Kirjoittaja Aihe: Amig 450  (Luettu 14037 kertaa)

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
Amig 450
« : 14 Syyskuu, 2013, 17:57:08 »
Hei
Olen aloitteleva kopterin lennättäjä ja kysyisin kun minulla on amig 450 koottuna.Niin ennen lennättämistä mitä säätojä kannattaa tehdä esim tasapainoitusta ym.ja onko cyron asennolla väliä ?

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
Vs: Amig 450
« Vastaus #1 : 14 Syyskuu, 2013, 21:05:38 »
Suosittelen viemään kopterin säädettäväksi jollekin joka tietää koptereista. Muuten voi tulla romua aika äkkiä  :).

Gyron asennolla on väliä. Korjaussuunnat pitää olla oikein sekä gyrosta että radiosta. Nupin säädöt pitää tehdä radiolla, kuin myös kaasukäyrät ja lapakulmakäyrät. Lueskele artikkeleita kopterit wikistä, sieltä löytyy paljon hyvää tietoa.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa patse

• Pro torppari
« Vastaus #2 : 14 Syyskuu, 2013, 21:41:46 »
Jep samaa mieltä.Vielä kun hommaat simulaattorin tai käyt jollain kenellä on simu niin pääset koittaan lennätystä tietokoneella ennen oikean kopterin ilmaan nostoa niin säästyy rahaa.Nääkun on aikas haastavia lennättää ;)
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #3 : 17 Syyskuu, 2013, 19:09:30 »
Rollosta pitäisi kyllä löytyä osaavaa apua jos vaan nätisti pyytää. Kannattaa nöyrtyä kopterin edessä sen verran. Pari juttua väärin niin se saattaa lentää hyvällä tuurilla jopa sekunnin ennen särkymistään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #4 : 17 Syyskuu, 2013, 19:19:56 »
Keskustassa asun ja voin auttaa minkä pystyn.
Aina ne on ehjänä saatu ilmaan ja alaskin joskus  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #5 : 18 Syyskuu, 2013, 09:48:51 »
Olen YouTube katsellut säätö videoita ja saanut osviittaa miten säätöjä tehdään.Mutta uusi kysymys jos ohjaimessa (FLY SKY TH-9X 2.4G Transmitter 8CH + receiver 2.4GHz 8CH) on gyron asetukset.Niin tarviiko Head lock gyro EK2-0704B:sta säätää ollenkaan delay ja limit säätöjä.
ja vee73 kiitos otan kyllä yhteyttä kun on tarvetta.

Poissa Korppi

• Seniori torppari
  • 47
« Vastaus #6 : 18 Syyskuu, 2013, 09:53:58 »
Minä oon käsittänyt niin, että limitit säädetään aina gyrosta eikä ohjaimesta. Viisaammat saa jatkaa...
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Speedy

• Jäsen 2024
« Vastaus #7 : 18 Syyskuu, 2013, 12:02:18 »
Kyllä se delay ja limit pitää säätää gyrosta. Radiosta et voi vaikuttaa kuin rudderin suuntaan ja gyron gainiin (ja tietenkin expon ja dual raten määrään jos käytät niitä).

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #8 : 18 Syyskuu, 2013, 17:27:39 »
Olis muutenkin kiva tutustua ja harrastaa kimpassa.
Rovaniemen lennokkiseuran nettifoorumisivuilta löytyy säie jossa ilmoitellaan
kaikki RC-toiminta.
Vaatii kirjautumisen. Mutta sieltä tietää mitä, missä ja milloin puuhaillaan.
Kirjaudu sinne ja lähe mukaan.   :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #9 : 26 Syyskuu, 2013, 17:40:45 »
lisää ongelmia kun kääntää kallistusta vasemmalle ilman että on kaasua niin moottori käynistyy sen verran että roottori liikahtaa.mistä tallainen vois johtua ? Sitten pitäs ostaa uusia akkuja nykyiset on 11,1 volttisia ja 1800 milliampeerisia.Eli merkillä ei vissiin väliä kuhan on 11,1v  li-po akkuja ja yli 1800 milliampeerisia ?

