Kirjoittaja Aihe: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua  (Luettu 70797 kertaa)

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #75 : 12 Joulukuu, 2013, 20:19:16 »
Tyhmä kysymys, mutta mikä on "defaultti" ohjaus näissä koptereissa? Ylös ja alas kaasulla, kaasutikusta sivulle niin kopteri pyörii akselinsa ympäri, toisesta tikusta kallistukset eteen, taakse ja sivuille?

Pitää vähän simulla harjotella ensin, niin ei tuu opeteltua väärin ja sit alkaakin tivoli kun oikeella pääsee ilmaan  ;D

edit. Jos on muita jotka haluaa simuilla ilman rahallista panostusta niin ilmainen FMS lataukseen, siihen löytyy multikoptereita jälkiasennuksena. Ite tulee xboxin padilla ajettua, mutta hyvin tuossa silti saa tuntumaa kopterin käyttäytymiseen.

Simulaattori -> http://modelsimulator.com/
Lisäkopterit -> http://diydrones.com/forum/topics/fms-quadcopter-model
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2013, 20:24:53 kirjoittanut Nippa_ »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #76 : 12 Joulukuu, 2013, 20:53:32 »
Eli alaspäin vielä
mites noi muut, limitit, yaw ja nopeempi nosto?
Millainen kopteri on? Koko, moottorit, potkurit? Noi vaikuttaa miten leijuu "puolella kaasulla".

Säätämisen oppii säätämällä ;) Eli kokeilemaan vaan.
on ihan näppärä ohje mistä lähtee liikkeelle.

Itsellä pienen miniT kopterin KK2.0 1.6++:
Ail/Elev
P Gain: 20
P limit: 60
I Gain: 15
I Gain: 20

Rudder
P Gain: 30
P limit: 20
I Gain: 30
I limit: 10

Stick Scaling (tarkoitettu rauhalliseen lentelyyn)
Ail: 30
Elev: 30
Rudder: 50
Throttle: 90

Isompi Trikopteri voltteiluun ja flippailuun:
Ail/Elev
P Gain: 60
P limit: 90
I Gain: 25
I limit: 20

Rudder
P Gain: 50
P limit: 20
I Gain: 50
I limit: 10

Stick Scaling
Ail: 90
Elev: 90
Rudder: 50
Throttle: 90

Lähin liikkeelle kortin vakio asetuksista. Limitit oon laskenu/nostanu suhteessa mitä gainit on. Joku voi antaa "tieteellisen" analyysin limittien säätämisestä, mut mulla on koput toiminu tuolleen ;)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #77 : 12 Joulukuu, 2013, 21:45:13 »
Millainen kopteri on? Koko, moottorit, potkurit? Noi vaikuttaa miten leijuu "puolella kaasulla".

Säätämisen oppii säätämällä ;) Eli kokeilemaan vaan.
on ihan näppärä ohje mistä lähtee liikkeelle.

Itsellä pienen miniT kopterin KK2.0 1.6++:
Ail/Elev
P Gain: 20
P limit: 60
I Gain: 15
I Gain: 20

Rudder
P Gain: 30
P limit: 20
I Gain: 30
I limit: 10

Stick Scaling (tarkoitettu rauhalliseen lentelyyn)
Ail: 30
Elev: 30
Rudder: 50
Throttle: 90

Isompi Trikopteri voltteiluun ja flippailuun:
Ail/Elev
P Gain: 60
P limit: 90
I Gain: 25
I limit: 20

Rudder
P Gain: 50
P limit: 20
I Gain: 50
I limit: 10

Stick Scaling
Ail: 90
Elev: 90
Rudder: 50
Throttle: 90

Lähin liikkeelle kortin vakio asetuksista. Limitit oon laskenu/nostanu suhteessa mitä gainit on. Joku voi antaa "tieteellisen" analyysin limittien säätämisestä, mut mulla on koput toiminu tuolleen ;)
noni tommonen paperi on näppärä tulostaa mukaan ulos jottei tartte koko aikaa kännykästä tavailla
tonhan vois vielä suomentaa ja kirjoittaa aloittelijoille selkeemmäksi :)
mutta limitteihin ei tullut vieläkään mitään selitystä

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #78 : 12 Joulukuu, 2013, 22:13:40 »
Eikös limitit ollu tyyliin älä koske jos et tiedä mitä oikeasti teet... hyvin mulla lentää sen defaulteilla. Gainit oli helppo säätää kokeilemalla, yleensä jos ei oo liikaa niin lentää ihan siedettävästi.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #79 : 12 Joulukuu, 2013, 22:38:22 »
"Think of the P&I Gain as control sensitivity and P&I Limit as travel adjustment."

