Kirjoittaja Aihe: Solopro 287 pitch-käyrä ja manuskan ihmeellisyydet, jeesiä tarvittaisiin!  (Luettu 16973 kertaa)

Poissa Zack

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #157, RC-Nummela Ry, SIL
Tervehdys kaikille!

Näin ensimmäisen postauksen "kunniaksi" lyhyt tausta/esittely allekirjoittaneesta: tuli aloitettua vanhoilla päivillä eli jonkun mielestä melkeinpä keski-ikäisenä menneenä kesänä puuhailut kopujen kanssa, paljolti duunipaikan muuton Tieto-Nikkarin läheisyyteen ansiosta.  ;D Fixed pitch 328:lla hoidin pakolliset oppirahojen maksut lukuisien torppien muodossa ja vähän samalla gungho-meiningillä on myönnettävä menneen alkusyksyn lentelyt skaalakopterin tapaisella B-Hawkilla, jolla sentään mieto 3d-toimintakin onnistuu. Nyt tuli sitten 3d-kiinnostuksen kasvaessa hoidettua NE:n 287 kotiin ja radiona menee edelleen NE:n oma J6 pro.

287:n manuska on kyllä muutaman tunnin tankkaamisen jälkeen todettavissa "mielenkiintoiseksi"; käytetty kieli vaikuttaa ulkoasultaan englannilta, mutta ei ole sitä tai sitten Aasian suunnalla yleisemmin käytetty murre eroaa länsimaisista versioista yhtä paljon kuin suomi eestistä. Tuli mieleen ton J6-radion manuska, joka sekin oli kryptistä luettavaa.

Erityistä päänvaivaa aiheuttaa kuitenkin 287:n kirjasessa esitetyt kaasu- ja pitchi-käyrät. Kaasukäyrät vaikuttaa munlaisen noviisin silmiin ihan ok:lta eli 0-100% yleislentelymoodissa ja 80-100% välillä idle upissa/3d-moodissa. Pitch-kulmat vaikuttaa nekin yleismoodin suhteen ihan normaalilta eli välillä -6 ja +10 (astetta).

Idle upin eli 3d-moodin pitch sitä vastoin näyttää ihmeelliseltä: eli toisessa ääripäässä (stick position low) käytettäisiin +7,5 ja toisessa (stick position high)  +10 astetta. Minimikaasun kohdalla eli tikun ollessa keskellä suositeltu pitch on +1,5 astetta. Eli miinusta ei olis 3d-moodissa pitch-säädöissä ollenkaan, mitä tää nyt on? En kyllä paljoa tästä kopuhommasta vielä ymmärrä, mutta pelkästään positiivisilla pitch-kulmilla tuntuis vähän pelottavalta tai jopa järjettömältä lähteä treenaamaan inverted-lentelyä uudella kopulla. Manuskassa on noi 3d-moodin pelkästään positiiviset pitch-arvot kahdessa kohtaa esitettynä, joten kirjoitusvirheen mahdollisuus vaikuttaa toisaalta pieneltä. Onkohan toi manuska todellakin aivan sieltä syvältä vai mitä en nyt tässä vaan itse tajua? Ilmeisesti nämä NE:n "leikkikoput" ei ole teidän professionaalien suosiossa, mutta mielelläni ottaisin jotain jeesiä vastaan vaikkei parempaa tietoa juuri tästä mallista jengillä olisikaan...

t. Zack
Beam 600 Avantgarde * Logo 550 SX * Beam 450 SE * Hornet 460 fpv * Solopro 126

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Laita ihan suosiolla -10 tikku alhaalla, 0 keskellä +10 ylhäällä lineaarisella käyrällä. Manuaalissa virhetietoa:) Montakohan kopua tuhoutunut ton ohjeen takia?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278

Erityistä päänvaivaa aiheuttaa kuitenkin 287:n kirjasessa esitetyt kaasu- ja pitchi-käyrät. Kaasukäyrät vaikuttaa munlaisen noviisin silmiin ihan ok:lta eli 0-100% yleislentelymoodissa ja 80-100% välillä idle upissa/3d-moodissa.

t. Zack
Ei tuo kaasukäyräkään näytä järkevältä mitenkään päin "yleislentelymodessa".

