Kirjoittaja Aihe: LiPo: latauskerrat / kestävyys  (Luettu 8887 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
LiPo: latauskerrat / kestävyys
« : 06 Heinäkuu, 2008, 10:50:47 »
Mitenkäs nuo Lipojen latauskerrat, kun jotkut valmistajat ilmoittavat että kestää n% purulla x latauskertaa niin että esim. 90% kapasta on tallessa, niin tietääkö joku kumpi oikeasti vaikuttaa Lipon kestoon (enemmän) latauskerrat vai kumulatiivinen latausmäärä (Ah)? Mietiskelin vain että onko Lipolle mitään haittaa vaikka lataa aina täyteen vaikka ei olisi kun esim. 20% kapasta kulutettu.

Eli jos yritän tiivistää, niin tiedättekö onko Lipoilla jokin Ah määrä jonka ne kykenevät ottamaan latausta ja luovuttamaan niin että kapasiteetista on vielä tietty prosenttimäärä tallessa. Sehän tiedetään että mitä suurempi latausvirta niin sitä nopeammin akun kapasiteetti tippuu, mutta vaikuttaako siihen vain latauskerrat vai ainoastaan kokonaislataus/purku määrä (Ah) vaiko näiden yhdistelmä?

Saiko tuosta enää kukaan mitään tolkkua ;)

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #1 : 06 Heinäkuu, 2008, 11:17:29 »
Mun mielestä li-po -akut voi ja (täytyy :-\) ladata aina täyteen.
 Ainakin saa ladata täyteen ja vaikka pikku pätkissä.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #2 : 06 Heinäkuu, 2008, 11:27:13 »
Kyllä, mutta se mitä ajan takaa on että onko Lipon kestävyyden kannalta mitään eroa kahdella seuraavalla kärjistetyllä esimerkillä:

- käytän akun kapasiteetista 10% ja lataan täyteen, käytän 10% ja lataan täyteen
- Käytän akun kapasiteetista 20% ja lataan täyteen

Onko näissä mitään eroa akun kannalta, olettaen että latausvirta on molemmissa tapauksissa sama??

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #3 : 06 Heinäkuu, 2008, 12:53:18 »
Jotain tolkkua sain irti  ;D, mutta tiivistettynä:

Pisimmän kestoiän saavutat lopettamalla ajamisen heti kun alkaa näkyä merkkejä tehon hiipumisesta, lataat aina balansoivalla laturilla 0.5C:llä, ostat laadukkaita akkuja jotka kestää kopterin sähkösetupin vaatimukset, ja annat jäähtyä aina ajon jälkeen ennen latausta. 

Lyhimmän kestoiän saa leijuttamalla akun täysin loppuun, lataamalla 1C:llä balansoimatta ym.

Joka kerta kun akku ajetaan liian tyhjäksi antoteho vähenee prosenteilla. Helpoiten akun saa hajalle leijuttamalla koska silloin ei välttämättä huomaa hiipumisen merkkejä ollenkaan. Eli leijutellessa pitäisi tehdä myös nousuja täydellä pitchillä että akun loppumisen huomaa ajoissa.

-op-
« Viimeksi muokattu: 06 Heinäkuu, 2008, 12:56:58 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #4 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:26:35 »
Kaksi asiaa "tappaa" akun. Tai no nopein ja kolmas tapa on kunnon torppi, mutta jätetään se nyt pois... ;D

1. Ja paras tapa. Aja akku aivan tyhjäksi. Saat varmasti muutamalla kerralla akun kapasiteetista häviämään huomattavan osan.
2. Toiseksi paras tapa. Lataa akkua liian isolla Cllä. Käytä 2C latausvirtaa ja kiduta akku kuoliaaksi noin 50 latauskerran aikana. Jos akku on huonolaatuinen saavutat tuloksen jo huomattavasti aikaisemmin. Käytä 3C tai isompaa (ja hyvää palovakuutusta) jos olet hellämielinen ja et halua akun kituvan niin pitkään.
1Cllä saavutat akulle tehtaan lupaaman eliniän ja ja vielä pienenpää latausvirtaa käyttäen lisäät sitä entisestään.

