaa lennättää suoraan paketista, mutta kyllä 450 koosta alkaen kannattaa tarkistaa (tai tarkistuttaa jollain osaavalla) säädöt ihan kunnolla.

Poissa Tinsak

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #9 : 04 Huhtikuu, 2013, 21:14:25 »
Simulaattorista ajattelin kysellä että olisiko niillä tuolla trex kaupassa tulossa kohtapuoliin Phoenixeja. Jos samaan pakettiin ehtii niin vois ostaa sieltä, jos pitää odotella kauemmin niin sitte jostain muualta.
Kyselin trex-storesta itsekin pari kuukautta sitten, että onko heille tulossa phoenixia. vastaukseksi sain seuraavan: Hei, valitettavasti Phoenixin simulaattorin tulevaisuus meidän verkkokaupassa on vielä epävarma, johtuen toimitusongelmista. Asia selvinnee vielä alkuvuodesta. Tällä hetkellä ei siis ole tarjota Phoenixia enkä osaa sanoa, koska saamme varastoon.
DJI F450 + Naza V2
E-flite Blade 400
Futaba T8J

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #10 : 04 Huhtikuu, 2013, 22:04:49 »
Kyselin trex-storesta itsekin pari kuukautta sitten, että onko heille tulossa phoenixia. vastaukseksi sain seuraavan: Hei, valitettavasti Phoenixin simulaattorin tulevaisuus meidän verkkokaupassa on vielä epävarma, johtuen toimitusongelmista. Asia selvinnee vielä alkuvuodesta. Tällä hetkellä ei siis ole tarjota Phoenixia enkä osaa sanoa, koska saamme varastoon.

Noniin, selvä homma. Kerkesin jo itsekin pistää mailia menemään niille, katsotaan mitä ne vastaa huomenna. Saahan tuota onneksi muualtakin. Ei tule kaikki paketit samalla kertaa, mutta liekö tuolla niin väliä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #11 : 04 Huhtikuu, 2013, 22:13:20 »
Kyllä ne samat perusasiat pitää osata myös RTF paketissa, muuten et voi mitenkään tarkistaa että kopteri on edes sinne päin säädetty. Noita pikkusia nyt voi alkaa lennättää suoraan paketista, mutta kyllä 450 koosta alkaen kannattaa tarkistaa (tai tarkistuttaa jollain osaavalla) säädöt ihan kunnolla.

Niin, samaa ne kommentoi jo tuolla irkin puolellakin. Suosittelivat käymään kaikki ruuvit läpi että ovat ok ja kantaa sitten jollekin kokeneemmalle joka osaa tarkistaa säädöt. Kun en ole oikeaa kopteria vielä säätäny niin en oikein edes tiedä mikä siellä voi tyypillisesti olla pielessä lentoa haittaamassa. Eiköhän tähän joku kokeneempi harrasta löydy sitten jolta sen verran aikaa löytyy että saa vähä tuota vilkaistua :) Ja siinähän sitä oppii sitten samalla kun joku kertoo että mikä siinä oli pielessä ja miten se pitää säätää kohdilleen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #12 : 06 Huhtikuu, 2013, 21:37:29 »
Noniin, päivitelläänpä päivän tapahtumia tännekin vähän. Kävin tosiaan tuolla Suolamännyntiellä tänään katselemassa vähän isojen poikien kopukoita että miltä ne näyttää ihan livenä. Komeita vehkeitähän ne oli, siitä ei mihinkään pääse. Etukäteen vähän tuntu että kehtaako sitä tuota omaa waspin räppänää sinne ottaa edes matkaan. Mutta siellähän olikin ihan positiivinen vastaanotto, kommentit oli ihan yksinomaan positiivisia tuosta kopterista. Tai lähinnä ainakin siinä mielessä että hintaansa nähden vähintäänkin käypä peli. Vielä kun oli nose-in harjoittelu tarttunut sen verran selkäytimeen että pystyin ensimmäistä kertaa pyörittelemään sitä jo ihan sujuvast taivaalla edestä ja takaapin niin siinähän oli lentämisen ilokin ihan kohdallaa. Melkein neljä akullista meni ilman ensimmäistäkään torppia kunnes selän takaa kuului huuto "heitähän se silmukka jo", ja pitihän sitä kokeilla. Hankeen tuli :D Siitä alkoi hirveä spekulointi että mitähän se kiinan gyro mahto tehdä hassua kun jotenki oudosti käänty siinä vaiheessa kun oli nokka ihan pystössä. No, voihan se olla että saatoin jotain harhaliikettä kepittää siinä itsekin, ettei ihan varmaksi voi pistää gyron piikkiin :) Mutta hauskaa oli, ja tarttu paljon hyvää tietoa päähän.

