Kirjoittaja Aihe: HKPilot Mega V2.5  (Luettu 92870 kertaa)

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #75 : 11 Joulukuu, 2013, 23:41:20 »
Noniin... pitkästä aikaa testailin tuota hajonneeksi luultua hkpilottia, niin eikös se lähtenyt heti kerrasta pelittään ja armaan niin kuin pitääkin. Henkimaailman juttuja välillä tää säätäminen, kun viime kerralla en saanut sitä enää kirveelläkään toimiin :)

Tuo hk:n telemetrialaitteisto oli tosiaan kaksisuuntainen kun sitä tänään ekaa kertaa testailin. Mitään säätämistä tai ajureiden asentamista win7 koneeseen se ei tarvinnut, eli se oli todellinen plug`n`play malli. Yhteys muodostui ongelmitta. Suosittelen!

Nyt kun vaan nuo kelit vähän suosis, niin pääsisi jatkamaan kesken jääneitä PID säätöjen hakemista.
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #76 : 12 Joulukuu, 2013, 16:38:15 »
Ainakin hexa-Y on listalla ja laudan kannaltahan se lienee sama asia.

Ei pidä paikkaansa :).

Mutta eipä se mitään, pistin alkuperäsen 2.6 laudan ulkosella kompassilla ja gps:llä tulemaan. Dataradiot oli vaan loppu hyllystä :/

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #77 : 12 Joulukuu, 2013, 19:07:20 »
Ei pidä paikkaansa :).

Mutta eipä se mitään, pistin alkuperäsen 2.6 laudan ulkosella kompassilla ja gps:llä tulemaan. Dataradiot oli vaan loppu hyllystä :/
Ihan uteliaisuuttani, mikä se hexa-V siis on kun ilmeisesti käsitin sen väärin?

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #78 : 12 Joulukuu, 2013, 19:24:32 »
Ihan uteliaisuuttani, mikä se hexa-V siis on kun ilmeisesti käsitin sen väärin?

Se onkin aika harvinainen setuppi, mutta octa-v lienee tutumpi? Ylhäältäpäin katsottuna moottorit muodostaa v-kirjaimen :). Varauduin kyllä jo kahdeksan moottorin runkoon. Isot pojat puhelee että pitäs olla aika hyvä AP-alusta, joskin kärsii yawin hitaudesta. Se että haittaako se ilmasta kuvatessa on jokaisen mieltymyksistä kiinni.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #79 : 12 Joulukuu, 2013, 19:34:47 »
Se onkin aika harvinainen setuppi, mutta octa-v lienee tutumpi? Ylhäältäpäin katsottuna moottorit muodostaa v-kirjaimen :). Varauduin kyllä jo kahdeksan moottorin runkoon. Isot pojat puhelee että pitäs olla aika hyvä AP-alusta, joskin kärsii yawin hitaudesta. Se että haittaako se ilmasta kuvatessa on jokaisen mieltymyksistä kiinni.
No hitto, niinpä tietenkin :D Okto-V tosiaan tulee kyllä mieleen. Mielessäni sijoitin automaattisesti moottoreita vain kolmeen pisteeseen, kaksi kuhunkin päällekkäin. Sekoittaa ajatuksia kun monessa yhteydessä puhutaan myös H- ja X- rungoista vaikka niillä ei laudan kannalta ole mitään eroa ellei pituus ja leveysmitat ole kovin paljon toisistaan poikkeavia. Lauta kun välittää vain siitä missä moottorit ovat eikä siitä mitä niiden välissä on :-)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #80 : 12 Joulukuu, 2013, 19:46:48 »
Onko mitään tietoo tuon 433MHz:n telemetrian tarkasta taajuudesta, kun näyttää napsahtavan kivasti 70cm hami bandille ?
Saattaa tulla sanomista jos väärässä paikassa pörryyttää...

Radioamatöörien taajuusjako taulukko

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #81 : 12 Joulukuu, 2013, 21:04:36 »
Onko mitään tietoo tuon 433MHz:n telemetrian tarkasta taajuudesta, kun näyttää napsahtavan kivasti 70cm hami bandille ?
Saattaa tulla sanomista jos väärässä paikassa pörryyttää...

