Kirjoittaja Aihe: Perä edellä ajamisen ihanuus...  (Luettu 6224 kertaa)

jarpiili

  • Vieras
Perä edellä ajamisen ihanuus...
« : 18 Heinäkuu, 2008, 12:26:10 »
Heips,
Perä edelle ajoa harjoitellessa näyttää ongelmaksi muodostuvan ne hetken kun kopteri on tulossa itseä kohti perä edellä... (  ;D ;D, hieno lause). Tällöin meinaa pukata päälle refleksi ajaa kopteria normaaliasennossa, ja perästä tulee taas perä, eikä kopterin "nokka". Tämä taas sekoittaa kokonaisuutena kopterin ja ohjauksen hahmottamisen. Eli jos joku tajuaa mitä tarkoitan niin onko joku mukava keino päästä tästä orientaatiomuutoksesta eroon, ...muu kuin reenata ja reenata ja reenata ja ja...  ::)

Vai miten ihmiset ajattelevat kopteria ajaessaan sitä takaperin?

-Jari


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #1 : 18 Heinäkuu, 2008, 12:53:57 »

Eli jos joku tajuaa mitä tarkoitan niin onko joku mukava keino päästä tästä orientaatiomuutoksesta eroon, ...muu kuin reenata ja reenata ja reenata ja ja...

EI  ;D. Ekana pitää hanskata nokka itteenpäin leijutus ja sitten alkaa rohkeasti tekemään leijutusharjoituksia.

1) Nose in leijutus
2) Hitaasti peräedellä itsestä poispäin niin että nokka on edelleen itseen päin.
3) takaisin nokka edellä ja toistoja kunnes aileron korjaukset onnistuu ja kone ei lähde vaeltelemaan.

4) yllä kuvattu kylki itseen päin.

5) Ylläkuvatut peräkkäin, ensin nokka itteenpäin peräedellä poispäin, perän kääntö 90 astetta ja sitten peräedellä sivuttain. Lopulta pitäs onnistua neliön teko perä edellä. Sitten kaartoharjoitukset, ympyrän ajoa todella hiljaa ja heti perä itseenpäin jos meinaa lähteä hanskasta.

Helpoiten tulee ketoon kun vauhti kasvaa liikaa ja pysäytykseen tekee liian ison liikkeen väärään suuntaan.

6) Simulla perä edellä vaikka ketoon tulisi, niin monta kertaa toistoja että pystyy tekemään kahdeksikkoa ja kaartoja ilman että korkeus muuttuu.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jarpiili

  • Vieras
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #2 : 18 Heinäkuu, 2008, 16:08:23 »
Jeps,

1) onnistuu
2) onnistuu
3) onnistuu
4) onnistuu

5) ei onnistu... empäs ole koskaan koittanut neliötä, pitääpä reenata tuolla...

Lisäksi huomasin tuossa pari päivää sitten reenatessa että vasemmalla puolella nose in, kopterin vasen kylki itseenpäin (perästä eteen katsottaessa) ei ollut hanskassa.  ::) Jostain syystä aina leijuttelen edessä tai oikealla etuviistossa (siis itseeni nähden).

On se jännä miten sitä juurtuu tiettyihin paikkoihin, ja sitten huomaa että ei osaa muualla... sama ku, että ajaa kahdeksikkoa myötäpäivään tai vastapäivään... onkohan tässä joku oikeakätisyys, vasenkätisyys -juttu? Onko kukaan huomannut.

Kahdeksikon ajossa kaarrot oikealla puolella menee, mutta juuri tuo vasen puoli ja kaarronloppuosa missä kopterin vasen kylki on itseä kohti, jonka jälkeen kopteri tulee perä edellä itseä kohti, on se kompastuskivi :D Silloin tekee mieli ohjata peruuttavaa kopteria oikeinpäin.  :P

-Jari


TTM

  • Vieras
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #3 : 18 Heinäkuu, 2008, 17:01:21 »
Joskus simulaattorilla yritin oppia lentään perä edellä kaarroksia ym, mut tautisen vaikeeta tuntuu olevan.. Ylösalaisin lento etuperin on paljon helpompaa, ja onnistuu pienen harjottelun jälkeen. Lisäksi mulle on luontevampaa tehdä kaarrokset myötäpäivään, en tiedä miksi?? Ja sama juttu on oikea kylki itteen päin leijuttaessa.
Perä itteen päin ylösalaisin on kans jotenkin vaikeeta..

