Kirjoittaja Aihe: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.  (Luettu 10288 kertaa)

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« : 28 Kesäkuu, 2013, 09:23:03 »
Tossa miettisin kun jo tilasin toisen naza jotta saisi ohjatuksi kaikki toimintoja kunnolla että asettasin myös toisen nazan tohon mun multiin jotta saisin ton kameran gimpaalin vakautuksen myös toimimaan. Luultavasti tarvii joku kanava yhdistää y- haaralla toiseen nazan älypoksiin. mitenkäs muuten ottaako toi gimbaalin vakautus singaalinsa gps:tä vai moottorin liikeistä?
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #1 : 28 Kesäkuu, 2013, 17:38:56 »
Kyllähän Nazaan voi liittää gimbaalin. Ei siihen toista Nazaa tarvii...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #2 : 28 Kesäkuu, 2013, 17:51:21 »
Jep, gimbaali vaan nazaan kiinni ja radiosta voi säädellä kameran tilt suuntaa mukavasti. Tosin tällöin ei saa gaineja säädeltyä mankasta, mutta lienee sivuseikka.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #3 : 28 Kesäkuu, 2013, 21:18:35 »
Heität esim. X1:sen säätämään tilttiä gimbaalista ja X2:sen Home Lock:iin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2013, 13:44:28 »
Tarkoitus on että molemmat gimpaalin ohjaukset toimisi. lisäksi noi go home ja  course lock. Nyt ongelmana miten toi gimbaalin ohjaus toteutetaan? videota kattelin mutta en oikein vissiin ymmärtänyt tota hommaa. ei liiku mihinkään vaikka vääntelen namiskoja mihin. slideen kytin ohjaukset. gimbaalina minulla on toi aeroxcraft VTR-GP tilt/roll gimball.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2013, 14:10:26 »
Gimbaalin piuhat kiinni nazan portteihin F1 ja F2, kato manuaalista kumpi on kumpi, sit vaan nazan assistantilla gimbal on tilaan.
Gaineilla säädät liikkeet kohdalleen. Sit säädät niin että vaikka X1 ohjaa gimbaalin tilt suuntaa mankan kytkimellä.
Näin jää vielä tuo X2:n tuolle IOC:lle käyttöön.
Ompas taas monimutkaisesti selitetty, mutta muistaakseni noin se tais mennä.
Suositellaan tietty että et ota gimbaalin virtoja nazasta vaan sille oma virtajärjestely, jos nazan virrat kyykkää tuleepi rojut alas taivaalta.

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2013, 14:36:09 »
Eikös noi servot pitäisi kuitenkin liikkua jos laitan johdot tossa testimielessä f1 ja f2 kanavaan suoraan kiinni pöydällä. Naza antaa virtaa ulos 4,3 volttia? Nyt ei tapahdu mitään vaikka mun mielestä kaikki on asenettu oikein!
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2013, 14:41:36 »
Ja assistantista on kohta gimbal ON ? Pitäis pelata.

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #8 : 29 Kesäkuu, 2013, 14:48:31 »
vika löytyi servon ohjaus kiinnitys väärin päin... :o. Olinpa taasnuija  :-[.  Nyt toimii toi kaksois naza kytkentä hyvin. elikkä kaikki homat toiminassa molemmat gimbaalin ohjaukset ja ynnä muut hommat.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #9 : 29 Kesäkuu, 2013, 18:51:56 »
Eiukn painimaan lisää.... siis pich ja roll tominto pokellaan toinen liikkuu tikkua heiluttelemalla ja toinen ei tee mitään. jos heilutan konetta niin silloin toimii. en edes tiedä toimiiko pelkästään näin vai pitäisikö toimia molemmat jos heiluttaa tikkua.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #10 : 29 Kesäkuu, 2013, 20:47:16 »
Ei gimbaalin kuulu tikuista liikkua, ainakaan silloin jos yhdellä mankalla ohjaillaan.
Naza hoitaa vakautuksen kun kopu heiluu.