Radioamatöörien taajuusjako taulukko

Tuolta kun lataat 3DR radio configuration utilityn niin ainakin pääset rajaamaan min ja max taajuudet mitä laite käyttää ja myös rajaamaan käytettävien kanavien lukumäärää. Samat säädöt löytynee myös Mission plannerista.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #82 : 12 Joulukuu, 2013, 21:51:23 »
Tuolta kun lataat 3DR radio configuration utilityn niin ainakin pääset rajaamaan min ja max taajuudet mitä laite käyttää ja myös rajaamaan käytettävien kanavien lukumäärää. Samat säädöt löytynee myös Mission plannerista.

Ok homma, mutta en oo tommosta hankkimassa, aattelin vaan kun toiset on niin tarkkoja luvista, taajuusalueista ja maksimi tehoista.
Mielenkiintoinen verme kylläkin.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #83 : 12 Joulukuu, 2013, 22:06:42 »
Ok homma, mutta en oo tommosta hankkimassa, aattelin vaan kun toiset on niin tarkkoja luvista, taajuusalueista ja maksimi tehoista.
Mielenkiintoinen verme kylläkin.
Sanomista ei pitäisi tulla kun 433MHz on sellainen kaista jossa pörräävät vapaasti kaiken maailman lämpömittarit ja autojen kauko-ohjaimet. Ei tuo telemetria ainakaan pahin häiriölähde ole.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #84 : 19 Joulukuu, 2013, 17:25:05 »
Hetihän ne ongelmat alko, ei kylläkään HK:n versio vaan 3DRoboticsin 2.6..sinänsä sama laite niin menköön nyt tähän säikeeseen.

"You cannot load new firmware while connected via MAVlink."

Pelkkä lauta siis USB-portissa kiinni, flight data on kuitenkin elossa. Kokeiltu eri portteihin, poistanu laudan asennuksen ja tuikannu ajurit uudelleen, sama homma se vaan vaivaa.

Muoks; Jahas, taitaakin kuulua asiaan ja olla vaan ilmotus ettei firmistä voi ladata kun lautaan on otettu yhteys.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2013, 17:31:33 kirjoittanut EM »

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #85 : 19 Joulukuu, 2013, 17:33:18 »
Hetihän ne ongelmat alko, ei kylläkään HK:n versio vaan 3DRoboticsin 2.6..sinänsä sama laite niin menköön nyt tähän säikeeseen.

"You cannot load new firmware while connected via MAVlink."

Pelkkä lauta siis USB-portissa kiinni, flight data on kuitenkin elossa. Kokeiltu eri portteihin, poistanu laudan asennuksen ja tuikannu ajurit uudelleen, sama homma se vaan vaivaa.

Muoks; Jahas, taitaakin kuulua asiaan ja olla vaan ilmotus ettei firmistä voi ladata kun lautaan on otettu yhteys.

Piti juuri mainita että jos firmistä on päivittämässä niin sitä oikean yläkulman connect-nappulaa EI saa painaa ettei se MAVlink-yhteys muodostu päivitystä estämään :D

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #86 : 20 Joulukuu, 2013, 12:29:51 »
Jos omaa sekoilua ei lasketa ni helppoahan tuo käyttöönotto oli :) lentokelejä saa vissiin ootella vielä hetken..pääsee disco pron kappaleita keräilemään.

Muokataan sen verran, että käykös nuo harrastekunkun telemetriaradiot tuohon plug'n'play-metodilla? Tuleeko mukana johto jolla saan radion suoraan android-padiin kiinni, niinkuin tuossa 3DRoboticsin versiossa?
« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2013, 18:22:28 kirjoittanut EM »

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #87 : 20 Joulukuu, 2013, 21:43:53 »
Hyvinhän se ensilento meni, ei mitään häikkää paitsi pimeä piha :) pitää varmaan käyttää tuo kotelo kuitenkin auki ja laittaa vaahtomuovia tmv barometrin päälle, kummallisesti pieni tuulenpuuska sai kopterin nousemaan ja laskemaan aika rajusti. Stabilizelta alt.holdille heittäessä kopteri lähti nousemaan nopeasti. Toistelin tuota pariin kertaan, välillä sain homman toistumaan, välillä en.

Lennätellä huomenna akku loppuun, tarkastella kompassin suuntimat ja koeistaa autotrimmiä.

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #88 : 20 Joulukuu, 2013, 22:03:23 »
Onko muilla olla samaa vikaa että accelerometer ei pidä asetuksiaan. En vielä ilmaankaan oo saanu ja on jo pitäny kahesti kalibroida, kun näyttää koneen olevan vinossa lattialla ollessaan. Mitä tuossa sisällä tuli koitettua niin lähti vetämään lattiaa pitkin sivuun, taas kalibrointia ja sit oltas noustu suoraan ylös.

hobbykingin 2.5 versio käytössä ja uusin ohjelmaversio sisällä.

