Kirjoittaja Aihe: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua  (Luettu 70777 kertaa)

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #100 : 18 Joulukuu, 2013, 12:18:05 »
Kyllä tuo tukevampi on miltä näyttää. Vaikka pitää controllerista kopteria ilmassa ja heiluttaa niin ei jää huojumaan. Aika tiukalle nuo kuitenkin tuossa venyy jo valmiiks. Jos ei tuo riitä niin vielä tuossa on pari jäykempää versiota vaihtaa.
Huojua ei saa, mutta sen ominaistaajuus ei saa myöskään olla lähellä niitä taajuuksia, joita moottorit ja propellit indusoivat runkoon. Ominaistaajuus on se kohta taajuusvastetta, jossa on kukkula ja systeemi värähtelee niillä taajuuksilla mielellään. Kuminauhan vaimennuskerroin on olematon, mutta jos siihen sais myös jotain vaimentavaa (vrt. auton iskunvaimentajat), niin ton värähtelytaipumuksen sais eliminoitua.

Kuminauha vastaa siis auton jousta, mutta mikä tuossa systeemissä vastaa vaimenninta?
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #101 : 18 Joulukuu, 2013, 13:44:35 »
Lainaus
Kuminauhan vaimennuskerroin on olematon

Totta, mutta riippunee vähän materiaalistakin. Jotkin o-renkaat ovat hyvin huonosti venyviä, luulisi vaimentavan hiukan enemmän kuin tavalliset talouskuminauhat. Ja ongelma se on tarrakiinnitykselläkin, jos värinä osuu laudan resonanssitaajuudelle.

Liekö kukaan käyttänyt multikopterissa samanlaista vaimennusta kuin hekon perägyrossa nähty: paksu tarra - metallilevy - ohut tarra - fcb? Ei taida olla niin kovia tärinöitä näissä, että olisi tarpeen.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #102 : 18 Joulukuu, 2013, 17:46:54 »
Kuminauha vastaa siis auton jousta, mutta mikä tuossa systeemissä vastaa vaimenninta?

Vastapuolen kuminauha.

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #103 : 18 Joulukuu, 2013, 20:07:25 »
Noniin pari akullista lisää leijuttelua takana. Aika tasasta alkaa olla leijunta, ei vispaa. Jos pistää paljon eim kaasua niin sitten vispaa hetken,ei kyllä haittaavasti varsinkaan näin alussa kun meno on suht lepposaa siirtyilyä paikasta toiseen. Mistäs moinen mahtaa johtua, jos vaikka olis korjattavissa?

Pitää kolvailla piuhat akulta kk:lle jotta saa piipperin toimimaan akun lähestyä loppua. Oliko niin että 1.6++ versiossa näkin jotain dataa akusta lennon jälkeen. Entä oliko lentoaika näkyvissä jossain. Vai oliko noi ehkä tulossa joskus?

Pitää ehkä koittaa ottaa pieni video lennätyksestä ja sit vois koittaa jotain kameraa kiinnittää kopteriin jos vaikka sais kuvaa ilmasta ja menosta.

Ja sit pitää alkaa harjotella kääntyilyä :) nokka menosuuntaan sujuu kohtalaisesti mut kun kääntää yhtään ni vaikeutuu aika paljon.

Poissa zapster

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #104 : 18 Joulukuu, 2013, 20:23:17 »
1.6++ näyttää missä akku on käyny alimmillaan

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #105 : 18 Joulukuu, 2013, 20:39:22 »
Vastapuolen kuminauha.
Vastapuolen kuminauha on vaan kuminauha ja siten lisäää jotain "jousivakiota", mutta vaimennukseen sillä ei ole vaikutusta. Kuminauhan välissä olevan massa (lenonohjain) heiluu edelleen edes takas niin pitkään kunnes energia on kulutettu johonkin. Vaimennin on se joka syö heiluntaenergiaa.
Ajatuskoe:
Täysin vaimentamaton massa kuminauhan päässä  (ja/tai vastakuminauhan kanssa) heiluu tyhjiössä maailman tappiin, eikä pysähdy koskaan (no ei tällaista kuminauhaa ole, eikä edes täydellistä tyhjiötä). Jotta se pysähtyy sinne pitää lisätä vaimennin: pistää se kontrollerin lillumaan vaikka öljyyn, jolloin energia kuluu öljyn pyörteisiin.

