Kirjoittaja Aihe: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua  (Luettu 70839 kertaa)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #50 : 21 Marraskuu, 2013, 14:03:33 »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #51 : 21 Marraskuu, 2013, 16:12:26 »
BlueskyRC:llä on myös H-runko. Melko halpa, kevyt, ja suht. helppo ja halpa korjata myös. Toki hajoilee torpissa.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #52 : 21 Marraskuu, 2013, 17:07:56 »
http://dx.com/p/hj-x-mode-mwc-alien-multicopter-quadcopter-frame-kit-for-r-c-helicopter-white-black-193525

Tuossa esimerkiksi yksi näppärä runko. Ja edullinen.

Sama runko tilattu ebayn kautta, dx:n kierrän kaukaa sillon kun ei jaksa oottaa 2kk tavaraa.

Muutkin osat tilailtu, budjetti meni melkein 2,5 kertasesti yli siitä mitä alunperin kattelin mutta niinhän siinä aina käy :P

HKPilot Mega V2.5 Flight Controller USB/GYRO/ACC/MAG/BARO
Turnigy Mounting Box for HKPilot Mega V2.5 Flight Controller
NTM Prop Drive 28-30S 800KV / 300W Brushless Motor   
NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack   
Hobby King Quadcopter Power Distribution Board    
Turnigy Battery Strap 330mm (EU warehouse)    
Turnigy 2200mAh 4S 30C Lipo Pack (EU warehouse)
Afro ESC 20Amp Multi-rotor Motor Speed Controller    
TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
2x Gemfan 10 X 4.5 ( L & R ) Black (2pcs) Carbon + Nylon
2x Gemfan 11 X 4.7 ( L & R ) Black (2pcs) Nylon    
+asennustarviketta
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2013, 07:10:06 kirjoittanut Nippa_ »

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #53 : 21 Marraskuu, 2013, 23:51:43 »
Suosittelen lämpimästi eri värisiä potkureita taakse ja eteen. Samoin käsivarsia ja landareita.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #54 : 28 Marraskuu, 2013, 15:51:19 »
No niin nyt on sitten KK2.0 ja DX.comin ohjelmointi palikka http://dx.com/p/usb-asp-programmer-for-kk-multicopter-control-board-107402
mutta eihän tuo nyt onnistu ja vähän sitä näin jälkikäteen lueskelinkin että ongelmia on ollut
onks joku koittanut samanmoista komboa ja saanut toimimaan?
Eli menikö nyt ne 5e hukkaan vai onko tuosta mihinkään?
pitää vielä koittaa os x:llä josko sillä onnistuisi kun ei kai ajureista ole niin paljon haittaa.

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #55 : 10 Joulukuu, 2013, 16:25:22 »
Noniin nyt on palikat kasassa
KK2.0 päivitetty 1.6++ versioon, ja palikat asetettu ja yhdistetty, ekat savut otettu uloskin ilman vispilöitä-

Sitten ongelmaan. Laitoin ropellit kiinni ja koitin antaa vähän kaasua, ja hommahan toimii lähes kuten pitää
Ongelmana on, että yksi moottori(vasen ala) ei pysy päällä jos kaasun antaa olla paikoillaan
Eli kun laitan kaasun pienelle ja lavat pyörii nätisti pienellä, niin ei mene kuin hetki ja tuo edellä mainittu sammuu ja muut jatkaa pyörimistä.
Sama tietysti ilman propelleja. Jos taas laitan vähän lisää kaasua ja varsinkin jos kaasua muuttelee koko ajan hieman niin kaikki pyörivät

voiko kyseessä olla jokin asetus KK2.0:ssa vai onko vika jossain muualla, noparissa, moottorissa?

Samalla huomasin että vaikka häkkyrä on lattialla ja kaasu pienellä ja irrotan ohjaimesta niin edessä olevat moottorit keräävät kierroksia, joskus, ei aina. Voiko johtua samasta viasta vai onko jokin muu syy?

