Kirjoittaja Aihe: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus  (Luettu 9140 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« : 03 Heinäkuu, 2008, 12:35:12 »
Minkälaisia lentoaikoja olette vakio SEV2:ella saaneet, itsellä tuntuu menevän akkuihin 5-6min leijuttelun jälkeen semmoiset 1600mAh, tuntuu aika kovalta kulutukselta, leijuttelussa?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #1 : 03 Heinäkuu, 2008, 12:46:39 »
Yes, it's too bit high, unless you run an insanely high headspeed.
Most likely the motor is inefficient.
Does the motor get warm?
Is there enough spacing between pinion and main wheel?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #2 : 03 Heinäkuu, 2008, 12:53:07 »
Kyllähän se moottorikin lämpenee, mutta akut on erityisesti lämmenneitä, mikä ei ole ihme jos niistä virtaa puretaan tuohon tahtiin. Pinionin ei pitäisi olla liian lähellä, olen säätänyt sen "sanomalehti" menetelmällä, eli sanomalehden sivu rattaiden väliin ja motti kiinni.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #3 : 03 Heinäkuu, 2008, 12:54:14 »
Kyllä se leijunnassakin virtaa syö jos on nupissa jenkaa. Ei tuo nyt minun mielestä mikään hullun iso kulutus ole, ehkä toki ylärajoilla. Itsellä menee 7 minuutin pyörityksen jälkeen sellainen 2100mAh. Enkä ole edes mikään yyber 3d guru (flip, loop, vaakakierre maybe...)

Mikä pinioni sulla on?
Nada

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #4 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:04:43 »
se pienempi, olikohan 12 piikkinen. niin ja leijutus on ihan perus leijutusta melkein paikallaan. Oiskohan käyrät ollu normitilassa jotenkin seuraavasti:
kaasu: 0,50,70,80,90
lavat lineaarisesti välillä -3 - +11

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #5 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:07:15 »
DualSkyn 3S 2200mAh akulla leijuttelee omalla vakio SEV2:lla 8 minuuttia tai hieman alle. Tuon jälkeen akkuun menee n. 1800mAh. Tuosta tulisi noin 225mAh minuutissa kun Jyrin arvoilla tulee vastaavasti 267-320mAh. Alignin 2100mAh akku löytyy, se on hieman laiskemman oloinen noihin DualSkyn akkuihin verrattuna, mutta kyllä silläkin aavistuksen yli 7 minuuttia leijuttelee minkä jälkeen akkuun menee n. 1650mAh.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #6 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:11:24 »
kaasu: 0,50,70,80,90
lavat lineaarisesti välillä -3 - +11

Itsellä on seuraavasti:
kaasu: 0,50,80,90,100
lapakulmat: -3 - +11 niin, että nollakulma on keskitikulla, jolloin radiossa lukee 41,45.5,50,75,100
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #7 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:16:28 »
Yhessä threadissa pohdittiin isomman reksin hihnan kireyden suhdetta lentoaikaan, joten kannattaa tässäkin tapauksessa tarkistaa ettei hihna ole liian kireällä.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #8 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:22:45 »
Täytyypä vielä koittaa sitä perähihnaakin, meni vaan yksi jo päreiksi ja luulen että oli löysällä (tai sitten se oli se turha pulley joka on nyttemin siis poistettu). Eipä kai siinä liikaa pitäis olla mekaanista vastusta jos roottoria pyöräyttää ja se pyörii itekseen useampia kierroksi (Finlessin maintenance videon mukaisesti).
Ai niin, lavat on nykyisi 335 Prot, oisko niillä isompi kulutus kuin vakio lavoilla?

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #9 : 03 Heinäkuu, 2008, 13:59:22 »
Sellainen hämärä muistikuva on, että ohjekirjassa olisi lukenut, että tuo SEV2:n mukana tuleva moottori (ja luultavasti muutkin sähkömoottorit) on tehokkaampi silloin kun kierroksia on hieman enemmän ja lapakulmaa vastaavasti vähemmän sen sijaan, että kulmaa olisi paljon ja kierroksia vähemmän. Tuo kaasukäyräsi ja lineaarinen lapakulmakäyrä taitaa aiheuttaa sen, että leijuttelet omiin asetuksiini verrattuna alhaisemmilla kierroksilla ja jyrkemmällä kulmalla, mikä saattaa olla syy lyhyempään leijutteluaikaan. Ei se perähihna ainakaan liian kierällä ole jos roottoria pyöräyttämällä se jää vielä hetkeksi vapaasti pyörimään.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #10 : 03 Heinäkuu, 2008, 15:02:26 »
Täytyisi kokeilla vielä kuvernöörillä, kunhan vain saisi tuon Scorpionin asennettua ja ohjelmoitua kohilleen. Siinä kun on meinaan ESCissä Gov asetukset siten että sinne ohjelmoidaan GOV % ?? jota en oikein ymmärrä, Alignin vakio ESCissähän on GOV vain ON/OFF, mutta miten ihmeessä toimii ESC jossa on laitettu GOV vaikkapa 70% ja samalla on kaasukäyrä/radion pyynti vaikkapa 70%, mahtaako olla 70% 70%sta?? vai miten? (nyt meni kyllä taas OTksi, anteeksi)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #11 : 03 Heinäkuu, 2008, 15:07:38 »
>>Kyllähän se moottorikin lämpenee,
No, it shouldn't heat up.
What's the motor? Align 430L is quite bad. Align 430 XL is sort of OK. But there are better motors, more efficient.
You can expect about 10 % increase in flight time for example with the Neu motor.