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #10 : 26 Syyskuu, 2013, 18:58:58 »
Jos mosa ei lähde pyöriin(niinku ei pitäis :) ) ni ei mitään isompaa hämmingiä oo :) (ainakaan omasta mielestä)

Akuista porukka hehkuttaa noita Genssejä
http://multikopterit.mycashflow.fi/product/15/gens-ace-2200mah-111v-25c-3s1p

EuroRC:llä vähän halvempia,mut BK
http://fi.eurorc.com/product/1359/gens-ace-2200mah-111v-25c-lipo-battery-pack

Mut jos tuntuu hinnakkaalta niin Kunkun Turnigyt on oivat akut alku/loppu taipaleelle :),joutuu vaan odotteleen pakettia
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9394__Turnigy_2200mAh_3S_30C_Lipo_Pack.html

Sullahan on se FlySky,niin suosittelen ohjelmoimaan ton HH/RATE kytkimen(jos ei oo jo) tän ohjeen mukaan
http://www.kopterit.net/index.php?topic=9716.0

T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #11 : 03 Lokakuu, 2013, 15:56:06 »
jep ostin gens ace akun ja vaikuttaa hyvältä ja uuden laturin Expert LD 15z kun toi esky laturi on vähän seko.
mulla on lapa kulmat +9 ja -9 ja 0 kun on kaasu puolessa välissä niin onko toi -9 pakollinen kun harjoitus varretkin menee suoraksi jo ennen kaasun puoli väliä ?

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #12 : 03 Lokakuu, 2013, 16:25:12 »
jep ostin gens ace akun ja vaikuttaa hyvältä ja uuden laturin Expert LD 15z kun toi esky laturi on vähän seko.
mulla on lapa kulmat +9 ja -9 ja 0 kun on kaasu puolessa välissä niin onko toi -9 pakollinen kun harjoitus varretkin menee suoraksi jo ennen kaasun puoli väliä ?
Sää pystyt sieltä mankan valikosta(PIT/CV) säätään joka lentotilalle mieleiset lapakulmakäyrät
Laita vaikka normiin(leijutus) -3 ja +9
Kokeille Normitilaan vaikka 41 45 50 75 100 ja kato mitä saat kulmiks
Fly Sky TH-9X,

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #13 : 03 Lokakuu, 2013, 16:39:49 »
Kiitos kokeilen.sitten yksi namikka pääsy unohtumaan ja olen etsinyt sitä käyttö ohjeista pit.trim nuppi missä on + ja - asteita,se vissiin kans säätää lapakulmia ?

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #14 : 03 Lokakuu, 2013, 16:42:35 »

Onko siinä toimiva soft start. Jos on niin pistä "normimodeen" flätti kaasukäyrä, vaikka 75% ja hold pois päältä tikku keskellä tai aavistuksen sen alapuolella käynnistettäessä. Moottori sitten sammutetaan holdilla.

Tämä siis jos se soft start toimii kuten pitäisi toimia. Jos taas se ei toimi niin sitten joutuu värkkäämään noiden normimoden kaasukäyrien kanssa. Ne kun on enemmän polttiksille kuin sähkölle. Kunnollisella noparilla noille "normikäyrille ei ole mitään järkevää käyttöä sähkövehkeiden kanssa.

Älä edes opettele sammuttamaan moottoria vetämällä vasen tikku alas, jatkossa kun tarvit idlleä, sulle jää tuo toiminta malli päälle ja siitä tulee silppua. Skenaario on siinä että haluat sammuttaa moottorin kun kopteri lähtee lapasesta, ok se sammuu, mutta samalla muuttuu lapakulmat rajusti negalle, loppu on herran hallussa mihin suuntaan kopteri ampuu. Ainoa mikä on varmaa, että se päätyy maahan ja se tulee sinne moottorin vetämänä, ei pelkästään tippumalla. Sen jälkeen moottori pyörii edelleen, kopteri varmistaa hajoamisensa vielä chicken dancella maassa ennen kuin ymmärrät että holdi ja äkkiä.

