Kirjoittaja Aihe: Oulun seudun kopterointia  (Luettu 207246 kertaa)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #400 : 23 Elokuu, 2014, 23:00:50 »
Tuo oli hyvää porukkaa, jututin sitä pääjehua parin akullisen jälkeen kun sain sen kiinni, noiden kanssa pärjää hienosti. Homma toimi täysin kitkatta molemminpuolisella ymmärryksellä.

...no ei todellakaan toiminu ainakaan aamulla. Aamusella nimenomaan sovittiin heidän kanssaan etteivät aja autolla kiitoradalla, kun jetti on ilmassa ja kertovat ilmailuradioon aikomuksistaan. No kuinkas sitten kävikään; Ilmailuradiosta ei kuulunut pihaustakaan kun ajoivat autolla kiitoradalle. Ja sitten jäivät parkkiin suoraan laskusektoriin - siis siihen paikkaan, josta lennetään yli alle 5m korkeudella, kun tullaan laskuun. Ja minä en ainakaan pysty syvyysnäkööni luottamaan niin hyvin, että olisin siihen uskaltanut laskeentua. No aika lähellä oli etten joutunut kuitenkin laskeentumaan auton niskaan, kun polttoaine alkoi olla vähissä ja auton kuski ei uskonut heti kaverin viittoiluja ja ajanu romuaan huisin nevadaan. Joku kerta se lennokki vielä osuu siihen niiden hinausautoon tai hermostuksissaan tulee tehtyä joku moka ja ajettua kone turhaan tonttiin. Laskun aikana kiitoradalla haitolla oleva auto saa pasmat kohtuullisesti sekaisin kun tullaan laskuun yli 10kg jetillä - prkele  >:(

 Ei ne varmaan ilkeyttään sitä tee mutta ne heput ei ihan oikeasti varmaan vaan ymmärrä minkälaisia vaaratilanteita aiheuttavat.  ...ja sitten se niiden kiitorataa pitkin kaahaminen: ihan varmasti ei tänäänkään sen pienemmän pakettiauton kuski voinut tietää josko sieltä tulee purjekone tai lentokone laskuun, kun kurvasi kiitoradalle (jonne siis autoilla ei pitäisi olla mitään asiaa). Meni sen verran vauhdikkaasti ettei mitenkään ehtinyt katsoa taivasta kunnolla. Joku kerta siellä vielä sattuu iso vahinko.

Ilkka

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #401 : 24 Elokuu, 2014, 12:30:56 »
Ok, ei kyllä vaikuta samalta toiminnalta kun mun kanssa.

Tosin mun vaatimukset on vähän erilaisia, eli en tarvi läheskään niin suurta ilmatilaa. Pienellä kopterilla käyn vain jonkin verran kiitotien toisella puolen ja sielläkin satunnaisesti.

Kieltämättä ne ajeli siinä autolla, mutta mun kohdalla ne tiesi että kopteri lentää 4:30 eikä ottaneet hinausta silloin kun kopteri oli ilmassa. Mulla kun ei ole radioita niin ne vielä tyyttäsi päästä kun olivat lähdössä hinaamaan kun huomasivat että kannoin kopteria lähtöpaikalle.

Lennätyksen jälkeen kävin vielä siellä päässä jututtamassa niitä. Ne kyseli kopterista myös ja kun niille selvisi minkälaisilla tehoilla nuo lentää, ne alkoi ymmärtää entistä paremmin ettei sen kanssa ole varaa törmätä, ei tahallaan eikä vahingossa.

Tuo jetti pitäisi kyllä ymmärtää jo ihan maalaisjärjellä, ääni on jo sellainen että se kertoo ettei kyseessä ole ihan harmiton lelu jos tulee törmäys.

Uskoisin kuitenkin että noiden kanssa pärjää kunhan keskustelee asiallisesti. Tosin kuulin toiseltakin lennokkimieheltä ettei se ihan kitkatta toiminut aina. Pistäisin toistaiseksi vielä ymmärtämättömyyden piikkiin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #402 : 30 Elokuu, 2014, 21:02:24 »
Huomenna vois jossain vaiheessa yrittää Ahmosuolle. Aikataulu on vielä täysin auki, tuskin aamusta. Jossain vaiheessa kuitenkin olis tarkoitus käydä.

Olisko joku tulossa kaveriksi ylitehokkaan laturin kanssa. Multa puuttuu nyt toinen, toisaalta jos joku tulee kaveriksi niin isolla virralla lataamalla pärjään auttavasti yhdelläkin. Ens viikolla on sitten taas kaksi laturia käytössä, lataustehoa kirkkaasti yli oman tarpeen.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #403 : 30 Elokuu, 2014, 22:05:33 »
Itte oon tulossa 12-13 aikaan :)

Tuoko muut sinne gaatit vai pitääkö mun kaivaa toi omani jostain verkkovarastosta ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #404 : 30 Elokuu, 2014, 23:31:01 »
Katotaan nyt milloin on menossa. Ei ole mitään hajua vielä mutta jos olen menossa niin gaati löytyy.

Siihen pitäis muutenkin katsoa vähän huoltoa jo pikku hiljaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #405 : 31 Elokuu, 2014, 12:05:13 »
Nyt selviää vähitellen aikataulut eli ainakaan päivällä ei ehdi, alkuillasta vois olla saumaa. Tässä on vielä monta kodinhuoltohommaa edessä.  :P
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #406 : 07 Syyskuu, 2014, 16:11:34 »
Lähtisköjoku puhdistamolle tänään illalla lennättämään?

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #407 : 09 Syyskuu, 2014, 00:33:15 »
Ei ne varmaan ilkeyttään sitä tee mutta ne heput ei ihan oikeasti varmaan vaan ymmärrä minkälaisia vaaratilanteita aiheuttavat.  ...ja sitten se niiden kiitorataa pitkin kaahaminen: ihan varmasti ei tänäänkään sen pienemmän pakettiauton kuski voinut tietää josko sieltä tulee purjekone tai lentokone laskuun, kun kurvasi kiitoradalle (jonne siis autoilla ei pitäisi olla mitään asiaa). Meni sen verran vauhdikkaasti ettei mitenkään ehtinyt katsoa taivasta kunnolla. Joku kerta siellä vielä sattuu iso vahinko.

Minäpä hieman rakennan (ilma-) siltaa näiden kahden ilmailulajin välille...

Totuus on se, että varjoliitäjät eivät tunne teidän lajia yhtään enempää kuin te varjoliitoa. Tietenkään kukaan ei kiusallaan tee haittaa toiselle! Varjoliitäjissä on paljon lennokkien ja kopujen entisiä, nykyisiä ja tulevia harrastajia ja kannattajia. Ja teidät haluttaisiin mukaan ilmailuharrastusten joukkoon siinä missä muutkin. Liitäjillä on oikeita ihmisiä ilmassa, joten turvallisuus on todella keskeinen asia. Varsinkin kun nykyään on tandemin kyydissä amatöörejä ja ensikertalaisia.  Toki liitäjilläkin on tapauksia, että joku ei muista jotain ilmoitusta tai lentää laskukuvion väärin päin, koska korpikentällä ei tule oltua ihan niin tarkkana kuin vilkkaammilla paikoilla tai valvotussa ilmatilassa.

