Kirjoittaja Aihe: Hehkumoottorin konvertointi bensalle  (Luettu 29808 kertaa)

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« : 10 Syyskuu, 2013, 00:18:00 »
Onko kukaan kokeillut muuntaa perus nitromötikkää bensalle?
90 englannin rahaa maksaa sytkä, hal magneetti, tulppa, pois lukien letkut ja tankin paino.
pitäs mennä ihan pulttaa kiinni ja aja touhulla, hieman tehohäviötä, mutta boosterilla olisi samat tehot, mutta pieni kulutus ja bensaa saa vaikka ruohonleikkurista.

Metukkaa ei tunnu löytyvän esim. Vantaalta mistään..

Tuollaista ajattelin: http://www.justengines.unseen.org/acatalog/Ignition_Systems_for_Glow_Engines.html
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #1 : 10 Syyskuu, 2013, 11:30:22 »
Mahtaako tommosella kopterikäyössä juuri mitään tehdä? Riittääkö teho? Meinaa 26-30 kuutioisessakin hönkä loppua. Toki pieni nitromoottori on merkittävästi kevyempi, joten tehontarvekin on pienempi... Onko jossain videoita, jossa kurmotettaisiin kopteria tällaisella konversiomotilla? Vai onko nuo vain lennokeille?

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #2 : 10 Syyskuu, 2013, 11:49:15 »
Ei ne ihan pulttaamalla mene.
Ensin pitää tehdä, koneistaa, pitimet magneetille ja hall-anturille.
Kiertokangen voitelu on yksi ongelma 2t moteissa. Isompiin (yli 20cc) saattaa löytyä neulalaakeroituja kiertokankia. Pienempiä joutuu ajamaan 5-10% öljyllä, joka karstaa äkkiä tulpat, palotilat ja änkkärit. 4t moottoreissa liukulaakeroidut kiertokanget kestävät paremmin, mutta alakerta on pidettävä öljyttynä.
Seossäädöt ovat aivan älyttömän tarkkoja vakiokaasarilla, usein tilalle vaihdetaan pieni walbro (eli taas koneistetaan).

YS:n moottoreita ei pysty ollenkaan konvertoimaan bensalle. Silikoniosat eivät kestä bensaa eikä muitakaan petrokemian tuotteita. Myös 4t YS poikkeaa rakenteeltaan muista, siinä huuhtelu menee alakerran kautta. YS:n moottoreihin on jonkin verran laitettu kipinäsytkiä mutta niitä ajetaan edelleen metukalla.

Teho tippuu tapauksesta riippuen 20-50%, pienissä moottoreissa enemmän. 30cc kokoluokasta alkaen bensan ja metukan ero on jo aika pieni.

Summattuna nuo ovat melko Pelle Pelottoman hommia. Yleensä youtube videoissa moottoria käytetään lähinnä testipenkissä. Joitain lennokkeja on saatu ilmaankin. Pari vuotta sitten näin videon vakio t-rex 600N:n konversiosta, se juuri leijui, yleensä noihin laitetaan 20cc bensakone.

Edit:
Löytyi video tt53 konversiosta:

Ilmaan eivät tainneet tuota saada.
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2013, 12:09:53 kirjoittanut Simo_M »

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #3 : 10 Syyskuu, 2013, 20:36:17 »
Koneistus ei olisi välttämättä mikään ongelma, jos vähän osaa alumiinia työstää.

Sitähän oon minäkin vähän kummastellu, että kovasti moni on penkissä pyöritellyt "gasseria" mutta ei oikein mitään lentovideoita helillä.
Tuo jäähdytys ja tietty tehot vaativassa käytössä on kait ollut suurin ongelma, joka on kyllä aika isokin..  Jos ei lennä, niin ei.  ;D

Löysin kyllä tälläisen ruotsalaisen kaverin tekemän muunnoksen Raptoriin TT .70 koneella, ja kopu kyllä lentää, ei tosin mitään 3D:tä.
Ongelmia kaverilla ollut pakoputken ylikuumenemisen kanssa, mutta tuhdimmalla öljyseoksella kone toiminut ongelmitta.



Vähän alitehoinenhan se on, mutta kuitenkin lentää ja menoveden saanti huomattavasti helpompaa.
Itse en tuota 3D:tä lennä, ei ihan lähde vielä, joten minulle tuo voisi olla ratkaisu nitron tilalle.  :)
Jos sitten tulee fiilis alkaa heitellä kopua kuin "Tareq", hehheh, niin muuttaisi vain takaisin nitrolle.