Eli se tärkein eli kopterin hankinta. Kuvittelin jo että tuo t-rexin RTF paketti olis se millä hommaan lähdetään liikkeelle, mutta nyt taitaa olla että pitääkin suunnitella homma uusiksi. Aika vahva mielipide oli tuosta Futaban T6 mankasta että vaikka se tuohon ensimmäisen kopterin kepittämiseen olisikin ihan ok valinta, niin todennäköisesti se käy pieneksi heti kun on isompaa kopteria laittamassa. Jälleenmyyntiarvoakaan tuolla ei ole, kun ei sitä kukaan halua ostaa. Kuvittelin että voihan sen myydä koko kopterin mankan kanssa RTF pakettina jollekin sitten kun hommaa isomman, mutta taitaahan se tosi olla etten minä tuota 450 kopteria ole heti pois myymässä. Parempi se on harjoittelukoneena kuin joku isompi minkä torppaaminen maksaa heti monta kertaa enempi. Tällä hetkellä tuntuu että en minä halua luopua edes tuosta pikku-waspista niin pitkään kun se vain toimii järkevällä korjausmäärällä. On se sekin kyllä pirun kätevä pienen tilan kopteri.

Latureistakin tuli hyviä kommentteja että millaisia niiden pitää olla. Tuo nykyinen iMax B6 riittää vain alkuun, vaikka se olisikin ihan OK kalu yhden akun lataamiseen kerrallaan. Toisaalta, tähän tarvii enää hommata äkäsempiä latureita rinnalle eikä korvaamaan tuota iMaxia. Ainakin niin pitkään kun pysytään noissa 3S 2200mAh lipoissa.

Noniin, nyt on siis selvää että RTF paketti ei anna mitään lisäarvoa, kun tarkoitus on tosissaan lähtä liikkeelle ja tehdä hankintoja jotka on järkeviä pidemmällä aikavälillä. Ongelmaksi tulee nyt että nuista 450 rexikiteissäkin on valinnan varaa ihan riittävästi, hankala tehdä vertailuja kun ei ymmärrä mitä eroa niillä on. Aikaisemmin mainittiin eRCMarket.com ja siellä näkyykin olevan T-REX 450 PRO 3GX Super Combo paketti ihan hyvässä alennuksessa juuri nyt. Ilmeisesti tuo "In stock 48H" tarkoittaa että se pitäisi ostaa mielummin nyt heti pian jos meinaa saada tuon 40% alennuksen. Toki tuohonkin tarvii sitten lisäksi olla mankka (jonka mukana tulee yleensä aina vastari?), akkuja, ja sekalainen läjä työkaluja. Onko tuo hyvä tarjous? Ja onko tuo semmonen paketti mikä on järkevä ottaa?

Ja sitten mankka. Tuolta eRCMarketista sais myös DX6i DSMX mankan ihan edulliseen hintaan. Mankoista tuli kyllä tekstiä paljon päivällä, mutta päähän tarttuu kerralla niin kovin vähän. Ymmärsin kuitenkin että tuon pitäs olla ihan OK vehje, niin pitkään kun 6 kanavaa riittää. Ja tällä olisi varmaa myös jälleenmyyntiarvoa jos tulee tarve vaihtaa isompaan. Futabalta näkyy olevan myös vähä parempaa mallia Futaba FF7 tai T-8J 2.4 GHz FHSS R2008SB . Mutta tuossa jälkimmäisessä ei mainita että olis vastaanottimia matkassa lainkaan. Olikohan se nyt kuitenkin niin että tuota T8J tai vastaavaa mallia minulle suositeltiin tänään?

