Terves,
Jos minäkin nyt avaisin ketjun tänne omasta ensimmäisestä quadin kasaamisesta / lennättämisestä jne..
Viime kesänä vielä pystyin vastustamaan näiden lentävien rc-härvelien huumaa, mutta tänä keväänä sitten sorruin. Ilmestyin tänne foorumille ja kävin hieman kyselemässä tyhmiä tuolta "mikä setti aloittelijalle?" threadista. Jokusen päivän arvottuani päädyin sitten seuraavaan lopputulokseen ja köyhänä tietenkin hobbykingistä tilailin suurimman osan tavaroista
Sain jo aiemmin framen palaset ja kasailinkin framen valmiiksi. Kiinakamalle ominaiseen tyyliin ei tietenkään ollut minkäänlaisia ohjeita kokoamiseen.. Olkoonkin, että runko nyt on suhteellisen helppoa kasata, mutta saihan siihenkin toista tuntia tuhlattua miettiessä minkä pituinen ruuvi menee mihinkin.
Tämän jälkeen alkoikin odotellu kunnes vihdoin nyt perjantaina itella sai toimitettua paketin lähipostiini. Ei muutakun moottorit hakemaan ja katsomaan herääkö se eloon!
Sain oikeastaan koko perjantai loppupäivän kuluteetua vetäessä sähköjä ja miettiessä miten helvatassa radion pitäisi toimia jne.. Tyypilliseen tapaan ilman manuaaleja siis piti yrittää kun se on aina kahta hauskempaa
En kuitenkaan täysin uutena rc-harrastajana onnistunut edes bindaamaan mankkaa receiveriin, joten täytyi hieman luntata. KK 2.0 boardinkin manuskaa oli pakko vilkaista kun ei boardille vaan ollut minkäänlaisia vihjeitä miten noparit sun muut kytketään boardille. Helppo homma manuskan kanssa
Mielessäni ehkä hieman toivoinkin väsäämisen aikana, että toivottavasti pihalla tulee pimeää niin en vielä tänä iltana pääse tonttaamaan quadia vaikka alkoi pahasti näyttää, että quadi todellakin valmistuu vielä saman vuorokauden puolella. Testailin kuitenkin sähköjä kaikessa rauhassa, kalibroin escit jne.. Hieman myöhemmin fc:tä tutkiessä huomasin, että aileron ja elevator kanavat ovat väärinpäin. Suhteellisen äkkiä kuitenkin mankasta löytyi noiden kääntö, joten se ongelma katosi siinä. Kaikki vaikutti tämän jälkeen suunnilleen toimivalta omasta mielestäni, joten kaivoin nippusiteet esille ja pistin piuhat kuriin.
(on ne mummon tekemät villasukat kyllä ja ovat lämpimät)Tässä vaiheessa oli jo ilta suhteellisen pitkällä ja kello näyttikin 2130, mutta onneksi on kevät ja valoa riittää. Olin siis kaikessa rauhassa onnistunut saamaan quadin jo melkein lentokuntoon eikä ollut edes pimeys vielä laskeutunut.. Ei muutakuin propellit kiinni siis. Ropelleja kiinnittäessä kuitenkin mietiskelin, että kylläpäs nyt ovat jotenkin heppoisen oloiset notta näinköhän pysyvät paikallaan.
Heitin siis roinat autoon ja ajelin lähimmälle jalkapallokentälle keskelle ei mitään siltä varalta, että tapahtuu jotain täysin odottamatonta. Vein quadini keskelle kenttää (
) ja ei muutakun virrat koneeseen, käppäilin kauemmaksi koneesta, käynnistin radion ja darn... "Miksi se ei armaa". Varovasti vilkuilemaan onko se armannut vai ei. No eihän se ole armannut. "No throttle signal" lukee kk 2.0 lcd näytössä. No perhana.. Virrat pois ja takaisin. Jäin seuraamaan viereen mitä tapahtuu. Boardin mielestä kaikki OK kunnes yhtäkkiä taas valittaa throttlesta. Raavin päätäni ja mietin, että mikähän tässä nyt mättää kun 10min sitten olohuoneessa se kyllä toimi. Sammutin nyt sitten radion ja sähköt pois kopterista. Radio päälle ja kopteriin virrat tämän jälkeen. Tadaa, kaikki OK. Eli siis kytketään se radio ensin päälle ja sitten vasta kopteri ....
Sitten taas etäisyyttä kopteriin, laitteen armaus ja varovaisesti kaasua ylös. Propellit pyörähtävät mukavasti. Ei muutakun yrittämään varovasti ilmaan. Welhon kanssa tuossa juttelinkin ennen ulos lähtemistä ja hän totesin, että kannattaa nostaa kopteri ihan kunnolla ilmaan ettei vaapu puolelta toiselle ja lopuksi tömähdä maahan. No en kuitenkaan noudattanut neuvoa vaan yritin saada hieman kopteria ilmaan ja katsoa miten se käyttäytyy. Tuntui että kopteri kallistelee vähä joka puolelle roimasti hetikun lähtee irtoamaan maasta. Kerran onnistuin hieman kyljelleen saamaan, mutta ei sen kummempaa. Seuraavaksi sitten tapahtui se mitä hieman aiemmin jo enteilinkin. Yksi propellin lenti hevonkuusee yhtäkkiä. Onneks kierrokset olivat juuri melkein idlellä, joten suurta vahinkoa ei päässyt käymään ja nuppikin löytyi. Laitoin sen takaisin paikalleen ja tarkastin muiden propeltimien kiinnityksen ... yksi oli täysin löysällä. Kiristin kaikki uudestaan ja suunnittelin vielä koneen ilmaan saantia kunnes järki voitti ja pistin kamat takaisin autoon ja ajelin kotiin. Ei ollut enään luottoa siihen, että propellien mountit pysyvät paikoillaan joten en halunnut enää yrittää kopterin leijuttamista
Alla nuo mountit, mitä ihmettelin.. Jälkipeliä irkissä welhon kanssa ja ilmeisesti tultiin siihen tulokseen, että nuo propellien mountit pitää oikeasti vääntää voimalla kiinni. Aiemmin laitoin ne kyllä tiukkaan, mutta osien ollessa heppoista alumiinia en nyt aivan järkyttävän tiukkaan vääntänyt. No huomenna propellit huomattavasti timmimmin sitten kiinni ja yrittämään
Löysin myös boardista self-level tsydeemin ja kalibroin lattialla sen muka kohdilleen. Jos hyvä tuuri käy niin ehkä tuon avulla sitten saa quadin vakaasti vaikka ilmaan
Sain myös jopa radiosta napin taakse self-levelin on/off valinnan kun hetki aikaa tutkin ja mietiskelin. Voi sitten kokeilla jos ilmaan saa kuinka suuri vaikutus onko ominaisuus päällä vai ei
Että sellaista tarinaa. Vinkkejä tai jotain muuta huomioitavaa ensikertalaiselle? Kommentoikaa ihmeessä jos tulee jotain mieleen. Kuvamateriaaliakin taitaa tuolta ensi yritykseltä olla, mutta rehellisyyden nimissä oli siellä vähän hämärää ja kaveri jollain kurapuhelimella kuvasi.. En siis edes jaksa kysellä sitä matskua kun ei siinä mitään näy eikä tuossa suorituksessa kyllä mitään nähtävääkään ole
Ja kiitoksia vain welholle joka jaksoi kuunnella tyhmiä kysymyksiä irkin puolella