Kirjoittaja Aihe: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini  (Luettu 9499 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« : 10 Heinäkuu, 2008, 15:24:28 »
Radio: DX7, Gyro GEAR kytkimessä ja arvot asetettu liikeradoilla
Kopteri: TRex 450 SEV2 + LT2100T gyro

Aiemmin mulla oli HH tilassa Gaini 90, mutta huomasin että peräakselilla oleva lapakulmien säätöpalikka liukui tahmeasti ja kiillotin akselin ja rasvasin paikat, nyt liikkuu todella herkästi -> Sillä loppu tuloksella että sain tiputtaa Gainia arvoon 60 jotta perä ei olisi vatkannut, aimemmin ei vatkannut olleenkaan edes tuolla 90 arvolla, mutta perä piti silti. No pitää edelleen.
Mutta kysymys kuuluu, onko kaikki oikein ja kuuluuko tuon Gainin arvon tippua kun perä toimii mekaanisesti herkemmin?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #1 : 10 Heinäkuu, 2008, 17:13:04 »
Kyllä tuossa on järkeä, kun tahmea akseli ei enää hidasta servoa, täytyy hidastus hoitaa ohjelmallisesti gainilla. Lopputulos on sama paitsi että servo selviää vähemmällä kuormalla.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2008, 17:29:45 »
Makes sense, but be careful: I once killed a brand-new Logictech servo, because the tail had gotten stuck. :censored!
Those digi servos will fight to the death.

There is a modification that does nothing but to lighten the load on the rudder servo, the (in)famous chinese weight mod, picture.
The mechanics remain exactly as before, only less force is required for a given pitch. And one needs to reduce gyro gain a lot. So as said, it makes sense



Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2008, 22:16:15 »
Offoffoffoffoffoff topic

Ja kiinalaisia painoja laittaessa ei riitä että heittää jotkut painot jonnekkin vaan pitää ilman pää- ja perälapoja pyörittää konetta ja koettaa sormella slideria että tuntuu löysältä lennossa, liika paino taas jumittaa sliderin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu, 2008, 23:28:51 »
Yes... I keep about half of the original return force. Also, mine are balanced using my workplace's lab scales to +/- 1 mg.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #5 : 11 Heinäkuu, 2008, 00:14:12 »
Täytyy kokeilla noita samalla kun saa kopterin muuten kasaan tämänpäiväisen jäljiltä. Täytyy vissiin vaan kokeilla miten balanssiin saa, kun ei ole 1 mg vaakaa ;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #6 : 15 Heinäkuu, 2008, 23:55:13 »
Noinkohan tuo perän gaini menee pienemmälle arvolle kun perän mekaaninen toiminta paranee, sattui meinaan muutamat artikkelit silmiin netissä joissa todettiin että kun perä toimii paremmin mekaanisesti (esim. upg osalla paranneltuna) niin gyron gainia voi silloin nostaa isompaan arvoon ::)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #7 : 16 Heinäkuu, 2008, 13:28:24 »
Se tosiaan riippuu tapauksesta. Herkistys aiheuttaa sen, että gyro toimii nopeammin, jolloin gainia pitää laskea. Jos sulla taas on väljä perä, jossa on klappia laidasta laitaan, et voi pitää gainia kovin korkealla. Viritysosalla klapin voi saada kuriin, jolloin perästa tulee tarkempi, ja se kestää kovempaa gainia alkamatta vägäämään.

Tämä on taas näitä muna-kana kysymyksiä, jotka selviävät kokeilemalla.
-flybarless, sedative stabilized head-


jpheli

  • Vieras
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #9 : 16 Heinäkuu, 2008, 14:07:08 »
sanoisin ettäpä: jos perä ei pidä, gainia lisää. jos perä vatkaa, gainia pois :)

muilla ei ole hirveesti merkitystä...

--jp

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #10 : 16 Heinäkuu, 2008, 14:09:07 »
Eli mekaanisesti  löysä- / klappaava- / herkkäperä -> alhaisempi gaini
Mekaanisesti jäykkä- / ilman välyksiä -> korkeampi gaini
Juur näin, kumpikin tosin haitallisia. Perästä pitäisi saada herkkä ja klapiton :) Mutta kuten JPHeli sanoi, säädä sitämukaa kuin tarvitsee.
« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu, 2008, 11:29:30 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #11 : 16 Heinäkuu, 2008, 14:52:47 »
Tässä kun oli sopivasti gyroista puhe, niin ajattelin lisätä vaan, että missä on vika kun perä
 alkaa luisua akun tyhjenemistä kohden? Tai vika voi tietenkin olla siinä, että kun akku alkaa rajoittamaan kierroksia, niin tulee kaasua automaattisesti lisättyä. Mutta tuota revo mixiä ei ymmärtääkseni tarvitsisi käyttää 401:sen kanssa...?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #12 : 30 Heinäkuu, 2008, 01:22:10 »
No niin nyt on sitten leijuteltu kymmenkunta akullista noilla kiinalaisilla painoilla ja aloitin tiputtamaan gainia kunnes päädyin n.40 arvoon ja huomasin että perä nyki edelleen -> nostin gainia arvoon 70 ja edelleen nykii välillä? Pitäisikö tuon perän nykimisen lissäntyä gainin myötä lineaarisesti vai pitääkö vielä vaan nostaa gainia ja katsoa mitä tapahtuu? Eli olisiko niin että mulla ei olekkaan tarpeeksi gainia ???