Kokonaan ilmaan en ole viel lähtenyt nostelemaan, kun tuntuu ettei ole kovin varmaa tuo moottoreiden toiminta vielä


Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #56 : 10 Joulukuu, 2013, 16:46:20 »
Teitkö kalibroinnit kortille päivityksen jälkeen? Myös ACC kalibroinnin? Onko motor layout oikein?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #57 : 10 Joulukuu, 2013, 17:57:02 »
Teitkö kalibroinnit kortille päivityksen jälkeen? Myös ACC kalibroinnin? Onko motor layout oikein?
Juu tein acc kalibroinnin ja esc kalibroinnin ja motor layout pitäis olla ok eli X
Eihän mulla ollut toi edes kiinni alkuperäsellä 1.2 softalla :) suoraan lähdin tolla 1.6++ softalla liikkeelle. Voisko joku kalibrointi olla mennyt pieleen?
Entä kannattaako esct konffata semmosellla kortilla erikseen, vai onks toi kalibrointi sama asia?

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #58 : 10 Joulukuu, 2013, 19:35:29 »
Mulla käyttäytyy juuri samoin (KK2.0, 1.6++); moottorit pyörii pikkukaasulla miten sattuu. Mutta kun nostaa vaan ilmaan, se on vakaa kuin juna. Eli en olisi tuosta kovin huolissani.

Escien kalibrointi on suotavaa tehdä fc:n kautta, niikuin olet ilmeisesti tehnytkin. Ne muut asetukset (jarru ja lipo cutoff pois) tehdään erikseen ohjelmointikortilla jos tarpeen.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #59 : 10 Joulukuu, 2013, 20:15:12 »
Mulla käyttäytyy juuri samoin (KK2.0, 1.6++); moottorit pyörii pikkukaasulla miten sattuu. Mutta kun nostaa vaan ilmaan, se on vakaa kuin juna. Eli en olisi tuosta kovin huolissani.

Escien kalibrointi on suotavaa tehdä fc:n kautta, niikuin olet ilmeisesti tehnytkin. Ne muut asetukset (jarru ja lipo cutoff pois) tehdään erikseen ohjelmointikortilla jos tarpeen.
Juu esct calibroisin kk:n kanssa, ehkä voisin sen ajaa vielä uudelleen
Ja huomenna siis pitää mennä ulos testaamaan isommalla kaasulla. Toivottavasti ei lähde ihan kokonaan lapasesta

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #60 : 10 Joulukuu, 2013, 20:38:14 »
Nyt kun alkaa runkoa vaille olla osat kasassa, Jossain vaiheessa kun ilmaan pääsee ja sit tullaan takuuvarmasti alaskin, niin miten ootte suojannu elektroniikkaa lumelta? onko se vaan etittävä joku jääalue missä ei oo vaaraa tulla puolen metrin puuteriin alas.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #61 : 10 Joulukuu, 2013, 21:53:24 »
Nyt kun alkaa runkoa vaille olla osat kasassa, Jossain vaiheessa kun ilmaan pääsee ja sit tullaan takuuvarmasti alaskin, niin miten ootte suojannu elektroniikkaa lumelta? onko se vaan etittävä joku jääalue missä ei oo vaaraa tulla puolen metrin puuteriin alas.

Eikö se ole parempi rymäyttää puuteriin, mitä jäähän? Voisko nuita suojata vaikka ilmapalloilla tai "ilmapalloilla"?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #62 : 10 Joulukuu, 2013, 21:58:10 »
Ilmapallo on mitä mainioin suoja elektroniikalle, kunhan muistaa että vaihtelevissa lämpötiloissa senkin sisään voi tiivistyä kosteutta...

ESCien kalibrointiin sanoisin että kannattaa mieluummin tehdä KK:n avulla kaikille ESCeille kalibrointi yhdellä kertaa, sillä tavoin ainakin itse sain ne toimimaan asiallisesti. Väittävät että ne voisi yksitellenkin kalibroida mutta sitäkin yritin enkä ikinä saanut pelaamaan kunnolla vaan ilmeni yksittäisten moottoreiden sammumisia osakaasulla koko ajan.

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #63 : 11 Joulukuu, 2013, 15:32:47 »
Noniin, eka testilento takana tyhjässä parkkihallissa. Kohtuu hyvin pysys paikallaan kun sai nostettua reiluun metriin, parin kymmenen sentin korkeudella on vähän väpättävä. Ja aika pienillä liikkeillä se teki turhan isoja korjauksia, eli sais olla vähemmän herkkä.