Oikea tikku ei pitäisi olla siinä mielessä kaasu lainkaan vaan säätää lapakulmia.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #15 : 03 Lokakuu, 2013, 16:44:52 »
Kiitos kokeilen.sitten yksi namikka pääsy unohtumaan ja olen etsinyt sitä käyttö ohjeista pit.trim nuppi missä on + ja - asteita,se vissiin kans säätää lapakulmia ?
Joo luultavasti. Jos se on samanlainen tai tapainen kuin Futabassa, se säätää tikun keskialueella lapakulmakäyriä. Etsi manuskasta miten sen saa disabloitua, sillä et tee yhtään mitään järkevää, mutta yllätyksiä itelles kyllä. Se on näiden FAI miesten hommia kun ne trimmaa kopteria lennossa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #16 : 03 Lokakuu, 2013, 16:52:24 »
Itse oon ohjelmoinu ne pit.trim/hov.thr... pois päältä eli (INH)
Kun siinä räpellät mankkaa ja laittelet sitä johkin niin äkkiä siinä ne trim/thr namiskat muuttuu vahingos,joten helpompaa ku ne on pois(ainakin ite tykkään)

Samma mieltä JuhuV:n kans,mut jos tuntuu että et luota/tiedä noparin soft startin toimivuutta,niin suosittelen nouseen ilmaan normilla ja totutteleen kaasutikkuun(eli pumppia ylös/alas ni saat tuntumaa) ja kun taitoo kehittyy niin si tollain ku Juho sano,mut kukin tavallaan
Fly Sky TH-9X,

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #17 : 03 Lokakuu, 2013, 17:07:09 »
I
Samma mieltä JuhuV:n kans,mut jos tuntuu että et luota/tiedä noparin soft startin toimivuutta,niin suosittelen nouseen ilmaan normilla ja totutteleen kaasutikkuun(eli pumppia ylös/alas ni saat tuntumaa) ja kun taitoo kehittyy niin si tollain ku Juho sano,mut kukin tavallaan
Lähinnä tuo hold on se tärkein juttu, muuten käy tuolla kuvaamallani tavalla. Siinä mielessä olen Eispiin kanssa samalla linjalla että noin on hyvä treenata jotta saa tuntumaa tikkuun, etenkin lasku on kriittinen. Mutta opetele heti lähtiessä että moottori sammutetaan aina holdista, ei ikinä tikusta.

Soft startin saat testattua kun otat lavat pois ja teet flättikaasukäyrän. Jos lähtee nätisti niin sitten se toimii, jos rykäisee kovaa niin noparin ohjelmointioppaasta pitäisi löytyä miten soft start ohjelmoimaan käyttöön. Tosin se ei edelleenkään takaa että se toimii oikeasti. Mulla oli parikin halpisnoparia joissa muka oli tuo ominaisuus, mutta ei sitä löytynyt ikinä käytännössä, ainoastaan paperilla.

Ja perälavat myös irti testiä tehdessä, kopterille riittävästi tilaa pyörähtää, ei ahtaassa paikassa. Jos jotain menee, niin se on päärattaan hampaat, ei mitään sen vaarallisempaa eikä kallista.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #18 : 05 Lokakuu, 2013, 19:27:02 »
No niin ensi kokeilut on kokeiltu:)  Ensin kun pistin akun johdot kiinni kopterista niin kokoajan piip piip piip.Vähän ajan mietittyäni trimmasin kaasu trimmiä alas päin niin kopteri heräs.Pikku hiljaa kaasua lissää ja mitä tapahtuu niin pyörii ympäri ensin 180 astetta kaasu pois.Tiedän että jotain häikkää mulla on gyron säädössä pitää viellä tutkia,mutta ensi kokeilun saavutukset on 30cm maasta ja 720 astetta ympäri ja ruuveja hukassa.En luovuta!

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #19 : 05 Lokakuu, 2013, 19:30:58 »
Miten se nyt noin tekee, viimeksihän sait vissiin lentoon.