Poissa Jaska

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #89 : 29 Joulukuu, 2013, 12:19:20 »
Hei

Mulla ilmeni HobbyKingin APM2.5:ssa sellainen ongelma ettei se enään tee Mavlink yhteyttä USB:n kautta. Telemetriakaan ei vielä toimi lisä moduulin kautta. Saan Mavlink yhteyden toimimaan kun päivitän firmiksen ja tämän jälkeen Mavlink yhteys muodostuu hyvin. Kytkin akun laitteeseen  ja testailin telemetriaa, kun irroitin akun ja laitoin USB piuhan kiinni, niin Mavlink yhteys ei enää onnistunut. Taas kun päivittää firmiksen niin silloin USB yhteys toimii päivityksen jälkeen. Voisiko vika olla Mission plannerissä vai mistä moinen USB yhteys ongelma johtuu? Valot mielestäni vilkuttelee ihan oikein, mutta jostain syystä boardi ei saa "heartbeattia". Kun boardin flässää uudelleen, niin taas toimii ennekuin kytkeen akun ja otan sen irti. Onko tässä joku simppeli ongelma vai mistä tämä voi johtua?

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #90 : 29 Joulukuu, 2013, 12:46:12 »
Noniin, pienillä muutoksilla alko tulemaan tolkkua Loiterin toimintaan. Luulen että kompassi sekoili ollessaan liian lähellä isoja virtoja. Onneksi tässä 2.6-versiossa kompassi on ulkoinen ja löytyy GPS-palikasta, sain sen siirrettyä kauemmas.

Pari kertaa mietin lähenkö tuohon tuuleen ees kokeilemaan miten lentää, yllätyksekseni pysy paikallaan kuin naulattuna puuskista huolimatta ilman suuria kallistuksia. Pelaa Disco Pro nyt paremmin mitä kertaakaan Nazalla :).

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #91 : 29 Joulukuu, 2013, 13:35:04 »
Hei

Mulla ilmeni HobbyKingin APM2.5:ssa sellainen ongelma ettei se enään tee Mavlink yhteyttä USB:n kautta. Telemetriakaan ei vielä toimi lisä moduulin kautta. Saan Mavlink yhteyden toimimaan kun päivitän firmiksen ja tämän jälkeen Mavlink yhteys muodostuu hyvin. Kytkin akun laitteeseen  ja testailin telemetriaa, kun irroitin akun ja laitoin USB piuhan kiinni, niin Mavlink yhteys ei enää onnistunut. Taas kun päivittää firmiksen niin silloin USB yhteys toimii päivityksen jälkeen. Voisiko vika olla Mission plannerissä vai mistä moinen USB yhteys ongelma johtuu? Valot mielestäni vilkuttelee ihan oikein, mutta jostain syystä boardi ei saa "heartbeattia". Kun boardin flässää uudelleen, niin taas toimii ennekuin kytkeen akun ja otan sen irti. Onko tässä joku simppeli ongelma vai mistä tämä voi johtua?
Onko sulla se telemetriapalikka kiinni laudassa samaan aikaan kun yrität USB-yhteyttä? Ne käyttävät samaa I/O porttia eli vain jompi kumpi voi olla kerrallaan käytössä.

Poissa Jaska

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #92 : 29 Joulukuu, 2013, 16:38:09 »
Hei

Ei ollut telemetriikka käytössä. Onko noista ledi valojen vilkutuksista mitään tietoa mitä mikäkin vilkutus tarkoittaa.

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #93 : 29 Joulukuu, 2013, 17:52:24 »
Hei

Ei ollut telemetriikka käytössä. Onko noista ledi valojen vilkutuksista mitään tietoa mitä mikäkin vilkutus tarkoittaa.