Muuttuvalapakulmaista kopteria ohjataan juuri lapakulmilla, ei kaasulla. Tuolla 0 - 100 kaasukäyrällä saa todella ihmeellisen tuntuman kopteriin, se on suorastaan vekkuli lennettävä. Yhtä aikaa tipahtaa kierrokset ja lapakulmat vähenee ja vastaavasti nousee kierrokset ja lapakulmat lisääntyy. Jossain vaiheessa tietysti kanto loppuu eli edes sinne miinus kymppiin ei tietysti päästä. Tai päästään mutta mitä sillä tekee kun roottori ei pyöri.

Kopteri on mulle täysin tuntematon, päättelin tekstistä että se on muuttuvalapakulmainen jolloin nämä samat jutut pätee merkistä riippumatta.

Seuraava arvoius on löytyykö siitä toimiva soft start, jos löytyy niin hyvä. Pistät kaasukäyrän flätiksi jollekin itse hyväksi katsomille kierroksille. Aloita vaikka 80% kohdalta, jos on veltto, pistä lisää, jos äkäinen, vähennä. Oikea arvo on se, mikä sun mielestä tuntuu hyvältä.

Jos soft starttia ei ole, ekasta moodista tulee kierrosten keruu moodi. Ekaksi nolla, toiseksi ehkä 50 ja siitä eteen päin sopivaksi katsomasi. Tällä ei sitten lennetä kunnolla vaan keräät kierrokset maassa niin ettei hampaat lähde rattaista ja vaihdat lentotilaan, sen jälkeen ilmaan.

Nyt se tärkein juttu on oppia ettei kopterin lähtiessä lapasesta vedetä vasenta tikkua alas vaan throttle hold päälle. Kun kaasuna on flättikäyrä, tikun alas vetäminen pitää huolen että kopteri tulee varman tonttauksen lisäksi vielä lujaa alas ja homma varmistetaan sitten chicken dansella maassa. Moottori kun ei lopeta pyörimistä ennen kuin holdi löytyy. Nuo kannattaa sisäistää mahdollisimman nopeasti, se säästää paljolta korjaamiselta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Zack

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #157, RC-Nummela Ry, SIL
Kiitokset Otou ja Juho uskonvahvistuksesta/vinkeistä! Kävin tekemässä parit ensileijailut 287:lla ja kokeilin tollasta manuskan opastamaa "general flight" 0-100% kaasukäyrääkin. Kopun reaktiot oli jotenkin on/off-tyyppiset ja hankalahan se oli lentää. Lähettimestä täytynee expot ja liikeradat säätää ilmeisesti todella "tahmeiksi", koska pienetkin ohjausliikkeet sai aikaan massiivisen vasteen esim. tohon lähtökohtaisesti kai äkkinäisempään (pienempään jne.) cp-tyyppiseen B-Hawkiinkin verrattuna ja kopu oli koko ajan menossa vauhdilla johonkin. En edes yrittänyt ottaa pelkällä kaasulla alas vaan vetäisin kymmenen sentin korkeudessa holdilla maihin molemmat testileijunnat. Kopu myös pyrkii näköjään kallistumaan/kaatumaan vasemmalle liikkeelle lähdössä ja laskeutuessa eli säädettävää riittää...kun osais vielä säätää niin homma helpottuis. Jäi fiilis, että  torppeja ja rahan menoa odotettavissa ennen kuin säädöt ja pilotti on iskussa ;D Huh!
Beam 600 Avantgarde * Logo 550 SX * Beam 450 SE * Hornet 460 fpv * Solopro 126

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Kallistuuko se lähdössä oikeasti vai lähteekö se vaan ajautumaan vasemmalle. Se on normaalia eli älä mene sen pohjalta säätämään. Nostat sen leijuntaan pariin metriin ja jos vielä kampeaa johonkin niin sitten säädetään.

