Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua  (Luettu 27399 kertaa)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #25 : 30 Elokuu, 2013, 11:42:30 »
Itse olen pärjännyt toistaiseksi seuraavalla yhdistelmällä:

Virtalähde joko:
matkalla auton akku (Erillinen sellainen)
tai kotona Trex-Storesta hommattu 40A virtalähde
http://www.trex-store.com/virtalahde-138v-p-1998.html

Laturina Hyperion kaksiporttinen ja kohtalaisen tehokas
http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iSDUO3

Toki jos haluaa suurempia akkuja isommalla teholla, niin voi tostakin loppua mehut, mutta itselläni on vielä riittänyt. 3S 4000mAh täyttyy tarvittaessa melkeen samassa ajassa kun tyhjenee :)



Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Virtalähteitä ja niille ensimmäistä laturia
« Vastaus #26 : 30 Elokuu, 2013, 13:46:43 »
Omat lelut on 3s- 6s toimivia. Nyt on aikas mitta täynnä  noita kompoja joissa on mukana virta itsessään. Ovat meinaan aikas hitaita lupauksista huolimatta.
 ;)
Ei tuo nyt vieläkään kerro tarvittavia tietoja että jotain vois laskea. Monta mitäkin, mikä kapaisteetti, onko joka akku erilainen, onko kaikki lelut kerralla saatava latinkiin yms.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Virtalähteitä ja niille ensimmäistä laturia
« Vastaus #27 : 30 Elokuu, 2013, 16:53:38 »
Ei tuo nyt vieläkään kerro tarvittavia tietoja että jotain vois laskea. Monta mitäkin, mikä kapaisteetti, onko joka akku erilainen, onko kaikki lelut kerralla saatava latinkiin yms.
akkuja on siunaantunut esim 3s 5000mah 30c ja 6s 1200mahc 30c.
noita 6s on parit ja 3s on nyt neljät. tarkoitus olis et sais nuo 3s täyten järkevässä ajassa.
Mutta eiköhän tää tästä selkene kun viel vähän opiskelee.

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #28 : 30 Elokuu, 2013, 22:00:02 »
Ei tämä mitään rakettitedettä. 3s 5000mAh akkua jos latailee 1C virralla (eli noin tunnissa täyteen) niin tehoa tarvitaan 5A x 12V = 60W per akku. Jos tarve kerkeämpään latailuun niin sitten tuplasti tai kolminkertaisesti tehoa akkua kohden.

400W laturilla (tai paremmin 2x200W) voisi lähteä liikkeelle. Virtalähteeksi tietenkin 575W HP Compaq serveripoweri, ne on hyviä ja halpoja.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #29 : 31 Elokuu, 2013, 10:14:33 »
Ei tuosta ihan noin helpolla taida päästä. Tuossa on 20 Ah. Ladattavaa eli 20 amppeeria pitäisi saada virtaa ja vielä kestää tunnin. Pienet laturit ei anna virtaa riittävästi eli puhuttaan jo kilowatin laturista jos haluat puoleen tuntiin kaikki täyteen. Tuo tucon linkkaama olis hyvä ratkaisu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #30 : 31 Elokuu, 2013, 16:41:06 »
Ei tuosta ihan noin helpolla taida päästä. Tuossa on 20 Ah. Ladattavaa eli 20 amppeeria pitäisi saada virtaa ja vielä kestää tunnin. Pienet laturit ei anna virtaa riittävästi eli puhuttaan jo kilowatin laturista jos haluat puoleen tuntiin kaikki täyteen. Tuo tucon linkkaama olis hyvä ratkaisu.
Miettin tuossa juuri samaa.. No ryppyisiä euroja vaan riviin ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #31 : 31 Elokuu, 2013, 21:04:30 »
Jep, eli jos haluat ne puolessa tunnissa täyteen niin tarvit laturin josta lähtee 40 amppeeria sekä rinnakkaislataukseen sopivan kaluston.

Mun mielestä järkevämpi olis kaksi laturia, jotka voi antaa 20 amppeeria ja sen tuo Tucon linkittämä antaa. En nyt ole ihan varma mitä se antaa 12 voltin virtalähteellä, todennäköisesti se antaa 3S akkuun edelleen 20 amppeeria per portti. Silloin sulle riittäis yksi hp:n 575 wattinen serveripoweri. Tiukalle vetää, mutta se vois riittää.

