Vantaan sanomat samasta...
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/440847-kuvauskopterin-putoaminen-poiki-vantaalle-yli-kymppitonnin-laskun
"Ongelmat alkoivat, kun erään lennätysvuoron jälkeen lennokin moottorit eivät enää käynnistynetkään normaalilla tavalla.
Lukuisten yritysten jälkeen moottorit heräsivät eloon ja lennokki saatiin ilmaan.
Laite pysyi kotvan lennättäjän hallinnassa, mutta lakkasi sitten tottelemasta ohjaimen käskyjä."
"Se ei pysynyt paikoillaan, kun oli koskematta ohjausvipuihin, se ei laskeutunut, se ei noussut tai kääntynyt, vaan jatkoi suoraviivaisesti kohti metsää, kunnes ohjaimesta kuuli ääni ”no signal” tai vastaavaa, jolloin kone tippui metsään", turmasta laaditussa selvityksessä todettiin.
Kopterin musta laatikko kertoi, että syynä oli lennokin väärä lentotila sekä hätäiset ohjainliikkeet.
Lennon aikana lennokin GPS-moodi ei ollut päällä."
Eli user error, ei ollut jostain syystä käynnistymisehdot kunnossa (ei GPS-signaalia tms.) niin oli renkattu nappuloita sattumanvaraisesti kunnes oli saatu käyntiin tajuamatta että oli laitettu manuaalimoodiin jossa taas ei osattu lennättää mistä seurauksena torppi.
Kuten joku tuossa totesi, palkanmaksu ei tee ammattilaista etenkään kun kyse oli kaupungin virkamiehistä.
Tästä virkamiesten "asiantuntemuksesta" tulee taas mieleen se vanha tarina kun joku epäilemättä auto- ja liikenneinsinööreistä koostuva työryhmä oli joskus aikoinaan sorvannut jotain ADR- (tai silloin ehkä VAK-) pykäliä ja käynyt sitten jossain ilmeisesti suljetulla radalla tai autokoulunopettajan kanssa kokeilemassa ihan itse että millaista se kuorma-auton ajaminen oikein on, yhdelläkään kun ei C-korttia ollut. Lopputulemana päätyivät esittämään että vaarallisia aineita saisi jatkossa kuljettaa vain automaattivaihteisella autolla koska "kuorma-auton vaihteiden käyttäminen on niin vaativaa ettei kuljettaja pysty samaan aikaan keskittymään riittävästi liikenteeseen".