Jottei ihan mee 120 päivää vanhaks ni kirjotellaas edes jotain
Talvi on menny heliharrastuksessa melko työntäyteisesti. ÄrSeeTootsi vie kivasti aikaa, ei nyt sinällään ehkä juttujen kirjottelun kannalta mutta noiden pienten lua-appien ja jeti-telemetriasensoreiden supporttiin menee yllättävän paljon aikaa. Se on ku ihmiset ei lue manuskoja, jostain syystä saksalaiset kunnostautuu tässä "erinomaisesti"
Lisäks aina pitää jotain kivaa tehdä, tällä hetkellä on noille räkälaitteille täysautomaattinen täyttö-asema työn alla. Periaatteella "letkut kiinni, paina nappia, kun lopettaa tankki on täys". Mitään järkeähän tossa ei ole mutta eiks toi käsin pumppaaminen tai sähköpumpun valvominen nyt oo jo vähän kasari-meininkiä.... Ja ohan mulla yks kerettiläinen räkälaite, ei sitä voi käsin tankata ku voi juoda kaffetta silläkin aikaa
Tässä on talven mittaan joskus vähän tuntunu että tää heliharrastus vähän karkas käsistä. (Yllättykö joku?) Ajatus oli että kun muutti yksin uuteen kaupunkiin eikä tuntenu ketään ja vapaa-aikaa yhtäkkiä oli työpaikan vaihdon jälkeen niin jotain "järkevää" tekemistä piti keksiä.
Nyt sitten "harrastetaan helikoptereita". Eli pyöritetään yksin ~150k vuosikäynnin veppisivustoa jokusella kymmenellä tuettavalla DIY-kikkareella, tehdään nappikauppaa siellä, leikitään kopteriyhdistyksen puheenjohtajaa, ollaan Ilmailuliiton lennokkitoimikunnassa ja vielä sitä kautta turvallisuustoimikunnass
a.
Ei tossa nyt ihan noin pitäny käydä. No yks tavote ainakin toteutu, ei o vapaa-ajan ongelmia
Niin, se pääasia, kopterit. Logo voi hyvin, ennen kevätleiriä pitäis savuja saada jostain hankittua ja savulaukasin tarttis tehdä uudestaan, tällä kertaa optoerottimella. Jos se kestäis enemmän kun sen ~20-30 laukasua. Toi laukasu kun tehdään sähköllä joka on käytännössä oikosulku niin haluan pitää erillään vastarin ja gyron sähköistä. Akkujen kanssa on ollu mielessä että se tarttis uudet akut. Ehkä se vaan täytyy kärsiä ja maksaa...
Logon custom-perä toimii kun junan vessa, käy ja kukkuu ja ennenkaikkea kestää. Toisessa ketjussa sivuttiin aihetta mutta Mikadon Ralfin kanssa oli yhdellä ruotsin leirillä iltasella mielenkiintoset keskustelut perän rasitusvoimista ja rakenteesta. Parin sihijuoman jälkeen oli mahtava kuunnella suorapuheista saksalaista insinööriä jonka mielestä konstruktio on täydellinen mutta "sun moottori on mörkö" No, nyt se kestää eikä saksalainen insinööri ottanu edes pahakseen kun sen tekemää rakennetta mentiin kopeloimaan
Mukava heppu oli, mahtavan jyrkät mielipiteet jampalla
Logon kanssa lennätyksessä on selkeesti huomannu sen että sitä on alkanu varoa, lennättely oli jo viime kesänä semmosta nössö-leijuttelua, vauhti jääny jonnkein. Eihän se oikeen edes ulise enää... Kolome-Reetä kun ei osaa ni melko tylsän näköstä lentoa ollu mun logottelut. Ehkä tarttis yks kitti ostaa varastoon vielä kun niitä saa, josko se vapauttas vähä
Pikkupaholainen eli MiniComet on talven ensileijun jälkeen odotellu lämpimämpiä kelejä, ei toi Italian bella donna tykänny pakkasesta, peräservo meni ihan jönkäks. Ehkä sit kun arska paistaa on kivampi pörrätä, ja tuleehan sillon komeempaa torppiaki ku ei o lkunta pehmentämässä
Jaa niin, yks "kopteri" tuli lisää, kävin LeT:n kokouksessa Hämeenlinnassa kun siellä oli F3P kisat ja ostin jokusen paikallista kerhoa tukevan arpalipun. Harvoin mitää tulee voitettua mutta nyt voitin Eagle Ninesin 126:n, oli vielä lähetin modulilla niin tunnin pakertamisen ja arpomisen (ei kanavalistausta tai suuntia missäänpäin nettiä) jälkeen sain sen naitettua Jetiin. Melkosen hupasa laite, melko vikkelän olonen laitos, ehkä niitä expoja pitäis oikeesti laittaa
Saas nähä mitä kesä 2018 tuo tullessaan, ainakin leirejä taas melkonen määrä. Kevätleiri tietysti, Ruotsin reissukin on varattu ja tottakai ensimmäisestä leireistä asti käydyt PajalaKolariWoodshipMeet ja TEP Camp. Pohojanmaallakin jo viides TEP Camp, mihin se aika rientää? Elokuussa on Spirit Of Jämi ja siihen perään syyskuussa vielä syysleiri, eli kuus leiriä tälle kesää, lisäks Speed Cuppia tohon päälle niin siinähän sitä viikonloppureissua taas tulee. Oulun perinteinen leiri mahtuis vielä, oliskohan sielläpäin intoa vielä järjestää?
Eiköhän tästä hyvä kausi saada aikaseks, jos ei muuta niin ainakin saadaan taas hiilikuitua peltoon! (Ainkin wilikakan torppikertoimella 0.785 torppia per lento pääsee jo pitkälle...
)
PS: Oho, tulipas paljon tekstiä