Sitten voisit myös mittailla 3.3V rekkulan kun niitä tuntuu olevan hajalla varsinkin kloonikorteissa.
Näytti olevan kunnossa. Samalla kun mittailin, päätin aloittaa suuremmat muutokset. Nappasin kortilta sisäisen kompassin datalinjan poikki ja juotin vanhasta APM1-laudasta kompassin irti. Pienellä jumpperivaihdoksella se käy APM2.5:sen ulkoiseksi kompassiksi ja laatikosta löytyi sopivalla liittimellä oleva johtokin, joten lauta muuttui helpolla ulkoiselle magnetismianturille.
Pientä kummastusta herätti se, että kun kääntelin kompassia kädessä, muuttui Mission Plannerin HUDissa kompassilukema vain pikkuhiljaa. Lopulta se aina saavutti toki oikean lukeman. Mutta vielä suuremmin ihmettelin, kun pidin kompassia paikallaan ja kääntelin lautaa: suuntima vaihteli todella nopeasti! Hetken kun antoi laudan olla sijoillaan, ryömi suuntima taas takaisin siihen, miten päin kompassi oli. Raavin päätäni, tarkistin moneen kertaan että olin katkaissut tuon sisäisen kompassin datalinjan ja sitten äkkäsin, että tietenkin lauta käyttää sisäistä gyroa suuntiman määrittämiseen!
Gyrosta saadaan nopeat muutokset, kompassista pidemmän aikavälin absoluuttinen lukema. Niinpä laudan heiluttelu muuttaa suuntimaa nopeasti, kompassin heiluttelu hitaasti. Kun kompassi ja lauta ovat yhtä klimppiä (sisäinen kompassi tai ulkoinen kompassi kiinnitettynä kopterin runkoon yhdessä laudan kanssa) ei näitä vaikutuksia näe erikseen, vaan suuntima reagoi nopeasti
ja pitää pitkässä juoksussa kutinsa. Näinpä tietenkin.
Tulostelen parhaillaan koteloa XBee-lähettimelle. Seuraavaksi ajattelin piirrustaa ja tulostaa tornin GPS:lle ja kompassille. Kompassi tulee tornin päässä olevan möllykän pohjalle, sen päälle öbaut 6-senttinen pyöreä maataso ja pinon huipulle GPS. Mietin DJI-tyylistä pyöreää koteloa, mutta kompassin takia siitä tulee ainakin paksumpi, kuin DJI:n vastaava.