Enpä ole juuri eroa huomannu limittejä muunnellessa. Teen testin seuraavalla kerralla kun pääsee lentämään ja vaihtelen lukemia välillä huvittava-naurettava ;)

Height dampening on ollu jotain 3. Varsinkin acroilussa tulee aika spurtteja kiihdyteltyä ja tuolla ei laske korkeutta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #80 : 14 Joulukuu, 2013, 21:21:01 »
Noita limittejä tuli KK2.0 kortilla testailtua tänään. Todella mystinen säätö ja enpä keksiny mitään hyötyä tuolle. 0 lukemassa oli mahdoton lentää ja siitä eteenpäin kun nosti, parani sitä mukaan. 60 oli säätämiseen lähdettäessä ja testasin huvikseen 120 lukemalla ja tuohon kuuskymppiseen ei ollu mitään eroa?! Eli tuntuu olevan ihan sama mitä siinä limitissä on, kunhan on vaan tarpeeksi iso lukema.

Testailin tuolla miniT:llä ja sain todella hyvään säätöön lopuksi. Tuo KK2.0 erillinen näyttö on ihan kingi edelleen ja tekee säätämisestä sekä testaamisesta naurettavan helppoa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #81 : 15 Joulukuu, 2013, 09:01:26 »
Noita limittejä tuli KK2.0 kortilla testailtua tänään. Todella mystinen säätö ja enpä keksiny mitään hyötyä tuolle. 0 lukemassa oli mahdoton lentää ja siitä eteenpäin kun nosti, parani sitä mukaan. 60 oli säätämiseen lähdettäessä ja testasin huvikseen 120 lukemalla ja tuohon kuuskymppiseen ei ollu mitään eroa?! Eli tuntuu olevan ihan sama mitä siinä limitissä on, kunhan on vaan tarpeeksi iso lukema.

Testailin tuolla miniT:llä ja sain todella hyvään säätöön lopuksi. Tuo KK2.0 erillinen näyttö on ihan kingi edelleen ja tekee säätämisestä sekä testaamisesta naurettavan helppoa.

no tuo limittihän on sanansa mukainen rajoitin... eli kuinka paljon käytettävissä olevasta liikeradasta on käytössä... aivan kuten ohjaimissa... eli sulla tuo 60 on hyvä mut mikäli haluaa voltteja tehä niin luultavimmi aika lähellä 100(tai yli) pitäisi olla...

pahoittelut kun en huomannut aikaisemmin tuota avata... tuli jotain muuta selvästi väliin niin unhoittu.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #82 : 15 Joulukuu, 2013, 16:16:33 »
Pari akullista tuli vispattua ilmaa tuossa pihalla tänään. Väpätys alkaa olla aika pientä eli p gain on varmaan sit kohtuu kohdillaan. Kaasukäyrää nostin niin nyt leijuu kivasti kun on tikku puolessa välissä, ja käyrä on sillon jossain 60% kohdilla.

vehje tuppaa kääntymään akselinsa ympäri, eli rudder ei pysy paikoillaan, saa korjailla välillä. Olikos Se sitten siitä yaw p gain kaipaa säätöä vai pitääkö vaan hake trimmiä ohjaimesta?

sitten vaikka mulla on normal self level päällä niin härpätin ei pysähdy kun päästää tikuista irti. Olikos Se sitten sen i gainin säädön paikka, jotta pysähtyy vaateriin nopeemmin?

ja viimiseks vielä pientä vetoa eteen ja oikealle. Kannattaako trimmata Se kohdilleen ohjaimesta vai voikos niitä säätää self level valikosta? Kumpi parempi paikka?

muuten ihan hauskaa leijuttelua. Pitää varmaan punnita tuo härpätin ihan huvikseen. Sit vaan odotellaan aurinkoisia ja tyyniä päiviä niin pääsee koittamaan uudelleen.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #83 : 15 Joulukuu, 2013, 16:30:12 »
Lainaus käyttäjältä: Rusakko
vehje tuppaa kääntymään akselinsa ympäri, eli rudder ei pysy paikoillaan, saa korjailla välillä. Olikos Se sitten siitä yaw p gain kaipaa säätöä vai pitääkö vaan hake trimmiä ohjaimesta?
Ohjaimesta trimmiä.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko
sitten vaikka mulla on normal self level päällä niin härpätin ei pysähdy kun päästää tikuista irti. Olikos Se sitten sen i gainin säädön paikka, jotta pysähtyy vaateriin nopeemmin?
Pysähdy? Self Level ei pysäytä kopua vaan palauttaa sen vaateriin.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko
ja viimiseks vielä pientä vetoa eteen ja oikealle. Kannattaako trimmata Se kohdilleen ohjaimesta vai voikos niitä säätää self level valikosta? Kumpi parempi paikka?
Katoppa miten vetelee acro tilassa. Jos ainoastaan SL tilassa saa ACC Trim Roll sekä Pitch säädöillä kohdilleen.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #84 : 15 Joulukuu, 2013, 20:27:01 »
Keittiövaaka näyttää 640 g vispilälle ja 200 g akulle, eli 840 g koko paketti.
Onks se paljon vai keskiverto? Paljon porukalla yleensä tommoset 8" ropelleilla varustetut painaa.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #85 : 15 Joulukuu, 2013, 21:45:03 »
Keittiövaaka näyttää 640 g vispilälle ja 200 g akulle, eli 840 g koko paketti.
Onks se paljon vai keskiverto? Paljon porukalla yleensä tommoset 8" ropelleilla varustetut painaa.