Sun 6S akut taas on niin pieniä ettei niissä tule rajat vastaan mitenkään. Kuitenkin jos joskus tarvit lisää tehoa, sitä saa helposti pistämällä toisen powerin sarjaan ja saat reilun kilowatin 24 volttisen powerin kun tuo laturi sen kestää.

Käytännössä tuossa olis samoissa kuorissa kaksi 500 wattia tai 20 amppeeria antavaa laturia. Sellainen kombo on käytännössä huomattavasti tehokkaampi kuin yksi 1000 wattia, 40 ampeeria antava laturi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #32 : 04 Syyskuu, 2013, 18:39:51 »
Vähän tahmaista ladata yhtä akkua kerrallaan .7C:llä kun kuumottaa lähtö lentämään. Enempää ei vielä uskalla noille antaa ja B106+:ia on vain yksi  ::) Etukäteen ei viitti ladata. Ehkä vois laittaa 4.0V:iin ja jääkaappiin edellisenä iltana  ???

Balanssilauta voisi olla järkevä, 10A on rutkasti tehoa noihin nykyakkuihin. Tosin joku aika kestää ennen kuin mulla on kahta samanlaista akkua  ;D

Onko jossain hyvää 101 tietopakettia nyybiöille noista lankuista?

PS. 40A virtalähteen vois pistää hankintaan kun tulee sopiva väli. Pistin jo tilaukseen sopivan jakopaneelinkin tuolle määrälle. Onkos muuten harrasteen lajilla merkitystä noille ampeerimäärille, akromultikoput on ymmärtääkseni keveitä (3-4S 3Ah ehkä maksimissaan) kun taas kuvausvermeissä on enemmän painoa ja ehkä pidemmät lentoajat, ja sit isot 3D-koput on taas ihan omaa sarjaansa. Toi voisi vähän vaikuttaa siihen miten järeisiin virtalähteisiin kannattaa mennä kussakin päivityssyklissä?
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2013, 18:44:51 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #33 : 04 Syyskuu, 2013, 18:57:03 »
Vähän tahmaista ladata yhtä akkua kerrallaan .7C:llä kun kuumottaa lähtö lentämään. Enempää ei vielä uskalla noille antaa ja B106+:ia on vain yksi  ::)

Miksi ihmeessä latailet noin hitaasti?

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #34 : 04 Syyskuu, 2013, 22:15:42 »
Tullut vähän luettua tätä ketjua ja ajattelin tarjota "apua".  ;)

Ei kaiketi pitäs mainostaa, mutta mulla on tarjolla noita servereistä modattuja virtalähteitä.
Jos on tarvetta niin YV:tä kehiiin. 12 voltilla kaikki ja 32 Ampeerista ylöspäin, näitä on monta.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #35 : 04 Syyskuu, 2013, 23:45:46 »
Miksi ihmeessä latailet noin hitaasti?

Ihan vaan varmuuden vuoksi, Electriflyerin ohjeessa sanottiin että ensimmäiset puoli tusinaa latausta max 1C. Tämä oli toinen.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #36 : 10 Syyskuu, 2013, 01:24:35 »
Syysleirillä näki edistyneempien hyviä setuppeja. Käytännössä joku kenttäsalkku/pakki, johon viritetty 1-2 serveripoweria ja perään esim. ichargerin latureita. Virrat aggregaatista 1-2kW. Pari ajatusta nousi mieleen vähän multikopterivinkkelistä.

Virtasysteemillä (akut + latauskapasiteetti) on 3 käyttöskenaariota, ainakin:

1) Lataat kotona. Eli tulet duunista ja haluat jonkun akun lentovalmiiksi hirveällä kiireellä kun kello on x ja pimeä tulee aikaisin. Tän stepin voinee skipatakin.
2) Lataus kopterikentällä. Ajat auton pelipaikoille ja kamat ulos takakontista. Oma sähköntuotto joko akusta tai aggregaatilla. Akut riittää pienille koptereille, isoille ei, ja ei edellytä virtalähdettä. Tässä pitää saavuttaa joku steady state jossa akut latautuu suunnilleen sitä vauhtia kuin niitä lentää tyhjäksi. Säätöä puoleen ja toiseen. Aloittelijan kannattaa vierailla virallisilla kentillä katsomassa miten homma oikeasti toimii.
3) Ninjalennot. Eli lennätys esim. epävirallisilla paikoilla, kun on sellainen fiilis että haluaa lähteä ulos kuvaamaan tms. Pelkät akut mukaan, ei latauskapasiteettia. Lyhyempi pyrähdys jos akkuja ei ole pientä kasaa. Lentotunnit per käytetty aika helposti vähäisemmät kuin vaihtoehdossa 2).

