Kirjoittaja Aihe: TBS Discovery + naza / yaw ongelma  (Luettu 12391 kertaa)

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« : 18 Syyskuu, 2013, 15:00:58 »
Osaiskohan joku viisaampi auttaa, mistä moinen johtuu?

Jos siis vedän "kääntöä" eli kaasuvivusta sivulle täysillä, niin tekee tollasen ihme notkahduksen. Taas jos nätisti lähtee pyörittämään, niin ei ongelmaa - paitsi kun löysää kaasun äkisti, niin sama homma. Koittakaa katsoa tuosta videosta, niin saa peremman käsityksen.

Voiko tuo olla joku gain ongelma?





Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #1 : 18 Syyskuu, 2013, 17:40:44 »
Gaineissa vaikuttas minun mielestä olevan hieromisen varaa. Voit laittaa gainin säädöt yksitellen remotena ohjaimeen, käännät niin isolle että kopteri alkaa oskilloimaan, pikkasen takasinpäin ja katot assistantista minkälaista arvoa siellä olis tarjolla, sama kaikille akseleille.

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #2 : 18 Syyskuu, 2013, 18:55:56 »
onko radiossa joku mixaus päällä?

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #3 : 18 Syyskuu, 2013, 20:46:27 »
Flysky TH9X mankka eikä oo mixauksia päällä. Kaikissa state INH ja näkeehän sen tuosta Dispaly ruudusta kun vetää tikusta, niin rudderi ainoastaan muuttuu.. Ei mitään D/R tai expoja laitettu mihinkään.

Voiko pelkät gainit aiheuttaa noin paljon vaaputusta? Vaan en kyllä keksi mikä ton vois aiheuttaa muutenkaa.


Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #4 : 18 Syyskuu, 2013, 21:14:44 »
Gaineissa vaikuttas minun mielestä olevan hieromisen varaa. Voit laittaa gainin säädöt yksitellen remotena ohjaimeen, käännät niin isolle että kopteri alkaa oskilloimaan, pikkasen takasinpäin ja katot assistantista minkälaista arvoa siellä olis tarjolla, sama kaikille akseleille.

Et sattus muistan mitä nuo sulla sillon oli? Nuohan meni defaultiksi 125% kaikki kun asensin assistantin omaan koneeseen ja päivitin sen 3.16 firmiksen sisään. Nuo nyt on jotain hihasta repästyjä arvoja mitä tossa nyt on asetettu.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #5 : 18 Syyskuu, 2013, 21:39:06 »
Et sattus muistan mitä nuo sulla sillon oli? Nuohan meni defaultiksi 125% kaikki kun asensin assistantin omaan koneeseen ja päivitin sen 3.16 firmiksen sisään. Nuo nyt on jotain hihasta repästyjä arvoja mitä tossa nyt on asetettu.

En muista enää yhtään :/ voisit kokeilla heittää kaikkiin vaikka +20% ja kokeilla miten käyttäytyy. Ei pitäs vielä tapahtua katastrofia :)

Ei auta tähän ongelmaan, mutta laita pitch gainia 5-15% enemmän mitä rollia, johtuen asymmetrisestä rungosta.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #6 : 19 Syyskuu, 2013, 10:16:30 »
En oo näköjään yksin ongelman kanssa. Youtube täynnä samankaltaisia videoita:


Poissa haZard

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #7 : 19 Syyskuu, 2013, 10:51:05 »
Onko nopeudensäätimet varmasti kalibroitu oikein? Sen mitä tuosta videosta tihrustamalla sain selvää, notkahtaminen tapahtuu aina yhden mootorin suuntaan. Eli kun peräsintä kääntää,  kahden vastakkaisen moottorin tehoa laskentaan ja toisten kahden nostetaan. Kun peräsin käännetään laitaan, niin vaarana on että jokin moottori jopa pysähtyy hetkeksi kun tehot lasketaa riittävän alas  -> seuraa notkahdus kunnes FC tulee häätiin ja korjaa tilanteen. Ja sama voi tietenkin toistua kun kaasu lasketaan minimiin...

PS. Nopparit kalibroidoin oikein Y-johdoilla kaikki kerralla, eikä yksitellen kuten esim. NAZAn manuaalissa väitetään.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #8 : 19 Syyskuu, 2013, 11:02:59 »
aha  :o

Ei varmasti ole kalibroitu kun pari noparia vasta uusinutkin. Mistähän tollsen Y-kaapelin löytäis?

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #9 : 19 Syyskuu, 2013, 11:15:21 »
Vielä tarviiko/voiko noita DJI 30A opto nopareita kalibroida tolleen kuten videossa?


Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #10 : 19 Syyskuu, 2013, 12:13:25 »
kolvailin tollasen Y-johdon kun sattui olemaan ylimääräisiä servojen jatkopiuhoja. Saan tuolla videon proseduurilla naza:n piipittämään ihan oikein ja kalibroituu näennäisesti kun laskee kaasun nollaan. Kuitenkin kalibroinnin jälkeen molemmat takamoottoorit starttaa yhtä aikaa ja etumoottorit ihan hintsusti kaasua lisäämällä. Toisaalta taas takamoottorit sammuu ihan hetkeä ennen takamoottoreita kaasua löysätessä. Liike tikussa noiden moottorien "syttymisen" ja sammumisen välissä on luokka milli..

Kalibroituukohan nuo DJI noparit ollenkaan?

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #11 : 19 Syyskuu, 2013, 12:44:08 »
Dji optot on valmiiksi nasalle kaliproituja. nosta yaw gainia reilusti ja kokeile uudelleen.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #12 : 19 Syyskuu, 2013, 12:50:05 »
Ok pitänee laittaa tuo X1 kanava väliaikaisesti gain säätöä varten ja kokeilla sillä tuota yaw gainin säätöä.