Lipoakuissa ei ole mitään muisti-ilmiötä joten sen voi ladata aina käytön jälkeen riippumatta siitä että paljonko sitä on purettu. Sitä ei myöskään ole välttämätöntä ladata täyteen. Päin vastoin tehtaat suosittelevat pidempään säilytykseen niiden purkamista ns. varastointijännitteeseen . Ja siinä tilassa ne myös toimitetaan asiakkaalle.

Lipoakkujen elinikä (kait 70% kapasiteetista jäljellä) määräytyy hyvälaatuisilla akuilla oikeasti kolmen tekijän mukaan. Aika, latausvirta ja kuormitus.

1. Aika. Aikaa vastaan ei voi kauheasti pyristellä ja lipoakutkin vanhenevat parissa vuodessa käytti niitä tai ei. Eli tähän voit vaikuttaa varmistumalla että ostamasi akut ovat tuoreita.
2. Latausvirta. 1C virroilla lataillessa on akun elinikä laadusta riippuen luokkaa 50-200 latauskertaa. 0,5C ja akut kestävät noin 100-500 latauskertaa.
3. Kuormitus. Jos kuormitat akkua koko ajan lähellä sen max. kapasitettia niin akku kuluu aika nopeasti huonoon kuntoon. Siksi kuormituksen keskivirta olisi syytä olla reilusti akun max. kapasiteetin alapuolella. Esim. 15C kuormalla 15C akku voisi kestää vaikka 50 latauskertaa ja 25C akku sen 100-500 latausta.

Järkevä akun käyttötapa tulee itse kalkuloida siten että saadaan paras teho siitä ulos silloin kun se on mahdollista. Eli paljon ajavien kannattaa latailla akkujaan maltillisesti ja vähemmän ajelevat eivät välttämättä saavuta sillä mitään.

Toisaalta jos on kova hinku taivaalle niin ei kustannukset lentoa kohden kauheasti nouse vaikka akkua vähän nopeammin lataileekin. 1C on kyllä järkevä yläraja. Varsinkin pikkuakkuja voi vähän kurittaa koska ei niissä puhuta kovin isoista euroista. Jotain 350e isoa akkua taas mielellään kohtelee vähän hellemmin.

Ja vielä lopuksi ne torpit. Hyväkään akku ei kestä niitä yhtään paremmin kuin huono joten niitä kannattaa akkutaloudellisessakin mielessä välttää paarhaansa mukaan! ;D

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #5 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:40:57 »
Kiitos kommenteista. Ja palatakseni siis tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, niin kaikesta yllä mainitusta päätellen olisi akun kannalta parempi purkaa sitä 10% + lataus + 10% + lataus kuin yhdellä kertaa 20% purku ja miksi, koska mitä enenmmän (tyhjemmäksi) akkua purkaa sitä enemmän se kuluttaa.

seppomikael

  • Vieras
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #6 : 06 Heinäkuu, 2008, 14:13:46 »
Nyt tulee pari sanaa puhdasta mutua.

Eli luulen että sillä purkamisen määrällä ei ole suurta merkitystä akun kestoon kunhan akkua ei pura yli akun kriittisen pisteen. Ja tuo piste ilmeisesti muuttuu  akun iän mukana. Ja on eri valmistajien kennoissa vähän eri paikassa.

Jos järjestät koetilanteen oman mallisi mukaan ja ainoa muuttuva tekijä on se, että purat toista akkua (ja lataat) pidemmän aikaa, eli purku- ja lataus C on kummassakin sama ja akkuystävällinen, luulen että et suuria eroja saa akkujen välille. Et edes lataussyklien määrässä!

Luulen myös että akun lämpiäminen latauksen ja purun aikana olisi iso tekijä akun eliniän kannalta. Ja nyt en puhu siitä minkä lämpöiseltä akku latauksen ja purkamisen jälkeen tuntuu käteen vaan siitä että se kemiallinen reaktio mikä akussa tapahtuu latauksen ja purun aikana aiheuttaa lämpöä joka kuluttaa akun kemiallista koostumusta. Ja jos lataus tai purku on liian voimakasta ja pitkäaikaista niin akku lämpiää niin paljon että se hiljalleen vaurioituu. Ja ladattaessa akku hitaasti pyritään oikeasti vain estämään akun lämpiäminen latauksen aikana.