Kaikki vaihtoehdot ovat jossain suhteessa itse kunkin harrastuksen kokonaiskuvaan ja eri parametrit korostuu. Esim. acrolentoon 2) voi olla voittajan valinta. Duunin jälkeen kamat autoon ja mietitään latausta vasta kentällä. Hyvä latauskapasiteetti ja kierrätetään 2-3 akkua. Paljon lentotunteja mikä mahdollistaa sen että oppiikin jotain.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #37 : 10 Syyskuu, 2013, 09:55:12 »
Syysleirillä näki edistyneempien hyviä setuppeja. Käytännössä joku kenttäsalkku/pakki, johon viritetty 1-2 serveripoweria ja perään esim. ichargerin latureita. Virrat aggregaatista 1-2kW. Pari ajatusta nousi mieleen vähän multikopterivinkkelistä.

Virtasysteemillä (akut + latauskapasiteetti) on 3 käyttöskenaariota, ainakin:

2) Lataus kopterikentällä. Ajat auton pelipaikoille ja kamat ulos takakontista. Oma sähköntuotto joko akusta tai aggregaatilla. Akut riittää pienille koptereille, isoille ei, ja ei edellytä virtalähdettä. Tässä pitää saavuttaa joku steady state jossa akut latautuu suunnilleen sitä vauhtia kuin niitä lentää tyhjäksi. Säätöä puoleen ja toiseen. Aloittelijan kannattaa vierailla virallisilla kentillä katsomassa miten homma oikeasti toimii.

Tässä on parikin virhettä tai epäloogisuutta.

Ensinnäkin virtalähde pitää olla ja laturista riippuen latauskapasiteetti riittää myös isolle kopterille.

Toki jos ajattelet että otat aggregaatin tasavirtaannosta suoraan laturille niin silloin ei tarvi virtalähdettä. Siinä vaan ei ole mitään järkeä. Kannat mukana 20 kiloisen aggregaatin, laturit, kopterit yms. kaikki kilkkeet mutta jättät kilon virtalähteen kotiin. Se kuitenkin kulkee samassa salkussa kuin laturitkin ja on yleensä integroitu enemmän tai vähemmän kiinteästi salkkuun.

Jos taas otetaan auton akusta niin sitten ei tarvi virtalähdettä eikä virta riitä isoille akkupakoille tai vaihtoehtoisesti auton pitää olla käynnissä koko päivän.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #38 : 10 Syyskuu, 2013, 13:12:34 »
Juuri näin yritin sanoa, autonakulla (ajattelin vielä erillistä) ei tarvitse virtalähdettä kentällä.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #39 : 11 Syyskuu, 2013, 19:40:53 »
Vähän ajatuksia/kokemuksia. Noilla OP:ssä listatuilla pääsi alkuun, mutta vähitellen alkaa nyppiä. Ja jotkut vaihtoehdot oli vaan huonoja.

-Vanha p. akku olikin todella p. myös tähän tarkoitukseen. Nyt vene kaipaa akkuaan takaisin, kun se lähes bränikkä on uudelleensijoitettu kopteritarkoituksiin. Näille mun vehkeille antaa hyvin virtaa kentällä, en tosin ole vielä täyttä lentopäivää niillä kokeillut.
-Auton omassa akussa arveluttaa, milloin loppuu virta ja ei pääse enää kotiin.
-Vanhat PC-powerit voi riittää alussa. Monet ei anna paljoa virtaa, toi mun 1998 poweri antaisi näemmä 10A. Ei ehkä jaksa enää virittää.

Nyt latureina on Imax B6 compact ja iCharger 106B+. B6:ssa ei ole mitään ominaisuuksia, 6 lediä on ja se toisinaan toimii miten sattuu. Bonuksena ei tullut banaaniliittimillä vaan virta otetaan hauenleuoilla - toisaalta CTekissäkään (antaa 7A virtaa ja käytännössä on se päävirtalähde kotona) ei ole banaaniliittimiä. iChargerissa on sitten vaikka mitä ominaisuuksia, ja vaikuttaa hyvin pätevältä, on hintansa väärti.

