Kirjoittaja Aihe: ATG TT-X4-16 Reptile  (Luettu 3399 kertaa)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
ATG TT-X4-16 Reptile
« : 19 Kesäkuu, 2013, 22:56:14 »
Kun tuota FPV:tä tulee lennettyä, olis mukava saada kopukka siirtymään kompaktimmin paikasta toiseen. Mietinnässä on ollu vaikka mitä virityksiä, mutta taas nettiä selatessa törmäsin AliShanMaon tulevaan härpäkkeeseen: http://onlyflyingmachines.com/product/reptile650/. Vähän lisää kaivellessa kävi ilmi, että runko on itseasiassa ATG:n TT-X4-16. Hinta oli 55€ posteineen ja tietenkin vähän tullia tuohon päälle. Itse ostin tuon 16 milliä paksuilla jaloilla, mutta saa myös 12 millisenä.

Tänään tuli asenneltua sähköt paikoilleen ja pääsi vetämään ensityypit... Modailin kokoessa aika paljon omaan makuun ja mielestäni paremmaksi. Alle tuli 450 helin jalakset, jonka väliin tulee akku. Kamera tulee keulalle alta tulevien putkien päähän. Putket ovat rungossa kiinni "kumiholkeilla" ja ehkä vie jonkin verran tärinää pois. Lisää vaimennusta tulee itse kameran jalustan kiinnitykseen. Ihan näppärä laitos ja menee aika mukavaan läjään. Noparit laitoin "välipohjaan" jemmaan ja johdot putkien päistä sisälle. Lopputulos on aika siisti. Ei esillä olevia johtoja tai nopareita. Vielä pitää siistiä "yläkansi" ja GPS antennin kääntöpalikka on matkalla. Kävi myös mielessä että miten toimisi, jos teippaisikin gepsin tuohon Nazan "suojakotelon" päälle? Lentokamera ja lähetin, ja sitten oliskin valmis...

"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #1 : 23 Kesäkuu, 2013, 22:39:14 »
Miltä vaikuttaa varsien lukitukset ja rungon jäykkyys ylipäänsä?

Samanlaisilla ajatuksilla olen itsekin etsimässä uutta runkoa (kokoontaittuva, reilusti tilaa varusteille ja niin jäykkä kuin mahdollista).

Omaan käyttöön 450 kopun jalakset ovat liian kapeat ja matalat, melkoiselta karheikolta kun joutuu nousemaan.

Valmiina korkeilla landareilla löysin esim. http://www.ebay.com/itm/ATG-T650-X4-16-Folding-Quadcopter-Aircraft-Frame-Kit-New-Conception-Series-/281115029977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4173c2f1d9
Tästä näyttäisi olevan myös "laajarunko" -versio http://www.ebay.com/itm/ATG-T650-X4-16-Folding-Quadcopter-Aircraft-Frame-Kit-New-Conception-Series-/281115029977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4173c2f1d9
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu, 2013, 16:53:49 »
Varret lukittuvat tosi hyvin. Lentoasennossa saa vielä ruuvilla lukittua varret ja silloin jaloilla on kaksi kiinnityskohtaa runkoon. Tietenkin ilman tuota ruuvia toimii "sulakkeena" torpissa ja säästää mahdollisesti osien rikkoutumista.

Eilen pääsi ekan kerran kunnolla ilmaan kun sai uuden moottorin kiinni. Kameran teippasin telineessään ihan vaan suoraan keulalle ja tuo alle tuleva tankohärdelli näyttäis todellakin vaimentavan tärinää. Tänään olis tarkoitus saada FPV kamat kiinni.

450 jalakset on ihan ok matalalta nurtsilta nousemiseen. Mukana tuli noi korkeat ländärit, mut jätin asentamatta. Kun lentotyyli on enemmän matalalla-ali-välistä, olis noi alla roikkuvat jalat vaan odottamassa osumaa ;)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #3 : 26 Kesäkuu, 2013, 21:50:28 »
Päädyin lopulta tilaamaan tämän saman Reptile -rungon, ennen kuin mopo lähti karkaamaan enempää (satasella oli saanut jo Tarotin hiilikuituisija jne jne.).
Siinä on tukilevyt moottorinpitimille joita ei näyttänyt tulevan mukana pyöreärunkoiselle mallille.

Kontrolleriksi suunnitteilla jo olemassaoleva APM 2.5, vaihdan vain firmwaren Arduplanesta Arducopteriksi.

GPS -anturille pitää tehdä/hankkia masto, sitä ei suositella sijoitettavaksi lähelle muita laitteita, ottanee häiriöitä herkästi.

Lisää sitten jahka saa rungon käsiin.



HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #4 : 08 Heinäkuu, 2013, 00:30:19 »
Runkokitti saatu kotiutettua;

1) toimitus tuli vikkelästi

2) ei ollut ihan kuvauksen mukainen, moottorikiinnikkeet ei lähellekään sitä mitä kuvissa, ja vielä kahta eri sarjaa. Olisi niihin moottorit kiinni saanut, sikäli ok, mutta teinpähän reklamaation. Katsotaan miten asia etenee, vipuna on eBay ja buyer protection + Paypal + myyjän TopRateSelling -luokitus

3) en jäänyt asiaa enempää märehtimään, tein moottorikiinnikkeet; osin mukana tulleista osista, osin 2 mm hiilikuitulevystä. Tuli ainakin tukevat.