Mulla 430mm ristimitalla ja 8" potkureilla (ajatus oli pistää 9") oli justiinsa 850g akusta riippuen. Kohtalaisen kevythän se taisi olla.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #86 : 17 Joulukuu, 2013, 00:09:56 »
Hölmö ajatus, ampukaa alas jos kuulostaa ihan typerältä.
Tähän aikaan vuodesta on hieman pimeää, jos joku ei ole vielä huomannut. Helikoptereihin löytyy yölapoja mutta onko quadeihin? Ja vaikka olisikin niin miten mahtaisi toimia seuraava setuppi.
Jos kaikki lavat olis ei mustia, esim valkoisia, oransseja, vihreitä, ja moottoreiden vierelle virittäis valkoiset, tai miksei muunkin väriset ledit osottelemaan ylös. Silloin ne valaisis lavat alhaalta ja saattais ehkä näkyä alhaalta katsellessa värilliseltä ympyrältä. Vois olla helpompi viritelmä kuin lavoissa olevat ledit. Vai olenko käsittänyt normaalit helikoptereiden yölavat väärin?

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #87 : 17 Joulukuu, 2013, 01:29:32 »
Mun ekassa isossa on etulavat osittain valaistu. Mutta pitää olla oikein suunnattu ledi että valaisee tarpeeksi, tosin silloin lavan valaisu varmaankin auttaa enemmän kuin väärään suuntaan osoittava ledi.

Multeihin olen nähnyt jotain fosfori(?)lapoja myynnissä, tosin värejä taitaa olla tasan yksi.

Tarpeeksi ledejä eri suuntiin on hyväksi havaittu ratkaisu, ovat kuitenkin kirkkaampia kuin ne lavat.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #88 : 17 Joulukuu, 2013, 07:17:47 »
Curtis Youngbloodin Stingrayssa on oikeat yölavat, ei pahan näköistä mielestäni. Tosin normimultiin pitäisi rakentaa alkutekijöistään... Kuka eka?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #89 : 17 Joulukuu, 2013, 17:21:42 »
Kuinka paljon muuten kannattaa panostaa flight controllerin tärinän vaimennukseen? onko turhaa hifistelyä ja ihan sama lyödä nylon korokemuttereilla kiinni? helppohan tuo kyllä ois rakentaa kuminauhojen varaan riippumaan.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #90 : 17 Joulukuu, 2013, 17:30:47 »
Kuinka paljon muuten kannattaa panostaa flight controllerin tärinän vaimennukseen? onko turhaa hifistelyä ja ihan sama lyödä nylon korokemuttereilla kiinni? helppohan tuo kyllä ois rakentaa kuminauhojen varaan riippumaan.
Täysin kokemattomana näistä vempaimista, mutta jotain systeemidynamiikasta tietävänä: Kaksi massallista osaa, jotka on kytketty joustavasti, ja vain toisesta mitataan suuntia ja kyyhtyvyyksiä sekä toisen liiketilaa ohjataan, on hankalampi säätää stabiiliksi kuin pelkkä yksi kiinteä kappale.
Kannattaisi keskittyä värinälähteiden eliminoimiseen.
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #91 : 17 Joulukuu, 2013, 17:31:10 »
Taitaa tärinän sieto riippua hiukka FC:stä, mutta ainakaan toi KK2.0 lcd ei tärinästä tykkää, on oma kohtaisia kokemuksia.
Nyt se on pikkuisessa quadissa pulteilla suoraan kiinni ja meno sen mukaista.
Kannattaa sinne tosiaan jotain eristeeksi laitella, eikä potkurien tasapainoituskaan mitään hifistelyä ole.