Ja siis pientä nyppimistä nykyisellä setupilla, vaikka sillä muuten "tekee kaiken". Pointti tässä vaiheessa oli, että ei vaadita lisäinvestointeja, mutta se loppuu nyt!  ;)

-Kotona kestää noin tunnin kun latailee kaikki 3 akkua. Virta ei ihan riitä siihen mitä laturit voisivat käyttää, mutta toisaalta ei tehot latureissakaan ole huimia.
-Kentällä tulee odottelua, jos lataan akut vasta siellä, tai yleensäkin, ainakin jos ei esim. saa molempia latureita kiinni. Tosin tämä ratkeaa tuolla HK:n virranjakopurkilla. Jos hengailee kentällä useamman tunnin ja on muuta tekemistä, ihan jees setuppi.
-Kun autoakkua on käytetty kentällä, se pitää taas ladata täyteen. Tässä meneekin sitten vähintään loppuilta tuolla 7A:lla, plus että tehdään älykäs absorptiolataus loppuun mikä vie vielä lisää aikaa. Pitäisi ostaa isompi laturi tuolle akulle vaikka CTek jo sellaisenaan maksaa satasen. Jo 106B+ olisi nopeampi tuon akun lataukseen jos vain olisi virtalähde!
-Tuo B6 ei ole mikään huippu kun vertaa 106B+:aan. Ei käytännössä kerro mitään käyttäjälle, ja kerrankin kun otin sillä ladatun akun ja pistin kiinni 106:een, oli 2 kennoa 4.20 ja yksi 4.18!  :o

Esim. tällaisilla päivityksillä sujuisi nykyisten vehkeitten latailu rivakasti ja kun päivittyy, "pääsee alkuun" ainakin, taas kerran  ;)

+Serveripoweri 12V 40A
+Toinen 106B+ -> yhteensä lataustehot jotain 10 + 10 + 4 = 24A

Akkuja on nyt 1.8Ah, 2.7Ah, 3.7Ah ja vielä tilauksessa 1.5Ah. Kaikki 3S ja latailen noita 2C tehoilla sisäänajon jälkeen.

Päivitykselle voisi miettiä jotain vaihtoehtoja. Ehkä PC-poweri kuitenkin, ja latureissa nyt on vaikka mitä valintaa mutta helppo jos on useampi samanlainen. Mitä käytännön eroa saman luokan latureissa on, toimiiko muut tunnetut merkit yhtä hyvin, esim. SkyRC, Hyperion? 106B:ssä tuntuu olevan tarvittavat perusominaisuudet: näkee mitä oikeasti tapahtuu, lataa storageen... öö... mitähän muuta vielä tarviis? 106B näytti olevan varsin halpa suhteessa siihen mitä se tekee, ja iCharger ymmärtääkseni balansoi akut varsin tarkasti. Ei ehkä suurta merkitystä vielä tässä kokoluokassa mutta kuulostaa mun korviin hyvältä.

Vielä sellainen huomio, että latauskapasiteetin tarve riippuu hyvin paljon paitsi aikatauluista, siitä mitä kopullaan tekee. Oma inspiraatio on nyt lentää acroa multikopulla, jolloin lentotunnit ratkaisee paljon. Lataustarve on siis lähellä Kopterit.net/Ry:n mainstreamia, eli 3D-kopuja, vain kokoluokka on pienempi. (Parhaat flippikoneet multeissa on 350 kokoa?) Jos multiharrastuksen pääajatus olisi vähän kokeilla ilmakuvausta, voisi pärjätä pienemmillä latausvehkeillä, koska suuri osa ajasta menee videoiden editointiin, kommenttien keräämiseen youtubesta ym ym.
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2013, 20:08:55 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #40 : 11 Syyskuu, 2013, 20:56:58 »
Oma kokoonpanoni tällähetkellä, jos tästä on vinkkiä / apua jollekin.


Matkaan auton takatilaan lähtee tavaraa seuraavasti:

Auton akku, erillinen. Joko 45Ah tai 60Ah.
Salkku jossa on ohjain, akut ja laturi.
(Kopteri, Kolmijalka ja näyttö)

Akkuina mulla on tällähetkellä 3 kpl 3S 4000 mAh Genssejä.

Kun lähden matkaan niin laitan 2 akkua latautumaan 2C virralla. Ne on täynnä yleensä 18 - 20 minuutissa eli siinä ajassa jonka ajelee kentälle tai mihin sitten meneekään.