Taski63 tuossa tiesi, että O-renkaat on vaimentavampia kuin tavallinen kuminauha tai jousi. Sen sijaan joskus myytiin superpalloja, jotka pomppas todella korkealle: ne eivät vaimentaneet pallon energiaa juuri ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu, 2013, 20:43:12 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #106 : 18 Joulukuu, 2013, 22:09:06 »
Rusakko: jos oskilloi, niin P-arvoa hiukan alemmas.

Jaava53: juu, se o-rengasmateriaalin sisäinen kitka toimii vaimentimena.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #107 : 19 Joulukuu, 2013, 21:31:18 »
Noniin nyt on eka testilento takana kännykkä kiinni quadissa, eikä sillä mitään kuvaa saanut.
Syitä on varmaan monia. Telineen virkaa toimitti pahvilaatikko pultattuna quadin pohjaan. Ja ulkona oli pimeetä kuin peikon perässä. Sit kaivattais tietysti kokemuksii halvasta, ilmaisesta tee se itse, telineestä. Kännykän paino ei tuntunut olevan liikaa eli sen suhteen ihan ok, ja varmaan kevyemmälläkin vois koittaa. Pitää koittaa uudestaan päivällä kun on edes vähän valoa. Ja samalla koittaa laittaa still time lapse 1/400 sek kuvilla, josko se vähentäis tärinää.
Mut ideoita helposta, halvasta, tee se itse, insinöörimäisestä telineestä otetaan mielellään vastaan. Kannattaako laittaa jotain vaahtomuovia väliin? Vaahtomuovilenkkillä roikkumaan? Vaahtomuovitasku? Entä tikuilla tai narun pätkillä roikkumaan? Kumilenkeillä? Metallilenkit, avaimenperänlenkit? Jokin yhdistelmä? Kai näitä nyt on porukka koittanut tässä viimeisten vuosien aikana.
Kuvan kääntämisellä ei tosiaan ole vielä mitään väliä, eli ihan kiinteä asennus on ajatuksissa.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #108 : 19 Joulukuu, 2013, 21:48:41 »
Eräs nimeltämainitsematon käyttäjä oskuk ;D on keksinyt erittäin hyvän ratkaisun laittamalla kameran ja rungon väliin pesusienen. Tärinät häviää tehokkaasti kyllä pois tuolla ratkaisulla.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #109 : 19 Joulukuu, 2013, 22:07:29 »
Jossain näin tälläsen Klick systeemin ja kokeilin, suhteellisen hyvin värinää vähentää.

Eli nippusiteet kumiletkun läpi ja kiinni runkoon ja aslustaan johon kamera tulee kiinni.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #110 : 21 Joulukuu, 2013, 17:10:55 »
Eräs nimeltämainitsematon käyttäjä oskuk ;D on keksinyt erittäin hyvän ratkaisun laittamalla kameran ja rungon väliin pesusienen. Tärinät häviää tehokkaasti kyllä pois tuolla ratkaisulla.

Näin on muute ;-)


Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #111 : 21 Joulukuu, 2013, 17:29:54 »
Näin on muute ;-)


Tommosta pitää koittaa. Täytyy vaan miettiä miten saa nätisti pesusienen kopteriin kiinni niin että on helppo irrotella myös, samoin akun sijainti kopterin päällä on kans vähän hankala, mut laitetaan ehdottomasti mietintään. Ootko testannut kuinka paljon sientä pitää olla että on paras vaimennus? Ja entä kannattaako puristaa teipillä kasaan vai antaa olla ihan vaan mahdollisimman pehmeenä?

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #112 : 21 Joulukuu, 2013, 17:38:34 »
Ei tästä ole kovin tieteellistä tehty, mutta ajatuksena oli, että ensi sieneen kiinni kamera ja sieni kiinni kopteriin, ettei koko pakettia kiinni laakista. Muuten välittyy teippiä pitkin värinä helistä kameraan. Mähän käytän pakkausteippiä muutenkin lennokkihommissa paljon, joten loogisesti tähänkin. Selväähän on, että löysällä kiinnityksellä värinänesto paras, mutta silloin tulee huojuntaa, ja pänvastoin. Olisihan tuota helppoa sinänsä testata, kun ensin löysä kiinnitys ja sitten uudelle kierrokselle päälle piukenettua teippiä.

