Tällä viikolla sai minun X3 ensi lentonsa ja nyt on n. 35.5 akullista tullut lennettyä. Se myös torppasi hyvin - ei mennyt sähkökatkossa kuin ne servo armit hajalle. Oma vika - noparin liittimen bulletti ei ollut kunnolla työnnetty perille asti, joten pätkäs sähköt. Jo ensilennon lopuksi kaatui itsekseen kun kuvittelin jo sen olevan nätisti maassa. Kaatumisen lienee aiheuttanut epätasapoinoisten lapojen vibrat, jotka sekotti gyron.
Aluksi pistin halvimmat lavat, joilla ei harmita torpata, kun ei mene hyvät pilalle. Aiheuttavat kuitenkin extreme vibration herjaa ja kopteri välillä meinaa kaatua itsekseen. Vahdoin taas 'laatu' merkkiin eli Alignin 3g 360 lavat, jotka aiheuttivat vielä enemmän vibraa, joten en edes yrittänyt niillä lentää. Löytyi kassista vielä Tarotin lavat. Ne eivät ainakaan aiheuta ylimääräisiä värinöitä ja ensivaikutelma on yllättävän hyvä, vaikka ovat vähän snadit (lähempänä 350mm, kuin luvatut 360).
Kopterikin päivitettiin ennen ensilentoa. Nyt siinä on x-nova 1580kv ja hw 60a. Se ei hyydy, ei värinöi, eikä käy kuumana. Ehkä vähän pitää hw govin parametreja säätää, kun kierrokset ei ihan tasaisena pysy. Goville on säädetty 2800-3000-3200, jotka tuntui mulle riittävän. Alemmillakin kierroksila vetää mun perus kuviota ihan hyvin ja akut kestää paremmin. 4min timerissa ja lennon lopuksi oli jännite n. 3.9v. Voi ehkä myöhemmin laittaa pykälää isomman pinionin, jos tuntuu että tarttee enemmän kierroksia. Isoimmilla kierroksilla perä alkaa välillä vispaamaan - täytyy säätää ja ihmetellä sitä vielä.
Vaikutelma kopterista on tosi hyvä. Lento alkoi sujua jo rennommin ja uskalsi jo kokeilla uusia kuvioita, mitä on aiemmin vain simulaattorissa harjoitellut. Jos x3 vaan pysyy lentokunnossa, niin g380 saa jäädä toistaiseksi hyllynkoristeeksi.