Kun nappaan akun kopteriin niin laitan sen yhden vapaan lataukseen. Eli periaatteessa 2 akkua on laturissa kiinni ja kopterissa on yksi akki käytössä.
Lentoaika noin 6-7 minuuttia ja muihin valmisteluihin menee yleensä se pari minuuttia, joten periaatteessa aina on ladattu akku otettavissa käyttöön.
Yleensä en jaksa yhdessä paikassa paria akkua enempää kuluttaa joten kamat autoon ja akut latautuvat sitten taas matkalla seuraavaan paikkaan. Tai jollei ole enää lentofiilistä niin sitten se saa odottaa puolityhjinä seuraavaa käyttökertaa joka on yleensä aika pian.

Niin, kotiin tullessani lykkään ton mukana olleen lyijyakun Ctekkiin kiinni ja se saa siinä sitten olla kunnes taas lähtee matkaan mukaan. Yön aikana latautuu 5A virralla komeasti sen mitä päivän aikana on siitä syöty.

Periaatteessa vois ihan hyvin auton akustakin ton lataukseen tarvittavan sähkön repiä, mutta kokemus on osoittanut että on kivempi käyttää sitä erillistä akkua. Mukavampi lopettaa lennot ja ajaa kotiin kun jatkaa lentoja ja sitten kävellä kotiin kun ei oo enää starttivirtaa :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #41 : 12 Syyskuu, 2013, 00:58:56 »
Akkuja on nyt 1.8Ah, 2.7Ah, 3.7Ah ja vielä tilauksessa 1.5Ah. Kaikki 3S ja latailen noita 2C tehoilla sisäänajon jälkeen.

Onko sulla joku erityinen syy ostaa kaikki akut erilaisia, vai tuleeko kaikki akut eri kopteriin. Käsittääkseni rinnan ladattaessa olisi hyvä jos kaikki olisi samanlaisia. Voin olla väärässäkin, korjatkaa jos olen.

Itse pyrin ostamaan yhteen kopteriin kaikki akut samanlaisina ja käyttää niitä tasaisesti. Kotona sitten paukautetaan kaikki lähtiessä rinnan latauksella storagesta 2C latauksella täyteen. Ei tarvi värkätä yhden akun latauksen kanssa, vahtia ja odotella. Toisella laturilla isomman akut ja toisella, tehottomammalla pienemmän akut.

Kentällä lataan sitten yhtä akkua kerrallaan joten ei tarvi huolehtia onko ne samassa jännitteessä. Kotiin tullessa jokainen akku erikseen storageen.

Liittimet taas vaihtuu sopiviin tinaamalla, ei sillä ole juuri väliä mitä niissä kaupasta tullessa on.

Jos nyt aiot hankkia virtalähteen niin mitoita se nyt sitten kerralla kuntoon, menee leikkimiseksi jos ostat juuri ja juuri riittävän, se on pieni heti kun hankit tehokkaan laturin tai useampia akkuja. Siitä se vasta kallista tulee ja menee hermot.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #42 : 12 Syyskuu, 2013, 19:52:43 »
Onko sulla joku erityinen syy ostaa kaikki akut erilaisia, vai tuleeko kaikki akut eri kopteriin. Käsittääkseni rinnan ladattaessa olisi hyvä jos kaikki olisi samanlaisia. Voin olla väärässäkin, korjatkaa jos olen.

Olen ymmärtänyt että rinnan ladattaessa olisi parasta jos akut olisi identtisiä. Tarkalla lataustilalla kai ei ole hirveää merkitystä - jos kaikki on lennetty tyhjäksi, voi ne ladata rinnakkain.

Kokeilunhalu selittänee akkuvalintoja. Ensin pitää löytää hyvä koko ja merkki ennen kuin ostan 4 samanlaista. Ja piti saada kolmas akku leirille.  :) Jos joku noista on hyvä, voin ostaa toisen samanlaisen. 106B ei näillä oikein pääse oikeuksiinsa jos ei tee latausta rinnakkain.

Lainaus
Jos nyt aiot hankkia virtalähteen niin mitoita se nyt sitten kerralla kuntoon, menee leikkimiseksi jos ostat juuri ja juuri riittävän, se on pieni heti kun hankit tehokkaan laturin tai useampia akkuja. Siitä se vasta kallista tulee ja menee hermot.

Meinaatko että 40A jää pian pieneksi jos jo nyt aion hankkia laturikapasiteettia 20A? Serveripowereita kai monet hankkivat kaksi kerralla, tai sitten ostavat toisen samanlaisen jos alkaa jäädä pieneksi.