Jos noista ottaisi tuon rexikitin ja T8J mankan niin sehän ei vielä olisi edes mikään pahan hintainen paketti. Tietysti ne akut, vastaanotin(?) ja työkalut päälle. Työnnänkö käteni saveen vai onnistuinko arpomaan järkevän yhdistelmän?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #13 : 06 Huhtikuu, 2013, 21:46:52 »
Olipas paljon tekstiä ja kokemusta!
Joo, tuolla meidänkin kentällä aina huudellaan, että koita sitä ja tätä. Jos vähänkin tuntuu, että ehdotukset ei suju, niin kannattaa jättää ehdotukset toteuttamatta. Kotiin on mukavampi mennä ehjä kopu kainalossa...

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #14 : 06 Huhtikuu, 2013, 21:55:17 »
On tuossa mankassa vastaanotin mukana, se on juurikin tuo R2008SB. Mutta ota huomioon että tuossa kyseisessä supercombossa ei tule 3GX:ää ja noparia mukana.

Tuossa ercmarketissa on kyllä hyvä puoli se, että sieltä saa sellaisia "bonuspisteitä" aina mitä enemmän tilaa.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #15 : 06 Huhtikuu, 2013, 22:19:01 »
Olipas paljon tekstiä ja kokemusta!
Joo, tuolla meidänkin kentällä aina huudellaan, että koita sitä ja tätä. Jos vähänkin tuntuu, että ehdotukset ei suju, niin kannattaa jättää ehdotukset toteuttamatta. Kotiin on mukavampi mennä ehjä kopu kainalossa...

Joo, varma totuus on se että jos yrittää jotain mitä ei osaa niin korkeintaan hyvällä tuurilla voi onnistua:) Torppi on enemmän kuin todennäköistä. Mutta ei siinä, olen minä tuota silmukkaa miettiny pitkään muutenkin että se vois olla ehkä se kaikkein yksinkertaisin liike mikä vois onnistua, että olisin minä sitä vielä yrittäny jossain vaiheessa muutenkin :) Ei vaan mitään käsitystä mitä siinä tuli tehtyä kun kone nousi kokonaan pystyyn. Todennäköisesti sähelsin jotain ihan omiani. En kyllä ihan varmaksi pois sulje sitäkään etteikö tuo kiinangyro olis sekin saattanu jotain sekoilla, jotenki se vaan tuli niin luonnottomasti alas sieltä niinkuin kivi. Ehkä kokeilen tuota kuitenkin seuraavan kerran sitten kun on simu ja mankka :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #16 : 06 Huhtikuu, 2013, 22:31:03 »
Meitsihän se oli joka yllytti flippaamaan. No, torppi tuli, mutta ei mitään vakavaa ja joskus se pitää tehdä. Muuten näytti lentäminen sellaiselta että onnistumisen mahdollisuudet oli oikeasti olemassa. Sillähän lennettiin ihan oikeaa taivaslentoa ihan täysillä, ei siinä mitään valittamista ollut.

Täytyy myöntää että olen ollut tuon kopterin suhteen lievästi sanottuna todella skeptinen. Mukava välillä todeta että siinä on ainesta alkuun. Jos kopteri on lentänyt 150 akullista niin kyllä se on hintansa haukkunut. Varsinkin kun pilotti oli selvästi oppinut sen kanssa monta tärkeää ja oleellista juttua + vähän enemmänkin. Tikut toimii juuri niin kuin näissä isommissakin eli todella hyvään alkuun tuon kanssa on päästy. Tosin veikkaan että sen rajoja kolkutellaan jo kovasti. Flippi näytti mun mielestä sille että gyro pisti hanttiin ja kielsi tekemästä. Se ikään kuin jähmettyi pystysuoraan nokka ylös päin. Kun hommaa yrittää ekan kerran ja kopteri pistää hanttiin niin ei ole ihme jos lumihankeen tulee polku. Kuitenkin olettaa että tapahtuu jotain muuta niin korjausyrityskin jää helposti piippuun, on se sen verran yllättävä tilanne.

Siinä mielessä tuo gyro on vähän typerästi suunniteltu. Toki hinta huomioon ottaen ei siinä voi olla samanlaista käyttöliittymää ja selityksiä kuin on v-barissa tai brainissa. Sillä voi luultavasti tehdä aika monta juttua, mutta en usko että se kopu riittää kunnon 3D revitykseen. Eipä sillä, tuskin kukaan sitä odottaakaan.

