Kirjoittaja Aihe: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?  (Luettu 11412 kertaa)

Poissa kajuis

  • Aloitteleva torppari
  • *
Alempana keskustellaan HELICOMMAND auto-pilotista ja kovasti tuntuu olevan kallis ja ammattilaisillekin hankala asentaa. Tämä CPD5 on kovin halpa ($69.95).
Onko kokeneilla tietoa, sopiiko se T-rex 450 SE V2,Futaba 7 hc 2.4,Gy-401 ja S9257-pakettiin?
Onko siis kyseessä täysin lelu, vai kannattaako harkita aloittelijalle lisäturvaksi?

http://www.fmadirect.com/detail.htm?item=1489&section=20
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2008, 10:05:28 kirjoittanut kajuis »
T-Rex 450 SE V2
GY-401 + S9257,
Phoenix simu
Futaba 7CH 2.4 GHz

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #1 : 12 Heinäkuu, 2008, 10:54:15 »
Äh, aloittelijalle on vain haittaa kaikenlaisista autopiloteista. Torppaaminen opettaa! ;)

Poissa kajuis

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #2 : 12 Heinäkuu, 2008, 12:05:41 »
Niin taitaa opettaa, kannattaa kuitenkin ilmeisesti torpata aluksi kunnon simulla.. :)
T-Rex 450 SE V2
GY-401 + S9257,
Phoenix simu
Futaba 7CH 2.4 GHz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #3 : 12 Heinäkuu, 2008, 16:13:22 »
If you want to hear my opinion, forget them all.
Just curious... Does anybody actually know someone who learned to fly with one of those (i.e. can now hover unassisted in every direction and fly at least circles)?
Sim helps a lot if you spend your time and use it intelligently: don't crash and make the heli do what you want. Not the other way around.
If you crash, down on the ground soldier and 30 pushups. That will teach you not to crash  ;D
After a while you'll notice you get better. Means you can increase the number to 50  :)
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2008, 16:15:47 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #4 : 12 Heinäkuu, 2008, 18:55:53 »
Toisaalta jos simulla aloittaa harjoittelemaan periaatteella "alkeet ensin" niin helposti tahti hidastuu ja harjoittelu jää samaksi leijutteluksi kuin oikealla. Mun mielipide on että simut on torppausta varten, samantien taivalle flippaamaan ja leijuttelemaan selällään, samalla voi tehdä myös leijutteluharjoituksia eri suunnista katsottuna, ym.

Mitä autopilotteihin tulee, noh, varsin helppo tapa vaikeuttaa harjoittelua. Pelkkä säätöihin saaminen saattaa viedä saman verran aikaa kuin perus leijuttelun oppiminen  :)

Lainaus
After a while you'll notice you get better. Means you can increase the number to 50

 ;D ;D


-op-
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2008, 18:57:48 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kajuis

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #5 : 12 Heinäkuu, 2008, 23:42:51 »
Kiitos hyvistä vastauksista, niinkuin epäilinkin, oikotietä ei ole!
T-Rex 450 SE V2
GY-401 + S9257,
Phoenix simu
Futaba 7CH 2.4 GHz

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #6 : 14 Heinäkuu, 2008, 11:23:15 »
Toisaalta jos simulla aloittaa harjoittelemaan periaatteella "alkeet ensin" niin helposti tahti hidastuu ja harjoittelu jää samaksi leijutteluksi kuin oikealla. Mun mielipide on että simut on torppausta varten, samantien taivalle flippaamaan ja leijuttelemaan selällään, samalla voi tehdä myös leijutteluharjoituksia eri suunnista katsottuna, ym.