Saksien kanssahan tuo viritys kivasti irtoaa, mähän käytän kameraa paljon muuhunkin, joten joka kerralle tulee vähän erilainen kiinnitys. Riippuen kiireestä, kelistä ja lennättäjän vireystilasta.
« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2013, 17:40:31 kirjoittanut oskuk »

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #113 : 23 Joulukuu, 2013, 20:58:41 »
Nyt on todella tieteellinen mittaus tehdy lento ajalle, eli kerran lentelin aika perus leijuttelua akullisen ja noin 10,5 min kesti akku. 2200 mah, 11,1v ja 60c gens ace.
Paino siis noin 840g akun kanssa ja lapoina 8 tuuman lärpättimet.
Mielestäni ihan ok lentoaika. Kahdella akulla ja säätämisten kanssa pääsee lähelle puolen tunnin lennättelyjä.

Ja ensimmäinen naapurikin tuli kyselemään mikä värkki tuo on. Koitin parhaani mukaan selitellä sen mitä itse tiedän ja ymmärrän.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #114 : 23 Joulukuu, 2013, 21:57:04 »
Ja ensimmäinen naapurikin tuli kyselemään mikä värkki tuo on. Koitin parhaani mukaan selitellä sen mitä itse tiedän ja ymmärrän.
Naama irvessä Jouko Turkan äänellä: Tää on sellanen millä mää vakoilen sua! ;)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #115 : 23 Joulukuu, 2013, 22:15:33 »
Naama irvessä Jouko Turkan äänellä: Tää on sellanen millä mää vakoilen sua! ;)
kyllä tää oli ihan vaan kiinnostunut ja ihan hyvällä tavalla.

Poissa hmm..

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #116 : 26 Joulukuu, 2013, 01:30:08 »
Lainataas toisten aihetta..
Eli pistin tilaukseen ton http://www.digitarvike.fi/dji_phantom_gps_kuvauskopteri_gopro_kameralle_
siihen pari akkua ja propellisuojat..
nyt mielessä lähinnä seuraavat kysymykset..
-saako tohon jostain suomesta osia?
-mitähän tosta hajoo kun pudottelen sitä tonttiin? ja miten kalliiksi tulee korjaaminen pahimmassa tapauksessa?
-Miten gopron käy, kestääkö se miten ison pudotuksen nurmikolle siinä sen omassa kotelossa?, vai kannattaako se jättää ainaki toistaseks vielä maanpinnalle?
-Sitten myös FPV kiinnostais, mistäs nuo lasit löytäs, missä hintaluokassa ja miten helposti onnistuu sen säätäminen tuohon kopteriin?

Poissa Nippa_

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #117 : 28 Joulukuu, 2013, 23:18:35 »
Pari päivää sitten tuli neitsyt lennot lennettyä ja ihmeen hyvin tuo lensi ilman mitään säätämistä. Ei driftaile ja vakautuu nopeesti(ehkä liiankin). Kaasu kyllä kaipaa vielä hienosäätöä, kun paikallaan leijuminen on melkein mahdotonta. Tikulla ei saanu tarpeeks pientä liikettä vaan aina joko noustiin tai laskettiin. Ensilennon perusteella aika tyytyväinen olo jäi, vielä kun oppis lentämään muutenkin kuin perä kohti kuskia  ::)

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #118 : 29 Joulukuu, 2013, 00:44:30 »
Ihan yleisenä huomiona. Jos ei tahdo kaasulle (tai pitchille) saada annettua niin pientä komentoa, että pystyis pitämään korkeuden, kannattaa miettiä sen tikun toimintaakin. Jos sitä ei yksinkertaisesti saa liikutettua vain vähän kerrallaan. Itse löysäsin vähän vastusta vasemmasta tikusta, niin meno rauhoittui huomattavasti...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #119 : 29 Joulukuu, 2013, 00:58:33 »
Ja minä vaihdoin radiota...toki muistakin syistä.


Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #120 : 03 Huhtikuu, 2014, 07:46:32 »
Näitä vastaavia topicceja on jo sen verran että lainaan tätä mielummin kuin aloitan taas uutta:  ;D

Tuli aloitettua harrastus walkera QR X350-quadilla. Tykkään kuitenkin rakentelusta ja näpertelystä, joten suunnitelmissa on rakentaa multikopu "alusta asti". Suunnittelin seuraavanlaista kokoonpanoa:

-Itsetehty H-runko  550mm pituisena 15x15x1 alumiinineliöprofiilista
-Moottorit NTM Prop Drive 28-26 1000KV / 235W (short shaft version)
-ESC:t Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)
-Potkurit, akusto ja fc on vielä kysymysmerkkejä.

