Kirjoittaja Aihe: Ekaa quadia rakentamassa  (Luettu 12030 kertaa)

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #25 : 11 Toukokuu, 2013, 20:36:07 »
^ Hyvää analyysiä. En älynnyt itse laskea vaatimuksia tuolla tavalla vaan luotin HK:n spekseihin, jotka tarkemmin listattuna näiltä osin ovat
  • Max current: 21A
  • Max Power: 200W @ 11.1V (3S) / 315W @ 15V (4S)

Max currentilla laskemalla noilla tulisi siis 84A max virta. Vastaavasti 3S:n max powerilla laskettuna tulisi noin 73A. Ilmoitetun tehon mukaan laskettuna tuo menee vieläkin hieman tuon 25C:n yli, mutta optimistina ajattelin, että se 50C piikkivirta kuittaisi tuon. Tämän akku/nopari/moottori-yhdistelmän bongailin jostain HK:n foorumeilta - ehkäpä liian sinisilmäisesti.

Nyt kun hieman märehdin tuota ilmoitetun tehon suhdetta jännitteeseen niin tulee mieleen, että eivätkös nämä moottorit käy vaihtovirralla? Silloin pitäisi tietää ainakin tehokerroin (cos fii), jotta tuon virran saisi laskettua kunnolla oikein. Tuon kertoimen määrittämisessä loppuu oma osaaminen kesken. Kuvittelisin, että se voi vieläpä vaihdella kun kierroslukua muutellaan.

Tätä omaa pakkaa sekoittaa toki vielä sekin, että mulla on toistaiseksi 2 kpl niitä vääriä moottoreita mukana eli
  • NTM Prop Drive 28-30 750KV
  • Max current: 20A
  • Max Power: 120W @ 12v (3S) / 140W @ 15v (4S)

Noissa on huomattavasti vähemmän tehoa kuin aisapareissaan joten kuka tiettää miten paljon jengaa tietokone antaa niille kompensoidakseen työntövoimaa.

Kiitoksia rakentavasta ajatustenvaihdosta. Nuo luvut ovat olleet tuossa esillä alusta alkaen ja vaikka joskus tuon laskelman teinkin olin jo autuaasti unohtanut nämä asiat. Katsotaan mikä vaikutus sillä on kun ne oikeat moottorit joskus vihdoin saapuvat.

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #26 : 11 Toukokuu, 2013, 21:23:30 »
eivätkös nämä moottorit käy vaihtovirralla? Silloin pitäisi tietää ainakin tehokerroin (cos fii), jotta tuon virran saisi laskettua kunnolla oikein.

Eivät, vaan tasavirralla jota kommutoidaan elektronisesti. Normi tasavirtamoottorissa kommutaatio on mekaaninen, "harjat".

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #27 : 11 Toukokuu, 2013, 21:27:15 »
Eivät, vaan tasavirralla jota kommutoidaan elektronisesti. Normi tasavirtamoottorissa kommutaatio on mekaaninen, "harjat".

Ok, eli se ESCien invertteri on tota varten eikä DC/AC-muunnosta varten?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #28 : 11 Toukokuu, 2013, 21:32:37 »
No juu, laskin ton maksimitehon ja 3S pakan mukaan, elikkä hieman pieleen koska 3S pakalle teho onkin vain 200W...

Periaatteessa sen 25C pitäisi riittää aika hyvvin varsinkin kun tuolla on tuo 50C:n piikkivirta, mikäli vaan akkujen C-luvut ovat sitä mitä on ilmoitettu.

Ite oon aina pitäny näitä harjattomia moottoreita vastaavina kun normaalit kolmivaihevirtamoottorit, siis periaatteeltaan, mutta voin toki olla ihan väärässäkin...

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #29 : 11 Toukokuu, 2013, 21:40:57 »
Ok, eli se ESCien invertteri on tota varten eikä DC/AC-muunnosta varten?

Juu ei ole invertteriä vaan rinnan kolme pwm-säädintä jotka antavat vuorotellen, yksi kerrallaan, virtaa yhdelle käämille. Kahta muuta käämiä "luetaan" oikean ajoituksen löytämiseksi.