Kapasiteettia en ehkä kovin pian tarvitse lisää... vuosi pari saattaisi pärjätä näillä. Seuraavana hankintana olen haudutellut ehkä jotain fpv-vehjettä, vähän järeämpää FC:tä ja tilpehööriä, fpv-kamera ja gopro aika vakiona mukaan, toi varmaan menisi hyvin jo 4S 4Ah akulla eli ei vaadi paljoa. Ehkä jotain vähän raskaampaa kuvausheksaakin, mutta miksei ennemmin joku 450 TRex, ne kai syö samanlaisia 3S tai 4S akkuja.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #43 : 12 Syyskuu, 2013, 20:04:13 »
Olen ymmärtänyt että rinnan ladattaessa olisi parasta jos akut olisi identtisiä. Tarkalla lataustilalla kai ei ole hirveää merkitystä
Ettei nyt sitte tule turhia kipinöitä ja savuja (tai varomista) niin RINNANLATAUKSESSA:
- kennomäärän PITÄÄ olla sama kaikissa akuissa
- varaustilan/kennojännitteiden olisi SUOTAVAA olla samalla hehtaarilla koska jännite-ero tasautuu todella nopeasti kun kytket akut lautaan kiinni. Eikä kytkentää kannata aloittaa tasuriliittimestä koska se sulaa käsiin jos virtaa kulkee vähänkään enemmän
- mAh-määrällä EI OLE mitään väliä

Turvallisia latauksia  ;)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #44 : 12 Syyskuu, 2013, 20:27:33 »
- varaustilan/kennojännitteiden olisi SUOTAVAA olla samalla hehtaarilla koska jännite-ero tasautuu todella nopeasti kun kytket akut lautaan kiinni. Eikä kytkentää kannata aloittaa tasuriliittimestä koska se sulaa käsiin jos virtaa kulkee vähänkään enemmän

Mikä tässä sitten olisi best practice jos vaikka oletetaan että ollaan kentällä lataamassa. Jotain tällaista?

1) Jännitehälytin ja joku tatsi muutenkin siihen että mille latausasteelle lentää akun.
2) Akku irti ja tsekataan yleismittarilla mikä on jännite. Jossain välissä pitäisi akun antaa hetki jäähtyä ja samalla ymmärtääkseni jännite myös hieman nousee.
3) Akku yksittäin laturiin kiinni, joka lataa jollekin alhaiselle jännitteelle. Tavoitejännite on sopivasti jossain storagen ja tyhjäksi lennetyn välissä.
4) Kun akku on säädetty tiettyyn jännitteeseen, voidaan se pistää riviin odottamaan rinnan latausta.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #45 : 12 Syyskuu, 2013, 21:06:44 »
Mikä tässä sitten olisi best practice jos vaikka oletetaan että ollaan kentällä lataamassa. Jotain tällaista?

1) Jännitehälytin ja joku tatsi muutenkin siihen että mille latausasteelle lentää akun.
2) Akku irti ja tsekataan yleismittarilla mikä on jännite. Jossain välissä pitäisi akun antaa hetki jäähtyä ja samalla ymmärtääkseni jännite myös hieman nousee.
3) Akku yksittäin laturiin kiinni, joka lataa jollekin alhaiselle jännitteelle. Tavoitejännite on sopivasti jossain storagen ja tyhjäksi lennetyn välissä.
4) Kun akku on säädetty tiettyyn jännitteeseen, voidaan se pistää riviin odottamaan rinnan latausta.

Itsellä on tullut korkeintaan tarkistettua laturin monitoritoiminnolla että akut ovat kaikki tyhjiä joita lataan (jos jostain syystä on asiasta epävarmuutta) ja se ettei akkujen jännitteissä mitään hirveän isoa eroa ole. Normaalisti kun ajastimella lentää niin harvinaista se on että edes 0.1 voltin eroa tulisi, ellei sitten yhdellä akulla ole pelkkää leijuttelua ja toisella täyttä 3D räimintää. Muuta vaaraahan tuossa ei ole, kuin se että jännitteen tasaantuessa akkujen välillä tyhjimmäiset akut saattavat latautua hetken aikaa liian suurella virralla.

Tuon virranhan voi helposti laskea jos tietää sisäisen resistanssin. Wanha kunnon puimurikaava antaa meille yhtälön U=RI ja siitä saadaan että I = U/R. Eli jos jännite-eroa on se 0.1V akkujen välillä ja sisäistä resistanssia vaikka 10mOhm yhteensä (eli oletetaan että hyvä uusi akku kyseessä), niin virtaa menisi sillon 0.1V / 0.01Ohm = 10A, eli abouttiarallaa 5C virta jos kyseessä olisi 2200mAh akku. Purkaantuva akku ei tuosta vielä välitä mitään, mutta latautuva akku on jo aika kovilla.