Kun RC-lennättäjät tulevat ja menevät monen sadan metrin päässä, niin ei siellä hoksata seurata, lennättääkö joku vielä hetken päästä lisää vai lopettiko kaikki. On ihan mahdotonta sanoa, mitä siellä kaukana tapahtuu. Radio on oikea viestintäväline ilmailussa tai ilmailupaikoilla. Ei olisi iso homma hankkia teillekin, jos lentopaikoilla harrastatte. Tai käytte pyytämässä lainaan liitäjiltä.

Ahmolla joudutaan ajamaan kiitotiellä mm. siksi, että nurmialueiden alla ei ole salaojitusta ja mutainen nurmikko on liukas kuin jää. Hinattava liitäjä joutuu todelliseen vaaraan, jos auton veto lakkaakin yllättäin ja sitten tuleekin takaisin yhtä yllättäin. Siksi kiitotietä joudutaan käyttämään enemmän kuin haluttaisiin. Nurmella ajetaan mielummin siksi, että satojen eurojen köysi ei kuluisi karhealla asfaltilla, joka taas heikentyessään aiheuttaa omat vaaratilanteensa. Jos tuuli on poikittain tai liian kova, voi auto joutua palaamaan leiriin, koska kuka hitto jaksaa istua autossa 30 min odotellen tuulen kääntymistä? Välillä ylimääräistä ajoa tulee enemmän kuin muina kertoina. Se ajelu ei ole kiihdytyskisoja tai muuta huvittelua, vaan ihan luvallista toimintaa.

Hinaava auto hinaa aina myötätuuleen, joten näkee kyllä kaikki laskeutuvat lentolaitteet, koska sekä nousu että lasku tapahtuu vastatuuleen. Autossa on mukana sekä PMR-radio että ilmailuradio. Molemmat radiot löytyvät myös lähetyspäästä sekä leiristä ainakin ilmailuradio. Lentoliikenteen kanssa kommunikoidaan joka ikinen kerta eli koko liitäjäporukka tietää, jos kone on lähestymässä Ahmoa ja varsinkin jos se aikoo laskeutua. Laskutuva kone saa tiedon liitoporukan tilanteesta viimeistään myötätuuliosuudella, jonka kone tekee ennen laskeutumistaan. Lähtevän koneen kanssa sovitaan milloin kiitotie on vapaa hinattavista ja jos pilotteja on ilmassa, niin lentäjä tietää montako, missä suunnassa ja onko joku just laskeutumassa eli ei voi vielä nousta. Teidän ei siis tarvitse murehtia liitäjien suhteesta lentokoneisiin. Joskus myös Oulun torniin (lennonjohtoon) informoidaan alueen liitotoiminnasta.

Menkää joskus sen hinaajan kyytiin tai jututtamaan lentäjiä, niin opitte asioita eikä tarvitse arvailla ja varsinkaan selän takana uhota  ;)  Trafin hyväksymän koulutuksen saaneet liitäjät tietävät ilmailusta aika paljon ja ymmärtävät myös teidän toiveet ja tarpeet (eivät vain tiedä niitä tai ymmärrä puhtaasti ajattelemattomuuttaan). Jos menee oikealla asenteella, niin saattaa saada kahvitkin. Grillikin on usein kuumana  :P

 :-X
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2014, 00:35:27 kirjoittanut SkyDog »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #408 : 09 Syyskuu, 2014, 11:07:13 »
Minäpä hieman rakennan (ilma-) siltaa näiden kahden ilmailulajin välille...

Totuus on se, että varjoliitäjät eivät tunne teidän lajia yhtään enempää kuin te varjoliitoa. Tietenkään kukaan ei kiusallaan tee haittaa toiselle! Varjoliitäjissä on paljon lennokkien ja kopujen entisiä, nykyisiä ja tulevia harrastajia ja kannattajia. Ja teidät haluttaisiin mukaan ilmailuharrastusten joukkoon siinä missä muutkin. Liitäjillä on oikeita ihmisiä ilmassa, joten turvallisuus on todella keskeinen asia. Varsinkin kun nykyään on tandemin kyydissä amatöörejä ja ensikertalaisia.  Toki liitäjilläkin on tapauksia, että joku ei muista jotain ilmoitusta tai lentää laskukuvion väärin päin, koska korpikentällä ei tule oltua ihan niin tarkkana kuin vilkkaammilla paikoilla tai valvotussa ilmatilassa.

Kun RC-lennättäjät tulevat ja menevät monen sadan metrin päässä, niin ei siellä hoksata seurata, lennättääkö joku vielä hetken päästä lisää vai lopettiko kaikki. On ihan mahdotonta sanoa, mitä siellä kaukana tapahtuu. Radio on oikea viestintäväline ilmailussa tai ilmailupaikoilla. Ei olisi iso homma hankkia teillekin, jos lentopaikoilla harrastatte. Tai käytte pyytämässä lainaan liitäjiltä.

Ahmolla joudutaan ajamaan kiitotiellä mm. siksi, että nurmialueiden alla ei ole salaojitusta ja mutainen nurmikko on liukas kuin jää. Hinattava liitäjä joutuu todelliseen vaaraan, jos auton veto lakkaakin yllättäin ja sitten tuleekin takaisin yhtä yllättäin. Siksi kiitotietä joudutaan käyttämään enemmän kuin haluttaisiin. Nurmella ajetaan mielummin siksi, että satojen eurojen köysi ei kuluisi karhealla asfaltilla, joka taas heikentyessään aiheuttaa omat vaaratilanteensa. Jos tuuli on poikittain tai liian kova, voi auto joutua palaamaan leiriin, koska kuka hitto jaksaa istua autossa 30 min odotellen tuulen kääntymistä? Välillä ylimääräistä ajoa tulee enemmän kuin muina kertoina. Se ajelu ei ole kiihdytyskisoja tai muuta huvittelua, vaan ihan luvallista toimintaa.

Hinaava auto hinaa aina myötätuuleen, joten näkee kyllä kaikki laskeutuvat lentolaitteet, koska sekä nousu että lasku tapahtuu vastatuuleen. Autossa on mukana sekä PMR-radio että ilmailuradio. Molemmat radiot löytyvät myös lähetyspäästä sekä leiristä ainakin ilmailuradio. Lentoliikenteen kanssa kommunikoidaan joka ikinen kerta eli koko liitäjäporukka tietää, jos kone on lähestymässä Ahmoa ja varsinkin jos se aikoo laskeutua. Laskutuva kone saa tiedon liitoporukan tilanteesta viimeistään myötätuuliosuudella, jonka kone tekee ennen laskeutumistaan. Lähtevän koneen kanssa sovitaan milloin kiitotie on vapaa hinattavista ja jos pilotteja on ilmassa, niin lentäjä tietää montako, missä suunnassa ja onko joku just laskeutumassa eli ei voi vielä nousta. Teidän ei siis tarvitse murehtia liitäjien suhteesta lentokoneisiin. Joskus myös Oulun torniin (lennonjohtoon) informoidaan alueen liitotoiminnasta.

Menkää joskus sen hinaajan kyytiin tai jututtamaan lentäjiä, niin opitte asioita eikä tarvitse arvailla ja varsinkaan selän takana uhota  ;)  Trafin hyväksymän koulutuksen saaneet liitäjät tietävät ilmailusta aika paljon ja ymmärtävät myös teidän toiveet ja tarpeet (eivät vain tiedä niitä tai ymmärrä puhtaasti ajattelemattomuuttaan). Jos menee oikealla asenteella, niin saattaa saada kahvitkin. Grillikin on usein kuumana  :P

 :-X

Korjataampas nyt vähän ymmärryksiä, ettei mene väärän porukan piikkiin...