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #4 : 18 Heinäkuu, 2008, 17:23:33 »
Minusta ainakin itteeni päin on helppo ajaa perä edellä (ja niin varmaa kaikista muistaki :D) koska se on tällä hetkellä ainoo suunta miten osaan (ainakin tunnin oon jo opetellu kopu muhun päin leijuttamista).
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

jarpiili

  • Vieras
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #5 : 18 Heinäkuu, 2008, 21:15:32 »
Tuo on kanssa jännä juttu, kun monet sanoo että ylösalaisin nose-in on helpompi kuin perä itteä kohti. Minusta on aina ollut helpompi perä itteä kohti ylösalaisin... nyt on harjoittelussa sitten nokka ittee kohti... se se vasta vaikeeta onkin  :D

Simussa ylösalaisin eteenpäinlento on helppoa mutta en ole vielä sitä reenannut kun ajattelin että oikeinpäin peräedellä ajosta on helpompi pelastautua... tiiä häntä sitten.

No mutta ei auta ku reenata...

-Jari

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #6 : 18 Heinäkuu, 2008, 21:22:04 »
Ja supermarkettien käytävät suunnitellaan niin että ihmiset pääsee kiertämään vastapäivään koska on tieteellisesti todettu, että myötäpäivään kiertäminen saattaa aiheuttaa epämukavuuden tunnetta. Vastapäivään kiertäminen on suurelle osalle ihmisistä luonnollisempaa. Sen takia markettiin tullaan usein sisään hallin oikalta reunalta ja kassat löytyvät vasemmasta reunasta.

Huh kun oli OT!


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #7 : 19 Heinäkuu, 2008, 01:38:36 »
Tuo on kanssa jännä juttu, kun monet sanoo että ylösalaisin nose-in on helpompi kuin perä itteä kohti. Minusta on aina ollut helpompi perä itteä kohti ylösalaisin... nyt on harjoittelussa sitten nokka ittee kohti... se se vasta vaikeeta onkin  :D

Mulla on sama homma. Aloitin treenaamaan tail-in inverted, vaikka muut suosii tota nose-in inverted. Tail-in:ssä cyclic sivusuunnassa toimii "oikeinpäin", joten mielestäni oli helpompi aloittaa. Nose-in:n suosio perustuu varmaan siihen että silmukasta voi turvallisesti ottaa selkälentoon ja jatkaa sitten silmukka loppuun kun on löysät housuissa.

Jokatapauksessa molemmat pitää oppia ja jokainen taaplaa tyylillään.

-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #8 : 19 Heinäkuu, 2008, 19:01:15 »
Hermiksen psykologinen harjoitusmetodi:

Kun olet jossakin jossa sinulla on aikaa, esim. bussissa, junassa, puistossa yms, ajattele mukavia asioita, kesää, grillailua, makkaraa, jne, mutta älä koptereita. Siinä samalla liikuttele peukaloita (tai jos ajat kynäotteella, niin myös etusormia) niin että kun toinen liikkuu vasempaan, toinen menee oikealle. Tällä lailla kädet tottuvat siihen että sormet liikkuvat eri suuntiin, ja tähän liikkeeseen yhdistyvät mukavat asiat, kuten kesä, grillailu, makkara jne. Kun nyt istut simun ääreen, osaat lentää sekä selällään etuperin, että mahallaan takaperin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #9 : 19 Heinäkuu, 2008, 22:47:53 »
Ongelmana tuossa sitten se että kun lentää nokka edellä niin alkaa tulla itsetuhoisia ja synkkiä ajatuksia  ;D


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jarpiili

  • Vieras
Vs: Perä edellä ajamisen ihanuus...
« Vastaus #10 : 20 Heinäkuu, 2008, 12:44:34 »
Ongelmana tuossa sitten se että kun lentää nokka edellä niin alkaa tulla itsetuhoisia ja synkkiä ajatuksia  ;D


-op-

Ilmeisesti tästä syystä kukaan ei koskaan aja kopterivideoissa normaalisti eli oikeinpäin eteenpäin?  ;D ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
7935 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2007, 00:11:31
kirjoittanut Yippo
17 Vastauksia
11104 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
2 Vastauksia
3610 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2008, 12:03:59
kirjoittanut keijon
35 Vastauksia
15199 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2008, 13:01:09
kirjoittanut Jyri
31 Vastauksia
13342 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2014, 10:17:24
kirjoittanut Koippa