Mutta tämän reissun päätarkoitus taisikin olla että näkee muutaman erilaisen kopterin ilmassa ja mitä ne tekee sekä aina livenä keskustellessa pääsee vähän paremmin kyselemään kuin netin kautta. Uskoisin että sait jotain irti tästä päivästä ja auttoi jotain, mutta varmasti herätti myös epätietoisuutta tietyllä tavalla. Asiaa on paljon ja jollain tavalla pitäisi tehdä päätös, joka on kuitenkin monella tavalla mielikuvia, toiveita ja uskomuksia sekä muiden vastaavia juttuja. Ainoaa oikeaa ja parasta juttua ei vaan ole. Lisäksi ainakin mulla on rajallinen budjetti, joten on pakko tehdä kompromisseja ja silloin sitä yrittää tehdä mahdollisimman hyviä.

Se trex on oikeasti hyvä kopteri. Ei mikään huippu mutta ei myöskään missään suhteessa paska. Yritin vähän näyttää että jopa tankolaite taipuu kun vaan vääntää ja mun taidot on kuitenkin aika rajalliset verrattuna moneen vuosia harrastaneeseen. Rane ja Toni ovat näyttäneet livenä meikäläiselle että kyllä lähtee jos vaan osaa. Ihan sama onko tanko vai ei, tikun heiluttajasta se on hyvin pitkälle kiinni.

Mun suositus on että mieti, laske, pohdi ja jos epäilyttää niin kysele ja mielellään useammalta. Toisen paska on toisen hyvä jne. Niistä pitäisi tehdä sitten jollain tavalla joku johtopäätös.

Niin ja kyllä me jeestataan alkuun kun kopteri tulee ja yritetään auttaa sen minkä pystyy ja osaa. Ei tarvi pyrää keksiä uudelleen. Maltti vaan on valttia. Oma vika tahtoo olla että se pitää saada ilmaan ja heti, yritä mielummin maltilla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #17 : 06 Huhtikuu, 2013, 22:43:44 »
On tuossa mankassa vastaanotin mukana, se on juurikin tuo R2008SB. Mutta ota huomioon että tuossa kyseisessä supercombossa ei tule 3GX:ää ja noparia mukana.

Noniin, no sehän selittääkin tuota halpaa hintaa osaltaan. Eli tarvis lisää kiluja matkaan ennen kuin toimii.

hmm.. Tuossahan olis toisaalta myös T-REX 450 PLUS DFC Super Combo BTF mikä näyttäs olevan täsmällee sama kuin tuo trex-storen RTF paketti mutta ilman turhia kilkkeitä. Tuohon lisäksi tuo Futaban T-8J niin senhän pitäs jo olla soiva peli. Tuonhan saa tosiaan päivitettyä myöhemmin metallinupiksi (tarkoittaako tuo DFC juurikin tuota metallinuppia?). Alussa varmaan ihan sama vaikka onkin muoviosat nupissa, meneepä sieltä heikoimmat osat rikki torpissa.

Ehkä minä tästä pääsen kohta jyvälle itsekin mitä eroja näillä on :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #18 : 06 Huhtikuu, 2013, 22:51:36 »
Mutta tämän reissun päätarkoitus taisikin olla että näkee muutaman erilaisen kopterin ilmassa ja mitä ne tekee sekä aina livenä keskustellessa pääsee vähän paremmin kyselemään kuin netin kautta. Uskoisin että sait jotain irti tästä päivästä ja auttoi jotain, mutta varmasti herätti myös epätietoisuutta tietyllä tavalla. Asiaa on paljon ja jollain tavalla pitäisi tehdä päätös, joka on kuitenkin monella tavalla mielikuvia, toiveita ja uskomuksia sekä muiden vastaavia juttuja. Ainoaa oikeaa ja parasta juttua ei vaan ole. Lisäksi ainakin mulla on rajallinen budjetti, joten on pakko tehdä kompromisseja ja silloin sitä yrittää tehdä mahdollisimman hyviä.