Olisko jossain hyvää säätöohjetta 1.6++ softalle et osais noita kaikkia lukuja tuolla muutella.
http://oddcopter.com/2013/01/06/easy-diy-quadcopter-build-part-4-tuning/ Tuolta koitin lueskella mutta tuo ohje on tehty 1.2 versiolle ja jonkin verran on eroja noissa kohdissa. Ehkä pitää koittaa vaan ymmärtää mitä mikäkin tekee vaikka onkin vähän eri valikot.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #64 : 11 Joulukuu, 2013, 17:30:11 »
Ota aluksi stick scale lukemia alas niin ei ole niin äkäinen. Radiosta expolla saat kans ohjaukseen rauhallisuutta keskialueelle. Jos ei oskiloi/väpätä nopeasti kaasua lisäillessä tai ohjatessa, on suht hyvässä tikissä. Matalalla kopukat aina vähän hakevat johtuen potkureiden ilmavirrasta. Ottaa yli polvenkorkeuden niin leijuu nätisti.

Tube auki ja hakee kk2.0 1.6 haulla. Oppaita löytyy vaikka kuinka. 1.6++ ison ero tuo stick scale.

Edit: TÄSSÄ aika hyviä leffoja jossa käydään säätämistä läpi.
« Viimeksi muokattu: 11 Joulukuu, 2013, 17:31:49 kirjoittanut mikek »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #65 : 11 Joulukuu, 2013, 20:49:21 »
Elikkäs tommonen sit vissiin on tuo jota suosittelette
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F8991%5F%5FTurnigy%5F9X%5F9Ch%5FTransmitter%5Fw%5FModule%5F8ch%5FReceiver%5FMode%5F1%5Fv2%5FFirmware%5F.html

Ite tykkään että toisella tikulla liikutetaan vehjettä eteen ja taakse ja voidaan kääntää nokkaa ja toisella nostetaan ja lasketaan ja liikutaan sivuttain. Eikös silloin tuo mode 1 ole oikea? Vai onko niin että noi voi käytännössä ite asettaa ihan miten haluaa?
Tässä vastaa toinen joka ei ole eläissään lennättänyt radiolla mitään ;D
Toi MODE 1 on käytössä Atlantin takana ja Eurooppalaiset käyttää MODE 2:ta. Jos motoriikka on tottunut jompaan kumpaan, niin kaverin konetta lähettimellä voi olla vaikea kokeilla, jos käyttää eri modea. Joten Euroopassa pääsee helpommalla kun ottaa MODE2:n.

Edit: Jaahans, olis sivun lopussa ja luulin olevani viestisäikeen kopussa. :D
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #66 : 12 Joulukuu, 2013, 15:41:49 »
noniin alkaa olla jo hieman parempi, ja kerran tultiin jo alas vauhdilla niin että yksi jalka irtosi :) no sen voi liimata paikoilleen
mutta quadi väpättää eli kai käsittääkseni oskilloi hieman. onko niin että P-Gain on ainoa joka vaikuttaa tuohon ja sitä säätämällä saa väpättämisen pois?
Vai onko jotain muita konsteja joilla väpätystä voi vähentää tai mistä se johtuu?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #67 : 12 Joulukuu, 2013, 16:00:48 »
Kokeile laskea juurikin P-Gain:iä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #68 : 12 Joulukuu, 2013, 16:15:01 »
Kokeillaan siis sitä (P Gain laskua), tosin on nyt jo 25

Mihis noi limitit vaikuttaa? P limit ja I limit

Entä millä säädöllä saan koneen nousemaan aikaisemmin? Tarkoitan siis että mulla on kaasu jossain 60-70% kohdilla, kun kone pysyy paikallaan pystysuunnassa.
Ja ajattelin, että vois olla jo aikaisemmin, eli siinä puolen välin paikkeilla, sellainen kohta jolla kone leijuu nätisti.

Yaw gain ilmeisesti auttaa siihen että kone ei laske koskeutta kun kääntää nokkaa vasemmalle tai oikealle? Ymmärsinkö oikein?

