Erityistä päänvaivaa aiheuttaa kuitenkin 287:n kirjasessa esitetyt kaasu- ja pitchi-käyrät. Kaasukäyrät vaikuttaa munlaisen noviisin silmiin ihan ok:lta eli 0-100% yleislentelymoodissa ja 80-100% välillä idle upissa/3d-moodissa.
t. Zack
Ei tuo kaasukäyräkään näytä järkevältä mitenkään päin "yleislentelymodessa".
Muuttuvalapakulmaista kopteria ohjataan juuri lapakulmilla, ei kaasulla. Tuolla 0 - 100 kaasukäyrällä saa todella ihmeellisen tuntuman kopteriin, se on suorastaan vekkuli lennettävä. Yhtä aikaa tipahtaa kierrokset ja lapakulmat vähenee ja vastaavasti nousee kierrokset ja lapakulmat lisääntyy. Jossain vaiheessa tietysti kanto loppuu eli edes sinne miinus kymppiin ei tietysti päästä. Tai päästään mutta mitä sillä tekee kun roottori ei pyöri.
Kopteri on mulle täysin tuntematon, päättelin tekstistä että se on muuttuvalapakulmainen jolloin nämä samat jutut pätee merkistä riippumatta.
Seuraava arvoius on löytyykö siitä toimiva soft start, jos löytyy niin hyvä. Pistät kaasukäyrän flätiksi jollekin itse hyväksi katsomille kierroksille. Aloita vaikka 80% kohdalta, jos on veltto, pistä lisää, jos äkäinen, vähennä. Oikea arvo on se, mikä sun mielestä tuntuu hyvältä.
Jos soft starttia ei ole, ekasta moodista tulee kierrosten keruu moodi. Ekaksi nolla, toiseksi ehkä 50 ja siitä eteen päin sopivaksi katsomasi. Tällä ei sitten lennetä kunnolla vaan keräät kierrokset maassa niin ettei hampaat lähde rattaista ja vaihdat lentotilaan, sen jälkeen ilmaan.
Nyt se tärkein juttu on oppia ettei kopterin lähtiessä lapasesta vedetä vasenta tikkua alas vaan throttle hold päälle. Kun kaasuna on flättikäyrä, tikun alas vetäminen pitää huolen että kopteri tulee varman tonttauksen lisäksi vielä lujaa alas ja homma varmistetaan sitten chicken dansella maassa. Moottori kun ei lopeta pyörimistä ennen kuin holdi löytyy. Nuo kannattaa sisäistää mahdollisimman nopeasti, se säästää paljolta korjaamiselta.