No nyt alkaa selvetä: Oletteko keskustelleet esimerkiksi kentän päällikön tai ilmailukerhojen kanssa, miten kentällä yleensäkin on sovittu toimittavaksi? Ilmailuradion käytöstä on esimerkiksi sovittu seikkaperäisesti... Yritän kaivaa jostain OIK:n uumenista pöytäkirjan referenssiksi. Pitänee katsoa kentän päällikön ja ilmailukerhon pj:n kanssa pitäisikö yhteistoimintapalaveri uudistaa esim keväällä ensivuoden toimintaa varten, jos kerran mukana on täysin uusia toimijoita ja tieto ei ole siirtynyt. Yllättävän hyvin on kuitenkin toimittu.
Ilmailuradio on ensisijainen kommunikointiväline ilmailussa ja yhteistoimintaa kaikkien kanssa helpottaisi muutamalla helpolla ilmoituksella
1. "Ahmosuon liikenne, varjohinaus", kun hinaus lähtee
2. "Ahmosuon liikenne, Varjohinaus alkaa 15min"; tällöin muut tietää että nyt ehtii esimerkiksi lennättää reilun 10minuuttia ja sen jälkeen ei kannata ottaa lennokkia ilmaan enää. Myös mahdollisesti platalta lähteävä kone kuulee tämän ja lähtee esimerkiksi vikkelämmin kuin alunperin ajatteli. Tällöin teidän oma odottelukin vähenee!
3. "Ahmosuon liikenne, hinausauto palaa"
4. "Ahmosuon liikenne, hinausköyden korjaustauko"
Useimmat lentäjät myös kohteliaasti yleensä kertoo:"Ahmosuon liikenne, OH-XXX poistuu pudasjärven suuntaan, palaan klo 18 jälkeen", tms. Samoin varjoliitäjät voisivat kertoa aikomuksistaan esimerkiksi lopettaessa, niin lennokki-ihmiset tietää, koska tilaa lennättää taas tulee enemmän ja osaavat varautua väistöön, kun toiminta alkaa uudelleen.
Bemarin kuuntelu ei tuo lisäarvoa lennokin lennättäjälle. Jos siellä pulistaan paljon, ei lennokin lennättäjä pysty keskittymään ja kuulemaan sitä varsinaista tärkeää tietoa sieltä pulinan seasta. Lyhyet ja ytimekkäät ilmoitukset ilmailuradioon ei tuki kaistaa ja palvelevat myös muita pilotteja, jotka kuulee heti mitä toimintaa kentällä on ennenkuin edes itse ilmoittautuvat.
Jos varjoliitäjä ei havaitse sitä minun konetta (varsinaisesti seuraamattakin) puolen kilometrin päästä, niin silloin on syytä hommata sekä kuulolaite että uudet silmälasit
Et ilmeisesti ollut itse paikalla viimeksi: Kone oli ollut ilmassa ehkä minuutin...pari, kun hinausauto ajoi kiitorataa pitkin kohti ja pysäköi keskelle kiitorataa odottamaan juuri siihen kohtaan, mistä laskuun tullaan. Radioon ei sanonut sanaakaan. Olisiko voinut odottaa, että kone laskeentuu ja sitten ajaa kiitoradalle? Kuski ei varmaan ymmärtänyt, miten pahasti häiritsee ja käytännössä estää laskun. Minun hermot paloi sen takia, että juurikin oli yhdessä sovittu ettei kiitoradalla ajeta, kun kyseinen kone on ilmassa. Olen oppinut siihen että sopimuksista pidetään kiinni ja jos ei toimita kuten on sovittu, se aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja närästystä. Aikaisemman varjoliitoporukan kanssa ei aina pystynyt edes puhumaan ja yrittämään sopia asioista - väistämättä tulee dejavu -tunne kun sovitaan jotain ja toimitaan sitten päinvastoin.
Aikaisempaan "täydellinen välinpitämättömyyteen" liittyy paljon ongelmia: kuten esimerkiksi niin lujaa vetoautolla kaahaaminen kuin autosta lähtee aina kun lennättäjä on lennättämässä. Ja täysin tahallaan ja kiusallaan. Sitten autot pysäköivät taannoin kiitoradan kynnyksen tukkoon, niin että myös ultra- ja pienkoneilmailijat hermostuivat niille, kun yleinen ilmailuturvallisuus vaarantui. Vain mainitakseni muutamia asioita. En ole ikinä ollut, enkä ole nyttenkää sotatuulella vaikka tämä teikäläisen herjaaminen minua kohtaan alkaa pikkuhilja verenpainetta nostamaankin. Minun asenne on nykyään varjoliitäjiä kohtaan suht-positiivinen, toiminta on parantunut niin merkittävästi aikaisempaan verrattuna mutta jospa jättäisit meikäisen asiattoman herjaamisen vähemmälle ja pysyttäisiin asiassa?
Ilkka