Kun kirjoitin kiitoradalla kaahamisesta, niin en todellakaan tarkoittanut sitä hinausautoa - sillähän on siellä ihan perusteltu syy olla. Itseasiassa olisi parempikin, että se vetoauto ajaisi asfalttia pitki, niin se ei nosta multaa ja soraa kiitoradalle, jossa se sitten kolisee lennokkien ja lentokoneiden potkureihin. Tarkoitin niitä kaikkia muita autoja, jotka kerääntyy sinne kiitoradan päähän. Muutaman kerran tällainen vieras on ajanut yht'äkkiä selän taakse autolla, kun olen ollut kiitoradan risteyksessä lennättämässä ja säikäyttänyt kohtuullisesti, kun sitten ajaa vierestä kiitoradalle. JA tosiaan eräs ajoi sinne kiitorataa pitkin todella vauhdikkaasti viimeksi (johon viittasin edellisessä postissa); hän ei varmasti ehtinyt katsoa taivaalle sekuntiakaan - ja ei ollut se vetoauto!

 Näiden muiden autojen ei tarvitse ikinä ajaa kiitorataa pitkin, vaan voivat ihan hyvin ajaa sitä huoltotietä pitkin sinne. Joskus lennokit ovat ns. tiellä mutta nurmikon kautta pääsee kiertämään ja lennokit kyllä väistää tarvittaessa, jos ovat liian levällään.

Ja siitä hinausautosta - kun lähdette hinaamaan ihmisiä, niin silloin tulette hitaasti ja silloin tosiaan näette hyvin mitä tapahtuu ja yleensä kuulen myös ilmailuradiosta, mitä teette. MUTTA miksi sillä radiolla ei yhdessä sovitusta huolimatta aina kerrota mitään silloin, kun ajatte n-kertaa kiitoradalla ristiin rastiin sitä narua virittämässä (alussa tai katkeamisen jälkeen) tai palaatte viiveellä takaisin hinauksen jälkeen? Siinä vaiheessa ne säikähdykset ja ihmetykset tapahtuu. JOO ja kyllä mulla on aina ilmailuradio mukana, kuten on monella muullakin kauemmin ja enemmän lennokkeja harrastavalla mutta PMR-radiota en ajatellut hankkia, kun siitä ei ole mitään hyötyä muiden ilmailijoiden kanssa. Lennokki-ihmisten intressinäkin on välttää vahinkoja viimeiseen asti ja sen takia se turha säikähtely siellä kentällä stressaakin. Suurelta osin se liitoporukan yhteistyö sujuu hyvin nykyään (varsinkin verrattuna muutaman vuoden takaiseen.... ) mutta välistä tosiaan ihmetyttää, että miksi otetaan harvakseltaan myös riskejä, kun niitä ihmisiä on siellä kyydissä ja lähdetään vetämään ilman radioilmoituksia, kun muita koneita on selvästi ilmassa vain saadakseen hyvän tuuliraon? Onneksi en ole hetkeen enää tätä nähnyt mutta taannoin se oli yleisempää. Se ei ole lennokin lennättäjä, joka siinä kuolee/vammautuu, vaan se heppu siellä liitimessä, jos paska munkki käy. ...ja sitten se vielä nykyäänkin yleisempi haaste on että silloin, kun ei ole ihmistä kyydissä ja palataan takaisin sillä vetoautolla tai viritellään narua, niin muista ilmailijoista ei tunnuta aina välittävän. Se käy kipiää sille vetoautolle, kun lennokki tulee tuulilasista sisään vahingossa - ja sitten jos tulee vahinko, niin se on muuten se auto siellä kiitoradalla, joka on väistöjärjestyksessä pahnanpohjimmainen. Ja tämä ei ole itseksyyksissään tai pahalla sanottuna, vaan ihan realiteetti siitä johtuen, että se lennokki ei välttämättä kykene väistämään polttoaineen loppumisesta tai siitä syystä että on tulossa laskuun ja lennättäjälle ei vaan jää aikaa reagoida nopeasti sektoriin tulevaan autoon.

Suurimman osan varjoliitäjistä asiat lutviutuu ihan mallikkaasti nykyään. Yleensähän me saadaan toimintatavat puhuttua yhdessä ilman mitään ongelmia mutta toisinaan siten ihmetyttää miksei homma aina kuitenkaan toimi kuten puhuttiin. Lennokki-ihmiset sopii ja keskustelee aina myös purjelentäjien ja hinauslentäjien kanssa ja heidän kanssaan ei ole nykyään ikinä ongelmia, vaan voidaan lennättää jopa hinausten ollessa aktiivisesti käynnissä, koska sekä hinauslentäjä että lennokit tietävät omat sektorinsa ja pitävät kiinni sovituista toimintatavoista. Joten kommunikaatio-ongelma tässä ei sinänsä pitäisi olla (lukuunottamatta yhtä (vetovarjo??) sankaria, jonka kanssa ei pysty sopimaan (tai edes puhumaan) juuri mitään - tiedän hepun naamataulusta mutta en nimeltä.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2014, 11:17:13 kirjoittanut ija »

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #409 : 09 Syyskuu, 2014, 19:27:52 »
Kiitoradalle ei opasteta ketään ja tandemin kyytiin tulijoille vielä painotetaan, ettei kiitotielle saa ajaa eikä mennä muutenkaan. Jos joku sinne lähtee turhaan seikkailemaan, niin kyseessä on ihan varmasti yksittäinen tapaus. Se ei varmasti ole varjoliitäjien käytäntö. Se rullaustien ja huoltotien risteys on sikäli hankala kohta, kun siihen tullaan selän takaa, mutta ei siinä oikein voi äänimerkkiäkään painaa, koska silloin se vasta paska housuun tulisikin.

Lähettäjä ja hinausauto keskustelevat vain PMR-radion kautta, jotta ne vapaamuotoiset huutelut eivät häiritsisi muuta radioliikennettä. Saattaa olla, että korpikentällä sovitaan erikseen ilmaluradion muusta käytöstä, mutta silloin yleensä käytetään ns. pulinataajuutta. Joka ikinen veto puhutaan pemariin, mutta ilmailuradioon vain silloin, kun ollaan pidetty taukoa tai ilmassa on esim. lentokoneita. "Pemarit" maksaa muutaman kympin ja niitäkin saa tarvittaessa lainaan liitäjiltä.

On ihan varma, ettei liitäjää hinata, jos kone on nousemassa tai laskeutumassa ilman, että siitä on sovittu radiolla koneen pilotin kanssa. Välillä lentokoneetkin "etuilevat", vaikka oltaisiin jo sovittu hinauksen tapahtuvan ensin. Silloin luonnollisesti väistämme, koska ilmailuliikenne noudattaa väistämissääntöjä, missä kovasiipisellä koneella on etuajo-oikeus ja liitimen tulevat sitten seuravana. Samassa väistämissäännössä miehittämättömät lennokit ja koput väistävät kaikkea muuta liikennettä. Lennokin lennättäjän tulee huomioida, ettei aiheuta vaaratilannetta lentämällä liian lähellä ihmisiä tai esim ajoneuvoja. Hinausauto on osa varjoliitotoimintaa ja verrattavissa purjekonetta hinaavaan lentokoneeseen tai lentokonetta hinaavaan autoon.