Mitä autopilotteihin tulee, noh, varsin helppo tapa vaikeuttaa harjoittelua. Pelkkä säätöihin saaminen saattaa viedä saman verran aikaa kuin perus leijuttelun oppiminen  :)

Lainaus
After a while you'll notice you get better. Means you can increase the number to 50

 ;D ;D


-op-

Siinämielessä erimieltä, että leijuttelu eri suunnista, ja korjaukset tulee opittua nopeasti ja ennenkaikkea halvalla, kun vääntää simulla kasia molempiin suuntiin niin pitkään että se menee miettimättä.
Sitten vaan laiskat loopit, yms flaret niin homma hoidossa.
Sitten kun menee maata hipoen kaikki käännökset niin voi sanoa ettei enää tarvii perusosion treeniä enää.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #7 : 13 Helmikuu, 2009, 17:13:05 »
Ei vaatine omaa säiettään. Reilun kuukauden päästä saa Co Pilot II:sta reilut USD 200 täysi
paketti. Riippumaton tieto puuttuu siihen asti.

http://www.fmadirect.com/detail.htm?item=2325&section=75
http://www.fmadirect.com/other_technical.htm

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=989701

Sattuipahan vain silmään. Jotenkin vain ei tunnu luotettavalta tuommoinen infrapunatekniikka.
Liekö kukaan kokeillut muualla kuin tasamaalla. Tuskin ainakaan "arktisissa" oloissa. Käyttö lienee
rajoitettua syyshämärissä.
« Viimeksi muokattu: 13 Helmikuu, 2009, 17:23:05 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #8 : 13 Tammikuu, 2010, 00:12:42 »
Vanha säie, mutta onkohan tällaista FMA Co Pilot II:sta kukaan kokeillut, kun ei ole paljoa juttua näkynyt? Tuommoisenhan voisi laittaa ehkä myös epästabiiliin lennokkiin.

Just curious... Does anybody actually know someone who learned to fly with one of those (i.e. can now hover unassisted in every direction and fly at least circles)?

Tämän lähteen mukaan RC-kopterit ry:n jäsen olisi oppinut omalla beltillään (check the last customer review), liekö tosi juttu...  :)

http://www.fmadirect.com/new_applications/cpII_media.html 

Helicommand 3D/Rigid ovat vain melko kalliita (tosin enemmän ominaisuuksiakin), mutta käyttänevät osin samaa tekniikkaa (ei toimine täysin tasaisen lumipeitteen päällä tai pimeässä).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #9 : 13 Tammikuu, 2010, 07:06:15 »
Onhan se tietysti mahdollista että nuo on kaikki aitoja tarinoita, mutta.......
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #10 : 13 Tammikuu, 2010, 07:54:11 »

Tämän lähteen mukaan RC-kopterit ry:n jäsen olisi oppinut omalla beltillään (check the last customer review), liekö tosi juttu...  :)

http://www.fmadirect.com/new_applications/cpII_media.html 


Odotellaan jos hän vaikka kirjottaisi myös tänne kokemuksiaan laitteesta.

Itse käytän tuon laitteen anturia OSD keinohorisontissa.
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2010, 07:56:22 kirjoittanut juza »

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #11 : 10 Marraskuu, 2010, 12:05:01 »

Vahan aiheen nostaminen.

Tämä on varmaan aihe joka saa keskustelua aikaiseksi.

Itselläni on 2 kpl 450 sarjan kopteria.
Ajattelin jos toisessa käyttäisi jonkin sorttista autopiloottia. Onhan henkilöautoissakin tänä päivänä kaiken maailman pelastajaa, abs jarrut, sutimisen estot, espt automaatti jarrut, ympäristöä vartioivat sensorit.

Ja onhan gyrotkin apuväline koptereissa.

Mietin vain että onko apuvälineestä henkistä apua kun tietää että laite pelastaa torpilta jos asiat alkaa menemään pahasti väärin tai laite häviää aurinkoon tms.
Tästä olis aikoinaan ollut apua kun rc lennokki "hävisi aurinkoon".

Oma taitotaso:
Itse ehdin useita kymmeniä akkuja leijutella perää itseäni kohti Beltillä, kunnes blade strike torppi.
N 10 akullista trimmausleijutusta Pro clonella.

Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla tällaista co pilot laitetta, onko kellään joutilaana
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #12 : 11 Marraskuu, 2010, 21:56:26 »
Ehdotan unohtamaan nuo "pelastajavehkeet". Luulisin, että samalla ajalla ja vaivalla opettelet "oikeata" lennättämistä jo melko tovin. Muilla lienee samansuuntaisia kommentteja.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #13 : 11 Marraskuu, 2010, 22:00:51 »
Jep, pitää ensin hallita FB-kopterit ja säädöt hyvin että ei tarvitse hakata päätä seinään noiden kanssa niin paljon... ja huonommista laitteista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja alusta kun tämän säikeen lukee niin tulee asia esille niinkuin se on :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #14 : 12 Marraskuu, 2010, 09:28:09 »

Kyllä, tuon pointin ymmärrän että liikaa apua on liikaa apuja jonkun mielestä. Mainitsin että yhdessä kopterissa tuollainen olisi käytössä ja toisessa ei.
Vapaa lainaus ulkomaisesta foorumista "no te ette tietenkään lennä gyrolla vaan ilman, koska gyro on apu ja sellaistahan ei tosimies käytä" kommentti oli minusta huvitttava.

Tietenkin alkumetreillä kannattaa kuunnella kokeneimpia. Mutta on aivan eri asia oppia 10 vuotiaana, 30 vuotta myöhemmin...

Ja jos haluaa kokeilla ja räpeltää teknisillä laitteilla niin toivoisi saavan ehdotuksia sellaiseen, eikä unohda koko juttu tyyppisä kommentteja. Sehän tulee selväksi mikä on yleinen mielipide, ainakin kirjoittaajilla. Sitä ei tarvitse toistaa, vaan mielummin ehdottaa mitä laitetta on itse kokeillut ja josta on kokemuksia.

Kiitos yv:stä sen lähettäneelle
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #15 : 12 Marraskuu, 2010, 09:40:52 »
Ei sillä etteikö kokeilla saisi, mutta se on huomattavasti helpompaa lähtä kokeilemaan kun nämä hommat on hanskassa muilla osa-alueilla. Ei se apu vaan se homma että sen avun saa toimimaan, perän gyroa ei voi oikein verrata nyt näihin vakautus hommiin... perän gyro on niin vakio varuste ja "välttämätön" että lennätyksestä voi nauttia. Tuosta muusta vakautuksesta voi olla vain harmia jos sitä ei osaa/sää säädettyä kunnolla jos kopterin käsittely ja muutenkin säätely ei ole "selkärangassa". Ei mitenkään pahalla tai mitään sinnepäin mutta voi säästyä rahaa ja ettei tarvitse päätä hakata seinään asian kanssa jne, varsinkin halvemmat laitteet näin. Laatulaitteet voi saada toimimaan hyvin pienellä vaivalla kun tietää mitä tekee, ne taas maksaa. Jos on varaa lähteä kokeilemaan niin mikäs jottei. Ehkä meidän kannat on tullut selväksi hyvinkin, joten jos tuntuu että haluat tuolle tielle niin se on vapaa  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #16 : 12 Marraskuu, 2010, 23:20:31 »
Tylsin tarina ikinä "jonkinsorttisesta autopilotista". Torppasin vajaa kymmenkunta kertaa "herkän autopilotin takia" ja heitin hukkaan muutama sata tuntia aikaa (säätäen, korjaten ja kentänreunassa virittäen). Toimi hyvin ja oli kivaa, kun kaikki oli ok. Tuota nautiskeluaikaa oli vain valitettavan vähän (ehkä muutama kymmenen minuuttia kokonaisuudessaan). Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt kuunnella viisaampien neuvoja (eli unohtaa koko homma). Toisaalta saihan tuosta ihan hyvää kokemusta aiheeseen eli omakohtaisen käsityksen mihin tuommoisella vehkeellä parhaimmillaan pääsee. Harmittaa vain, että samalla ajankäytöllä olisin voinut tehdä muutakin (esim. opetellut tavallista lennättämistä varmasti vähäisemmillä torpeilla).