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #13 : 03 Heinäkuu, 2008, 15:23:57 »
OK, eli mistäs noita NEU ja mitä mallia niistä kannattaisi katsella.
Nimimerkillä, mitä tahansa saadakseni lisää lentoaikaa ;)
NEUt on kalliita moottoreita... osta lisää akkuja ;). Käy kurkkimassa: http://www.neumotors.com. Ei vaan onhan siitä hyvästä moottorista muutakin hyötyä kuin mahdollisesti kasvava lentoaika. Tosin jengihän lentää noilla NEU moottoreilla vaan muutaman minuutin. Johtunee siitä, että yleensä niitä käytetään rankassa 3Gee lennossa.

k0pter1m1es

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #14 : 03 Heinäkuu, 2008, 19:01:12 »
rankassa 3Gee lennossa.

offtopic: onko toi virhe vai onko olemassa 3G lento , vai mitä tarkottanee? älkää naurako jos oon teidän mielestä ihan noob ;D
ontopic: ääni lisä akuille
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2008, 19:05:30 kirjoittanut k0pter1m1es »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #15 : 03 Heinäkuu, 2008, 19:10:19 »
Ei, kyllä se on 3D...
Masu vaan höpsöttelee... 8)
Nada

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #16 : 05 Heinäkuu, 2008, 22:21:23 »
Katsotaan mitä virrankulutukselle on tapahtunut kun saan kopterin uudestaan taivaalle (torpin seurauksena vaihdettu 3 servoa ja samalla vaihdoin ESCin Scorpionin pätevämpään malliin). Tarkoituksena olisi ajaa tuota Scorpionia/kopteria kuvernööri päällä, normimodessa kaasukäyrä 0,70,70,70,70, ja lapakäyriä olen laittanut siten että kulmia on seuraavasti -3, 5, 11. Jotta dataa kertyisi riittävästi niin tuli myös hommattua ja asennettua Eagle Treen loggeri. Palaan asiaan jahka ekat leijutukset on takana uudella setupilla...

jarpiili

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #17 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:08:48 »
Tungempas minäkin lusikkani tähän soppaan...
Mulla on V2 ja 430L moottori, akkuina 2200mah hextronikit (eli peruspaska-akut). 5-6min ajelun jälkeen menee akkuihin jotain 1500mah. nuppi pyörii yli kolmetuhatta taivasmoodissa koko ajan (flippiä ja selkäleijutusta jne...). Vanhemmilla vehkeillä pysty leijuttamaan noilla samoilla akuilla 10min eikä menny yli kahta tuhatta mah ladatessa.

Eli kuulostaa aika kovalta kulutukselta tuo ekassa kysymyksessäsi oleva.

En ole koskaan koittanu, että miten pitään voisi leijutella tuolla V2 setupilla, pitääpä koittaa kunhan tulee taas ilmaa. En tosin valitettavasti osaa sanoa mitään ratkaisua ongelmaan.

-Jari

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #18 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:46:09 »
No niin tuli kokeiltua ekat leijutukset uudella setupilla ja Eagle Treen loggeri oli kiinni, käppyrää ohessa:

Näyttää vievän, kun paria muutakin akkua kokeilin, sellaista 9,5 - 10,5 A keskimäärin leijuttelussa ja rauhallisissa pumppauksissa. Onko tuo nyt sitten paljon vai ei? En tiedä...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #19 : 09 Heinäkuu, 2008, 18:54:33 »
Ei tainnu mennä, luotin tuohon loggerin laskemaan keskiarvoon enkä käyrään silmämääräisesti, eli siellä chartin alareunassa on max miin ja avg arvot sekä volteille että Ampseille. Mutta siis jos näyttää normaalilta niin hyvä ;)

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #20 : 09 Heinäkuu, 2008, 21:40:39 »
Mulla on virrankulutus melko pitkälle sama, perus leijuttelua about 10min, tosin mulla taitaa olla lapakulmassa vielä säätämistä, meinaa, taitaa rasittaa varmaan liikaa

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #21 : 10 Heinäkuu, 2008, 15:27:42 »
Ei tainnu mennä, luotin tuohon loggerin laskemaan keskiarvoon enkä käyrään silmämääräisesti, eli siellä chartin alareunassa on max miin ja avg arvot sekä volteille että Ampseille. Mutta siis jos näyttää normaalilta niin hyvä ;)

Kannattaa "ikkunoida" sitä käppyrää siten että ensimmäinen ja viimeinen puoliminuuttinen jää pois kun silloin virrat on lähes nolla ja jännite vastaavasti kuormittamattomalla tasolla. Saa keskiarvoa lennon ajalta eikä tule ne kopun kantamiseen kuluneet ajat mukaan yms.

Ei sillä että se vaikuttaisi mihinkään, akku loppuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ;D Mutta mukava noita käppyröitä on kuitenkin katsella ja koittaa verrata eri akkuja ja setuppeja keskenään  ;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Akunkesto / virrankulutus
« Vastaus #22 : 15 Heinäkuu, 2008, 23:46:14 »
Tuli sitten tilattua Scorpionin noparin pariksi Scorpionin moottorikin, katsotaaan millaiset käppyrät / lentoajat sille tulee jahka saan sen ja ehdin testaamaan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
7802 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Toukokuu, 2011, 10:40:05
kirjoittanut sniiki
14 Vastauksia
7103 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2011, 00:27:08
kirjoittanut VERTICAL
2 Vastauksia
2601 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 11:43:07
kirjoittanut jkkmobile
4 Vastauksia
3919 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2013, 22:06:28
kirjoittanut Matti Häkkinen
9 Vastauksia
5198 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2015, 00:22:01
kirjoittanut privy