Tästä voidaan vetää myös se johtopäätös että jos laitetaan useampia akkuja rinnanlataukseen, niin kannattaa kytkeä akut kiinni tyhjimmästä alkaen. Tämä sen takia että sitä mukaa kun piiriin kytketään akkuja joissa on korkeampi varaus, niin latausvirta tasaantuu useamman akun kesken eikä ole akkua kohden niin iso. Purkuvirtoja akut kestävät hyvin, joten hieman korkeammassa varauksessa oleva akku ei kärsi vaikka antaakin hetkellisesti ison virran useampaan vähän tyhjempään akkuun. Ja tyhjemmät akut kestävät paremmin kun latausvirta jaetaan useamman akun kesken. Isoilla virroilla pienet erot akkujen jännitteessä tasoittuvat nopeasti.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #46 : 12 Syyskuu, 2013, 21:22:24 »
Eli jos jännite-eroa on se 0.1V akkujen välillä ja sisäistä resistanssia vaikka 10mOhm yhteensä (eli oletetaan että hyvä uusi akku kyseessä), niin virtaa menisi sillon 0.1V / 0.01Ohm = 10A, eli abouttiarallaa 5C virta jos kyseessä olisi 2200mAh akku.
Teoriassa noin, mutta tietyssä varaustilassa olevan akun purku- ja latausjännitteet tietylle virralle eivät ole samat. Ihan samalla tavalla kuin jos akun purkaa johonkin jännitteeseen, niin heti latauksen alkaessa laturi näyttää kennojännitteiksi jonkun verran korkeammat arvot. Eli ei sitä virtaa paljoakaan tuossa rinnankytkentätilanteess a kulje.

Jos eri varauksessa olevia akkuja ladataan rinnan, niin totta kai vähemmän varautuneet akut ottavat erityisesti aluksi suuremman osan latausvirrasta. Jos ladataan pienillä virroilla (1-2C), ei tuonkaan merkitystä kannata liioitella.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #47 : 13 Syyskuu, 2013, 00:04:04 »
Akkuja on nyt 1.8Ah, 2.7Ah, 3.7Ah ja vielä tilauksessa 1.5Ah. Kaikki 3S ja latailen noita 2C tehoilla sisäänajon jälkeen.

Kokeilunhalu selittänee akkuvalintoja. Ensin pitää löytää hyvä koko ja merkki ennen kuin ostan 4 samanlaista. Ja piti saada kolmas akku leirille.  :) Jos joku noista on hyvä, voin ostaa toisen samanlaisen.


1,5 mAh ja 1,8 mAh akut nyt on käytännössä samoja. Sorry nyt vaan mutta mun mielestä keksit pyörää uudelleen. Noilla olemassa olevilla pitäisi jo pystyä haarukoimaan minkä kokoisen tarvii. Periaatteessa yksi akku riittää siihen, haetaan se raja kuinka kauan voi lentää ja katsotaan paljonko silloin menee virtaa. Siitä vähän matikkaa niin saa haluamansa akun koon lähes suoraan. Toki isompi akku painavampana vie hieman enemmän virtaa joten ihan lineaarisesti lentoaika ei kasva, mutta ei siihen mun mielestä kannata hirveää kasaa erilaisia akkuja ostaa.

Xen tuossa totesi ettei kapasiteetilla ole väliä mutta KENNOMÄÄRÄN PITÄÄ OLLA SAMA Luotan tuohon ja uskon että Xenillä on reppaasti enemmän tietoa takana kuin mulla tästä asiasta.

Itse pyrin kuitenkin pitämään yhdellä kertaa ladattavat akut samanlaisina ja saman kuntoisina. En mielelläni laita 10 sykliä lennettyä akkua samaan lautaan ladattavaksi akun kanssa, jonka lataus storagesta täyteen kestää 45 minuuttia 2C virralla.

Homman helpoksi tekeminen itselleen on mun mielestä se pointti. Jonkin aikaa jaksaa värkätä ja nysvätä tyhjää, mutta jossain vaiheessa se alkaa tympiä. Kannattaa oikeasti miettiä hetki mitä tarvii jo jos ei tiedä, kysellä vaikka viikko. Sillä säästää rahaa ja hermoja.