Ehkä se tärkein mikä sieltä tarttui päähän on se että ei todellakaan kannata lähtä hätiköimään ja etsimään vain nopeaa tietä sille että saa uuden kopterin heti ilmaan. Nyt kun vielä jonkin aikaa selailen tarjontaa ja selvitän mitä eroa niillä on niin mahdollisuudet järkevään lopputulokseen on jo varmasti paremmat. Ensimmäinen päätös oli jo tuo että tuo RTF paketti ei ole järkevä, mutta todennäköisesti harkitusti upgradettamalla tiettyjä osia pääsen varmasti siihen että lopputulos on pidemmässä juoksussa paljon optimaalisempi.

Lainaus
Se trex on oikeasti hyvä kopteri. Ei mikään huippu mutta ei myöskään missään suhteessa paska. Yritin vähän näyttää että jopa tankolaite taipuu kun vaan vääntää ja mun taidot on kuitenkin aika rajalliset verrattuna moneen vuosia harrastaneeseen. Rane ja Toni ovat näyttäneet livenä meikäläiselle että kyllä lähtee jos vaan osaa. Ihan sama onko tanko vai ei, tikun heiluttajasta se on hyvin pitkälle kiinni.

Jep, lähinnä se ensimmäinen reaktio oli että en minä ihan noin äkästä kopteria tarvii :D Mutta kun tietää että saahan sitä rauhallisemmaksikin säädettyä niin on aika turvallinen mieli sen suhteen että ei siitä ilo ole ihan pian loppumassa kunhan semmoisen lopulta käsiini saan.

Lainaus
Mun suositus on että mieti, laske, pohdi ja jos epäilyttää niin kysele ja mielellään useammalta. Toisen paska on toisen hyvä jne. Niistä pitäisi tehdä sitten jollain tavalla joku johtopäätös.

Niin ja kyllä me jeestataan alkuun kun kopteri tulee ja yritetään auttaa sen minkä pystyy ja osaa. Ei tarvi pyrää keksiä uudelleen. Maltti vaan on valttia. Oma vika tahtoo olla että se pitää saada ilmaan ja heti, yritä mielummin maltilla.

Jep, täältä on ollut jo nyt todella iso apu. Kiitos vain kaikille. Minä jatkan pohdintaa, nyt alkaa jo semmonen tunne olemaan että sen oikean päätöksen saan vielä tehtyä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #19 : 06 Huhtikuu, 2013, 23:16:42 »
Ei se ole vielä edes äkäinen, mutta kääntyy kyllä aika mukavasti. Akku rajoitti aika pahasti, olen nähnyt saman kopterin edellisellä omistajalla ja silloin se oli äkäinen. Oli ihan sama fiilis että hirvitti kun otin ekan kerran ilmaan, jos se on noin äkäinen niin eka lento päätyy komeasti hankeen tikkuvirheestä.

Säätämällä äkäisenkin kopun saa taltutettua, kierroksia ja liikettä vähemmän niin osuu hehtaarille. Tehdää niin että kun saat sen kopun lentovalmiiksi, käyn koelentämässä sen waspin ja sitten haetaan sen uuden tuntuma suurin piirtein lähelle. Silloin ei tule yllätyksiä. Kun se saadaan ekan kerran ilmaan sun näpeissä ja saat vähän tuntumaa, niin sitten voit vähän kerrallaan säätää lähemmäs mielestä.

Tuota pakettia katselin.
450 Plus Specifications:

    Length: 634mm
    Height: 202mm
    Main Rotor Diameter: 715mm
    Tail Rotor Diameter: 158mm
    Motor Drive Gear: 11T
    Main Drive Gear: 112T
    Autorotation Tail Drive Gear: 106T
    Tail Drive Gear: 25T
    Drive Gear Ratio: 1:10:4.24
    Flying Weight: Approx. 584g

Lentopaino 584g ei varmasti pidä paikkaansa, tuo on ihan puhdasta valehtelua. Mun trex painaa noin kilon akun kanssa, jotain on jätetty laskematta mukaan, veikkaan että kaikki sähköt.

Pääratas 112 hampainen jos tuo main drive gear on pääratas. Mun mielestä noissa on normaalisti 150 hampainen. Motor drive gear 11t eli 11 hampainen pinjoni, se on taas pienempi mun mielestä kuin normaalisti, mutta tasaa tuota pientä pääratasta.

