Aloitetaas tällainen omille turhautumisille, pettymyksille ja torpeille, mutta myös onnistumisen ilolle, toivottavasti.
Kopteriharrastus alkoi mulla parisen kuukautta sitten, kevättalvella -13, kun pisti silmään nuo nykyaikaiset mikrokopterit. Aiemminkin olin jo katsellut jotain koaksiaalileluja, mutta (onneksi) jäänyt hommamatta. Kopteriksi tuli valittua T-Rex 100X, kaikista foorumeilla olevista negatiivisista kommenteista huolimatta.
Ensimmäisenä iltana pikkurekkulan saapumisen jälkeen tuli yritettyä varmaan kymmenen akullisen verran ilmassa pysymistä. Huonolla menestyksellä, mutta onneksi oli ennakoinut yksien varalapojen verran tilauksessa. Seuraavana päivänä hoksasin jo ruveta säätämään servojen linkkejä, jonka jälkeen se alkoi pysymään ilmassakin. Varaosia tuohon sai kuitenkin tilailla tasaisesti. Lähinnä lapoja, mutta myös logiikkalevyä, perän moottoria ja puomia, canopya.
Vähänkään vauhdikkaampaan menoon sisätilat alkoi tuntua ahtailta, vaikka rexillä mentiinkin jo ympäri taloa huoneesta toiseen ja laidasta laitaan, joten pihallehan se oli vietävä. Tyynellä ihan hauskaa, mutta tuultahan tuo ei kestä yhtään. Pari kertaa joku nouseva ilmavirta vienyt naapuritalon yli. Kun on uskaltanut päästää kaasun kokonaan, on se kuitenkin onneksi tippunut naapurin pihalle, ei katolle. Mutta jotain uuttahan alkoi tehdä mieli.
Uudeksi valikoitui Blade 130X, lähinnä kokonsa puolesta. Takapihalla sen verran tilaan, että tuollaista voi siinä rauhallisesti leijutella/lennättää. Perän ongelmat, joista foorumeilla puhutaan pitää mullakin osittain paikkaansa. Rattaita menee tasaiseen tahtiin. Jopa metallirattaat olen saanut menettämään muotonsa. Toki suurimmaksi osaksi aloittelijan mokia, kun perä ottaa laskeutumisen yhteydessä maahan. Se, että taili fin katosi mystisesti johonkin, ei auta asiaa yhtään. Yksi kunnon torppi on tullut, kun B ratas ilmeisesti lähti irti ilmassa. Alas tultiin ruohokentän ja pellon välissä olevalle kovalle soratielle... Tottakai...
Nyt viimeisimpänä hankintana tangollinen T-Rex 250, jolla opettelu bladen ohella jatkuu. Rauhallista leijuttelua, lentoa ja säätöjen opettelua.
Mutta jotain kehitystä tässä tapahtuu, Bladella tuli koitettua, ja jopa onnistuttua useamman kerran, flippiä taaksepäin viime viikonloppuna.
Kuvissa kaverukset blade ja pikkurexi sekä bladen ensimmäinen kunnon torppi.