Joku fiksu voisi vielä hivenen valottaa mulle timing ja pwm asetusten vaikutuksista. Etten ole väärää tietoa opiskellut maailmalta
timing eli ns "ennakko": mitä enemmän sen kuumempana moottori käy mutta siitä saa myös enemmän löylyä. liika ennakko tulee vastaan niin että moottori ei enää lähde pyörimään vaan jää jurisemaan paikalleen. se voi tehdä myös rasituksessa sitä että veto häviää ja se käyttää tehoa siihen itsensä juristamiseen
erittäin epätoivottu asia. myös liian pieni ennakko voi tehdä säätimestä riippuen ongelmia. yleensä se kuitenkin vaan viilentää moottoria.
PWM taajuus: tää on sen pulssinleveysmodulaation taajuus jolla säädin hakkaa moottoria. isompi taajuus on periaatteessa moottorin kannalta helpompi ja se myös käy tasasemmin mutta säädin saa lisää lämpökuormaa. se taas johtuu siitä että säädinhän on täynnä fettejä jotka teoriassa on joko johtavassa tai ei johtavassa tilassa. käytännössä näin ei ole vaan aina kun fettiä ohjataan joko johtavaksi tai ei johtavaksi muutos tapahtuu "pikkuhiljaa" eli se fetti on aina hetken puolijohtavassa tilassa jolloin sen yli tulee tehohäviötä (=lämpöä). freewheelingin puutteesta kärsivät säätimet saa tossa kohtaa lämpökuormaa myös siitä kun moottorista tulee piikki takas eikä säädin pysty vuotamaan sitä mihinkään. oleellista on kuitenkin se että mitä kovempi taajuus. sen enemmän noita lämmittäviä tapahtumia on.
pienempi taajuus taas tekee sen etä moottori voi käydä vähä karkeesti. säätimestä riippuen voi tietty tulla muitakin ongelmia jos mennään tarpeeksi alas.
monet säätimet tukee ns autotimingia joka toimii toisissa hyvin ja toisissa ei. sellanen säädin missä se toimii hyvin voi olla ihan yhtähyvin toimimattakin jollain tietyllä moottorilla jos auto asetukset on päällä.
esim kontronikin säätimet säätää kokoajan aktiivisesti molempia parametrejä ja sen takia niissä onkin muita parempi hyötysuhde. sitä moottoria kun on ihan turha ajaa kauheella ennakolla sillon ku sitä ei kuoormiteta. näin säästyy akkua ja kamat pysyy viileempänä.
eri säätimien timing asetukset ei ole vertailukelpoisia (ei sitte ollenkaan) esim yge ilmottaa outrunnerin perus asetukseksi 18 astetta joka vastaa jonkun toisen säätimen viittä astetta... kannattaa siis katella manuaaleja ja muiden kokemuksia ja vasta sitte alkaa sooloilemaan jos on jotain esim lämpöongelmia.
sun tapauksessa ku sulla on alimittanen ESC laittaisin PWM taajuuden aika pieneksi. esim 8khz ja koittaisin jos toimis niin. castlet lämpiää muutenkin helposti varsinkin osakaasulla ku niistä puuttuu se freewheeling.
avasko vai sekottiko