Tässä kuvassa soviteltu moottoreita paikoilleen ja näön vuoksi 10" potkurit. Alla mukanatullut  laskutelinesysteemi.  Pilsneritölkki antaa mittasuhdetta.


Altapäin näyttää tältä:

Runkolevyjen välituet vielä kiinnittämättä. Alempaan runkolevyyn tulee kiinni korvakkeet joissa kumipuslat/vaimenninkumit, joiden läpi tulee putket. Putkiin taas sitten kiinnittyy laskutelineet, akkuteline, ja lisävarusteita kuten kameratelineet. Sekä putket että niihin kiinnittyvät osat ovat vain kitkalla kiinni ja niitä pystyy siirtelemään - helpottaa painopisteen asettelua.
Tässä kuvassa ei vielä kaikki ole mukana, sarjassa tuli sonarin kiinnikkeet ja muuta sellaista, monta pussillista erilaisia ruuveja ja hiluja.

Aika hyvän tuntuinen systeemi tähän mennessä. Rungossa on tilaa varusteille ja varaosiakin näyttäisi olevan tarjolla. Mitään kokoamisohjeita ei tullut mukana, yksi kiinankielinen A4 joka vaikuttaisi runko-osan osaluettelo - netistä löytyy kyllä kuvia riittävästi.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Juhannus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #5 : 08 Heinäkuu, 2013, 11:18:44 »
Mulla sama juttu, puomien saranat eriparia, 16 mm ja 12 mm kokoisia sekaisin, ei pysty kokoamaan loppuun, ja moottorikiinnikkeet myös muita.Laitoin myyjälle viestiä 3 pv. mutta mitään ei ole kuulunut, joten on otettava kovemmat toimet käyttöön....

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #6 : 08 Heinäkuu, 2013, 22:52:21 »
Mulla sama juttu, puomien saranat eriparia, 16 mm ja 12 mm kokoisia sekaisin, ei pysty kokoamaan loppuun, ja moottorikiinnikkeet myös muita.Laitoin myyjälle viestiä 3 pv. mutta mitään ei ole kuulunut, joten on otettava kovemmat toimet käyttöön....
Minulle myyjä vastasi vähän reilussa vuorokaudessa reklamoinnista ja oli pahoillaan väärästä "camera mountista", pyysi kuvan ja lupasi lähettää oikeanlaisen. Lähetin äsken kuvat, katsotaan mitä tulee...

Itse asiassa en taida kaivata moottorikiinnikkeitä enää, oma viritys tuntuu jämäkältä:


Tein moottorin alle tulevat levyt 2 mm hiilikuidusta ja kiinnityspulteiksi laitoin 3mm x 30, "putkiklemmareissa" on valmiiksi riittävän iso reikä 3mm pulteille.

Toki systeemin olisi saanut mukana tulleilla paloilla kasaan jättämällä alapuolen levytyksen pois, mutta näin se on minusta jäykempi. Tämä on periaatteessa ihan sama kiinnitys kuin mitä joissain kuvissa, mukana tulleet levyt ovat vain aika ohuet ja lasikuitua.

Jonkin verran tämän kaltainen kiinnitys syö moottoreiden etäisyyttä toisistaan verrattuna puomin päästä kurkottaviin läpyskoihin, mutta mahtuu tuossa silti ainakin 12" ropelli hyvin vielä pyörimään.

Ongelmaksi jää se että tämmöisenä kiinnitys on pelkän kitkan varassa pyöreän putken päällä, ja ainakin HK:n Talonissa vastaava kiinnitys liikahteli aika helposti vaikka miten kiristi.
Kiinankielisessä lapussa oli tästä jotain, mutta kiinankieli ei ole parhaalla vahvuusalueella. Koskettavat pinnat voisi karhentaa ja panna liimaa väliin, tahi porata pienen ruuvin läpi kiinnikkeestä samoin kuin koptereiden peräputkien eväkiinnikkeissä. Talonista kokemuksena moottorit on syytä saada täsmälleen samaan vertikaaliseen asentoon, muuten kopteri lentää miten sattuu.

Puomien kiinnityspaloja saa esim. Goodluckbuy'sta http://www.goodluckbuy.com/atg-frame-mount-clip-fixture-16mm-for-quad-hexacopter-fastening-m2-5x8x2-2-5x10x4.html , hintakaan ei ole paha mutta GLB ei ole tunnetusti kovin nopea toimittaja, voi mennä useampi viikko. Noita olisi ehkä hyvä tilata varaosaksi joka tapauksessa.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: ATG TT-X4-16 Reptile
« Vastaus #7 : 09 Heinäkuu, 2013, 07:01:07 »
Kyllä pysyy vastaavalla metodilla moottorit kiinni mikäeli nuo "klemmarit" sattuu olemaan mitoitettu oikein :) saa meinaan vääntää ihan tosissaan jos aikoo saada liikahtamaan. Kokemusta ei siis vastaavasta rungosta, mutta samallaisesta kiinnitystavasta putkeen.