Jos päättelin oikein niin tuo on jotenkin erikoinen versio. Nuo voi vaihtaa tietysti torpin jälkeen, mutta ei vaikuta ihan normisetiltä. Kun päärattaasta lähtee hampaat, ei tuota taida saada trex-storesta. Pitää vaihtaa samalla pinjoni.

Muovilavanpitimet kestää kyllä kevytä lentoa ja veikkaan että tuo setup on tehty noille. Kyllä sillä oikeasti kurmottaa aika lujaa, mutta ei kestä kovien jätkien kierroksia. Ei sen puolesta ole huomenna eikä ylihuomenna menossa vaihtoon. Kuitenkin mun mielestä tuossa on jotain, jota pitää vaihtaa ajan mittaan. Ennen kaikkea vähän ihmeellisen kuuloinen paketti. Ei tarkoita että olis huono, mutta nyt kannattaa laskea ja ennen kaikkea katsoa ja ottaa selvää että olenko minä väärässä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #20 : 06 Huhtikuu, 2013, 23:27:40 »
Se sun rekkulas painaa 650g fbl setupilla :) Ainakin painoi kun se minulla oli

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #21 : 06 Huhtikuu, 2013, 23:34:13 »
Se sun rekkulas painaa 650g fbl setupilla :) Ainakin painoi kun se minulla oli
Mitä siitä on jätetty pois. Nyt kun käytin puntarilla niin oli yli kilon. Ei se nuppi voi keventää 350 grammaa. Oliko akku mukana.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #22 : 07 Huhtikuu, 2013, 11:55:55 »
Säätämällä äkäisenkin kopun saa taltutettua, kierroksia ja liikettä vähemmän niin osuu hehtaarille. Tehdää niin että kun saat sen kopun lentovalmiiksi, käyn koelentämässä sen waspin ja sitten haetaan sen uuden tuntuma suurin piirtein lähelle. Silloin ei tule yllätyksiä. Kun se saadaan ekan kerran ilmaan sun näpeissä ja saat vähän tuntumaa, niin sitten voit vähän kerrallaan säätää lähemmäs mielestä.

Joo, tuo kuulostaa hyvältä. Kyllähän sitä oppii aika nopeasti uuteen lentotuntumaan, mutta voi siitä pari torppia tulla jos se on kovin erilainen kun mitä on tottunu. Tuolla waspillakin kun siirty alottelijamoodin rajoittuneesta tilasta rajoittamattomaan akrobaattimoodiin, oli ero kyllä suorastaan valtava. Alottelijamoodissa sai tikkuja kääntää aina ääriasennosta toiseen eikä se silti siitä totellu sen enempi. Ilman estoja se sitten vastaa heti siihen mitä käskee ja käyttäytyy muutenkin niinkuin kopterin kuuluukin. Oli aika iso muutos kun piti ihan itse pitää se oikeassa asennossa ensimmäistä kertaa. Mutta sitten kun sen oppi niin voi sitä iloa kun sitä pysty ohjastamaankin ihan eri malliin :)


Lainaus
Pääratas 112 hampainen jos tuo main drive gear on pääratas. Mun mielestä noissa on normaalisti 150 hampainen. Motor drive gear 11t eli 11 hampainen pinjoni, se on taas pienempi mun mielestä kuin normaalisti, mutta tasaa tuota pientä pääratasta.

Jos päättelin oikein niin tuo on jotenkin erikoinen versio. Nuo voi vaihtaa tietysti torpin jälkeen, mutta ei vaikuta ihan normisetiltä. Kun päärattaasta lähtee hampaat, ei tuota taida saada trex-storesta. Pitää vaihtaa samalla pinjoni.

hmm.. Eipä tosiaan löydy 112 hampaisia päärattaita trex-storesta. Jännä kyllä kun tuo trex-storen oma paketti on myös tuolla 112 hampaisella päärattaalla. Mitetin että mikä ero tuossa on että onko 112:11 vaiko 150:15 välityssuhde, kun yhtä nopeastihan noilla pyörii lavat molemmilla. Mutta olisko se sitten siitä kiinni että kun on enemmän hampaita niin siirretty energiamäärä per hammas per kierros on pienempi, ja sitä myötä kestävyys on parempi. No, olipa miten oli, jos tuon saa vaihdettua ihan vain uudet osat tilaamalla niin eipä tuo nyt mikään ongelma pitäisi olla.

