Kirjoittelen aiheesta, jotta muiden ei tarvitisi yllättyä negatiivisesti. Lyhyesti: videovaruste.fi -nettikaupan varastostatus "VARASTOSSA"
ei tarkoita sitä, että tuotteita olisi varastossa, vaan että tuotteen voi ennakkotilata ja sitä toimitetaan kun pystytään.
Kyselin viime viikon alussa Videovaruste.fi:stä Naza V2:sen perään ja sain nopsaan vastauksen, että tehdastoimitus ko. purkista on perillä to-pe -akselilla (16.-17.5.) ja paketti toimitetaan minulle hyvin nopeasti parin päivän sisällä kyselystäni. Katsoin seuraavana päivänä verkkokaupasta, ja tuotteen varastosaldo olikin tilassa "VARASTOSSA". Ladoin muitakin tuotteita ostoskoriin, tilasin ja maksoin. Tovia myöhemmin sain sähköpostivahvistuksen tilauksen toimituksesta seurantakoodin kera.
Koska pakettia ei vielä tänäänkään viiden päivän odottelun jälkeen kuulunut ja seuranta sanoi vain "EDI code received", kyselin perään. Sain jälleen nopeasti vastauksen, että eihän tuotetta voi vielä minulla ollakkaan, koska tehdastoimitus ei ole vielä tullut edes perille asti. Uudeksi saapumisajaksi arvioitiin ehkä ensi viikkoa (eli ainakin 1,5 viikkoa alkuperäistä myöhempää ajankohtaa) ja tähän vielä tietysti postitus Suomen sisällä päälle.
Tällä hetkellä näyttäisi siis siltä, että "nopasti lähipäivinä" tarkoittaa vähintään noin kahta viikkoa, todennäköisesti kolmea. Eipä sillä, tehdastoimitusten viivästymiselle ei toki mitään voi, mutta pitäisi ehkä olla varovaisempi sen suhteen, mitä lupaa.
Mikäkö sitten kismittää? No ensinnä tuo nettikaupan "VARASTOSSA" -status, joka ei siis missään nimessä tarkoita, että tuotetta olisi varastossa. Sain selitykseksi sen, että nettikauppa ei salli tuotteiden ennakkotilaamista, jos niiden varastotilanteeksi ei määrittele "varastossa" ja saldoksi 0. Näpsäkkä softa, eikö? Minua ohjeistettiin myös siitä, että ostoskori kertoo selkeästi (pienellä vaalean harmaalla tekstillä), että tämä "VARASTOSSA" ollut tuote onkin tilaustuote, jonka toimitusaika on 1-2 viikkoa. En tätä tilatessa huomannut, eli tämä moka menee minun piikkiini. En tosin osannut moista infotekstiä edes etsiä saatika siitä välittää, koska kauppias oli juuri omin sanoin luvannut minulle tuotteen olevan varastossa ihanhetikohta ja minulla hyppysissä muutaman päivän kuluessa. Nyt tosin näyttää siltä, että edes tuohon parin viikon toimitusaikaan ei olla ehtimässä, mutta aika näyttää.
Toinen harmistuksen aihe on asiakaspalvelu. Vastaukset tulevat nopeasti, iso kiitos siitä! Mutta niiden sisältö on sävyltään tyly eivätkä viestit tähtää millään muotoa asian ratkaisemiseen. Kaikki myyjän kanssa käymäni keskustelu on tähän asti liittynyt tekemieni virheiden osoittamiseen ja alleviivaamiseen, aikaisemmista lupauksista irti luikertelemiseen eikä millään muotoa käsillä olevan ongelman ratkaisuun. Olen itse ehdottanut kahdesti tilanteen ratkaisemista tuotteiden vaihtamisella, mutta tähän en ole saanut kommenttia. Tilaus on se mikä on, eikä siitä ilmeisestikään muuksi muutu. Myyjä on halunnut tehdä hyvin selväksi sen, että minä olen ehdot kaupan sivulla nähnyt ja silti tilauksen tehnyt, joten vastuu on minulla. Hänellä ei siis ole minkäänlaista vastuuta sanomisistaan, oli sitten luvannut ennen kaupantekoa mitä tahansa.
Äsken saamassani viimeisimmässä sähköpostissa jatketaan asiakkaan eli minun syyllistämistä, joka on toki oikeutettua mutta ei mielestäni aiheellista. Asiakas on aina oikeassa, kohteilaisuus edesauttaa bisnestä avautumista paremmin ja niin edelleen. Nyt minulle tarjotaan mahdollisuutta koko tilauksen purkamiseen, eli myyjä ei halua toimittaa edes muita tilauksella olleita tuotteita. Olen aavistuksen ymmälläni enkä oikein osaa suhtautua tällaiseen kommunikaatioon, olen tottunut aina saamaan ystävällistä ja selkeään sekä nopeaan ratkaisuun tähtäävää kommunikaatiota myyjien taholta. Minulla on kuulemma asennevamma kun haluan muuttaa jo tehtyä tilausta ja niin edelleen. En osaa itse paikallistaa lähettämistäni sähköposteista riidanhaastoa tai asenneongelmia, mutta niin sitä tulee sokeaksi omille kirjoituksilleen...
Minkälaisia kokemuksia muilla on videovaruste.fi:n palvelusta?
EDIT: Asiaa ja kommunikaation laatua on nyt pahoiteltu puolin jos toisinkin, eli ilman on sen osalta puhtaampaa. Ilmeisesti myyjällä on roppakaupalla huonoja kokemuksia asiakkaistaan ja siksi pinna kireällä käskymuotoiseen kommunikaatioon ("vaihda puuttuvat tuotteet ja hyvitä rahat tililleni heti", kuten kirjoitin). Jätän silti kirjoitukseni vielä tänne luettavaksi, koska tämä oli ensimmäinen kerta kun olen saanut kyselyyn tai reklamaatioon näin kylmän vastauksen. Ilmeisesti ulkomaisten nettikauppojen kanssa asiointi on totuttanut liian hyvään...
Niissä kun kaiken kommunikaation tavoitteena on nimenomaan se, että homma saadaan ratkaistua mahdollisimman nopeasti ja kohteliaasti, oli sitten syy asiakkaan tahi myyjän.