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #13 : 30 Heinäkuu, 2008, 10:59:43 »
Kyllä mulla antanu perä ihan vaan periks, jos ei oo gainia ollu tarpeeksi. Tosin mulla oli sillai jännästi, että pari prossaa liikaa ja perä nyki mutta anto myös samalla periks, kovin hämmentävää... Laskin vähän gainia ja löyty just sopiva kohta. Eli jos nykii, ni gainia alemmas

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #14 : 30 Heinäkuu, 2008, 11:34:08 »
Täytynee vaan kokeilla alhaisempia arvoja vielä. Mahtaako kukaan tietää miten alhaisia arvoja tuo LTG2100T kestää (tuolla allekirjoituksen kokoonpanolla)?

Poissa jippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #15 : 14 Elokuu, 2008, 18:11:42 »
Jos tänne jatkoksi heittäisin tyhmän kysymyksen gyron gainista Futaban 7C radiossa. Eli siellähän on kolme kohtaa:

UP-A tai N, nyt A80%
CT-A tai N, nyt A70%
DN-N tai A, nyt N70%

Eli mitä mitä nuo UP, CT ja DN meinaa. Tuo A/N menee myös yli hilseen. Nuo lukemat kopsasin vain ohjeesta ja hyvinhän perä on pelannut. En ole vielä uskaltanut lähteä kokeilemaan muita lukemia ihan mutulla.
Aeolus 50 3D TT / YS 50 ST
Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix rc

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #16 : 14 Elokuu, 2008, 18:43:25 »
A = Headinghold puoli (A eli AVCS, Angular Velocity Control System)
N = Normal mode gyrolle (Normal mode EI pidä perää paikoillaan, vaan sinun täytyy ohjata sitä itse. Jos asetukset ei ole kohdallaan mekaanisella puolella, niin tuloksena on hallitsemattomia piruetteja)

Ja nuo muut UP CT DN = kytkimen asennot, UP, CENTER, DOWN

Eli nyt sulla on UP eli vipu alhaalla siellä vasemman käden etusormella. CT eli keskiasennossa tulis A 70 tila käyttöön, ja vipu ylhäällä tuliskin sitten NORMAL mode käyttöön, ja nähtävästi paniikki, koska perä lähtisi pyörimään kun A mode tippuisi pois pelistä, ja tilalle tulisi NORMAL mode. Eli HH poissa.
A - N vaihtoehtoihin pääsee kun rullaat N puolelta nollaan ja siitä yli.. Muuttuu A eli HH (HEADING HOLD) tila.

Esim minulla on näin:

UP>A 67%
CT>A 47%
DN>A 45%
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2008, 10:58:29 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

jpheli

  • Vieras
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #17 : 14 Elokuu, 2008, 19:02:08 »
Joo no up,ct,dn on sen vasemmalla "edessä" olevan normi, idle 1, idle 2 kytkimen asennot. Voit laittaa noi gyron asetukset johonkin muuhun kytkimeen kanssa jos haluat. Esim säätö vaiheessa on kiva kun on 2 eri arvoa vaikkapa tuolla A kytkimessä niin voi testailla kuinka se käyttäytyy ja hakea sopivaa arvoa sitten tuonne normi/idleup kytkimelle.

Ainakun itse teen muutoksia ja etsin sopivia arvoja niin laitan itselleni tuohon A kytkimeen 2-3% erolla eri arvot.

Muista että aina kun lennät niin sulla pitäs olla tuo HH mode päällä eli gyron asetuksissa pitäisi olla tuo AXX% ja tuo prosentti luku on hyvä saada olemaan tuolla jossain 70% tietämillä ja kuten sanottu tuolla A puolella, ei N.

Jos % luku menee yli 80-85%, itse siirtäisin kyllä servohornissa kiinnitystä ulospäin pykälän verran. Jos se lähentelee 50%aa, laittaisin kyllä pykälän sisäänpäin kiinnitystä. Jos hornista loppu reiät, eikun pora käteen ja porailemaan :)

Itselläni oli titanissa idle1 modessa aikasemmin gaini tuolla A52% korvilla ja kun porasin extra reiän horniin ja säädin uudestaan niin nyt taitanee olla gaini siinä A71-72% joka on aikas ihanteellinen arvo.

--jp


Poissa jippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini
« Vastaus #18 : 14 Elokuu, 2008, 20:39:40 »
No nyt kyllä tuli niin selkeet selitykset, että tyhmempikin tajuaa vaikka lukis aamu neljältä :). Pitänee kokeilla hienosäätää, kunhan tuuli tyyntyy(tai ei sada) >:(
Aeolus 50 3D TT / YS 50 ST
Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix rc

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
7454 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2008, 21:43:21
kirjoittanut Jyri
29 Vastauksia
8759 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2008, 18:23:46
kirjoittanut unskale
8 Vastauksia
5638 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2009, 20:49:02
kirjoittanut ArthurDent
0 Vastauksia
1921 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 21:50:44
kirjoittanut Jyri
7 Vastauksia
3598 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2011, 11:38:44
kirjoittanut kopterifriikki