Kirjoittaja Aihe: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista  (Luettu 5368 kertaa)

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« : 22 Heinäkuu, 2013, 09:12:13 »
Laitoin paperille meidän kokemuksia UAV-lennokeista ja lentelyistä. Pääosin sisältö koskee myös helikoptereita.

Kirjan melko lopullisen version voit imuroida tuolta. Siellä on myös asiaan liittyvä linkkilista

http://mekri.uef.fi/uav/

Onko kirjassa virheitä, puutteita, korjattavaa? Voisin tehdä korjaukset ennen kirjan lopullista julkaisua. Julkaisu tulee pdf-muotoisena tuolle samalle sivulle.

Onko listalla joku ilmailuasiantuntija, lennonjohtaja tms, joka voisi käydä läpi ilmailusäännöt-osion ja tarkistaa sen, sekä tarvittaessa lisätä tietoa?

Onko listalla joku radiotekniikan asiantuntija, joka osaisi kertoa sekä telemetrian että videolinkkien tarkemmat tiedot, mm maksimitehot eri taajuusalueilla? Lisäksi eri tyyppisten antennien eroista olisi kai hyvä saada helposti ymmärrettävää tietoa.


Ilmailulaki on muuttumassa, ja kirjasta on tarkoitus tehdä uusi täydennetty painos viimeistään silloin. Mitä siihen pitäisi saada lisää?

Keskustelua aiheesta :-)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #1 : 22 Heinäkuu, 2013, 23:05:15 »
Hienoa että tällaisia kirjoitetaan! Mahtavaa työtä!

Ensimmäisenä kysymyksenä tuli mieleen heti alusta, että miksi vehkeitä ei voisi lennättää pakkasella? Olen tehnyt näin useita kertoja, olenko tehnyt väärin? :) Kirjan lopussa lähes kaikki kuvat ovat lumisesta maastosta, mutta ehkä lämpötila on sitten ollut plussan puolella...? ;)

Sain muuten kirjoituksesta vastauksen myös siihen räjähdelennätykseen liittyvään kysymykseen, joka askaruutti tuolla toisessa säikeessä: erillisellä luvalla määräykset maksimilennätysetäisyyde stä ja näköyhteyden säilyttämisestä voidaan kiertää. Tämä mahdollistaa monet tärkeät lentotehtävät; kuten nyt räjähdekontin tarkastamisen etäisyydeltä, joka ei normaalien lakien ja asetusten puitteissa olisi mahdollista.

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu, 2013, 08:59:20 »
Lainaus
Ensimmäisenä kysymyksenä tuli mieleen heti alusta, että miksi vehkeitä ei voisi lennättää pakkasella? Olen tehnyt näin useita kertoja, olenko tehnyt väärin? :) Kirjan lopussa lähes kaikki kuvat ovat lumisesta maastosta, mutta ehkä lämpötila on sitten ollut plussan puolella...? ;)

Meillä pakkaseksi sanotaan vasta -20 alapuolella olevia lukemia ;-)

Laitan siihen eka sivulle, että lentäminen ei onnistu "... kovalla pakkasella"

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #3 : 31 Heinäkuu, 2013, 14:44:59 »
Tätä voisi jotenkin selkeyttää:
Tuossa sanotaan, että TMA:n ja CTR:n alaraja on 300-500m. Sitten sanotaan, että tälla alueellä lennätettäessä pitää olla lentosuunnitelma. Ja lentosuunnitelma esimerkki tehdään 120m korkeuteen.

Eli onko tuo TMA alue nyt sitten käytännössä 0 -> taivas kattona ja sille alueella pitäisi aina soittaa torniin ja tiedustella lupa vaikka operoitaisiin alle 150m korkeudessa?

Samaten koskeeko tämä myös kokoajan visuaalissa ajettavia kuvaus koneita (myös tavallisia lennokkeja ilman kameraa) vai vaan niitä mitkä kulkevat pääsääntöisesti autopilotilla?
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #4 : 31 Heinäkuu, 2013, 19:08:40 »
Eli onko tuo TMA alue nyt sitten käytännössä 0 -> taivas kattona ja sille alueella pitäisi aina soittaa torniin ja tiedustella lupa vaikka operoitaisiin alle 150m korkeudessa?