Lainaus
Muovilavanpitimet kestää kyllä kevytä lentoa ja veikkaan että tuo setup on tehty noille. Kyllä sillä oikeasti kurmottaa aika lujaa, mutta ei kestä kovien jätkien kierroksia. Ei sen puolesta ole huomenna eikä ylihuomenna menossa vaihtoon. Kuitenkin mun mielestä tuossa on jotain, jota pitää vaihtaa ajan mittaan. Ennen kaikkea vähän ihmeellisen kuuloinen paketti. Ei tarkoita että olis huono, mutta nyt kannattaa laskea ja ennen kaikkea katsoa ja ottaa selvää että olenko minä väärässä.

Niin, nupin ja lavanpitimien vaihto luulisi olevan kohtuullisen simppeli operaatio. Tuskin tarvii hirveen isoa säätämistäkään tehdä että saa lentämään uudella nupilla. Miten lie vaikuttaa lentotuntumaan? Varmaan tarkempi jonkin verran kun metalliosat ei anna myöten niin paljon kuin muoviset. Mutta joku tuolla taisi jo sanoakin että muoviset osat suojaa torpissa muilta vaurioilta jonkin verran kun antaa niistä periksi. Ehkä alkuvaiheessa ihan hyvä vain niin :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #23 : 07 Huhtikuu, 2013, 12:15:13 »
Osien vaihto on simppeli juttu, siinä ei ole mitään ihmeellistä sinällään.

Kyllä monessa isommassakin kopterissa on muoviset lavanpitimet ja ne toimii vallan mainiosti. Trexssä muistaakseni sanotaan manuaalissa jotian noista muovisista. Eli jonkin tietyn pinjonin ja sitä isompien kanssa suositellaan vaihdettavaksi metalliset lavan pitimet kun kierrokset nousee.

Sulakeosiahan ne on, torpissa kun menee aina jotain rikki. Mieltuiten tietysti vaihtaa halpoja osia mutta myös sellaisia, joihin on helppo pääsy käsiksi.

Lähinnä vaan kannattaa laskea loppuun asti mitä se tulee lopulta maksamaan. Halpa lähtöhinta katoaa äkkiä jos siihen pitää heti alkaa vaihtamaan jotain osia. Nuppi maksaa kuitenkin oman hintansa, päärattaat, pinjonit yms. niin menee äkkiä 50 - 150 euroa ja sen jälkeen se onkin kalliimpi kuin lähtöhinnaltaan kalliimpi. Toisaalta johonkin se raja pitää vetää, muuten ei saa ikinä hankittua mitään. Vaikka kuinka yrittäisi alkuvaiheessa selvittää kaiken niin aina jotain pientä jää huomaamatta.

Tiedän kyllä miltä kopterikuume tuntuu, sitä ei tarvi eppäillä yhtään.  ;D Samoin kun tiedän fiiliksen että se uusi pitää saada heti, nyt ja justiinsa ilmaan. Tämä uusi X oli nyt ihmeellinen poikkeus, fiilis oli tuo mutta nyt maltoin mieleni jotenkin ihmeellisesti ja otin asioista edes joten kuten ensin selvää. Tiukkaa teki, usko pois.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kevätflunssaa ja kopterikuumetta - 450 kokoinen kopteri hakusessa
« Vastaus #24 : 07 Huhtikuu, 2013, 13:37:24 »
hmm.. Eipä tosiaan löydy 112 hampaisia päärattaita trex-storesta. Jännä kyllä kun tuo trex-storen oma paketti on myös tuolla 112 hampaisella päärattaalla.
Eiköhän tossa ole typo ja oikeasti se tarkoittaa 121T slant-gearia. Kepillisessä plus super combossa on kuiteski tuo.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
6092 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2009, 13:20:43
kirjoittanut jkaija
18 Vastauksia
8618 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2013, 21:59:31
kirjoittanut Kaapeli
2 Vastauksia
3561 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2013, 10:00:01
kirjoittanut Ege
148 Vastauksia
54118 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Huhtikuu, 2014, 14:11:46
kirjoittanut Korppi
8 Vastauksia
4815 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2017, 09:10:29
kirjoittanut VERTICAL