Multikopterit voivat olla lähitulevaisuudessa kiinnostava alue myös taloudellisesti ja yritystoiminnan muodossa. Sektori kasvanee 5-10 vuoden säteellä voimakkaasti ja voi tulla melko merkittäväksi. Jotkut foorumilaiset ovat varmasti alan strategista näkymää tovin mietiskelleet.
Ymmärsin että Suomessa yritystoimintaa on nyt näissä muodoissa:
-Maahantuonti ja vähittäiskauppa
-Ilmakuvaus
-Puolustus/viranomaissektori (oletus, ei tietoja julkisuudessa?)
-Muita?
Maailmalla suurimmat summat ilmeisesti liikkuvat puolustussektorin suunnassa. Ammattikäytössä on suuri kasvupotentiaali mutta harrastajien merkitys on uskoakseni vähäinen: jokaisella kansalaisella ei voi olla omaa kopteria ja yhden harrastajan käyttämät summat ovat melko vähäisiä, palveluja ei osteta vaan ne tuotetaan kotipiirissä.
Sekalaisia ajatuksia:
-Ilmailuteollisuus ei meillä ole kovin vahva. Vrt. Ruotsi ja Venäjä jotka perinteisesti tehneet omat hävittäjäkoneensakin
-IT-sektori on meillä hyvin vahva, osaamista esim. avaruuspuolella myös -> helppo käynnistää tuotekehitystä ohjelmistoissa, sensoreissa, ym.
-Virolaiset, latvialaiset ja venäläiset tekee halvemmalla
-Harrastajien joukko kasvanee tasaisesti jos ei tule erityistä läpimurtoa (esim. nanokopterit tulee suuren yleisön tietoisuuteen trendikkäänä tjv)
-Ammattipuolella voisi löytyä tappajasovelluksia jotka luovat nopeasti uutta kysyntää
-EU voi olla kiinnostunut tukemaan alan osaamista
-Alan toimijat ovat pieniä, uusia yrityksiä, pl. vakiintuneet sotilasilmailun toimittajat (oletan että nuo olisivat jo apajilla, en ole tarkistanut
)
-Sääntely lisääntyy, mutta sallii sekä harrastuksen että liiketoiminnan; Suomessa melko vapaasti