En usko, että lennätte purjekoneiden hinauslinjalla silloin, kun siellä on hinaustoimintaa tai ihan päiden yläpuolelta taukopaikalla, missä valmistaudutaan lentoon, kuten tapahtuu varjoliitotoiminnan aikana ;-) Varjoliitohinaukset tapahtuvat aina ennalta arvattavasti ja aina samaa linjaa pitkin. Liitäjä voi sitten seikkailla omilla teillään. Moottorivarjoliitäjät joutuvat starttaamaan ja laskeutumaan aivan kohti vastatuulta, joten lähtösuunta ja laskeutumissuunta määräytyy joka kerta sen hetkisen tuulen suunnan mukaan. Varjoliitäjillä hinausten määrä on selvästi suurempi, joten teidän turhautuminen on ymmärrettävää, jos verrataan purjekoneisiin.

Onko se ongelmavetovarjoilija ;-) sama, jonka kanssa teillä on ollut ongelmia puhdistamollakin? Kerro ihmeessä tarkemmin millaisia ongelmia tämän yhden kanssa on ollut. Onko ne tapahtuneet Ahmolla tänä kesänä?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #410 : 09 Syyskuu, 2014, 20:34:25 »
Pistän nyt oman lusikkani vielä soppaan kertaalleen.

Eli minä olin se kaveri, joka kävi silloin oman lennätyksen jälkeen juttelemassa ja mulla ei todellakaan ollut mitään ongelmaa hinauksien kanssa. Kun minä lensin, homma toimi hyvin eli ei tätä kannata yleistää yleiseksi huonoksi hommaksi. Mulla ei ollet edes minkään sortin radiota, ja silti me pärjättiin hienosti.

Oma näkemys on että me sovitaan varmasti tuonne yhtä aikaa (mulla on siis kopteri) ja kopterin kanssa pystyn helposti sovittamaan omaa lentopaikkaa niin että me varmasti sovitaan niin että jokainen voi turvallisesti harrastaa.

Tuo risteys, jossa etenkin kopteriporukka majoittuu, on kieltämättä vähän sellainen puskista tuleva paikka kun joku lähestyy autolla takaa. Kuitenkin mun mielestä miedän pitää silloin väistää koska se on osa kulkutietä, jota varjomiehet tarvii. Meidän ei ole pakko olla siinä kohtaa vaan asian voi korjata kävelemälllä sinne kentälle pidemmälle. Se on enemmänkin omaa laiskuutta miksi minä lennän siitä, kopteri kun ei tarvi kiitotietä starttiin eikä laskuun. Monesti lennokkimiehet seisovatkin kentällä pidemmällä ja base camp on siinä risteyksessä. Kopterihemmoilla sitten base camp on siinä pöydällä ja lennokimiehet pällistelee keskellä lentoaluetta.  ;D

Mun mielestä tähän on äärimmäisen helppo ratkaisu. Kun tulee alueelle, käy iloisella naamalla moikkaamassa jo paikalla olevia harrastajia ja kertoo että on tulossa myös paikalle. Jos varjolentäjät on siellä tai tulee niin siirrytään suosiolla niin että heille jää kulkutie. Vastaavasti jos ollaan ekana paikalla ja varjoilijat saapuu niin vastaava moikkaaminen ja nopea ilmoitus mitä ollaan menossa tekemään.

Jos paikalla on sellaisia kavereita, jotka eivät vielä tunne toistensa tapoja, lyhyt kertaus puolin ja toisin. Veikkaan että tuolla tavalla jää monta ongelmaa syntymättä ja etenkin väärinkäsitystä. Molemmilla on hyvä mieli ja mukava harrastuspäivä. Se on ihan varma fakta että sopimalla asioista me sovitaan sinne mainiosti. Sovitaan ja jutellaan kasvokkain niin ei tule väärinkäsityksiä tai huonoja sanavalintoja tai jos tulee, ne voi heti oikaista. Hyvä tästä oikeasti tulee, olen ihan varma.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #411 : 09 Syyskuu, 2014, 21:32:49 »
Kiitoradalle ei opasteta ketään ja tandemin kyytiin tulijoille vielä painotetaan, ettei kiitotielle saa ajaa eikä mennä muutenkaan. Jos joku sinne lähtee turhaan seikkailemaan, niin kyseessä on ihan varmasti yksittäinen tapaus. Se ei varmasti ole varjoliitäjien käytäntö. Se rullaustien ja huoltotien risteys on sikäli hankala kohta, kun siihen tullaan selän takaa, mutta ei siinä oikein voi äänimerkkiäkään painaa, koska silloin se vasta paska housuun tulisikin.

Lähettäjä ja hinausauto keskustelevat vain PMR-radion kautta, jotta ne vapaamuotoiset huutelut eivät häiritsisi muuta radioliikennettä. Saattaa olla, että korpikentällä sovitaan erikseen ilmaluradion muusta käytöstä, mutta silloin yleensä käytetään ns. pulinataajuutta. Joka ikinen veto puhutaan pemariin, mutta ilmailuradioon vain silloin, kun ollaan pidetty taukoa tai ilmassa on esim. lentokoneita. "Pemarit" maksaa muutaman kympin ja niitäkin saa tarvittaessa lainaan liitäjiltä.

On ihan varma, ettei liitäjää hinata, jos kone on nousemassa tai laskeutumassa ilman, että siitä on sovittu radiolla koneen pilotin kanssa. Välillä lentokoneetkin "etuilevat", vaikka oltaisiin jo sovittu hinauksen tapahtuvan ensin. Silloin luonnollisesti väistämme, koska ilmailuliikenne noudattaa väistämissääntöjä, missä kovasiipisellä koneella on etuajo-oikeus ja liitimen tulevat sitten seuravana. Samassa väistämissäännössä miehittämättömät lennokit ja koput väistävät kaikkea muuta liikennettä. Lennokin lennättäjän tulee huomioida, ettei aiheuta vaaratilannetta lentämällä liian lähellä ihmisiä tai esim ajoneuvoja. Hinausauto on osa varjoliitotoimintaa ja verrattavissa purjekonetta hinaavaan lentokoneeseen tai lentokonetta hinaavaan autoon.

En usko, että lennätte purjekoneiden hinauslinjalla silloin, kun siellä on hinaustoimintaa tai ihan päiden yläpuolelta taukopaikalla, missä valmistaudutaan lentoon, kuten tapahtuu varjoliitotoiminnan aikana ;-) Varjoliitohinaukset tapahtuvat aina ennalta arvattavasti ja aina samaa linjaa pitkin. Liitäjä voi sitten seikkailla omilla teillään. Moottorivarjoliitäjät joutuvat starttaamaan ja laskeutumaan aivan kohti vastatuulta, joten lähtösuunta ja laskeutumissuunta määräytyy joka kerta sen hetkisen tuulen suunnan mukaan. Varjoliitäjillä hinausten määrä on selvästi suurempi, joten teidän turhautuminen on ymmärrettävää, jos verrataan purjekoneisiin.

Onko se ongelmavetovarjoilija ;-) sama, jonka kanssa teillä on ollut ongelmia puhdistamollakin? Kerro ihmeessä tarkemmin millaisia ongelmia tämän yhden kanssa on ollut. Onko ne tapahtuneet Ahmolla tänä kesänä?