Teoriassa siis ajatellen:

Jos käyttäisi Shellin V-Powerin Nitro+ bensiiniä (n. 99okt), ja nostaisi oktaaniluvun yli 100:n oktaaniboosterilla, niin saisi tuota kuumenemista aisoihin, sekä saisi lisätehoa ulos. Öljynä tietty Racing öljy, esimerkiksi Shell Advance Racing M 2T, joka on suunniteltu mikroautoille joissa vaaditaan paras suorituskyky korkeilla kierroksilla (max 16500rpm), tai Klotz KL-198 jossa ei ole rajoituksia kierroksille, eli voitelee..  ;) Näillä on tosin hintaero aika huima, mutta pääasiahan on että voitelee.

Leikkais muuten ruohonleikkurikin aika lujaa tuolla nesteellä  ;D

Tein pienen laskelmankin.

Shell V-Power Nitro+  2,- / ltr     15L   30,-
Shell Advance Racing M 2T        1L 18,90,- (Motonet)
Oktaaniboosteri Liqui Moly  150ml    7,90,- (Motonet)

Yht. 56.80,- 15 litraa

Klozilla 46,10 euroa lisää, eli 102.90,- ja öljyä jäisi vielä pariin 15L satsiin.

Öljyä voisi testailla 15 litraan (1.36L 1:10), (10dl 1:14),(8.8dl 1:16), (5.7dl 1:25), (4.4dl 1:32) joista voisi lähteä kokeilemaan oikeaa seosta
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #4 : 10 Syyskuu, 2013, 20:59:07 »
Puoliksi asiaan liittyen; Saisikohan tosta vakiobensakoneestakin lisää tehoa ulos tolla Nitropowerilla? Nyt oon ajellut (viimeksi joskus edellistalvena :D ) ihan tolla kaupan kakstahtibensalla jota saa valmiina seoksena eikä haise...

Taidot ei tehoa tarvii vielä vuosiin jos silloinkaan, mutta virittely on aina kivaa ;)

Poissa haZard

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #5 : 10 Syyskuu, 2013, 21:34:41 »
Moi!

Hehkumoottorin saa varmaan helpoiten toimimaan (R)E85 bensalla, syynä normibensaa suurempi oktaani luku (106?) ja pienempi energia sisältö: Puristuksia ei tarvitse pudotaa niin paljoa ja normi bensaan verattuna kolmanneksen suurempi kulutus helpottaa metukka kaasarin säätöä ja pitää osaltaan lämpöjä kurissa...

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #6 : 10 Syyskuu, 2013, 22:13:32 »
Hehkumoottorin saa varmaan helpoiten toimimaan (R)E85 bensalla, syynä normibensaa suurempi oktaani luku (106?) ja pienempi energia sisältö: Puristuksia ei tarvitse pudotaa niin paljoa ja normi bensaan verattuna kolmanneksen suurempi kulutus helpottaa metukka kaasarin säätöä ja pitää osaltaan lämpöjä kurissa...

Tuossa video "biofuilia" eli jotain e85 tapaista fuilia käyttävästä kopterista:


Kannattaa katsoa kaverin muitakin videoita, on meinaa ahkera kaveri virittelemään erilaisia härveleitä.

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #7 : 10 Syyskuu, 2013, 22:45:58 »
Ainakin on komiat "savut"  ;D ;D

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #8 : 10 Syyskuu, 2013, 23:03:54 »
Toi olis kiva jos olis tehoa. ;)
 
Keksikää semmonen bansa kopu jossa on tehoa kun nirtossa (saa olla myös enempi) ja savuaa kun nirto. :)
Jos semmonen tulee niin sitten täytyy harkita todella vakavasti bensa kopua.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #9 : 10 Syyskuu, 2013, 23:25:10 »
Keksikää semmonen bansa kopu jossa on tehoa kun nirtossa (saa olla myös enempi) ja savuaa kun nirto. :)
Savua saa varmaan jollain lisäaineella...? Tehoja vaikka tästä: http://www.oneillbrothers.com/8-2hp-full-mod-30-5cc-tr-obr-4-bolt-reed-case-engine.html Kopteriksi esimerkiksi muunnettu T-Rex 600 (http://helibug.com/HB6-RCT.htm) niin ei turha painokaan haittaa niin kovasti. Joko tilasit? ;)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #10 : 10 Syyskuu, 2013, 23:26:14 »
Toi olis kiva jos olis tehoa. ;)
 
