Juu, juuri noin kuin Sandu kuvasi tuon kaasun, muuten tulee vähintään veikeää leijuttelua.
Lapakulmakäyrät ja kaasukäyrät säädetään eri valikosta, ne ei vaikuta toisiinsa suoraan. Käytännössä siis vaikka pistäisit kaasukäyrään (throtle curve) mitä hyvänsä, lapakulmat pysyy täysin samanlaisena tikun suhteen kuin aikaisemminkin. Samoin päin vastoin eli jos muutat jotain lapakulmakäyrävalikokost a (pitch curve) se ei vaikuta kaasuun mitenkään.
Nyt en vaan muista mitkä lyhenteet oli käytössä tuossa kyseisessä mankassa pitch- ja throtle curven kohdalla. Nuo kannattaa tarkista manuaalista. Siinä mankassa ei ole oikein havainnollinen näyttö, joten se ei kerro niin selkeästi kuin hifimmät vehkeet mitä tapahtuu, mutta se tekee kaiken mitä kopterin ohjaamiseen tarvitaan.
Ehkä sellainen sopiva kaasukäyrä olis tässä vaiheessa 0 - 75 - 75 - 75 - 90 tai jotain tuonne päin. Silloin moottori ei pyöri kun vasen tikku on alhaalla. Samalla kuitenkin kierrokset pysyy leijuttelussa vakiona, mutta pienen oho-tilanteen jälkeen tulee vähän runtua lisää jolla voi pelastaa kopterin ylös vähän nopeammin. Tuo nyt on esimerkkikäyrä, mutta tuon tyyppinen. Idea kuitenkin tuo.
Täysin suora käyrä olis myös muuten ideaali, mutta yleensä refleksinä tulee vedettyä aloittelijalla vasen tikku alas kun kopteri karkaa, etenkin jos se karkaa matalalla. Jos siellä onkin käyrän ekana pisteenä sama 75 niin kopteri hajottaa itsensä aika tehokkaasti ennen kuin hold löytyy. Tällä käyrällä moottori sammuu ja se pelastaa paljon. Eli holdin opettelu on myös sun vaiheessa listan kärkipäässä. Se pitää löytyä aina kun kopteri karkaa käsistä eikä torppia voi estää. Tarkalleen ottaen monesti se kopteri menee enemmän rikki kun vedetään vasen tikku paniikissa alas, se ampuu maata kohden negatiivisilla lapakulmilla. Hold olis paljon parempi ratkaisu.
Lapakulmamittarin tarvit, siitä ei pääse mihinkään. Tosin moni pro on myös sitä mieltä ettei sitä tarvi, mutta nämä kaverit osaa säätää sen muuten, mun pitää ainakin turvautua kyseiseen vehkeeseen lapakulmia säätäessä.
Hommaa se ja muuta pitch curve sellaiseksi että sulla on vasen tikku keskellä 0 astetta lapakulmia. Vasen tikku alhaalla -5 - -6 astetta ja tiku ylhäällä +10 astetta. Toisen ja neljännen pisteen vedät sitten hattuvakiolla ympärillä olevien pisteiden väliin. Tuolla pääset hyvin alkuun. Tosin ei se ihan pielessä ole jos homma toimi jo edes jotenkin yhden akullisen verran.