Nyt loppui mutu.

Ja tarkempi tieto muutenkin... ;D

JHypp

  • Vieras
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #7 : 06 Heinäkuu, 2008, 20:06:48 »
Minulla taisi olla sitten "vanhoja" akkuja Alignin B6T -kombon mukana. Tein tänään tuulen ja sateen takia perushuollon ja tarkastuksen T-Rex 600N:ään sekä Knight 3D:hen. Olin teipannut combon mukana tulleen 1900 mAh:n (12C) vastariakun pehmusteen sisään ja sitonut takiaistarralla ja hihnalla kopun runkoon. Viimeaikoina olen ihmetellyt, kun varaus alkaa loppua jo viimeistään kolmen keikan jälkeen - näin siis molemmilla koptereilla. Ihmetys oli suuri kun avasin Räxän pehmusteen - akun molemmat kennot oli ihan pulleita. Katsoin myös Knightin akun - sama juttu, mutta vain toinen kenno oli pullistunut! Molemmat menee siis vaihtoon.

Olen ladannut max. 0.5C:n virralla, yleensä 800mA:lla ja tasuri kiinni, mutta silti nämä kennot on pa...na jo ehkä 30-40 syklin jälkeen. Lämpiminä en ole ikinä ko. akkuja ladannut. Ei ne tosin vastarikäytössä lämpiäkkään. Tasurina olen käyttänyt ulkoista Bantamin PB6 -tasuria, missä on sellainen ärsyttävä ominaisuus, että kun se on tasannut akun, niin se sammuttaa itsensä. Yleensä  olen laittanut tasurin kiinni akkuun vasta kun lataus on jo ollut vähän aikaa päällä. Kun tasuri sitten sammuu, niin toisen tasaussyklin olen tehnyt, ennen kuin akku on tullut täyteen - teenkö jotain väärin?

Joka tapauksessa, tarkastakaa muutkin vastari LiPo:nne, että ei tule yllätyksiä. NiCd:llä sai ajaa pari vuotta ilman ongelmia, mutta nämä LiPo:t ei kestäneet kuin muutaman kuukauden.
Kannattaa varmaan ostaa regu ilman akkuja seuraavan kerran, niin tietää ainakin mitä saa. B6T-Regu sinällään on pelittänyt hienosti kaikissa kolmessa kopterissa.
 
-Jari
« Viimeksi muokattu: 06 Heinäkuu, 2008, 20:33:38 kirjoittanut JHypp »

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: LiPo: latauskerrat / kestävyys
« Vastaus #8 : 06 Heinäkuu, 2008, 23:49:35 »
Morjens,

Graupnerin laturin ohjekirjassa törmäsin seuraavaanlaiseen tekstinpätkään:

"Normal max. charging voltage settings are for:
   -LiFe: 3.6V/cell,
   -LiIo: 4.1V/cell,
   -LiMn = LiPo: 4.2V/cell.

For higher cycle life time, use 0.1V less. For storage use 0.4-0.5V less."


Eli kasvaakohan syklien määrä tosiaan jos lataa LiPo kennot 4.1V jännitteeseen 4.2V sijaan (siis balansoi toki kaikki kennot samaan 4.1V kennojännitteeseen)? Toisaalla ohjekirjassa sanotaan, että jos lataa 0.1V vajaaseen jännitteeseen, niin täydestä kapasiteetistä on käytettävissä about 7% vähemmän, eli ei kovin paljoa menetä.

T:Jyrki.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9822 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2009, 18:08:38
kirjoittanut VERTICAL
8 Vastauksia
7533 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2009, 17:00:48
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
2447 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
2 Vastauksia
3113 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2015, 12:38:14
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
2 Vastauksia
1934 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2017, 10:33:18
kirjoittanut Hayabusa