No joo, ehkä tämä olisi pitänyt tehdä hiukan aikaisemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan?
Muutin manseen (Turkulaisille: Tampereelle) marras-joulukuussa työnantajan kanssa tehdyn diilin mukaisesti. Tasan yhden ihmisen tunsin etukäteen kaupungista. Meinasi hiukan olla yksinäisen oloinen talvi ja mietin että jotain pitäisi harrastaa että saisi muutakin sosiaalista elämää ja kanssakäymistä kuin irkki ja naamakirja. Tätä voimisti vielä se että työstäni teen n.90% yksin ollen milloin missäkin, eli jotain tekemisen tyyppistä olisi kiva olla hotelli-iltoinakin. Siis juuri semmoisina niinkuin nyt tämäkin. Turussa kaiken lisäksi...
Muksuna RC-vehkeet kiinnostivat, ymmärsin kuitenkin että autoihin oletettavimmin kyllästyisin tai se karkaisi käsistä. Tutkiskelin foorumeita ja lueskelin nettiä ja huomasin että helikopteriharrastajia tuntui löytyvän mansesterin suunnasta aika hyvin, joten eikun päätös että tuotahan minä rupean harrastamaan. Se kun ei voi karata käsistä. Jep
Nyt muutaman kuukauden jälkeen aloitus oli hyvä idea, tapa ei, eli tein kaikki ne virheet jotka aloittelijakin tekee. "Väärä" laite, "Väärä" radio, "Väärä" merkki jne. Mutta kaikesta oppii.
Eli maaliskuussa tilasin Walkeran V450D01-paketin Devo 10-mankalla ja kylkeen Phoenixin. Armotonta simuttamista ehkä runsaat kymmenisen tuntia. "Juu, täähän menee loistavasti, eikun ilmaan". Niin sitä sitten suunnistettiin teletappimaahan, jalakset kiinni vispilässä. Ensilento oli keskimääräistä parempi, se oli noin kolmesta viiteen sekuntia kunnes perä ei enää ollutkaan itseen päin ja alashan se tuli, eikä oikeinpäin.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Nyt alkoi ensimmäisiä kertoja tuo "Väärä" laite / merkki nostaa päätänsä, eipäs saanutkaan pikkuosia erikseen esim, nuppiin, piti ostaa koko nuppi.
Siinä sitten opeteltiin ja torppailtiin, pikkuhiljaa joskus sai lentää neljästä akusta jopa kolme. Mutta joka kerta jäi vähintään yksi akku lentämättä.
Jossain vaiheessa alkoi iskostua päähän ne "isojen poikien" puheet siitä isommasta kopterista eli "laitat sen viissatkun, se on ihan eri vehje lentää". Pitkään vatvoin ja sitten yksi tuli kaupan joka päätyi kotiin. Etuna muutamia varaosia ja mikä tärkeintä, useampi canopy
Tästä se oppiminen varsinaisesti lähtikin eteenpäin, eli kun laite käyttäytyy kuin pitääkin on se oppimisen vauhtikin parempaa. Tuohon 450-värkkiin on kokiltu eri nuppeja, eri servoarmiasetuksia, eri gyroja, ja käyttäytyminen on yksinkertaisesti syvältä. Vaakalentoa ja pientä kasia se lentää, mutta annas olla kun tullaan nopeampaa tai koitetaan flippailla alkaa samba. Alkaa tuoksahtamaan joltain pieneltä skaala-rungolta...
Tällä hetkellä eli alle puoli vuotta harrastuksen aloittamisesta nollista mennään siinä että räksä 500 on pysynyt täysin ehjänä viimeiset 60-70 lentoa ja tällä hetkellä ajellaan eurosportin kuvioita puolitosissaan harjoittelumielessä. Menee ne nyt edes sinnepäin.
Mitä harrastuksesta on jäänyt tähän mennessä käteen?
No ainakin pari päätarkoitusta on onnistunut yli odotusten, eli olen saanut järkevää (tai no...) tekemistä. Olen löytänyt upean määrän aivan päättömiä ja hulluja ihmisiä joita morjestella. Aina välillä saa jopa mansesterin kaduilla nostaa kättä pystyyn
Jäsenyyksiä joka suuntaan. SIL, RC-Kopterit r.y. TreRC. Mutta onpahan vakuutukset kunnossa ja paikkoja missä pörrätä. Ja tuetaanhan siinä sivussa hyvää toimintaa
Rahaa ei ole mennyt yhtään enempää kuin arvelinkin. (Eihän rahasta koskaan valehdella, eihän?) Eli menihän sitä ihan kivasti. Viimeistään siinä vaiheessa kun 500 tuli tonttiin kun kaikki sähköt kuoli.
Hauskimpia toistaiseksi: IKEA männäviikolla
Komein torppi: Syvyysnäön virhearvioinnin takia täysillä ajettu vaakalento männynoksaan. Osien pirstoutumisen tapa pesee Bond-leffat mennen tullen
Tosin pitäähän se räkättirastaan torpedoima viissatku mainita myös...
Palkitsevinta: Se fiilis kun lyö holdin päälle kun kopu on maassa lennon jälkeen, ehjänä.
Mitähän unohtui?
Kyllä se siitä, pikkuhiljaa...
Sehän jopa lentää!
Morjesta kun nähdään. Kentällä löytää joko tikuista taivaalle tiirailemassa tai sitten kenttäkopn nurkilta nortti suussa