Kalibroinnilla ei ainakaan olut mitään vaikutusta asiaan. Asiaa etenee ja toivottavasti tästä säikeestä on joskus jotain hyötyä jollekin muullekkin.

Poissa Dago

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #13 : 19 Syyskuu, 2013, 16:35:10 »
Laitahan kuvaa kopterista koska näyttää että painopiste olisi todella edessä. Rauhallisemmin kääntäessä tuskin tuota tekee, säädä gainit yawissa puoleen mitä nyt on ja testaa uudestaan.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #14 : 19 Syyskuu, 2013, 17:10:28 »
Painopiste on akulla tasapainotettu keskelle. Ainakin sormilla kun pidän kopteria pohjalevystä keskivaiheilta ilmassa se pysyy vaaterissa.

Laitoin X1 kanavan remotena säätämään gania ja oskilloinnista takaspäin sen verran, että tottelee hyvin.

Nyt säädetty Pitch/Roll 194%, yaw 150% ja vertical 100% - kuokkii vaan edellee, mutta ei enää nii pahasti ton Pitch/Roll säädön jälkeen.
Pelkällä yaw gainin muutoksella lennossa en huomannut juuri minkäänlaista muutosta käytöksessä?

« Viimeksi muokattu: 19 Syyskuu, 2013, 17:17:48 kirjoittanut jlaitila »

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #15 : 19 Syyskuu, 2013, 17:53:46 »
No niin edistystä tapahtuu. Muut gainit kuten edellä, mutta pudotin yaw 60% ja parani huomattavasti. Sitten kokeilin 40%, mutta meni jo aika hitaaksi kääntäminen - akku loppui joten joudun lataamaan ja testaamaan 55%

Kyllä tuo nyt kuitenkin näyttäis noilla gainien hiomisilla hoituvan..tajuais vaan miksi/miten nuo toimii.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #16 : 19 Syyskuu, 2013, 21:24:22 »
Päivitin just 3.16 firmiksen takaisin ja huomenna testi jatkuu.

Poissa Dago

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #17 : 20 Syyskuu, 2013, 00:59:01 »
No niin edistystä tapahtuu. Muut gainit kuten edellä, mutta pudotin yaw 60% ja parani huomattavasti. Sitten kokeilin 40%, mutta meni jo aika hitaaksi kääntäminen - akku loppui joten joudun lataamaan ja testaamaan 55%

Kyllä tuo nyt kuitenkin näyttäis noilla gainien hiomisilla hoituvan..tajuais vaan miksi/miten nuo toimii.
Jos laitat sormet vastakkaisten moottorien alle niin onko tasapainossa vai onko painopiste etumaisilla jaloilla.?

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #18 : 20 Syyskuu, 2013, 09:39:08 »
Ruo runko ei oo symmetrinen joten ei voi tolleen tasapainottaa. pitänee punnita etujalasten ja takalasten alta erikseen.

Poissa Dago

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #19 : 20 Syyskuu, 2013, 20:49:10 »
Kyllähän se noilta kohti periaatteessa on tärkein, koska jos moottorit 1 ja 3 pyörii normaali vauhtia yawatessa ja 2 ja 4 hidastetaan sitä enemmän mitä nopeemmin käännetään, jolloin kumpi 2 tai 4 moottoreista on "painavampi" niin se moottori niiaa alaspäin. FC ei nopeesti käännettäessä kerkee korjaamaan epätasapainoa.
Näin sen ainakin omassa päässäni olen järkeillyt ja tasapainottanut oman kopun.

Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #20 : 20 Syyskuu, 2013, 21:25:45 »
Kuulostaa järkeenkäyvältä idealta. Pitänee muuttaa noiden takajalasten pituutta, että saan moottoreiden välisen painopisteen kohdalleen?

Poissa Dago

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #21 : 20 Syyskuu, 2013, 21:37:42 »
Saitkos sitä akkua siirrettyä? Pitäis kyllä senkin siirrolla saada tasapainoon jos vaan säätövara riittää.

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #22 : 20 Syyskuu, 2013, 21:50:37 »
eikö siinäkin keskipainopiste pitäs olla jossain tuossa kohti.


Poissa jlaitila

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #23 : 20 Syyskuu, 2013, 22:08:56 »
Juu tuohon kohtaa se tulee jos rungon reunoista pidän tosta kiinni. Just siihen kohtaa missä mulla on nazan kontrolleri. Se ei kuitenkaan päde jos laitan sormet ristikkäisten moottorien alle, vaan kyykkää toisen puolen etumoottoria kohden.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TBS Discovery + naza / yaw ongelma
« Vastaus #24 : 20 Syyskuu, 2013, 23:17:03 »
Kopterin symmetria on täysin sama kuin discoveryssä, en tiijä mitä ne team black sheepin kaverit on sitte asiasta ajatellu.
Center of gravity ja center of thrust on sitte eri pisteet, nazan pitäs kuitenkin toimia ihan ok vaikkei sijaitse millilleen kummassakaan niistä.
Orkkis discossakaan pohjalevyyn merkattu paikka ei muistini mukaan sijaitse cog:ssa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6011 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2009, 08:40:07
kirjoittanut juza
8 Vastauksia
5383 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2012, 07:32:10
kirjoittanut Pursi
129 Vastauksia
75213 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2014, 16:57:10
kirjoittanut Seppotron
70 Vastauksia
32666 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2014, 23:13:51
kirjoittanut mop
24 Vastauksia
10216 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2014, 15:25:55
kirjoittanut Willeh