Paras rahastusvaihe saattaa olla jo parin vuoden päässä, ja vuonna 2019 itseään kunnioittava venture capitalisti ei koske mihinkään missä lukee multi, quad tai uav pitkällä tikullakaan
Mutta suuret firmathan tekee paljon noita strategisia investointeja, kaadetaan muutama miltsi johonkin uuteen juttuun ihan siltä varalta että siitä tulis jotain, sitten kun savu on hälvennyt ja ala kypsynyt ja tiedetään jo kokemuksesta miten sillä jutulla tehdään rahaa, niin osaajat, patentit, teknologia, myyntikanava on kaikki omassa talossa jo valmiiksi. Parhaat ja elinkelpoisimmat jää jäljelle ja takoo rahaa edelleen siinä kypsässä vaiheessa. Joskus v. 2000 naureskeltiin jollekin Amazonille, ei vielä yhtään voitollista kvartaalia, ja Googlelle, meinaavat elää pelkillä mainostuloilla. Kuitenkin oli aika selvää että homma oli johonkin suuntaan jo menossa.
Sovelluksista kuvittelen että ilmakuvaus on vallitseva pitkään. Ehkä senkin kypsymiseen tarvitaan se viisi vuotta lisää noin yleensä ottaen. Jotain pieniä paketteja voitaisiin toimittaa, tai ruiskutella tavaraa ilmasta... mutta melko marginaalista on varmaan tuo puoli vielä pitkään.
Mielestäni koptereiden kauppa/tuotanto suomessa ei ehkä suuremmin kannata. Ainakaan kotimaisia ostajia ei kuitenkaan niin paljoa ole.
Kaupan luulisi kannattavan, onhan meillä 5 miljoonaa ihmistä ja muutama putiiikki noita jo myy ja jotenkuten pystyssä pysyy. Jos mietitään ammattipuolta niin siihen päällehän tulee käyttökoulutus, tuki ja muut palvelut - suomeksi. Tuotekehitysmielessä on sitten eri juttu, oikeastaan ajattelin että ne ensimmäiset oikeat maksavat asiakkaat vaan on lähellä ja niitä löytyy vähän eri sorttisille koptereille.
Globaaliin kilpailuun tuo R&D-puoli väistämättä joutuisi mukaan. Jos mietitään ihan kokonaisia järjestelmiä niin päämarkkina-alue voisi hyvin olla jotain EU+Venäjä. Tuotanto ja kasaus voisi sitten olla Viro/Latvia- tai Kiina-suunnilla, varsinkin sitten kun kilpailu hieman kiristyy ja volyymit kasvaa. Se käsitys mikä on tullut, niin EU-alueella on näitä pieniä tuotekehityspuljuja jo jonkinlainen liuta, vähän väliä tulee vastaan joku ammattikäyttöön tarkoitettu edukas kopteri tai UAV, joka tulee eurooppalaisesta maasta X. Esim. Norja ja Sveitsi näyttävät rynnineen skenelle jo.
Jos miettii vertikaalista arvoketjua niin tuossa tarvitaan hyvin erilaisia yrityksiä:
RD palvelupuljut -> Perus-RD firmat (= komponentit eli FC, OSD, AP...) -> systeemi-integraattorit -> kauppias/tuki -> ilmakuvaus/palvelufirmat -> loppuasiakas
Verkostot on aika kansainvälisiä ihan pakostakin.