Tuolta löytyy tietoa ledien merkityksistä -> https://code.google.com/p/ardupilot-mega/wiki/LED

Sininen on ilmeisesti gps:n led, keltaisesta ei tietoa, punainen vilkuttaa kun lauta kalibroi itseään ja palaa jatkuvasti kun on valmiina lentoon.
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #94 : 30 Joulukuu, 2013, 16:26:00 »
Pääsin kurmottamaan pitkästä aikaa FPV-quadiani ja toteamaan, että harjaton teline toimii hienosti! Mutta kopteri ei... Olin ensimmäistä kertaa niin laakealla kentällä, että pääsin päästelemään pidempiä taakeja yhteen suuntaan suoraa viivaa. Tuulikin oli melkoinen. Muuten kopteri lensi ihan OK, tuulestakin huolimatta, mutta pitkän vedon jälkeen ja jopa aikana se alkoi kampeamaan selvästi ja merkittävästi "vastaan". Käytännössä siis jos ajelin suoraan eteenpäin 100m ja päästin tikun keskelle lopuksi, lähti kopteri aika kyytiä suoraan takaisinpäin. Jos taas lensin vasen kylki edellä pätkän ja päästin tikun keskelle, kallistui kopteri voimakkaasti oikealle ja lähti sinne. Pitkässä vedossa (ja taistellessa tuulta vastaan) huomasin myös sen, että tikkua pitää jatkuvasti työntää kauemmas, jotta edes sama lentokulma säilyisi. Kärjistettynä siis hyvin pitkän suoran lennon päätteeksi tikku olisi aivan laidassa, mutta kopteri lähes suorassa. Ja tästä kun tikun irroittaa, on kopteri tietenkin aivan kenollaan vastasuuntaan... Mikä tuota mahtaa riivata?

Huomasin pöydällä säätäessä, että disarmed-tilassa kenohorisontti pysyy Mission Plannerissa ihan siististi paikoillaa, mutta heti kun kopterin armaa, pomppaa horisontti aavistuksen ylös ja alkaa driftaamaan pikkuhiljaa yhä yleemäs. Kun kopterin jälleen disarmaa, hypähtää horisontti takaisin nollatilaan. Armaamalla sama leikki uusiksi jne. Mitä ihmettä? Kiihtyvyysanturin ja kompassin kalibroin ja virtoja kytkiessä laite on aivan liikkumatta.

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #95 : 30 Joulukuu, 2013, 20:17:09 »
En tiedä auttaako tuohon ongelmaan, mutta omassa kalibrointi alkoi pysymään kohillaan kun asensin firmwaren uusiks.

Poissa Haukkax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #96 : 30 Joulukuu, 2013, 20:25:14 »
kattokaas tämä saitti, on paljon asiaa kyseisestä laudasta. Itelle on ollu ainakin apua.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2053670

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #97 : 30 Joulukuu, 2013, 21:09:39 »
En tiedä auttaako tuohon ongelmaan, mutta omassa kalibrointi alkoi pysymään kohillaan kun asensin firmwaren uusiks.
Noo, voishan sen ainakin päivittää, on muutaman kuukauden vanha firmis sisässä. Lueskelin wikistä, että ainakin liika tärinä aiheuttaa tuota vaeltamista. Mulla on aika tiukasti kiinnitettynä lauta runkoon, varret lyhyet ja jäykät ja moottorit vähän miten sattuu tasapainossa, joten tärinä voi hyvinkin olla syynä. Taidanpa suunnitella koko APM:n ripustuksen uusiksi. Nostan sen rungon päälle värinänvaimennuskumien varaan ja ymppään samaan läjään GPS:n ja telemetrialähettimen. Kompassi vielä samalla rupeamalla erillisen tikun nokkaan.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan näitä nurkissa? http://hobbyking.com/hobbyking/store/__40603__Vibration_Damping_Ball_65g_Bag_of_8_.html Toisena vaihtoehtona ajattelin silikonipuslia tietokoneen kiintolevyn alta, niitä löytyisi itseltäkin neljä tsipaletta.

Poissa JML

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #98 : 30 Joulukuu, 2013, 21:21:10 »
Pääsin kurmottamaan pitkästä aikaa FPV-quadiani ja toteamaan, että harjaton teline toimii hienosti! Mutta kopteri ei... Olin ensimmäistä kertaa niin laakealla kentällä, että pääsin päästelemään pidempiä taakeja yhteen suuntaan suoraa viivaa. Tuulikin oli melkoinen. Muuten kopteri lensi ihan OK, tuulestakin huolimatta, mutta pitkän vedon jälkeen ja jopa aikana se alkoi kampeamaan selvästi ja merkittävästi "vastaan". Käytännössä siis jos ajelin suoraan eteenpäin 100m ja päästin tikun keskelle lopuksi, lähti kopteri aika kyytiä suoraan takaisinpäin. Jos taas lensin vasen kylki edellä pätkän ja päästin tikun keskelle, kallistui kopteri voimakkaasti oikealle ja lähti sinne. Pitkässä vedossa (ja taistellessa tuulta vastaan) huomasin myös sen, että tikkua pitää jatkuvasti työntää kauemmas, jotta edes sama lentokulma säilyisi. Kärjistettynä siis hyvin pitkän suoran lennon päätteeksi tikku olisi aivan laidassa, mutta kopteri lähes suorassa. Ja tästä kun tikun irroittaa, on kopteri tietenkin aivan kenollaan vastasuuntaan... Mikä tuota mahtaa riivata?