Keksikää semmonen bansa kopu jossa on tehoa kun nirtossa (saa olla myös enempi) ja savuaa kun nirto. :)
Jos semmonen tulee niin sitten täytyy harkita todella vakavasti bensa kopua.
Sama
Olis kiva kaataa fuili suoraan kopteriin eikä siihen gaattiin joka hukkaa tehoa joka syöttää virtalähteitä jotka hukkaa tehoa jotka syöttää latureita jotka hukkaa tehoa joka lataa akkuja.
Puhumattakaan ajasta.
Mutta kun kattoo mitä pienestä bensakoneesta saa edes teoriassa tehua irti niin ei kannattane pidättää hengitystä odotellessa.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #11 : 11 Syyskuu, 2013, 00:05:31 »
Täytyy varmaan selvittää tuota e85 toimintaa enemmän, vaikuttaisi kyllä paremmalta vaihtoehdolta..
Eihän tuolla konversiolla tosiaan kopua paljon stunttilentoon saa, onhan tietty OS valmistanut 90 koon bensakoneenkin ihan kopuihin, hinta vaan aika komia. Usseita satasia.. (GT15HZ)

Ehdotuksia kehiin vaan, kyllä tää pähkinä pitää purra.  :D

Niin, siis tämä nyt lähti siitä että uusi kopu on matkalla ja metukkaa ei saa mistään läheltä.  ;D
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #13 : 11 Syyskuu, 2013, 06:41:05 »
Lainaus
Savua saa varmaan jollain lisäaineella...? Tehoja vaikka tästä: http://www.oneillbrothers.com/8-2hp-full-mod-30-5cc-tr-obr-4-bolt-reed-case-engine.html Kopteriksi esimerkiksi muunnettu T-Rex 600 (http://helibug.com/HB6-RCT.htm) niin ei turha painokaan haittaa niin kovasti. Joko tilasit? ;)

Ei noila kunon 3D lentoa ajeta. Leijutteluun ja taivaslentoon OK, ehkä jonkinlaista 3D lentoa mutta ei sellaista kivaa terävää pyöritystä.
 
Lainaus

 Niin, siis tämä nyt lähti siitä että uusi kopu on matkalla ja metukkaa ei saa mistään läheltä.  ;D

Metukkaa saa helposti. Nitro ja Öljy vativat hieman vaivaa. Mielestäni fuilin saatvuus ei ole suurikan ongelma.
Esim. Kärkkäinen palvelee hyvin. Jos tarvikkeet ostaa esim. 100L fuilierää varten ei 35€ rahtikaan ole paha.
 
Tilanne taita olla tällä hetkellä se että bensalla ei saa toimivaa 3D kopukaa. Epäilen, että mikään isompi organisaatio ei edes kehitä tosissaan sellaista.
 
Nitro on kiva, kallis ja iso huollettava. Sähkö on tehokas, helppo huoltaa, halvempi lentää, kliinisen puhdas mutta siitä puuttuu se jokin.
 
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2013, 06:43:03 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #14 : 11 Syyskuu, 2013, 07:25:12 »
Oletko kysynyt tuolta:
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_5_112&products_id=4012

Tuossa on juuri tuo hinta, ja se ettei saa haettua purkkia heti kun sitä tarvitsee. Kärkkäiselle on n. 80km matkaa, ihan kiva reissu muuten, mutta menee puolipäivää kun siellä on kaikkea muutakin kivaa mitä pitää töllistellä, eikä ole aina hyllyssä.  :o
Yritän tässä juuri raapia pääkoppaa, jos keksisi jonkun toimivan lisäjäähdytyksen, sekä koettaa koulukemialla laskea optimaalista paloseosta/voitelua. Taitaa kyllä olla että tarvitsee jonkun vähän pätevämmän pyromaanin apua.  ;D
Laakerointiakin voisi yrittää suunnitella ihan normaalista kuulasta liukulaakeriin, vaatisi tosin mahdollisesti pienen pumpun?