Tekisitkö semmoisen jutun, että hommaat tuon FMA CPD4 co-pilotin ja kerrot sitten kokemuksista. Lisäisi kaikkien tietoa tuosta vehkeestä. Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, onko tosiaankin niin, että infrapunasensoreihin perustuva "keinohorisontti" ei toimi lumipeitteen päällä tai hämärässä(?).
« Viimeksi muokattu: 13 Marraskuu, 2010, 15:54:16 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #17 : 13 Marraskuu, 2010, 10:19:30 »
Tekisitkö semmoisen jutun, että hommaat tuon FMA CPD4 co-pilotin ja kerrot sitten kokemuksista. Lisäisi kaikkien tietoa tuosta vehkeestä. Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, onko tosiaankin niin, että infrapunasensoreihin perustuva "keinohorisontti" ei toimi lumipeitteen päällä tai hämärässä(?).
Lumipeite voi olla ongelma, mutta hämärän ei pitäisi olla. Infrapunakamerat havaitsevat kohteen lämpötilaa (karkeasti otettuna) ja taivas on aina kylmempi kuin maa. Ongelmia saattaa kuulemma tulla ainakin erittäin paksulla pilvipeitteellä ja heijastavien pintojen päällä (esim. vesi). Minulla on laatikossa joku FMC co-pilot, mutta en ole viitsinyt ottaa käyttöön. Alunperin olin ajatellut käyttäväni sitä kopterin kameratelineen tasapainottamiseen ja EagleTree OSD Pro:n kanssa keinohorisontin tekemiseen FPV-kuvaan, mutta kumpikin haaste osoittautui oletettua hankalamaksi. Etenkin keinohorisontin kanssa kävi köpelösti, kun sensorin pitäisi olla siinä asennossa, että kamerat osoittavat suoraan vasemmalle ja oikealle sekä eteen & taakse. Kopterista ei tällaista paikkaa oikein löydy muualta kuin pohjasta landareiden välistä ja siellä minulla on FPV-kamera... Noh, ehkä joskus. Tai lennokissa. :) Asennonvakautuskäytössäh än sensorin voi asentaa myös "ristikkäin", eli 45 astetta kiertäen tuosta eteen/taakse/vas./oik. -asennosta. Tällöin sen saa näppärästi vaikka vaakaevän päälle.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #18 : 13 Marraskuu, 2010, 12:45:47 »
Ajatuksenahan tuollainen on hieno. Kaikki eivät halua varmaankaan lentää kiikkerällä 3D kopterilla, mutta onko mitään muuta edes tarjolla inhimilliseen hintaan, jos noita koaksiaalileluja ei lasketa?

Siis onko sellaista leppoisaa herrasmiehen kopteria olemassa? Minä en näitä tyyppejä kovinkaan hyvin tunne, vaan kopterin synonyymi on lähinnä trex. Kulkisi suht kovaa, riittävän isokokoinen ja oikaisisi kallistuksesta ihan tikusta irrottamalla, kuten yätasoinen lennokkitraineri. Leijuisi vaaterissa ihan mekaanisesti. Mitän 3D ominaisuuksia ei tarvitsisi olla. Toisinsanoen skaalatyyppiseen menoon.