Peräroottori työntää sitä vasemmalle lähdössä ja laskussa tai sitten holdia hakiessa käännät tietämättäsi tikkua yms. Lisäksi nämä ei palauta tai ainakaan ei pitäisi palauttaa kallistettua kopteria vaakaan kuten koaksaalit tekee. Eli jos se on vasemmalle kallistunut vaikka sun mielestä suorassa, se kampeaa vasemmalle. Sama jos se on sun mielestä vaaterissa, mutta eteen kallistunut, se menee eteen päin.

Kopteri on luonnostaan epävakaa, se ei koskaan jää paikalleen vaikka olisi kuinka hyvissä säädöissä ja kalleimmat ja hienoimmat osat sisällä, se vaan on kopterin luonto. Keppejä joutuu hämmentämään kaiken aikaa, enemmän tai vähemmän mutta koko ajan tarvitaan pientä korjausta johonkin suuntaan. Menee aikaa ennen kuin oppii tekemään korjaukset niin hienovaraisesti, ettei kaveri huomaa ohjausta, mutta kaikki tekee tuota kaiken aikaa enemmän tai vähemmän.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Zack

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #157, RC-Nummela Ry, SIL
Toi tosiaan tuntu kallistuvan vasemmalle koska lavat läheni maata ja viisti ruohoa uhkaavasti ja en olis saanut kopua ilmaan ellen olis nostaessa kierroksia samalla antanut cycliciä selvästi oikealle. Alustakin voi tietty vaikuttaa paljon ja siihen takertuminen muuttaa ajautumisen kallistumiseksi tms. Kävi toisaalta mielessä olisko pitch kulmat liian pienet eli kaasu riittäis jo nousuun mut kulmat pitää maassa ja meininki muuttuu epävakaaksi. Noi muut NE:n kopterini pyrkii enemmänkin vain tosiaan ajautumaan vasuriin, etenkin fixed pitch 328 mutta sen hallinta on todella iisiä collective pitch B-Hawkiin (joka tuppaa pyörimään lähdöissä random-suuntaan maassa mut on ilmassa melko helppo kontrolloida) verrattuna. Koaksaalia mulla ei olekaan, enkä ole sellaisella leikkinyt, mut nehän "kulkee" ilmeisesti kuin junat hyvässä ja pahassa. No, kai tää taas astetta enemmän "oikea" kopu 287 vaan vaatii käyttäjältäkin enemmän. Mulla oli harhaluulo et isompi 3d-kopu olis automaattisesti pientä vakaampi mut ei päde ainaskaan B-Hawk vs. 287 tapauksessa. Tosin 287:n säädöt lienee toistaiseksi enemmän tai vähemmän päin prinkkalaa lähettimessä, itse kopussa tai molemmista. Täytyy jatkaa torp...harjoittelua.
Beam 600 Avantgarde * Logo 550 SX * Beam 450 SE * Hornet 460 fpv * Solopro 126

Poissa Zack

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #157, RC-Nummela Ry, SIL
Jaahas...ns. aidon rekkulan saatuani selvisi sattumalta ainakin osittain nämä lukuisat ihmeellisyydet Solopro 287:n manuskassa; NE:n "asiantuntijat" ovat näköjään prujailleet Alignin sinänsä erinomaista rekkulamanuaalia "sopivilta osin" ja muokanneet joitakin lainaamiaan osioita "paremmin" 287:n suhteen toimiviksi...huh huh mikä suoritus ja meininki näköjään Shanghain suunnalla muutenkin mitä mm. reiluun liiketoimintaan ja esim. tekijänoikeuksiin tulee... >:(
Beam 600 Avantgarde * Logo 550 SX * Beam 450 SE * Hornet 460 fpv * Solopro 126

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2595 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2008, 18:38:41
kirjoittanut Timo Huhtamäki
0 Vastauksia
12848 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2013, 12:52:54
kirjoittanut TR
0 Vastauksia
2221 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2013, 10:49:51
kirjoittanut Dutchman
1 Vastauksia
2198 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2013, 07:46:12
kirjoittanut jesi
4 Vastauksia
3503 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2015, 10:31:36
kirjoittanut Safka