Niitä yksittäistapaus-autoilijoita näkee pelottavan usein siellä kiitoradalla varsinkin jonkin aikaa ennenkuin varsinainen liidintoiminta alkaa. Homman loppuessa poistuvaa autoa en ole ikinä nähnyt kiitoradalla. Oletinkin että ohjeistus on päinvastainen mutta ilmeisesti kaikkia ei ohjeet taida kiinnostaa.

Tähän en osaa muuta sanoa kuin, että lennokit pyrkii aina väistämään muita ilmailijoita, siinä ei ole mitään epäselvää. JA se hinausauto on täysin OK ja tietenkin väistettävä objekti siellä kentällä, kun se hinaus on käynnissä ja silloin vauhtikin on niin hidas, ettei se aiheuta ongelmia. Mutta silloin kun hinaus ei ole käynnissä ja sillä ajellaan edestakaisin kiitoradalla, niin silloin se on huoltoauto, jonka on syytä väistää ihan kaikkea ilmailuliikennettä - myös lennokkeja; minun käsitys ilmailun väistämissäännöistä on että kiitoradalla ajeleskeleva huoltoajoneuvo on se joka pystyy ja pitää väistää. Se on yleensä irrallaan ajeleva "huoltoauto" kun siellä niitä turhia säikähtelyjä aiheuttaa suuren nopeutensa ja yllättävyyden vuoksi - ei nykyään kyllä onneksi usein, ilmeisesti kuskit on vaihtuneet, kun pari vuotta sitten oli hankalampaa.

Joo, kyllä meillä on monesti ollut purtsilautturin kanssa diili, että lennu voi nousta ilmaan heti, kun purjekone on mennyt kiitoradalla ohi. Lautturi menee sinne takasektoriin purtsin kanssa keräämään korkeutta pois lennätyssektorista ja ehditään lennättää hyvin kierros välissä ennenkuin hinu tulee alas, jos hinaa vähänkään korkeammalle. Radiosta kuullaan kun hinu on tulossa laskuun ja tiedetään laskeentua alta pois.

Se on varmaan minä kun olen lennättänyt "läheltä" valmistautuvia liitäjiä. sori siitä! Se stressaa ihan helvetisti myös minua mutta vaihtoehtoja on vähän erityisesti silloin, kun aurinko paistaa silmiin pakottaen matalalta lähestymiseen tai liitäjät on vallannu molemmat puolet kiitoradan laidalta, jolloin toiselta puolenkaan kurvi ei auta. Varsinkin kiitoradan oikea pääty on tosi paskassa paikassa, jos sää on tyyni. Sillä jetillä on pakko pitää kurvissa nopeutta ja silloin se myös liitää vähän turhan hyvin. Erityisesti tyynellä säällä on siis ihan pakko tulla kaukaa ja matalalta laskuun ja kurvi varmaan sattuu aika lähelle. Lähtökohtaisestihan ei ikinä lennetä ihmisten päältä ja yritän kyllä pysyä pois päältä mutta aika läheltä se kurvi varmaan tyynellä tulee.  Normi lennossa taas nopeus on sen verran kova, että joskus lipsahtaa lähelle kiitoratojen päitä normilennossakin mutta silloin lentorata on aina ylöspäin kurvi /puolisilmukka tms päädyssä kohtuullisella korkeudella, ei ikinä ihmisiä kohden.

...olen sen hankalan liidinsankarin nähnyt keväällä kerran tälle vuodelle (en onneks muuten), tosin en kauhean paljon ole kentälle ehtinyt tänä kesänä. En tunne heppua tarkemmin, enkä tiedä oliko sama hemmo siellä puhdistamolla.

Ilkka

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #412 : 09 Syyskuu, 2014, 23:05:10 »
JuhoV kirjoittaa asiaa ja selvästi ymmärtää, että me ollaan samalla hiekkalaatikolla ja välillä toisten tekeminen voi ärsyttää. Mutta ei aikuinen mies ala siitä kitisemään ja uhoamaan palstoilla. Asiat selvitetään reilusti ja tehdään tarvittavat korjaukset!

Ilkalla on varmaan jokin vanha kauna joidenkin aiempien liitäjien/lentäjien kanssa. Kirjoitustyylistä ja sanavalinnoista (mm. nimittely) näkee, ettei oikein ole loogista ja asenne on aika huono. Silti Ilkka itse aiheuttaa tahallaan vaaratilanteita lentämällä toisten pilottien päiden yli (aurinko muuten paistaa lennättäjän selän takaa) ja ei meinaa mahtua kentälle, jota käyttävät oikeat lentokoneet. Samalla kuitenkin kyttäät ja vaadit muita tilille milloin mistäkin tekemisestä.

PS. kun se ongelmaliitäjä sattuu kohdalle, niin kysykää nimi, niin selvitetään asia. Ei se ole meille eikä sillekään tyypille reilua, että siitä puhutaan paskaa selän takana. Saa sitten sanoa näkemyksensä tai pahoitella asennettaan. En nimittäin ole kuullut, että Ahmolla olisi ollut ongelmia.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #413 : 10 Syyskuu, 2014, 09:12:13 »
Olet oikeassa, minulla on lievä asennevamma: liian monta kertaa säikähtänyt täydellisen välinpitämättömyyden vuoksi... Mutta tilanne on parantunut huomattavasti vuosia sitten. Tosin edelleenkään aina ei varjoilijat muista, mitä sovittiin Ahmosuon yhteistoimintapalaveriss a toimintatavoista ja esim vetoauton toiminnasta kiitoradalla (ja ilmailuradion käytöstä!) Sen näkee jo tästäkin kirjoittelusta.. Kauemmin lennättäneistä aika monella vie aikaa unohtaa... En ole ainoa.

Mutta korjataampa nyt: en ole ikinä aiheuttanut vaaratilanteita tai lennättänyt ihmisten päältä tai vaarallisen läheltä. Se laskukurvi voi tulla aika läheltä muttei todellakaan kenenkään päältä. Mistä keksit että aiheutan vaaratilanteita? Kutsun yhtä ihmistä sankariksi? Mitä nimittelyjä käytän? Lähinnä ihmettelen miksei turvallisuutta parantavista juuri sovituista toimintatavoista pidetä kiinni? Voit varmaan kertoa miksi liidin porukka lupaa kertoa aikomuksistaan Ilmailuradiolla yms mutta ei sitten toimi kuten on sovittu? Mielestäni lievä ärsytys on ihan aiheellista varsinkin kun tilanne kulminoituu siihen että hinausauto pysäköidään kiitoradalla siten että turvallinen lasku estyy!

