Tuossa pitkää juttua virtalähteistä. Vanha ketju, mutta viimeisillä sivuilla päästään tämän päivän ratkaisuihin. Siinä on aivan loistava valinta, en ihan heti alkais mitään muuta miettimään.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,3310.0.htmlAuton akku toimiii kyllä pienempien akkujen kanssa kentällä mainiosti, ainakin 2200 mAh 3S akkua lataa suoraan monta kertaa autostakin ilman että tarvii olla käynnissä. Isompien akkujen kanssa alkaa sitten loppua aika nopeasti kesken. Kaverilla on 500 kokoinen kopteri ja 60 Ah:n auton akku, se menee aina tyhjäksi kun ladataan pelkästään sen akkuja.
Mulla on kentällä mukana yleensä 450 ja 550 kokoinen. Tuo 550 kokoinen (X5) tarvii jo sen verran isot akut ettei hommasta tahdo tulla mitään auton akulla. Vanhahan akku on jo ja purettu aivan liian tyhjäksi monta kertaa. Ei siitä lataa enää kuin 3 tai 4 kertaa 4400 mAh 6S akun. Sen jälkeen sitten käynnistetään auto ja otetaan virta siitä. Tuntuu vaan hölmöltä pitää tuntikausia autoa käynnissä tuollaisen vuoksi. Isojen koptreiden kanssa, olipa sitten muuttuvalapakulmaisia tai multikoptereita, ainoa järkevä ratkaisu on verkkovirta tai aggregaatti.
Laturipolitiikka onkin sitten oma maailmansa. Liiasta lataustehosta ei ole haittaa, mutta tietysti jotenkin hehtaarille pitäisi osua. Mcpx:n kanssa Icharger 4010 lienee ammuttu pahasti yli ja 700 kokoisen kopterin kanssa 50 wattinen laturi lataa akkuja vuorokauden. Johonkin tuohon väliin pitäisi osua. Kannattaa oikeasti yrittää pähkäillä, laskeskella latausaikoja ja haarukoida mitä kalustoa ja minkä kokoisia akkuja tulee tarvitsemaan.
Sitten pitää miettiä minkälaisella jännitteella haluaa laturin toimivan, se määrittelee jatkossa asioita. Tuossa mainittu icahrger 106b antaa täyden tehon 12 voltin jännitteellä ja kestää noin 18 volttia. Sen sijaan sen isoveljet esim. 206b ja 208b tarvii täyteen tehoon yli 18 voltin jännitteen ja kestää jotain 28 volttia. Tälle saa siten kätevästi 24 voltin virtalähteet ja sillä täydet tehot. Toki noita voi sotkea keskenään, mutta helpoimmalla pääsee jos kaikki laturit toimii samalla jännitteellä.
Sen jälkeen kannattaa tarkistaa kumpi raja tulee ensin vastaan, maksimi teho vai virta. Esim. tuo 208b antaa joko 350 wattia tai 20 amppeeria. 6S akkujen kanssa ei siis päästä kuin vajaaseen 15 amppeerin latausvirtaan. Tuon laturin perään kun pistetään kaksi 700 kokoisen kopterin akkua rinnakkain, jää latausteho aika vaisuksi. Sanoisin että tuo 350 wattia riittää kohtuudella 500 kokoluokan koptereihin asti eli alle 3000 mAh:n 6S akuille. Ei ole vielä järeä, mutta sillä pärjää jo varsin hyvin.