Noissa litkuissa on juuri tuo toimituskulu aivan posketon, pitäisi olla joku jonka kanssa jakaisi kulut ja tekis kimppatilauksen.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #15 : 11 Syyskuu, 2013, 11:17:09 »
Tuossa on juuri tuo hinta, ja se ettei saa haettua purkkia heti kun sitä tarvitsee. Kärkkäiselle on n. 80km matkaa, ihan kiva reissu muuten, mutta menee puolipäivää kun siellä on kaikkea muutakin kivaa mitä pitää töllistellä, eikä ole aina hyllyssä.  :o
Yritän tässä juuri raapia pääkoppaa, jos keksisi jonkun toimivan lisäjäähdytyksen, sekä koettaa koulukemialla laskea optimaalista paloseosta/voitelua. Taitaa kyllä olla että tarvitsee jonkun vähän pätevämmän pyromaanin apua.  ;D
Laakerointiakin voisi yrittää suunnitella ihan normaalista kuulasta liukulaakeriin, vaatisi tosin mahdollisesti pienen pumpun?

Noissa litkuissa on juuri tuo toimituskulu aivan posketon, pitäisi olla joku jonka kanssa jakaisi kulut ja tekis kimppatilauksen.

Lahden Kärkkäisen fuili tilanteen saa tarkistettua lähettämällä s-postin lelumyyntiin. Jos ottaa  matkahuollon kautta 100l erän kamat se maksaa noin 800€+rahti 35€ ei rahti ole kovinkaan suuri kulu tai hakeminen 80 km.
Jos ja kun lennättää nitrolla tosissaan menee sitä fuilia sitä tahtia, että ei sitä voi purkki kerrallaan käydä ostamassa jos sitä ei saa maitokaupasta.
5L pönttö menee illassa parissa helposti. 100L kaudessa menee kesässä vaikka säätelis ja vetäis sähköllä välissä. :)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #16 : 11 Syyskuu, 2013, 12:37:59 »
muista nyt matti että kukaan ei suomessa lennä 100% varmuudella yhtä paljoa kun sinä! ::)

vähän asian vierestä:

neljä kesää sitten ku alottelin ja ihmettelin juttuja oli vielä tilanne että nitro olis tullu halvemmaksi käyttää jos isoa olis katellu. ero oli vieläpä aika reilun oloinen. nyt ku näitä kattoo niin kyllä sähkö on ihan reilusti halvempi vaihtoehto kiitos uuden akkumerkin (gensace) jonka akut on edukkaita ja kestää ihan toisella tavalla mihin on totuttu. siinä sähkössä on myös paljon enemmän tehoa millä sorvata. sitäpaitsi kyllähän siitä sähköstä puuttuu se jokin... haju, sotku, lotraus, siivous jnejne joiden takia sitä nitroa ei voi mihinkään sisätiloihin kantaa ilman hellasärön räjähdysmäistä riistäytymistä!

kaikki bensakopterit taas mitä on itse nähnyt on ollu lähinnä sillä periaatteella tehty että "kattokaa kyllä tää maasta irtoo mutta ei tällä mitään voi tehdä. kaartelenpa tässä 30min" :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #17 : 11 Syyskuu, 2013, 13:04:42 »
Kyllä noita 3d gassereita on:



Kun vielä saavat elektronisen ruiskun noihin niin ei tartte hieroo säätöjen kanssa..kulemma jotain on kehitteillä.. iso ahdin vielä kylkeen :)

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #18 : 11 Syyskuu, 2013, 15:29:07 »
Kyllä noita 3d gassereita on:

Menee ostoslistalle jos tuon saa kaupan osilla aikaiseksi.

Radikalin rakentelusäikeessä mainitaan painoksi n 5.4kg.
Näyttää Zenon uudet hwc mallit tulleen myyntiin vuosi sitten ja tuo radikali alkuvuonna.

Tosin 800-kokoinen kopu olisi parempi alusta gasserille.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #19 : 11 Syyskuu, 2013, 16:52:21 »
Kyllä noita 3d gassereita on:



Kun vielä saavat elektronisen ruiskun noihin niin ei tartte hieroo säätöjen kanssa..kulemma jotain on kehitteillä.. iso ahdin vielä kylkeen :)


Ai on vai ainakun antaa vasenta tikkua motti yrvähtää. Teeppäs tolla pitempää tictoc sarjaa???
Sitten kun pitäis vielä opetella uuttas.


Uskon että kun 800 kokoset vakiintuu bensa saattaa olla varteen otettava vaihtoehto.

Lainaus
muista nyt matti että kukaan ei suomessa lennä 100% varmuudella yhtä paljoa kun sinä!

