Kirjoittaja Aihe: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma  (Luettu 4586 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« : 28 Kesäkuu, 2007, 18:43:14 »
Alan pikkuhiljaa uskaltautua kokeilemaan vaakakierrettä rapukallakin (njoo, HT Evor oikeasti)
Pikkuvispilällä (MiniTitan) moinen onnistuu jo ihan mukavasti, mutta rapukalla tulee vain korkkiruuvia..

Aluksi oli vakiostabbarinlavat ja mustat lepatuskumit.
Sitten sain lainaksi vihreät stabbarinlavat ja ostin punaiset lepatuskumit.
Parani vähän, muttei onnistu vieläkään. (Paljon mahdollista että mä en vaan osaa..)

Kysymys siis kuuluu, paljonko tuon swashplaten pitäisi päästä kallistumaan?
Setuppi oli sellainen että pitch nollassa ja aileron ääriasentoon väännettynä päälapojen kulmat oli vähän reilu +-5 astetta.
Jostain netin syövereistä löysin että voisi olla jopa +-7 astetta. Kommentteja?

Idle-upissa pitch on -9 - +9

Kopun kalustus:
Futaba S3152 (Aileron & elevator) -> Linkkipallo n. 10.5mm päässä servon akselista
Futaba S3050 (Pitch) -> Linkkipallo n. 16.5mm päässä akselista.

Graupner C577 kaasulla
Ossin Hyperi moottorina ja SABin lasikuitulavat nupissa.

- Jiri K.
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2007, 18:53:29 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #1 : 28 Kesäkuu, 2007, 19:54:44 »
Kyllä se rapukkakin ihan puhtaan rollin pääseen kunhan ajoitus on kohdallaan. Itellä on sabin hiilariset kevyet stabbarit ja punaiset kumit, mutta en usko sen olevan siitä kiinni. Itellä tulee vieläkin  monesti tynnyrimäinen rolli rapukalla liian hosumisen kanssa. Jotenkin tuntuu että trexillä onnistuu helpommin, kaipa se on se massa mikä vaikuttaa.

Poissa gekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #2 : 28 Kesäkuu, 2007, 21:19:34 »
Joo taidat käyttää pitchiä liikaa rollin aikana, se tekee siitä helposti tynnyrin. Toi +- 9 riittää kyll kevyesti rolliin. Ittellä oli r50:ssä +11/-10.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #3 : 28 Kesäkuu, 2007, 22:02:46 »
Ok, mä en vaan osaa :)
Täytyypä mennä huomenna Tuorlaan päristelemään jos vaan keli antaa myöten.

Mutta tuo kallistusjuttu.. Paljonko teillä on tuo max. kallistus?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

JKokkala

  • Vieras
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu, 2007, 22:40:38 »
Poijjaat puhuu nyt eri asioista. Jiri, muistaakseni olen jostain lukenut, että ei saisi olla enempää kuin 6 astetta. 5 olis kaiketi sitten hyvä. Voidaan kokeilla kentällä. Voisin itseltäkin ihan ekaa kertaa tarkistaa asian  :P

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #5 : 28 Kesäkuu, 2007, 23:09:14 »
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=678001

Steve R, 4. postaus:
"Put your pitch gauge on the main blades and set the collective to 0 degrees.
Then simply line up the rotor head as appropriate and read the blade
defection for left/right and for/aft cyclic. A +/- 5 degrees will give a
pretty sedate cyclic response on most birds I've flown. If you can increase
the tilt of the swashplate to around the +/- 7 degree point that should
help. Just make sure, after you do the adjustments, that none of the ball
links on the flybar, main blade pitch arms, and washout unit are
binding/hitting anything at maximum control input. As long as they're not,
you're good to go."
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2007, 00:09:50 »
Niitä rolleja ym muita kannattaa tulla viikonloppuna Paattisille treenaamaan. Annetaan niitä ohjeita ihan paikan päällä. Huomenna päivällä sinne on jo ensimmäiset menossa treenaamaan. Lauantainahan on sitten ne kisailut edessä joihin kannattaa tulla osallistumaan kun palkinnot (arvotaan koptereita) hyvät...

Anssi
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Raptor 50 swashplaten max. kallistuskulma
« Vastaus #7 : 30 Kesäkuu, 2007, 00:19:33 »
Mä ajelen 6.5 maks kulmilla aileronissa/elevaattorissa.7 saa ulos pienellä pindaamisella nurkissa mutta siinä ei taida olla järkeä, tosin kovikset ajaa niillä 3dtä ja käyttää cyclic rinkulaa(ja osa taas ei)  ;D
Mä ajelen vaakakierteen niin että elevaattori on melkein reunassa ja lapaa ehkä n +-3/4 astetta.
Joskus se jopa menee kun luoti kun vasen peukku on synkassa ja oikee vähän auttaa elevaattorilla.
Tämä ei kuitenkaan ole tapa niinkun vaikka arilla ja muilla jotka ton osaa  ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
27 Vastauksia
13472 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2008, 16:06:13
kirjoittanut Marcus
4 Vastauksia
4045 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2007, 22:39:30
kirjoittanut JJA
RAPTOR 30 v2

Aloittaja Jokusenpoika Thunder Tiger Nitro

8 Vastauksia
5878 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2011, 20:16:04
kirjoittanut peksa
2 Vastauksia
3738 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2008, 14:36:32
kirjoittanut IsoNega
1 Vastauksia
2437 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2008, 17:17:42
kirjoittanut Belt pilot