Tuon 106b:n kanssa olet jo valinnut virtalähteen maksimijännitteeksi 18 volttia. Käytännössä sarjaan kytkentä on siis jo tässä vaiheessa suljettu pois laskuista ja valittu kaksi erillistä virtalähdettä jos virta ei yhdessä riitä jatkossa.

Tosin ei tuossa mitään ole menetetty tai saavutettu. Tietyt reunaehdot on nyt olemassa, mutta esim. Tohtorilla on tuollaiseen perustuva systeemi ja hyvin rokkaa 700 kokoiseen asti.
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2013, 00:41:18 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #48 : 13 Syyskuu, 2013, 10:21:40 »
RINNANLATAUKSESSA:
- mAh-määrällä EI OLE mitään väliä
Tästä olisin kyllä eri mieltä: Varsinkin jos akut ovat jotain max. 2C latauksen sallivia Turnigyita, niin jokaisen akun latausvirran pitää pysyä hallittuna. Jos rinnakkain on kovin erikokoisia akkuja eikä varaustilatkaan ole ihan tarkalleen samat, niin latausvirran jakautuminen akkujen välillä on ihan villiä.

Vaikka rinnanlatausta fanitankin, niin en laita samalla kertaa lataukseen kapasiteetiltaan kovin erikokoisia akkuja.

Pitäisi varmaan ottaa pihtivirtamittari kauniiseen käteen ja mittailla oikeasti paljonko rinnanlatauksessa virrat vaihtelevat.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Aloittelijan virtalähteitä ja... 106B+ ja muuta juttua
« Vastaus #49 : 13 Syyskuu, 2013, 10:36:03 »
Tästä olisin kyllä eri mieltä: Varsinkin jos akut ovat jotain max. 2C latauksen sallivia Turnigyita, niin jokaisen akun latausvirran pitää pysyä hallittuna. Jos rinnakkain on kovin erikokoisia akkuja eikä varaustilatkaan ole ihan tarkalleen samat, niin latausvirran jakautuminen akkujen välillä on ihan villiä.

Vaikka rinnanlatausta fanitankin, niin en laita samalla kertaa lataukseen kapasiteetiltaan kovin erikokoisia akkuja.

Pitäisi varmaan ottaa pihtivirtamittari kauniiseen käteen ja mittailla oikeasti paljonko rinnanlatauksessa virrat vaihtelevat.

se fakta pysyy aina että rinnanlatauksessa akkujen kennojännitteet ja kennomäärät tulee olla samat kun ne laitetaan kiinni (rinnakkain) muuten menee isoja virtoja kun täydempi akku pikalataa tyhjempää.

noista kapasiteettieroista. sanotaan vaikka että sulla on 1000mAh akku ja 4000mAh akku. molemmat vaikka 6s.

molemmissa on kennojännitteet samat kun laitat ne rinnakkain eli virtaa ei niiden välillä juuri kulje.

laitat laturista 10A latauksen päälle.

isomman akun kapasiteetti on nelinkertainen verrattuna pienemmän akun kapasiteettiin. näinollen isomman akun täyttämiseksi samassa ajassa tarvitsee 4 kertaa isomman virran. lipo on siitä kiva että sen jännite seuraa varausastetta tarkasti. eli tietty jännite tarkoittaa tiettyä varausastetta.

nyt ku se laturi tuuppaa sitä kymppiä sinne ni käytännössä siihen 4000mAh akkuun menee 8A ja 1000mAh akkuun meneekin vaan 2A koska akut on rinnakkain ja isompi akku vaatii 4x enemmän virtaa että sen jännite nousee samaa tahtia kun pienemmän. tämähän tarkoittaa että molemmat akut latautuu samalla (C) nopeudella :)

noissa nyt tulee ihan pieniä heittoja johtuen siitä että pienemmissä akuissa on erilaiset sisäset resistanssit mutta ne on niin pieniä ettei vaikuta mitään. periaate pysyy silti.
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2013, 10:38:47 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
24 Vastauksia
11903 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2007, 23:26:41
kirjoittanut Hermis
14 Vastauksia
6345 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 16:00:48
kirjoittanut Ville Erkkilä
0 Vastauksia
3094 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2009, 14:22:37
kirjoittanut Juho
18 Vastauksia
8030 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Syyskuu, 2012, 18:02:39
kirjoittanut proffa84
1 Vastauksia
3186 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 20:17:20
kirjoittanut Nikke