Väärin Cosmo vetää ainkin 50l/vuodessa enemmänkun meikä. :)
Ajasin minäkin mutta kun motti on rikki. Cosmolla ei mee laakerit ruosteseen kun se vetää joka päivä.

« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2013, 16:55:36 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #20 : 12 Syyskuu, 2013, 15:36:22 »
Ai on vai ainakun antaa vasenta tikkua motti yrvähtää. Teeppäs tolla pitempää tictoc sarjaa???
Jos "3D" on esimerkiksi pitkä tictoc-sarja, ei gassereilla ole tämän suhteen mitään ongelmia. Heitäppä youtuben hakuun vaikka "gasser tictoc" ja ala kurkkimaan. Totta kai moottorin soundi muuttuu kun sitä kuormitetaan, mutta aika mukavasti noissa tuntuu keskimäärin kierrokset pysyvän jopa piiiitkässä tictoc-sarjassa. Ei liene mitään 3D-liikettä joka ei gasserilla onnistuisi. Kysymys on lähinnä siinä, mikä on itse kullekin tarpeeksi terävää ja sähäkkään. Minä tykkään mieluummin pehmeästä ja harkitusta liikehdinnästä, josta voi nähdä koneen painon, mutta joka on silti vaivatonta. Tämä onnistuu gasserilla(kin).

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #21 : 12 Syyskuu, 2013, 21:33:01 »
RE85 on hyvää kamaa, autossa on sitä tullut polteltua useampi sata litraa. Kylmän koneen käynnistäminen vaatii sillä vähän enemmän rikastusta, etanoli kun ei pala niin herkästi kuin bensa. Autolla lähtiessä alkuun leijuu hyvä pirtun haju kun kaikki etanoli ei ehdi palaa.

Poissa Leo82

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #22 : 13 Syyskuu, 2013, 12:02:42 »
Itse kokeilin keväällä saiton .56 bensa muunnoksena. Jouduin sorvaamaan monet neulat ennen kuin seokset pysyivät edes palavina. 12x6 potkuri pyöri nitrolla 10 000rpm bensalla 8500. Paras yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta olikin metukka ja kipinä. Re85 ei tullut kokeiltua kun sitä ei täällä saa. Seuravana uhrina on sc 180 jossa ajattelin kokeilla walbron kaasaria ja re 85:sta.

Poissa haZard

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #23 : 13 Syyskuu, 2013, 12:39:40 »
Itse kokeilin keväällä saiton .56 bensa muunnoksena. Jouduin sorvaamaan monet neulat ennen kuin seokset pysyivät edes palavina. 12x6 potkuri pyöri nitrolla 10 000rpm bensalla 8500. Paras yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta olikin metukka ja kipinä. Re85 ei tullut kokeiltua kun sitä ei täällä saa. Seuravana uhrina on sc 180 jossa ajattelin kokeilla walbron kaasaria ja re 85:sta.

Kiva kuulla oikeita mittaus tuloksia. Paljonko oli nitro prosentti tässä testissä ja shimmasitko puristuksia pienemmäksi?
E85 bensalla on käytetty lennokki hehku-moottoreita vakiokaasarilla ilman shimmailua, mutta walbron bensakaasari on mutuna oikeampi valinta jos vain anto suuttimissa riittää. E85 bensan sekaan ei halvimmat 2T öljyt sekoitu korkean alkoholi pitoisuuden vuoksi joten on käytettävä esteri pohjaisia synteettisiä 2T öljyjä tai sitten nitro vehkeistä tuttua Klotz 198 öljyä.
Mielenkininolla jään odottamaan RE85 kokeilun tuloksia... ja sitten mahdollisesti sytkää tilaamaan :)

Poissa Eelis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • You're never too old to learn something stupid
Vs: Hehkumoottorin konvertointi bensalle
« Vastaus #24 : 13 Syyskuu, 2013, 16:25:09 »
onhan tietty OS valmistanut 90 koon bensakoneenkin ihan kopuihin, hinta vaan aika komia. Usseita satasia.. (GT15HZ)
Videossa Bobby Watts testailee tuota moottoria laitettuna Fury 55:een (600-koko). Bobby sanookin tuossa, että tuo mosa soveltuisi paremmin tuohon kokoluokkaan kuin 90:een ja khyyllä se jotenkin liikkuu...

-- T-Rex 700N [YS91ST][Brain] -- T-REX 600LE [55 HZ-H][Brain] -- T-REX 500ESP [Brain] -- mCP X --
-- DX9 -- Peeniks 5.0 --