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #11 : 30 Kesäkuu, 2013, 06:08:02 »
Kirjoitin ehkä hiukan väärin liikkuu slidereistä omilla kanavilla molemmat ohjaukset.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #12 : 30 Kesäkuu, 2013, 08:15:36 »
Jotakuinkin tommoinen kytkentä on!
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #13 : 30 Kesäkuu, 2013, 09:55:42 »
Taitaa mennä joku sekaisin, mutta miksi kaksi nazaa, kun yhdelläkin sais toimimaan ?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #14 : 30 Kesäkuu, 2013, 10:16:28 »
Ihmettelen kans et miks kaks Nazaa? Siis yksi Naza ja F1:seen gimbaalin Pitch Ja F2:seen Roll. Softasta X2:seen mankan kytkimeen Home Lock ja X1:seen gimbaalin säätö mankan nupista. Niin siis jos Pitch säätöä haluaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #15 : 30 Kesäkuu, 2013, 10:17:30 »
Joo saa yhdelläkin toimimaan mut vain yhden vakautuksen mun mielestä. Tossa piirustuksessa on pikku virhe toi gimpaali yhdistetään kanavaan f2 molemissa. Nyt pystyn ajamaan molempia gimpaalin servoja tolla radiolla erikseen roll ja pitc toimintoa. eihän tolla muuten mitään hyötyä ole..... :-[
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #16 : 30 Kesäkuu, 2013, 10:35:49 »
Yksi Naza vakauttaa sekä tiltin että rollin, eli (yrittää) pitää kameran vaaterissa vaikka kopteri keikkuisi eteen ja taakse taikka sivuille. Samalla tilttiä voi ohjata manuaalisesti radiosta, eli käänntää kameraa kohti horisonttia, suoraan alas tai jotain siltä väliltä. Roll-suuntaan kameraa ei voi kontrolloida, eli ei ole mitään tapaa jolla horisontin saisi väännettyä manuaalisesti vinoon (tai suoraan, jos Naza arvaa väärin ja vetää kameran vahingossa vinoon).

Nyt ilmeisesti syystä tai toisesta halutaan mukaan myös roll-akselin manuaalinen säätö, siksi kaksi Nazaa. Kun molemmat Nazat toimivat vakauttaen vain tilt:iä, on molemmissa myös manuaalinen ohjaus käytössä. Siihen en osaa ottaa kantaa, toimiiko gimbaalin vakautus oikein, jos käyttää kahdesta Nazasta tilt + tilt ohjaamaan telineen tilt + roll. Eli osaako kontrolleri hahmottaa liikkeen oikein, kun sille on kerrottu valheita (kotrolleri luulee ohjaavansa tilttiä, kun se ohjaakin rollia).

Oli miten oli, neuvoisin vielä harkitsemaan laitehankintoja. Jos kahta Nazaa ei ole siis jo pöydällä... :) Suurin piirtein samaan rahaan yhden Nazan kanssa saa jos jonkinmoisia gimbaalivakauttimia, jotka lukemani mukaan toimivat yhtä hyvin taikka huonosti, kuin Naza. Säätömahdollisuudet ja manuaalikontrollit ovat kuitenkin monissa paremmat.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #17 : 30 Kesäkuu, 2013, 10:53:18 »
Saiskos sen toimimaan niin, että molemmat nazat samaan suuntaan, eli tuo poikittain oleva kanssa oikein päin ja sitten se ohjaa gimbaalia suoraan riippumatta toisesta nazasta.
Gimbaalin ohjaus nazalle vaan mankasta oma ohjauskanava. Nythän nuo nazojen kanavat menee sekaisin.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #18 : 30 Kesäkuu, 2013, 12:56:29 »
Saiskos sen toimimaan niin, että molemmat nazat samaan suuntaan, eli tuo poikittain oleva kanssa oikein päin ja sitten se ohjaa gimbaalia suoraan riippumatta toisesta nazasta.
Kyllä saisi, mutta mikä pointti siinä olisi? Gimbalin ohjaus jätettäisi käyttämättä toisesta Nazasta ja toisesta käytettäisi pelkästään sitä? Kuulostaa sangen erikoiselta.