Koitan siis hahmottaa ihan suomeksi näitä kun ei tuo sanasto ole vielä ihan hallussa.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #69 : 12 Joulukuu, 2013, 17:33:11 »
Mistään mitään tietämättä rohkenen ehdottaa radion kaasukäyrän muokkausta.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #70 : 12 Joulukuu, 2013, 18:02:12 »
Kokeillaan siis sitä (P Gain laskua), tosin on nyt jo 25

Mihis noi limitit vaikuttaa? P limit ja I limit

Entä millä säädöllä saan koneen nousemaan aikaisemmin? Tarkoitan siis että mulla on kaasu jossain 60-70% kohdilla, kun kone pysyy paikallaan pystysuunnassa.
Ja ajattelin, että vois olla jo aikaisemmin, eli siinä puolen välin paikkeilla, sellainen kohta jolla kone leijuu nätisti.

Yaw gain ilmeisesti auttaa siihen että kone ei laske koskeutta kun kääntää nokkaa vasemmalle tai oikealle? Ymmärsinkö oikein?

Koitan siis hahmottaa ihan suomeksi näitä kun ei tuo sanasto ole vielä ihan hallussa.

ei ku nosta vaan ylös sitä gainia kuten ohjeessa... kato vaik vähän mimmosia arvoja on siinä viestin lopussa niin tiiät et aika korkealla ne luultavimmin on... kalustosta tietysti riippuen...

tohon kaasuun... ei muuta ku koneen laihdutuskuuri tai lisää potkua... mitkä huiskat sul oli käytössä?
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #71 : 12 Joulukuu, 2013, 18:29:29 »
ei ku nosta vaan ylös sitä gainia kuten ohjeessa... kato vaik vähän mimmosia arvoja on siinä viestin lopussa niin tiiät et aika korkealla ne luultavimmin on... kalustosta tietysti riippuen...

tohon kaasuun... ei muuta ku koneen laihdutuskuuri tai lisää potkua... mitkä huiskat sul oli käytössä?
Mielestäni koitin tuota gainin nostoa jo ja oskilloi jopa enemmän, oli jossain 50-70. Pitää koittaa huomenna uudelleen.

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #72 : 12 Joulukuu, 2013, 18:31:05 »
Mielestäni koitin tuota gainin nostoa jo ja oskilloi jopa enemmän, oli jossain 50-70. Pitää koittaa huomenna uudelleen.

pitäis itekkin päästä säätämään kun nostamisessa pääsin 30 ku piti lähteä(ja se akku hyyty)
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #73 : 12 Joulukuu, 2013, 19:45:09 »
Mielestäni koitin tuota gainin nostoa jo ja oskilloi jopa enemmän, oli jossain 50-70. Pitää koittaa huomenna uudelleen.
Jos oskiloi ja nostat lukemaa, tulee vaan oskiloimaan lisää. Eli ALASPÄIN.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #74 : 12 Joulukuu, 2013, 19:55:26 »
Kokeillaan siis sitä (P Gain laskua), tosin on nyt jo 25

Mihis noi limitit vaikuttaa? P limit ja I limit

Entä millä säädöllä saan koneen nousemaan aikaisemmin? Tarkoitan siis että mulla on kaasu jossain 60-70% kohdilla, kun kone pysyy paikallaan pystysuunnassa.
Ja ajattelin, että vois olla jo aikaisemmin, eli siinä puolen välin paikkeilla, sellainen kohta jolla kone leijuu nätisti.

Yaw gain ilmeisesti auttaa siihen että kone ei laske koskeutta kun kääntää nokkaa vasemmalle tai oikealle? Ymmärsinkö oikein?

Koitan siis hahmottaa ihan suomeksi näitä kun ei tuo sanasto ole vielä ihan hallussa.
Jos oskiloi ja nostat lukemaa, tulee vaan oskiloimaan lisää. Eli ALASPÄIN.
Eli alaspäin vielä
mites noi muut, limitit, yaw ja nopeempi nosto?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6287 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2010, 11:10:33
kirjoittanut Petpass
27 Vastauksia
12768 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2012, 19:20:52
kirjoittanut pepenow
0 Vastauksia
1860 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 09:52:59
kirjoittanut Teme
0 Vastauksia
1712 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2013, 22:10:06
kirjoittanut Dutchman
15 Vastauksia
7031 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2016, 17:46:47
kirjoittanut Luigi Cravatto