Kaksi asiaa "tappaa" akun. Tai no nopein ja kolmas tapa on kunnon torppi, mutta jätetään se nyt pois...
1. Ja paras tapa. Aja akku aivan tyhjäksi. Saat varmasti muutamalla kerralla akun kapasiteetista häviämään huomattavan osan.
2. Toiseksi paras tapa. Lataa akkua liian isolla Cllä. Käytä 2C latausvirtaa ja kiduta akku kuoliaaksi noin 50 latauskerran aikana. Jos akku on huonolaatuinen saavutat tuloksen jo huomattavasti aikaisemmin. Käytä 3C tai isompaa (ja hyvää palovakuutusta) jos olet hellämielinen ja et halua akun kituvan niin pitkään.
1Cllä saavutat akulle tehtaan lupaaman eliniän ja ja vielä pienenpää latausvirtaa käyttäen lisäät sitä entisestään.
Lipoakuissa ei ole mitään muisti-ilmiötä joten sen voi ladata aina käytön jälkeen riippumatta siitä että paljonko sitä on purettu. Sitä ei myöskään ole välttämätöntä ladata täyteen. Päin vastoin tehtaat suosittelevat pidempään säilytykseen niiden purkamista ns. varastointijännitteeseen
. Ja siinä tilassa ne myös toimitetaan asiakkaalle.
Lipoakkujen elinikä (kait 70% kapasiteetista jäljellä) määräytyy hyvälaatuisilla akuilla oikeasti kolmen tekijän mukaan. Aika, latausvirta ja kuormitus.
1. Aika. Aikaa vastaan ei voi kauheasti pyristellä ja lipoakutkin vanhenevat parissa vuodessa käytti niitä tai ei. Eli tähän voit vaikuttaa varmistumalla että ostamasi akut ovat tuoreita.
2. Latausvirta. 1C virroilla lataillessa on akun elinikä laadusta riippuen luokkaa 50-200 latauskertaa. 0,5C ja akut kestävät noin 100-500 latauskertaa.
3. Kuormitus. Jos kuormitat akkua koko ajan lähellä sen max. kapasitettia niin akku kuluu aika nopeasti huonoon kuntoon. Siksi kuormituksen keskivirta olisi syytä olla reilusti akun max. kapasiteetin alapuolella. Esim. 15C kuormalla 15C akku voisi kestää vaikka 50 latauskertaa ja 25C akku sen 100-500 latausta.
Järkevä akun käyttötapa tulee itse kalkuloida siten että saadaan paras teho siitä ulos silloin kun se on mahdollista. Eli paljon ajavien kannattaa latailla akkujaan maltillisesti ja vähemmän ajelevat eivät välttämättä saavuta sillä mitään.
Toisaalta jos on kova hinku taivaalle niin ei kustannukset lentoa kohden kauheasti nouse vaikka akkua vähän nopeammin lataileekin. 1C on kyllä järkevä yläraja. Varsinkin pikkuakkuja voi vähän kurittaa koska ei niissä puhuta kovin isoista euroista. Jotain 350e isoa akkua taas mielellään kohtelee vähän hellemmin.
Ja vielä lopuksi ne torpit. Hyväkään akku ei kestä niitä yhtään paremmin kuin huono joten niitä kannattaa akkutaloudellisessakin mielessä välttää paarhaansa mukaan!