Aamulla aurinko paistaa lähes suoraan oikealta kiitoradan päältä ja illalla taas vasemmalta. Päivällä ongelmaa ei ole. Onneksi mulla on nimimuisti huono mutta muutenkaan en nimiä mainitse julkisesti. Parempi näköjään jutella naamatusten kun sanavalinnat aiheuttaa närää. Ne jotka minut tuntee tietää että haen aina parhaita yhteistyötapoja ja en sotaa. Toisinaan voin hermostua ja viimeksi säikähdin sitä vetoauton sen verran reilusti että tuli kirjoitettua tännekin suu puhtaaksi. En käynyt naMatusten keskustelemassa silloin koska tiesin etten ole rakentavalla tuulella. Ihmettelen edelleen että miksi työtavoista sopiessa luvataan kertoa kaikki liikkeet Ilmailuradioon mutta siten kun toiminta alkaa sinne ei puhuta mitään. Jos nää sopimukset pitäisi niin mullakin olis helpompi päästä asennevammoistani eroon.  Sanot että käytätte ainoastaan Bemaria, miksi se sitten piti oikein luvata käyttää ilmailuradiota jos se ei edes ole aikomus? Mutta puhutaan joskus naamatusten... Ei se rakentava yhteistyö loppuen lopuksi niin vaikeaa ole.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2014, 11:54:54 kirjoittanut ija »

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #414 : 11 Syyskuu, 2014, 02:29:51 »
Pemaria käytetään ainoastaan hinaajan ja lähettäjän välillä. Nämä keskustelevat mm. milloin yksittäinen hinaus alkaa eli käytännössä kaikki liitäjien väliset keskustelut. Ilmailuradiolla viestitellään ulkopuolisten kanssa, mutta ei sinne huudeta jokaista keskustelua. Liian paljon käytettäväksi kentän taajuutta. Ilmailuradiolla ilmoitetaan mm. toiminan alkaminen ja keskustelut lentokoneiden kanssa. Jos pidämme taukoa, niin aloittaessamme hinaukset uudelleen, kerromme sen ilmailuradiolla. Sinä kyllä tiesitkin tämän, koska se on kerrottu sinulle henkilökohtaisesti tänä kesänä ja olet kertonut, ettet aio sen takia hankkia PMR-radiota.

Eli onko tämä mainitsemasi "täydellinen välinpitämättömyys" ja syvä kauna siis sitä, että olet ajatellut meidän ilmoittavan jokaisen yksittäisen hinauksen ilmailuradiossa? Ja että kiitoradalla on joskus joku ajanut silloin, kun sinä sitä vähiten toivot? Oletko ajatellut, että jopa 500-1000 m päässä pieni lennokki lentää muutaman minuutin ajan, niin kuinka muut kentän käyttäjät havaitsevat sen ilman ilmoitustasi? Olisiko sittenkin niin, että sinun pitäisi ilmoittaa muille kentän käyttäjille aikeistasi nousta ilmaan ja laskeutua?

Autoa ei varmasti ole pysäköity kiitoradalle! Se korkeintaan pysähtyy hetkeksi selvittämään jotain hinaustilannetta, vaihtaa kuljettajaa tms, mutta silloinkin vain aivan kiitoradan päätyyn juuri ja juuri asfaltille tai kokonaan sen ulkopuolelle. Silloin yli laskeutuu ja samasta päädystä lähtee lentoon oikeita lentokoneita, joten ei me nyt kovin tiellä voida olla. Se voi tuntua siltä, jos olet valmiiksi "sotatuulella" liitäjät nähdessäsi. Se on totta, että pystytystilanteessa autolla joudutaan ajamaan muutaman kerran ees-taas. Ja sekin pyritään tekemään aina mahdollisimman nopeasti eli ei hidastella. Voisiko olla, että joskus on käynyt niin, että kukaan muu ei tiennyt, että sinulla on kone ilmassa, koska konetta ei havaitse silmämääräisesti kiitoradan toisesta päästä!

Nykyisessä liitäjäporukassa ei ole yhtään samaa liitäjää, mitä Ahmolla on toiminut aiemmin. Tämä porukka on aloittanut hinaustoiminnan Ahmolla vasta tänä kesänä. Viime kesänä saattoi olla muutama testikerta. Hinaukset on tehty aiemmin Pudasjärvellä ja Ylivieskassa. Siksikin on epäreilua syyttää tätä porukkaa jostain vanhoista ongelmista. Se vain jatkaa jotain meille tuntematonta vanhaa kaunaa ja ikään kuin perimme riidat, joista emme tiedä mitään muuta kuin sinun sanasi. Tietääkseni kukaan meistä ei ole ollut mainitsemassasi yhteistoimintapalaveriss a.

Minä lähtisin korjaamaan tilannetta siten, että sinä ilmoitat halustasi lentää jetillä, koska niinhän oikeatkin lentokoneet tekevät. Näin muutaman minuutin lentosi saisi myös laskeutua tyhjälle kiitoradalle ja ilmatilassa ei olisi muita lentäjiä (SIL:lin lajipäällikkö Jari Lehden suositus käytettäessä lentopaikalla suihkumoottorilennokkia). Ilmoita ainakin sinä lentoaikeistasi, koska ei sieltä kiitoradan päästä näe, mitä ihmisiä siellä kentän laidalla tai ulkopuolella seisoskelee. Ei siitäkään ole haittaa, että me tietäisimme muidenkin rc-laitteiden lennättäjien aikeista. Voisi olla hyvä idea kertoa, jos huoltoauto joutuu ajamaan kiitoradalla tai sen reunalla. Kokeillaanko näin?

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #415 : 11 Syyskuu, 2014, 09:05:31 »
No nyt alkaa selvetä: Oletteko keskustelleet esimerkiksi kentän päällikön tai ilmailukerhojen kanssa, miten kentällä yleensäkin on sovittu toimittavaksi? Ilmailuradion käytöstä on esimerkiksi sovittu seikkaperäisesti... Yritän kaivaa jostain OIK:n uumenista pöytäkirjan referenssiksi. Pitänee katsoa kentän päällikön ja ilmailukerhon pj:n kanssa pitäisikö yhteistoimintapalaveri uudistaa esim keväällä ensivuoden toimintaa varten, jos kerran mukana on täysin uusia toimijoita ja tieto ei ole siirtynyt. Yllättävän hyvin on kuitenkin toimittu.

Ilmailuradio on ensisijainen kommunikointiväline ilmailussa ja yhteistoimintaa kaikkien kanssa helpottaisi muutamalla helpolla ilmoituksella
1. "Ahmosuon liikenne, varjohinaus", kun hinaus lähtee
2. "Ahmosuon liikenne, Varjohinaus alkaa 15min"; tällöin muut tietää että nyt ehtii esimerkiksi lennättää reilun 10minuuttia ja sen jälkeen ei kannata ottaa lennokkia ilmaan enää. Myös mahdollisesti platalta lähteävä kone kuulee tämän ja lähtee esimerkiksi vikkelämmin kuin alunperin ajatteli. Tällöin teidän oma odottelukin vähenee!
3. "Ahmosuon liikenne, hinausauto palaa"
4. "Ahmosuon liikenne, hinausköyden korjaustauko"

Useimmat lentäjät myös kohteliaasti yleensä kertoo:"Ahmosuon liikenne, OH-XXX poistuu pudasjärven suuntaan, palaan klo 18 jälkeen", tms. Samoin varjoliitäjät voisivat kertoa aikomuksistaan esimerkiksi lopettaessa, niin lennokki-ihmiset tietää, koska tilaa lennättää taas tulee enemmän ja osaavat varautua väistöön, kun toiminta alkaa uudelleen.

Bemarin kuuntelu ei tuo lisäarvoa lennokin lennättäjälle. Jos siellä pulistaan paljon, ei lennokin lennättäjä pysty keskittymään ja kuulemaan sitä varsinaista tärkeää tietoa sieltä pulinan seasta. Lyhyet ja ytimekkäät ilmoitukset ilmailuradioon ei tuki kaistaa ja palvelevat myös muita pilotteja, jotka kuulee heti mitä toimintaa kentällä on ennenkuin edes itse ilmoittautuvat.