TMA tai lähestymisalue on CTR:n päällä, eikä se ulotu maahan asti. CTR, eli (lennonjohdon) lähialue sen sijaan ulottuu, vaikka sielläkin lentokoneiden minimilentokorkeus on 500ft = 150m maasta lukuunottamatta lähinnä nousevia tai laskevia koneita. Molemmat ilmatilat, muutamien muiden lisäksi, kuuluvat valvottuun ilmatilaan ja niissä lennätettäessä pitäisi ainakin periaatteessa sopia touhuistaan lennonjohdon kanssa etukäteen, onhan lentotoiminta ja ilmatilassa kulkevien koneiden "porrastaminen" eli mm. törmäysten estäminen valvotussa ilmatilassa lähtökohtaisesti lennonjohdon vastuulla, mitä on vaikea suorittaa tuntematta ilmatilassa tapahtuvaa toimintaa.

Käytännössä esimerkiksi Turun CTR:n sisäpuolella olevissa Paattisilla tai Maskussa on voinut kuitenkin lennätellä ilman mitään ilmoituksia Turun tornille, ainakin tähän mennessä (Paattisiin Turun VAC-karttoihin piirretty ympyräkään ei ole mikään muulta liikenteeltä suojattu ilmatila vaan pelkästään informaationa muille ilmailijoille).

Riippumatta siitä, millaisia tulevista ilmailumääräyksistä tulee koskien lennokkeja ja UAV-toimintaa erikseen, mielestäni riittävä lentoturvallisuus saavutetaan myös lähialueella pitämällä lennokin lentokorkeus selvästi alle lentokoneiden minimilentokorkeuden ja ylläpitämällä lennokkiin jatkuva näköyhteys (huomioiden riittävä näkyvyys ja pilvirajat) ja ohjauskontrolli. Tällöin on mahdollista ajoissa väistää lennokilla lähestyvää lentokonetta, josta ei välttämättä huomata lainkaan pientä lennokkia.

Aivan kentän läheisyydessä ei tietenkään ole tähänkään mennessä ole ollut mitään oikeutta tai järkeä lennättää ilman lennonjohdon lupaa.

Autonomisten, näköyhteyden takana lentävien UAV:den ongelmana on juuri se, että ne eivät osaa väistää muuta liikennettä poislukien uusimmat ja kalleimmat ammattilaislaitteet. Laitteita jotka eivät osaa väistää muita koneita ei voi lennättää muun liikenteen seassa. Ainakin toistaiseksi tällaisten UAV:n lennätystä varten onkin ainoa vaihtoehto ollut perustaa tilapäinen, muulta liikenteeltä kielletty vaara-alue. Joko rahalla tai virka-aputehtävissä muutenkin.


Ehkäpä tämä linkki valaisee asiaa ilmatilajaoista; G ja G+ ovat valvomatonta ja kaikki muut ilmatilat valvottua ilmatilaa.

« Viimeksi muokattu: 31 Heinäkuu, 2013, 20:09:30 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #5 : 01 Elokuu, 2013, 13:04:19 »
Nyt on kuulosteltu kommentteja. Niitä tulikin mukavasti, ja tekstiä on muuteltu sieltä täältä. Uusi versio kommentoitavaksi on imuroitavissa osoitteesta http://mekri.uef.fi/uav/

Mutta miksi kukaan ei kommentoinut aloitussivulla olevaa väitettä "jo 20 ensimmäisen lähdön tai laskun aikana taatusti rysähtää"?
Eli johtopäätöksenä toteamme, että tämä siis pitää paikkansa ;-)

Korjauksia on tehty mm seuraaviin kohtiin:

Sivu 3. Lentoja ei voi tehdä ... _kovalla_ pakkasella.
Sivu 11. Kohdat P ja R, eli noilla voi lentää, mutta se vaatii erityisluvan.
Sivu 11. CTR ja TMA-alueiden kuvaukset tehty toivottavasti selkeämmiksi.
Sivu 12. FIZ-kappale kirjoitettu uudelleen.
Sivu 13. Sotilaslennonjohtoalueen selostukseen lisätty asiaa suojailmatilasta
Sivu 14. Lisätty kappale ilmailuskannerista, jolla voi kuunnella liikennettä ja opetella radiokäytäntöjä
Sivu 22. I-säätimen tekstiä korjailtu
Sivu 39. Lisätty maininta OSD-telemetriasta
Sivu 54. Kaksi viimeistä lentoani on päätynyt ahtaassa paikassa reunametsän puihin, joten lisäsin ne vielä listaan.

Lisäksi tuli joitakin huomioita, että joku asia ei ole tismalleen ihan niin kuin jutussa on sanottu. Esimerkiksi kiihtyvyysanturit eivät tarkkaan ottaen mittaa lennokin asentoa, vaan kiihtyvyyttä, ja kaarroksessa kiihtyvyysanturien mielestä lennokki on vaaterissa. Asia on näin, mutta yleistajuisessa aloitteleville tarkoitetussa jutussa ei kannata mennä liian yksityiskohtaiseen selostamiseen. Lisäksi joitakin vähemmän tärkeitä poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeusta on jätetty mainitsematta. Pihtiputaan mummo ymmärtää näin paremmin itse pääasiat, kun nippelitieto ei sekoita.


Onko vielä korjattavaa, lisättävää jne?

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #6 : 04 Elokuu, 2013, 12:01:14 »
> Hienoa että tällaisia kirjoitetaan! Mahtavaa työtä!

En saa tästä kirjasta mitään korvauksia tms, vaan se on kirjoitettu pelkästään vuoksi, että muiden ei tarvitsisi hakata päätään seinään, ja etsiä ja tiedustella samoja asioita sieltä sun täältä. Toivottavasti kirjasta saa ainakin lähtökohdan etsiskelyille.

> Sain muuten kirjoituksesta vastauksen myös siihen räjähdelennätykseen liittyvään kysymykseen, joka askarrutti tuolla toisessa säikeessä: erillisellä luvalla määräykset maksimilennätysetäisyyde stä ja näköyhteyden säilyttämisestä voidaan kiertää. Tämä mahdollistaa monet tärkeät lentotehtävät; kuten nyt räjähdekontin tarkastamisen etäisyydeltä, joka ei normaalien lakien ja asetusten puitteissa olisi mahdollista.

Laukaan alueella näkyi kyseisenä päivänä olevan lentokieltoalue, se näkyi tässä päiviittäin päivittyvässä kartassa, jossa on muutkin aktiiviset vaara-alueet:


PS. Tämä kirja kertoo siis pelkästään UAV-lennokeista. Mikä sitten on UAV ja missä on raja? Kysymys on erittäin visainen, nimittäin ennen kirjan kirjoituksen aloittamista 22. toukokuuta lähetin kyselyn Trafiin juuri tästä rajanvedosta, mutta siellä ne pähkäilevät vastausta edelleenkin...

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suomenkielinen kirja UAV-laitteista
« Vastaus #7 : 19 Elokuu, 2013, 22:13:49 »
Nyt siellä on lopullinen versio. Muita muutoksia yllämainittuihin ei ole, ainoastaan ISBN-numero on lisätty kakkossivulle.
(Tarvittaessa paina selaimen Päivitä-nappia)

http://mekri.uef.fi/uav/

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5944 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2010, 23:39:18
kirjoittanut Mikka
16 Vastauksia
13200 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2010, 21:52:02
kirjoittanut Kallio
3 Vastauksia
3607 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2015, 16:38:40
kirjoittanut UberL
1 Vastauksia
3120 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2016, 23:25:19
kirjoittanut Certi
1 Vastauksia
14264 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2016, 13:48:22
kirjoittanut Garug