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #30 : 11 Toukokuu, 2013, 22:45:17 »
Ok, netissä on sitten näemmä aika paljonkin asian vierestä olevaa tietoa missä puhutaan inverttereistä ja kolmivaihevirrasta.

Pistetääs tähän muuten pari kuvaa tosta himmelistä. Ensin valaistuna, ja sitten iltahämärissä ajovalot päällä.

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #31 : 15 Toukokuu, 2013, 21:43:20 »
Tuolla kauppapaikan puolella metsästelen kameraa kopteriin. Päädyin tänään kuitenkin teippaamaan mainitsemani Powershot A70:sen quadiin kiinni. Videota se tallentaa vain 320-resolla 3 minuuttia, mutta jotain siinä ajassakin ehtii näkemään. Tai ehtisi jos kuvanlaadusta voisi edes puhua samana päivänä. Tuo reilu 320 gramman paino keulilla aiheutti sen, että akku alkoi hyytymään parin lennon eli noin 5 min jälkeen ja hallittu maahan tuominen oli vaikeaa.  Damagelta kuitenkin vältyttiin.

Oikeiden moottorien pitäisi tulla huomenna postissa joten periaatteessa nostotehoa voisi kokeilla vastaavalla painolla uudestaan. Tuota rupukameraa en kuitenkaan enää jaksa kiinnittää.  Seuraavaksi taidan ghettoteippailla vanhan kännykkäni tuohon - se painaa vain 120g ja onpahan yksi vinkeä ideakin plakkarissa sitä varten.  :)
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2013, 22:00:35 kirjoittanut TedMaul »

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ekaa quadia rakentamassa
« Vastaus #32 : 10 Elokuu, 2013, 23:38:40 »
Lainaan itseäni toisesta ketjusta:

Ostin vihdoin toisen akun (oikein Genssin vieläpä) sekä hieman XT-60 liittimiä, joita on tähän mennessä ollut hankalampi löytää kotimaasta. Tänään varmaan saa poimia paketin ja sitten jää nähtäväksi miten akun 60g lisäpaino ja 700mAh lisäkapasiteetti vaikuttavat lentoaikaan.

Ja hyvin vaikutti! Olin alkujaan säätänyt radiosta ajastimen hieman vajaaseen 9 minuuttiin, tarkemmin sanottuna arvona on 8m40s jonka koin turvalliseksi lentoajaksi turvamarginaalilla. Ekalla akulla akkuvaroitin alkaa piippaamaan jo 4-5 minuutin kohdalla. Tuo ensin hankkimani HK:n nano-tech 3S 3300 mAh on tainnut hieman kärsiä sillä jännite putoaa mielestäni liian aikaisin. Nyt tämä uusi 4000 mAh Gens-ace joka painaa 60+ grammaa enemmän lennättää kopteria tuon 9 minuuttia helposti.

Laturi näyttäisi, että nano-techiin menee sisään vaan 1500-2000 mAh - yleensä selvästi alle 2000. Genssiin meneekin sitten 3000+ mAh ja lataus toki kestää tämän takia hieman kauemman. Enpä suoraan osaa nyt sanoa kuinka monta lentoa nano-techillä on takanaan, mutta liekö se tulossa elinkaarensa päähän? Muistaakseni silloin alussa tein sen virheen, että vedin akun heti uutena melko kuivaksi kuten tuolta aiemmasta viestistä voi lukea. Nykyisin en anna jännitteen laskea alle 11.1V vaikka Gens-acen mukana tulleessa ohjeessa sanotaankin, että alin sallittu kennojännite on 2.8V.

Yksi vaihtoehto on tietysti, että nano-techin C-luvut ovat liioiteltua ja jännite kyykkää sen takia noin aikaisin.
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2013, 23:41:36 kirjoittanut TedMaul »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
8423 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2014, 21:14:27
kirjoittanut mikek
22 Vastauksia
9208 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06
kirjoittanut oskuk