Jos varjoliitäjä ei havaitse sitä minun konetta (varsinaisesti seuraamattakin) puolen kilometrin päästä, niin silloin on syytä hommata sekä kuulolaite että uudet silmälasit  ;) Et ilmeisesti ollut itse paikalla viimeksi: Kone oli ollut ilmassa ehkä minuutin...pari, kun hinausauto ajoi kiitorataa pitkin kohti ja pysäköi keskelle kiitorataa odottamaan juuri siihen kohtaan, mistä laskuun tullaan. Radioon ei sanonut sanaakaan. Olisiko voinut odottaa, että kone laskeentuu ja sitten ajaa kiitoradalle? Kuski ei varmaan ymmärtänyt, miten pahasti häiritsee ja käytännössä estää laskun. Minun hermot paloi sen takia, että juurikin oli yhdessä sovittu ettei kiitoradalla ajeta, kun kyseinen kone on ilmassa. Olen oppinut siihen että sopimuksista pidetään kiinni ja jos ei toimita kuten on sovittu, se aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja närästystä. Aikaisemman varjoliitoporukan kanssa ei aina pystynyt edes puhumaan ja yrittämään sopia asioista - väistämättä tulee dejavu -tunne kun sovitaan jotain ja toimitaan sitten päinvastoin.

Aikaisempaan "täydellinen välinpitämättömyyteen" liittyy paljon ongelmia: kuten esimerkiksi niin lujaa vetoautolla kaahaaminen kuin autosta lähtee aina kun lennättäjä on lennättämässä. Ja täysin tahallaan ja kiusallaan. Sitten autot pysäköivät taannoin kiitoradan kynnyksen tukkoon, niin että myös ultra- ja pienkoneilmailijat hermostuivat niille, kun yleinen ilmailuturvallisuus vaarantui. Vain mainitakseni muutamia asioita. En ole ikinä ollut, enkä ole nyttenkää sotatuulella vaikka tämä teikäläisen herjaaminen minua kohtaan alkaa pikkuhilja verenpainetta nostamaankin. Minun asenne on nykyään varjoliitäjiä kohtaan suht-positiivinen, toiminta on parantunut niin merkittävästi aikaisempaan verrattuna mutta jospa jättäisit meikäisen asiattoman herjaamisen vähemmälle ja pysyttäisiin asiassa?

Ilkka

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #416 : 11 Syyskuu, 2014, 09:28:37 »
Oliskohan tälle keskustelulle olemassa parempi paikka.
Tämä antaa aika heikon kuvan harrastus mahdollisuuksista Olussa ja  Oulun seudun ilmailijoiden kyvystä toimija samalla lentopaikalla.


Toivottavasti teidän ensiviikonlopun lennätys sessio ei mene väittelyksi siittä kenen vuoro on lentää/lennättää.





Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #417 : 11 Syyskuu, 2014, 13:30:09 »
Kyllä nämä jupinat alkoivat ihan Ilkan toimesta ja ongelma näyttäisi koskevan vain yhtä lennättäjää, joka jo itse kertoikin, että hänellä on asenneongelma liitäjiä kohtaan. Joka vieläpä juontaa jostain vuosien takaa. Me liitäjät vain emme suostu olemaan jonkun yksittäisen henkilön sylkykuppina ja mustamaalattavana. Jos on aihetta, niin silloin asiat luonnollisesti korjataan, mutta ei me pelkän kiukuttelun tuomaa pskanjauhamista vastaanoteta.

Hankalaksi tästä asian loppuun saattamisesta tekee se, että Ilkka heittää joka viestissä epäloogisia syytöksiä kuten viimeisimmässä esim. "vetoautolla kaahaaminen kuin autosta lähtee aina kun lennättäjä on lennättämässä. Ja täysin tahallaan ja kiusallaan". Juurihan hän oli aiemmin todennut ettei sitä tehdä tahallaan ja ettei vetoauto ole ongelma, vaan joku muu autoilija. Onhan tuo aika tiukka väite, että "aina kun lennättäjä on lennättämässä, niin hinausauto kaahaan tahallaan ja kiusallaan kiitoradalla". Eli tuollainen jatkuva tahallinen kiusanteko ja vaarantuottaminen olisi kyllä vakavammankin puuttumisen paikka!!! Koska Ilkka käyttää sekaisin kahta eri lajia (varjoliito ja vetovarjo) ja porukkaa, niin voihan olla, että tässä keskustelee ihan väärät tahot.

Todellinen ongelma tässä on se, ettei Ilkka ole aikonut itse kertoa lentoaikeistaan muille millään radiolla. Vaikka hän lennättää suhteellisen vaarallista lentolaitetta, jota ainakin itse pitää vieläpä epävarmana eli se voi osua kentän muihin ihmisiin tai ajoneuvoihin. Hän olettaa, että kaikki muut kentän käyttäjät seuraavat hänen toimia ja väistyvät automaattisesti. Vaikka kukaan ei välttämättä edes tiedä, että Ilkka on koko kentän alueella tai aikoo lennättää jotain. Tästä kommonikoinnin puutteestä hän syyttää muita kentän käyttäjiä, vaikka on itse ainoa, joka ei noudata yleisesti ilmailussa käytettyjä toimintatapoja!

Mielestäni tämä on opettavainen keskustelu. Lentopaikoille tulee enemmän ja enemmän uusia harrastajia. Osalta ei vaadita minkäänlaista Trafin hyväksymää koulutusta tai lupakirjaa, mutta samalla hiekkalaatikolla pitäisi leikkiä sovussa. Itse helpottaisin ilmailuradion käytön mahdollisuutta (ei olisi pelkkä kuunteleminen) esim. korpikentillä. Nykyihminen osaa käyttäytyä ja muut kyllä opastavat, jos häiriökäytöstä sattuisi esiintymään.

Esimerkiksi ensi viikonlopun leiri saa lentää liitäjien osalta aivan rauhassa, koska asiasta kerrottiin etukäteen sähköpostilla. Eli toimija kertoi omista aikeistaa etukäteen! Näin muut voivat sovittaa omat aikeensa ja antaa vaikka tilaa. Hyvin on toiminut muilla lentopaikoilla ja muiden kanssa. Kyllä se Ilkkakin tästä leppyy ja hankkii radion, jotta saa koko ilmatilan itselleen aina kun tankki on täytetty.

Kaikki ovat tervetulleita tutustumaan lajiin ja sen kenttätoimintaan. Sen jälkeen ymmärtää toimintatapoja paljon paremmin ja joku yksittäinen lennonkeskeytys tai vastaava ei ärsytä ollenkaan niin paljon. Hinataan vaikka sinne ilmaan, niin viimeistään tietää mitä siinä oikein tapahtuu ja miksi.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #418 : 11 Syyskuu, 2014, 13:59:35 »
Tätä on turha jatkaa, kun luetun ymmärtäminen on noin heikkoa. Lue minun vastaukset uudelleen ajatuksen kanssa, niin toivottavasti huomaat että esimerkiksi viimeksi mainitsemasi kaahaus viite viittaa suoraan historiaan, ei nykyisiin varjoilijoihin! Kerroin miksi joskus on ollut vaikeaa! En väittänyt että nyt on. Lue vastaukset uudelleen, niin huomaat logiikan.

Vielä kerran yksinkertaisella suomenkielellä:
1) sovittiin yhdessä, että radiota käytetään
2) sovittiin yhdessä, että auto ei aja kiitoradalla lennon aikana
3) lennokki on jo ilmassa ja se näkyy ja kuuluu jopa kilometrin päähän helposti
4) hinausauto ajaa kaikesta huolimatta kiitoradalle ja pysähtyy laskupaikkaan haitolle.