1) Ensimmäisenä askarruttaa vielä radiot. Voinko hyödyntää tässä tuota walkeran mukana tullutta devo7 -radiota? Eli saanen sen kytkettyä tällä flight controlleriin: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46280__Walkera_QR_X350_GPS_Quadcopter_Receiver_DEVO_RX702_.html

2) Mikähän flight controller olisi hyvä valinta? Päädyin jo kertaalleen KK2.1.5:n lcd-näytöllä, mutta kun ajatuksissa on ollut saada quadiin gps niin olisiko parempi valita jo heti tässä vaiheessa FC jonka saa myöhemmin päivitettyä gps-palikalla? Niistä osui silmään tämä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51498__HobbyKing_HKPilot_Mega_Mini_Flight_Controller_and_Autopilot_with_Leads.html Vai ensin harjoitteluvaihessa tuo KK2.1.5 ja sitten jossain vaiheessa vaihtaa se esim. Nazaan?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #121 : 03 Huhtikuu, 2014, 11:33:42 »
En suosittele ekaksi fc:ksi tota HKPilot:ia vaan juuri tuo KK. Oppii säätämään helpommin. Jos tulee gepsillisen tarvetta tulevaisuudessa, Naza on varma ja hyvä valinta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Mikroudz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #122 : 03 Huhtikuu, 2014, 13:00:34 »
KK:ssa tulee rajat nopeasti vastaan, eikä saa lisäpalikkaa oikein kiinni. Jos jaksaa säätää niin kannattaa aluksi ottaa suoraan Ardupilot/HKpilot. Epäilyttää vähän nuo kiinanpoikien suunnittelemat miniversiot. Ardupilotista löytyy paremmin tietoa ja apua kuin KK:sta.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #123 : 03 Huhtikuu, 2014, 14:33:09 »
KK:ssa tulee rajat nopeasti vastaan, eikä saa lisäpalikkaa oikein kiinni. Jos jaksaa säätää niin kannattaa aluksi ottaa suoraan Ardupilot/HKpilot. Epäilyttää vähän nuo kiinanpoikien suunnittelemat miniversiot. Ardupilotista löytyy paremmin tietoa ja apua kuin KK:sta.
Niin siis KK on tarkoitettu lentämiseen, ei siihen et katellaan ohjain maassa että kuinka se kopu lentääkin kivasti itsenäisesti. Kannattaa ensin oppia kunnolla perusteet ennen kuin lähdetään hakemaan niitä "rajoja". Itsellä on noi gepsilliset fc:t jääneet hyllyyn ja isoon kopuunkin tuli KK2.0 kiinni. Ihan vaan siitä syystä että sillä lennetään, eikä katella kuinka se leijuu paikoillaan..
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2014, 14:42:47 kirjoittanut mikek »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Eka quadkopteri tai sen suunnittelua
« Vastaus #124 : 03 Huhtikuu, 2014, 14:54:01 »
Kiitos vastauksista. Olen kyllä jonkun verran perusteita leijuttamiselle opiskellut tuolla walkeralla, mutta on aika hätänen liikkeissään manuaalitilassa. Päädyn sitten varmaan aluksi tuohon KK:hon. Haaveena on joskus tutustua noihin gps-versioihin, ja käyttää sitä mm. autourheilun ilmakuvaamiseen. Olisi kiva oppia käyttämään laitetta mihin saisi ohjelmoitua waypointsit ja paluupisteet ym.

Onko vielä apuja tuohon ykköskohtaan, eli saanko tuon Devo 7:n vastarin kytkettyä tuohon KK2.1.5:n?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6276 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2010, 11:10:33
kirjoittanut Petpass
27 Vastauksia
12755 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2012, 19:20:52
kirjoittanut pepenow
0 Vastauksia
1854 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 09:52:59
kirjoittanut Teme
0 Vastauksia
1699 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2013, 22:10:06
kirjoittanut Dutchman
15 Vastauksia
7027 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2016, 17:46:47
kirjoittanut Luigi Cravatto