Tälläkin foorumilla puhutaan ainoastaan miten saisi enemmän tehoa ja herkkyyttä = aloittelijalle vaikeampia laitteita. Sellaiseen lupsakkaan läpsyttelyyn ei taida paljoa tarjontaa olla.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #19 : 13 Marraskuu, 2010, 15:18:16 »
Varmaankin paras yritys rauhallisuuden ja vakauden suuntaan saadaan kopterilla, jossa on ohjelmoitava nuppi. Linkit ja vivut kun siirtää kaikki mahdollisimman rauhallisiin reikiin, on meno lupsakkaa.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #20 : 13 Marraskuu, 2010, 15:22:08 »
Varmaankin paras yritys rauhallisuuden ja vakauden suuntaan saadaan kopterilla, jossa on ohjelmoitava nuppi. Linkit ja vivut kun siirtää kaikki mahdollisimman rauhallisiin reikiin, on meno lupsakkaa.
Tohon vielä lisäisin että ohjain jossa expot säädettävissä ja liikealueet dualrate ja kaasukäyrien säätö/lapakulmien.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #21 : 13 Marraskuu, 2010, 15:27:52 »
Varmaankin paras yritys rauhallisuuden ja vakauden suuntaan saadaan kopterilla, jossa on ohjelmoitava nuppi. Linkit ja vivut kun siirtää kaikki mahdollisimman rauhallisiin reikiin, on meno lupsakkaa.
Tohon vielä lisäisin että ohjain jossa expot säädettävissä ja liikealueet dualrate ja kaasukäyrien säätö/lapakulmien.

Toki, mutta expo ja dualrate ainoastaan pienetää ohjauksen "välitystä" ja liikealuetta. Itse kopterin mekaaniseen vakauteen tai itseoikaisuun ei vaikuta.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #22 : 13 Marraskuu, 2010, 15:30:40 »
Varmaankin paras yritys rauhallisuuden ja vakauden suuntaan saadaan kopterilla, jossa on ohjelmoitava nuppi. Linkit ja vivut kun siirtää kaikki mahdollisimman rauhallisiin reikiin, on meno lupsakkaa.
Tohon vielä lisäisin että ohjain jossa expot säädettävissä ja liikealueet dualrate ja kaasukäyrien säätö/lapakulmien.

Toki, mutta expo ja dualrate ainoastaan pienetää ohjauksen "välitystä" ja liikealuetta. Itse kopterin mekaaniseen vakauteen tai itseoikaisuun ei vaikuta.
Niin justii mutta sillein saa kopterista rauhallisemman ja sitteku taidot kehittyy ni on helppo lisätä liikettä.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: FMA CPD4 co-pilot, onko kokemuksia/käsitystä laitteesta?
« Vastaus #23 : 13 Marraskuu, 2010, 15:52:52 »
Varmaankin paras yritys rauhallisuuden ja vakauden suuntaan saadaan kopterilla, jossa on ohjelmoitava nuppi. Linkit ja vivut kun siirtää kaikki mahdollisimman rauhallisiin reikiin, on meno lupsakkaa.
Tohon vielä lisäisin että ohjain jossa expot säädettävissä ja liikealueet dualrate ja kaasukäyrien säätö/lapakulmien.
Toki, mutta expo ja dualrate ainoastaan pienetää ohjauksen "välitystä" ja liikealuetta. Itse kopterin mekaaniseen vakauteen tai itseoikaisuun ei vaikuta.
Niin justii mutta sillein saa kopterista rauhallisemman ja sitteku taidot kehittyy ni on helppo lisätä liikettä.
Totesin saman 250:n kanssa kantapään kautta. Lähdin HC:n kanssa alkuun turhan suurista liikkeistä. Piti rajoittaa liikealueita reilusti, että sai kopterin paremmin hallittavaksi. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kannattaa ihan rohkeasti kokeilla reilummilla expoilla ja rajoittamalla liikealueita asteittain (ei liikaa kerralla), niin tietää mitä noilla asetuksilla saa aikaiseksi (onhan noista perusominaisuuksista radioiden kanssa maksettukin).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3647 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2008, 19:46:55
kirjoittanut Jussi.
7 Vastauksia
10712 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2011, 20:28:43
kirjoittanut domeus
32 Vastauksia
12887 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Toukokuu, 2012, 22:29:59
kirjoittanut Matti Häkkinen
1 Vastauksia
10447 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2015, 09:13:04
kirjoittanut mikkox9x
1 Vastauksia
7244 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2016, 17:00:02
kirjoittanut privy