Kuten edellä kirjoitin, käsittääkseni nyt halutaan manuaalisen ohjauksen mahdollisuus sekä rolliin että tilttiin. Yhdellä Nazalla se on mahdollista vain tilttiin. Kun toista käyttää telineen rollissa (mutta Nazan mielestä tiltissä), voi myös rollia ohjata manuaalisesti.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #19 : 30 Kesäkuu, 2013, 13:17:14 »
Niinpä, ei kyllä itselle ole tullut tarvetta roll suuntaa maasta käännellä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #20 : 30 Kesäkuu, 2013, 16:21:10 »
Niinpä, ei kyllä itselle ole tullut tarvetta roll suuntaa maasta käännellä.
Ei kanssa. Monet ammattilaiset puhuvat, että jos roll ei ole säädettävä, on kuva täysin käyttökelvotonta. Siis vaikka ja siksi kun horisontti on täysin vaateri koko lennon ajan. Nopeissa ajoissa olisi kuulemma luonnollista tehdä lennokkimaisia kaallistuksia kaarteissa ja ne eivät onnistu, jos ei pääse käsin roplaamaan myös rollia.

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #21 : 30 Kesäkuu, 2013, 16:47:51 »
Tommoinen siitä nyt tuli. Koe lennonkin jo ehtisin suorittaa. oli kyllä huomattavasti vaikeempi ottaa ilmaan kuin 450 pikkuveljensä.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #22 : 30 Kesäkuu, 2013, 18:02:59 »
Ei kanssa. Monet ammattilaiset puhuvat, että jos roll ei ole säädettävä, on kuva täysin käyttökelvotonta. Siis vaikka ja siksi kun horisontti on täysin vaateri koko lennon ajan. Nopeissa ajoissa olisi kuulemma luonnollista tehdä lennokkimaisia kaallistuksia kaarteissa ja ne eivät onnistu, jos ei pääse käsin roplaamaan myös rollia.

Tuo voi olla kyllä pointti miksi sitä pitäis säätää tai edes lukita vaaka asentoon kallistusta varten. Mulle riittää vielä onneks vaaka horisontti.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #23 : 01 Heinäkuu, 2013, 19:15:50 »
Tommoinen siitä nyt tuli. Koelennonkin jo ehtisin suorittaa. Oli kyllä huomattavasti vaikeempi ottaa ilmaan kuin 450 pikkuveljensä.

Jospa nuo pullukat sotkevat lentoa kuten itsellä kävi...koititko pelkillä jalaksilla?

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Naza yhditäminen nazaan gibaalin ohjausta varten.
« Vastaus #24 : 02 Heinäkuu, 2013, 08:22:53 »
pelkillä jalaksilla otin ensilennon. hyvä et ei mennyt rikki. Kippas ympäri propellit onnex säilyi ehjinä. Ei tietoa miten noi pullukat toimii. ajattelin että vaimentaa vaan tota alastuloa. Tänään jos saisi aikaiseksi mennä tohon lähi pellolle tai kentälle testaamaan noita juttuja. Eilinen päivä meni kasatessa tota sähköpuolen kenttä pakkia kasaan. Melkein valmis, akku puutuu vielä. Ajattelin että hakis tommosen akun missä 9Ah jolla saisi sitten ladatuksi noita akkuja maastossa kun loppuvat. Kuinkahan monta kertaa tommoisella pystyy latamaan akun täyteen esim: 3s 1800mah, 2200mah ja 4S 4000mah? kai siihenkin joku lasku kaava on?
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2892 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2010, 21:01:26
kirjoittanut virtuoosi
2 Vastauksia
3845 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Syyskuu, 2010, 00:37:36
kirjoittanut okallio
12 Vastauksia
4863 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2010, 20:24:53
kirjoittanut Mikka
8 Vastauksia
5381 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2012, 07:32:10
kirjoittanut Pursi
5 Vastauksia
4127 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2013, 10:24:31
kirjoittanut Tohtori R