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #92 : 17 Joulukuu, 2013, 18:23:56 »
Taitaa tärinän sieto riippua hiukka FC:stä, mutta ainakaan toi KK2.0 lcd ei tärinästä tykkää, on oma kohtaisia kokemuksia.
Nyt se on pikkuisessa quadissa pulteilla suoraan kiinni ja meno sen mukaista.
Kannattaa sinne tosiaan jotain eristeeksi laitella, eikä potkurien tasapainoituskaan mitään hifistelyä ole.

en mä oo mitään tasapainotellu ja hyvin ovat lelut lentäneet... tarranauhalla kiinni kk2.0... tai pleksinpala tarralla missä kk ruuveilla pultattuna.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #93 : 17 Joulukuu, 2013, 19:11:56 »
Lentäähän ne toki ilman tasapainoitustakin, en mäkään alussa painotellu mitään ja sit oli jellot videokuvassa  ;D

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #94 : 17 Joulukuu, 2013, 19:58:45 »
Pelataan varman päälle, isoin työ oli käydä 4km päästä motonetistä o-renkaat. Nyt ois vielä 221 rengasta jäljellä jos joku muu tarvii ;D

Mites ropelit ois fiksuin tasapainottaa kotikonstein?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #95 : 17 Joulukuu, 2013, 20:32:32 »
Näyttää aika huteralta tuo aivon ripustus. Jääkö oskilloimaan, kun tökkää sormella? Kannattaa ottaa varovasti eka lento, voi aiheuttaa aika jänniä reaktioita, kun aivo pääsee muljumaan eri tahtiin rungon kanssa... :)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #96 : 17 Joulukuu, 2013, 20:51:46 »
Toi vasta näyttääkin tärinäherkältä. Ei sinne tarvii kun pari palaa päällekkäin kakspuolista foamia/3M paksua kirkasta/Bilteman vastaavaa kirkasta tarraa. On toiminu loistavasti Nazassa, monissa KK2.0 virityksissä sekä Multiwii Pro 2:sessa. Enkä edes tasapainottele potkureita. Halpaa, yksinkertaista ja kevyttä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #97 : 17 Joulukuu, 2013, 21:02:09 »
Niin, liika on tietty liikaa, roikottihan jotkut tota KK2.0aa kumilankojen varassakin. Paksuhkoa teippiä mullakin natzoissa on, KK2.0 oli joskus omassa pakkauslootassaan, mutta siitä on kirjoituksia omassa vitjassaan joten ei siitä enempää. Potkurien tasapainoituksesta tuli joskus tappelu, joten annetaan senkin olla, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee...

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #98 : 17 Joulukuu, 2013, 21:55:52 »
Kyllä tuo tukevampi on miltä näyttää. Vaikka pitää controllerista kopteria ilmassa ja heiluttaa niin ei jää huojumaan. Aika tiukalle nuo kuitenkin tuossa venyy jo valmiiks. Jos ei tuo riitä niin vielä tuossa on pari jäykempää versiota vaihtaa.

Täällä on mittauksiakin tehty eri vaimennustavoista -> http://copter.ardupilot.com/wiki/vibration-damping/#O-ring_Suspension_Mount

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #99 : 18 Joulukuu, 2013, 08:36:51 »
Värinänvaimennus ja toimivuus lentoaivona ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos tuijottaa vain värinämittauksia, tulee valinneeksi parhaaksi ripustuksesti äärimmäisen pehmeän rigauksen. Mitä jos aivon pistäisi vaikka vesilasiin kellumaan ilmapallossa? ;) Kuten edellä on mainittu, lentoaivon pitäisi pystyä aistimaan kopterin rungon liikkeet mahdollisimman tarkasti, oikein ja viiveettä. Pehmeällä ripustuksella tämä ei toteudu. Kannattaa pitää mielessä viimeistään siinä vaiheessa, jos kopterin käytöksessä ilmassa ilmenee jotakin epätavallista tai hämmentävää...

Toki näitä kaikkia on monet jo testailleet ees ja taas, tästä tiedosta kannattaa ammentaa. Mutta on hyvä varmistaa, että testit on tehty nimenomaan sillä samalla lentoaivolla JA samalla softaversiolla, jota itse aikoo käyttää. Muuten mittauksilla tai testeillä ei ole mitään painoarvoa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6280 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2010, 11:10:33
kirjoittanut Petpass
27 Vastauksia
12760 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2012, 19:20:52
kirjoittanut pepenow
0 Vastauksia
1854 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 09:52:59
kirjoittanut Teme
0 Vastauksia
1701 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2013, 22:10:06
kirjoittanut Dutchman
15 Vastauksia
7028 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2016, 17:46:47
kirjoittanut Luigi Cravatto