Varjoilijoiden ei tarvinnut ARVATA että lennu on ilmassa, se oli ilmiselvää! Radiolla tilanteen kertominen ei muuta sitä tosiasiaa että varjoilijat tiesivät lennun olevan ilmassa eikä sitä että juuri sovittua käytäntöä ei haluttu sitten kuitenkaan noudattaa.

Mutta koskapa tämä meni tälle linjalle, niin antaa mun puolesta olla. Toivottavasti muiden varjoilijoiden kanssa yhteistyö onnistuu kuten suurelta osin tälle vuodelle ennenkin.

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #419 : 11 Syyskuu, 2014, 17:32:11 »
Eli sinä olet aina lentopaikalla kertonut ilmailuradiossa lentoaikeesi sen verran ajoissa, että jo ilmassa olevat ehtivät alta pois? Ja kerrot, että lennät vain minuutin tai pari ja sen jälkeen laskeudut kiitoradalle, jonka olisi oltava tyhjä koko lennon ajan?

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #420 : 11 Syyskuu, 2014, 17:54:29 »
Eli sinä olet aina lentopaikalla kertonut ilmailuradiossa lentoaikeesi sen verran ajoissa, että jo ilmassa olevat ehtivät alta pois? Ja kerrot, että lennät vain minuutin tai pari ja sen jälkeen laskeudut kiitoradalle, jonka olisi oltava tyhjä koko lennon ajan?

En ole. Minä katsos odotan, että ilmatila on vapaa ennenkuin nostan vehkeen ilmaan. TAI ollaan sovittu etukäteen, mikä osa ilmatilasta on vapaa ja milloin - toimii erinomaisesti käytännössä kaikkien ilmailijoiden kanssa Oulussa mutta taisin löytää sinusta poikkeuksen. Et tainnut olla edes paikalla, kun et näköjään tiedä yhtään mistä puhut! Varjoilijat olivat nimittäin koko ajan maassa ja ilmatila täysin vapaa, siis ihan koko lennon ajan. Ainoastaan hinausauto päätti toimia toisin kuin oli sovittu ja aikeista ei vaivauduttu kertomaan kuten oli sovittu. avainsana on että toimintatavoista oli SOVITTU varjoilijoiden edustajan kanssa etukäteen ja samalla esitin silloin toivomuksen että n. 10minuutin lennon aikana ei kiitoradalla ajettaisi autolla turvallisuuden vuoksi! (se kun on ykkösasia mulle aina - en käsitä millä oikeudella muuta väität). Tämä oli ko varjoiluhepulle täysin ok ja toivotteli hyvät lennot. Sen keskustelun jälkeen oli hyvä ja turvallinen olo harrastaa - ja silloin tietysti oletin, että myös toimitaan niin kuin sovittiin. Toimintatapa sinänsä ei ole tässä nyt ollenkaan se asian ydin, vaan se että toimitaan niin kuin sovitaan, jolloin turvallisuus säilyy ja yhteistyö on hedelmällistä. 

Ilkka

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #421 : 11 Syyskuu, 2014, 17:59:21 »
Oliskohan tälle keskustelulle olemassa parempi paikka.
Tämä antaa aika heikon kuvan harrastus mahdollisuuksista Olussa ja  Oulun seudun ilmailijoiden kyvystä toimija samalla lentopaikalla.


Toivottavasti teidän ensiviikonlopun lennätys sessio ei mene väittelyksi siittä kenen vuoro on lentää/lennättää.
Olen kyllä juuri täysin toista mieltä. Nyt on noussut esiin asia, joka on närästänyt. Olisko parempi lakaista se maton alle ja olla kuin tätä ei olisi olemassakaan. Mun mielestä todellakaan ei vaan tästä täytyy keskustella.

Mun mielestä tässä ei ole mitään tykkäämistä että piilotetaan asiaa. Jos jolle kulle tulee paha mieli etelässä niin voitte kuvitella mitä se tekee täällä harrastavalle. Tämä oli mun mielestä äärimmäisen tärkeää että asia nousee esiin ja saadaan selvitettyä ja pois päiväjärjestyksestä.

En ota kantaa menneisiin millään tavalla, en puolin enkä toisin koska mulla ei ole siitä mitään muuta kuin kuulopuheita, en ole silloin ollut vielä harrastamassa. Olipa syyllinen ja syytön kuka tahansa, uskon että asia on selvitettävissä ja jatkossa saadaan homma toimimaan niin että kummallakin porukalla on tilaa harrastaa.

Jos riitaa pitää ruveta virkamiesten sovittelemaan niin että mahdutaan kaikki samalle hiekkalaatikolle (joka ei ole kenenkään meistä yksin eikä tässä ole vielä edes kaikki käyttäjät mukana keskustelussa) se tietää että hommaa rajoitetaan niin ettei ole mahdollista osua yhtä aikaa kentälle. Se ei ole kenenkään etu, päin vastoin.

Omasta puolestani olen valmis kompromisseihin, kuten siirtymään tarvittaessa, odottelemaan sopivaa rakoa yms. koska se on ainoa keino miten tämä homma rokkaa. Kuulostaa myös vahvasti että varjoilijat ovat samalla tavalla valmiita sopimaan asioista.

Minä olin yhteydessä sähköpostilla Ikaroksen porukan puheenjohtajaan ja sain kyllä mahtavaa palautetta sieltä suunnalta, sitä keskustelua oli ilo käydä. Ja jäi hyvin vahva fiilis että ainakin tuolta puolen hommaan saadaan joustoa. Silloin sitä pitää löytyä myös meiltä. Tässä ei näkynyt mitään merkkejä ettei asioita saada sovittua. Oman kokemukseni puolesta nostan kyllä hattua tälle porukalle. Etenkin kun omasta mielestäni otin yhteyttä heihin aivan liian myöhään.

Tämä on siis minun henkilökohtainen kokemus ja mielipide, ei yleinen mielipide.

Lisäksi mitä olen Ilkan ja muiden lennokkimiesten kanssa kentällä ollut yhtä aikaa, ei ole heidän kanssaan ollut koskaan mitään hankauksia. Aina on sovittu samalle kentälle ja tultu toimeen. En näe mitään syytä miksei homma jatkuisi myös tulevaisuudessa noin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #422 : 15 Syyskuu, 2014, 16:53:29 »
voisko joku laittaa pohdistamon osoitteen tänne
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #423 : 15 Syyskuu, 2014, 17:03:34 »
Kokeile suolamännyntie 21. Olen itse paskalla täällä Pajalassa ruotsin puolella
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Oulun seudun kopterointia
« Vastaus #424 : 18 Syyskuu, 2014, 21:48:53 »
Mites  onkos tälle vuotta vielä aikomusta käydä lennättelemässä, vai joko on laitettu kopterit talviunille ja uudet projektit aloitettu?
Ite oon aikonnu jatkaa vielä tälle vuotta, ettei vain tuo uskallus katoa kokonaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
47179 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2012, 14:10:43
kirjoittanut japi
781 Vastauksia
274603 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2020, 10:14:08
kirjoittanut sv
12 Vastauksia
7991 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2013, 14:36:55
kirjoittanut KL
8 Vastauksia
5821 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2014, 06:45:20
kirjoittanut Latikainen
7 Vastauksia
5097 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2017, 14:37:48
kirjoittanut Vesku 450