Noniin.. Taranis saapui ja voi hohhoijjaa. Muutaman tunnin olen tässä ihmetellyt ja tää vekotin on ehkä vähän alkanut avautumaan
Kuitenkin kun fbl-kopulle yritän saada tätä toimimaan niin ei tästä nyt kyllä tule hevonvattua. Ei niinku avaudu logiikka tuosta mix-menusta ollenkaan. Ajattelin ensin kokeilla mcpx:llä ettei suurempaa vahinkoa saa kun asetukset päin vattua, mutta en saa tätä edes siihen malliin että kannattaisi alkaa kokeilemaan
Latasin valmiin mcpx bl modelin r/c settings sivustolta ja ajattelin että katson mallia (http://rcsettings.com/index.php/viewdownload/4-helicopters/11-blade-mcpx-brushless). Tämähän ei siis toki toimi itsellä koska käytän external dsmx modulea (6 kanavaa)
Valitettavasti ei avautunut kyllä yhtään enempää vaikka koitti mallia katsoa. Voisiko joku selittää juurta jaksaen että mitä helvettiä nämä eri jutut tuolla mixes menussa tarkoittavat
Mikä tuo Weight esimerkiksi on? Mitä tarkoittaa Slow(u1:d0) ? Ja mikä tuo "R" on tuossa esimerkki templaten about joka kohdan alussa?
Se nyt jotenkin on hiffattu että noilla switch valinnoilla valitaan se mitä tuonne kanavalle tykitetään tietyllä kanavalla. Käyrä ilmeisesti kans valittuna johonkin riviin napin taakse otetaan käyttöön ja säädetään sitten erikseen tuolta curves tabin takaa..
Sillä voi tehdä miltei mitä tahansa ja nappuloita riittää.
Ehkä kannattaa kokeilla ihan radiolla ohjelmoiden aluksi ilman sen suurempia virittelyitä. Mun mielestä se on selkeämpi kun on nuo selitykset vähemmän koodikielisiä. Ja kun kaiken teet itse, tiedät mitä teet. Toistaiseksi ei tuota tietokoneella ole tarvinnut säätää lainkaan, vaikka monenlaista systeemiä ja mixiä ja mixin ylikirjoitusta olen tehnyt.
Jotain perusjuttuja mitä nyt heti tulee mieleen:
- Miksejä voi tehdä joka kanavalle useita ja ne voi korvata toisiansa ja tehdä tiettävästi jotain keskenään sekoitustakin ja ties mitä muuta.
- Kanavia voidaan ajaa käyrien mukaan (curve). Tämä toimii esim silloin kun haluaa painaa kameran suljinta servon vivulla vähäksi aikaa tarkennukseen ja sitten lopuksi loppuun asti. Tai jonkun ohjainpinnan esimerkiksi rauhalliseen ja käyrän mukaan kiihtyvään liikkeeseen.
- Voit tehdä virtuaalivipuja (custom switch) ne on radion koodissa pyöriviä vipuja, joilla voi ohjata toisia vipuja ja mixejä.
Käytännön sovellus täällä: Kun molemmat etusormivivut on vedetty yhtä aikaa ylös (AND operaattori) tapahtuu seuraavaa; Custom switch CSA tulee aktiivikseksi. Se ylikirjoittaa kaasun kanavan nollille (replace), nollaa autopilotin manuaalimoodille, huutaa varoitusääntä laskuvarjon laukaisusta, odottaa sekunnin viiveen, laukaisee laskuvarjon. Eli samaa virtuaalivipua voi käyttää useammalla kanavalla tekemään temppujansa
- Weight on kanavan mixin painoarvo, eli kuinka paljon kanavaa ajetaan. 100 on päähän asti, -100 on toiseen laitaan eli suunnan vaihto, 50 on puoleen väliin jne.
- tuossa kuvassa näkyy delay on viive sille koska toivomasi kanava ohjataan päälle
- slow määrittelee kanavan ajonopeuden
- multipx tällä voit esimerkiksi korvata kanavan arvon toisella vaihtamalla sen replaceksi (vaikka kaasun nollaus kaasutikun asennosta riippumatta).
Tällä käyttiksellä voi siis tehdä miltei mitä tahansa mieleen tulevaa. Ja jos ei itse keksi kuinka se tehdään, Kilrah vastaa minuuteissa täällä
http://openrcforums.com/forum/Täällä on tuo mainitseman käytännön sovellus:
Henri