Ei tuolla flättikaasukäyrällä ole mitään tekemistä tuon kanssa jos sitä olit tekemässä. Kai sulla nyt holdi on käytössä ja päällä kun kytket akun. Mankka taas ei lähde käytiin jos hold on päällä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #20 : 05 Lokakuu, 2013, 19:51:46 »
Olisko gyrön korjaussuunta väärin?
Fly Sky TH-9X,

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #21 : 05 Lokakuu, 2013, 20:10:09 »
Olisko gyrön korjaussuunta väärin?
Jos sillä on lennetty (leijuteltu), kuten aikaisemmista viesteistä voisi päätellä niin miksi se nyt olis väärin päin itekseen mennyt omikseen.

Mun mielestä nyt tehdään jotain muuta vekkulia, joka meillä ei tule edes mieleen.

Eli nyt neuvojen kysyjä antaa niin vähän tietoa että menee ihan arvaukseksi. Toki on hienoa yritää itse, sille pitää aina nostaa hattua, mutta nyt tarvitaan kaikki tiedot, muuten tämä ei etene.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #22 : 05 Lokakuu, 2013, 20:31:11 »
Jos sillä on lennetty (leijuteltu), kuten aikaisemmista viesteistä voisi päätellä niin miksi se nyt olis väärin päin itekseen mennyt omikseen.

Mun mielestä nyt tehdään jotain muuta vekkulia, joka meillä ei tule edes mieleen.

Eli nyt neuvojen kysyjä antaa niin vähän tietoa että menee ihan arvaukseksi. Toki on hienoa yritää itse, sille pitää aina nostaa hattua, mutta nyt tarvitaan kaikki tiedot, muuten tämä ei etene.
Jos siä gyrös on pienet sormet käyny räpeltämäs ja jääny toi huomaamatta ;D

Timpe
Tarkista ennen seuraavaa lentoo nää perusasiat et ne on kunnos
Perän ohjaussuunta(rudder)
Laita perälavat(kummatkin) osottaan nokkaa kohti (perälavat--> [---> nokka  ),käännä vasenta tikkua(rudder) vasemmalle jolloin ylempi perälapa pitäis kääntyä kans vasemmalle,jos näin OK jos ei ni reserve valikosta RUD-->rev

Gyrön korjaus suunta
Perälavat samanlailla nokkaa kohti,käännät perää vasemmalle jolloin ylempi perälapa menee kans vasemmalle,jos näin OK,jos ei niin gyröstä REV/NOR toiseen asentoon

Fly Sky TH-9X,

Poissa Timpe

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #23 : 11 Lokakuu, 2013, 18:32:39 »
Perän suunnat ok ja  gyron.mikä lapakulma pitää olla perässä että se ei pyöri heti niin paljon.Ja sitten kun kokeilen sellasessa hyrrässä sitä niin jonkun aikaa kun hakee gyron säätöjä se toimii sit yhtä äkkiä se alkaa  tekeen rajuja korjauksia vaikka aluks kaikki oli hyvin, ja lisäksi suptrimmiä on joka kerran kun laitan virrat päälle niin joudun säätämään kaasua kun se aina piippaa..........:(

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #24 : 12 Lokakuu, 2013, 00:49:31 »
Perän suunnat ok ja  gyron.mikä lapakulma pitää olla perässä että se ei pyöri heti niin paljon.Ja sitten kun kokeilen sellasessa hyrrässä sitä niin jonkun aikaa kun hakee gyron säätöjä se toimii sit yhtä äkkiä se alkaa  tekeen rajuja korjauksia vaikka aluks kaikki oli hyvin, ja lisäksi suptrimmiä on joka kerran kun laitan virrat päälle niin joudun säätämään kaasua kun se aina piippaa..........:(
Pistäppä nuo suomeksi niin yritetään pähkäillä, ihan tuosta nyt ei jaksa arvailla. Eli jos tarvit apuaja niin jäsentele homma, selitä mitä olet tehnyt yms. Tuosta ei ota kukaan mitään selvää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3412 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 12:15:32
kirjoittanut Eispii
1 Vastauksia
1794 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2014, 16:09:38