Huomasin pöydällä säätäessä, että disarmed-tilassa kenohorisontti pysyy Mission Plannerissa ihan siististi paikoillaa, mutta heti kun kopterin armaa, pomppaa horisontti aavistuksen ylös ja alkaa driftaamaan pikkuhiljaa yhä yleemäs. Kun kopterin jälleen disarmaa, hypähtää horisontti takaisin nollatilaan. Armaamalla sama leikki uusiksi jne. Mitä ihmettä? Kiihtyvyysanturin ja kompassin kalibroin ja virtoja kytkiessä laite on aivan liikkumatta.

En googletellu tuosta ongelmasta, mutta alkuun voisit kattoa lokeista tai MP:n parameters listalta onko kalibrointiarvot tallettuneet muistiin ja onko ne järjellisissä arvoissa. Elikkä ainakin kohdat:

 INS_ACCSCAL_X
 INS_ACCSCAL_Y
 INS_ACCSCAL_Z

 INS_ACCOFFS_X
 INS_ACCOFFS_Y
 INS_ACCOFFS_Z

 INS_GYROFFS_X
 INS_GYROFFS_Y
 INS_GYROFFS_Z

 AHRS_TRIM_X     
 AHRS_TRIM_Y     
 AHRS_TRIM_Z     


AHRS_TRIM arvot on radiaaneissa paljonko kortti/keinohorisontti on "vinossa" kopukkaan nähden. Kaikkien ylläolevien arvot pitäs olla ainakin jotain muuta kuin nolla paitsi AHRS_TRIM_Z. Toisaalta Offset arvoissa yli  +-1 on myös tutkinnan paikka. Aiemmassa viestissä mainittu firmiksen uudelleen uppiminen on myös hyvä vaihtoehto ja varsinkin eeprommin nollaus terminaalissa.

Sitten voisit myös mittailla 3.3V rekkulan kun niitä tuntuu olevan hajalla varsinkin kloonikorteissa. En tiedä vaikuttaako se noilla oireilla, mutta tietääpähän missä kunnossa on  kun mittailee:
http://diydrones.com/forum/topics/ac3-1-rc5-spi-speed-problem

EDIT: Väärä linkki ja täsmennyksiä

-Jani-
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2013, 21:30:35 kirjoittanut JML »

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HKPilot Mega V2.5
« Vastaus #99 : 30 Joulukuu, 2013, 22:20:01 »
Huomasin pöydällä säätäessä, että disarmed-tilassa kenohorisontti pysyy Mission Plannerissa ihan siististi paikoillaa, mutta heti kun kopterin armaa, pomppaa horisontti aavistuksen ylös ja alkaa driftaamaan pikkuhiljaa yhä yleemäs. Kun kopterin jälleen disarmaa, hypähtää horisontti takaisin nollatilaan. Armaamalla sama leikki uusiksi jne. Mitä ihmettä? Kiihtyvyysanturin ja kompassin kalibroin ja virtoja kytkiessä laite on aivan liikkumatta.

Itsellä horisontti ja kompassi alkoi vaeltamaan samoin kun lauta oli kiinteästi kiinni rungossa ja kaasuttelin kopteria ilman ropelleja lattialla. Tilanne helpottui kun vaihdoin kiinnityksen hk:n tarrapintaisiin vaimennustyynyihin.
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
6084 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2008, 08:06:00
kirjoittanut seppomikael
0 Vastauksia
2150 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 12:34:42
kirjoittanut Anteo
9 Vastauksia
4490 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2014, 08:17:26
kirjoittanut madog2mad
13 Vastauksia
12314 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2016, 17:56:05
kirjoittanut Koippa
14 Vastauksia
5453 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2015, 19:12:29
kirjoittanut askohi