Kirjoittaja Aihe: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?  (Luettu 42893 kertaa)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #50 : 21 Tammikuu, 2014, 10:42:22 »
Aikalailla erilaiset setupit ja muut oheiskamat meillä. Jotta silleen vähän huono vertailla.
Mutta niinkun sanotyiin, ei ole raskas Assault.

Näinhän se on. Lähinnä ainut mihin voi verrat on kokoluokka :) Assaut tuntuu höyhenen kevyeltä verrattuna tohon 700 Nitroon vaikka senkin tuntuma fbllän myötä muuttui selvästi parempaan suuntaan..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #51 : 21 Tammikuu, 2014, 10:48:11 »
Jeps :) 
Se on tuo hiilikuitulevykin aika raskasta loppupeleissä.
74g akun kiinnityslevy. Huh. Tämän takia minä otin "noparihyllyn" pois.
Aivan liian painava  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #52 : 02 Helmikuu, 2014, 12:45:30 »
Nyt pääsin paremmin testaileen kevennettyä kopteria.
Olen oikein tyytyväinen koko kevennysurakkaan.
Kierroksia sai pudottaa kaikilla lentotiloilla baut 13% ja siltikin kopteri käyttäytyy hätäisemmin kuin ennen.
Lentoaika kierroksien tiputtamisen, ja kevyemmin käyttäytyvän kopterin takia on vähintäänkin sama kun ennen.
6-7min. latausta ja 6min. lentoa yhdellä akkuparilla  ;D  Latausvirta vain 30A.
Kopteri on nyt jotenkin paljon herkemmin reagoiva kaikkeen. Expoilla tai muulla säädöllä vois pikkusen rauhoitella. Pitää nyt ensin lennellä ja kattoo miltä se jatkossa tuntuu.
AH ihanata 8)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #53 : 05 Helmikuu, 2014, 12:41:19 »
Eli loppu tulema on se, että kaiken turhan painon poistaminen kannattaa. Se paljonko se tulee maksamaan on sivuseikka, kun lentoaikaa saa mahdollisesti pidennettyä tuon diskloadin pienentymisen johdosta.

Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #54 : 05 Helmikuu, 2014, 12:50:55 »
Juur näin. Just olen lennnättämässä. 6min. Latausta ja 6min. Lentoa.
Kierrokset huomattavasti pienemmät kuin ennen mutta silti kopteri on ärtsympi selvästi.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #55 : 05 Helmikuu, 2014, 14:23:21 »
Paljonko oli kokonaismassan pienenemä? Massasta kai tässä oikeastan enemmän puhutaan, kuin painosta.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #56 : 05 Helmikuu, 2014, 15:04:05 »
valitettavasti tähän en pysty antamaan tyhjentävää vastausta  :-\
Kevennys tapahtui pikkuhiljaa ja samalla painoa viilasin myös muilla konsteilla.
Mutta normi pultteihin verrattuna titaani on n.40% kevyempää.

Muita kevennyskohteita mm. oli..
Runkolevyt yhdistävät alumiini kepakot ei ollut putkea, nyt on.
Noparihylly hiiteen.
Rungon jälkiasennustuet hiiteen. Henseleitin oma on riittävä yhden lisäputken kanssa.
Kaapelit tasan oikean mittaisiksi.
Akkuihin ei mitään ylimääräistä yhdistävää hiilarilevyä tms.
Akkukotelon yläpuolella olevat silikoniputket huit hiiteen.
Crocomount moottoripukin kevennys, ja samalla jäähdytys parani roimasti.

Vaikka titaaniruuvit maksoi n. 200€ se oli joka euron arvoista. Millään muulla kostilla kopteria ei tähän timmiin saa. Paitsi vielä kevyemmät akut. Sekin olis nyt mahdollista ilman että lentoaika putoais naurettavan pieneksi.
Saattaapi olla että seuraavat patterit on 3300mAh. Lentoaika varmaan pysyttelis 5min. nurkilla. (Nykyset akut siis 3700mAh ja entiset 4400mAh.)

Kaikista suurin pelko tässä kevennyshommassa mulla oli se että, tuleeko kepakosta liian tuuliherkkä. No ei tosiaankaan.
Ykspäivä lennätin 7m/s tuulella. Ei ahistanu yhtään. Paitsi latauksen aikana kopukka yritti kaatua itekseen :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #57 : 09 Helmikuu, 2014, 16:39:41 »
Sain vielä Hensusta painoa pois ja lentopaino on nyt 4474g
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #58 : 09 Helmikuu, 2014, 19:57:10 »
mikä oli lähtöpaino?

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #59 : 09 Helmikuu, 2014, 20:56:59 »
Yli viidestä kilosta abaut lähdetty.
Nyt vielä yksi "lisäpainokohde" poiston alla. Siitä poistuu arviolta 22g.
Lentopainoksi tulis arviolta 4452g.
Mistähän vielä viilais että painoksi tulis hieno nelosien suora  ;D ;D

Kokonaisuudessaan siis yli puoli kiloa hävitetty.
Ero lennätyksessä entiseen on huima !
Akku kestää pidemmälle vaikka on pienempi,
ja kopteri on todella paljon ketterämpi vaikka kierroksia laskettu roimasti.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #60 : 10 Helmikuu, 2014, 12:19:28 »
Nyt ollaan 4450g lukemissa.
Ehkä olis vähempikin kevennys riittänyt, mutta katotaan kestääkö :)





Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #61 : 10 Helmikuu, 2014, 19:51:25 »
Saakos siihen onttoa pääakselia?

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #62 : 10 Helmikuu, 2014, 20:10:03 »
Vakiona
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #63 : 10 Helmikuu, 2014, 20:17:19 »
Tämän aiheen innoittaman aloin tuota mun Rushia punnitsemaan.

3 822g ilman akkuja ja blade holderia canopyn kanssa.

+

147g vastariakku

+

1379g 2x Gens Ace 6S 4400mah


tekee lentopainoisena siis sen

= 5384g

Nupissa on Futaba BLS451 ja perällä 256HV. Moottorin J@ni:n käämimä 700MX ja noparina YGE160HV. Lapoina EDGE 713mm ja EDGE 115mm.

Silti tuntuu ilmassa tosi kevyeltä viedä. Melkeen liianki.  ;D Kai se on ku ei paremmasta tiiä. Tuulessa ei kyllä paljoa pompi.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #64 : 10 Helmikuu, 2014, 20:21:35 »
Melkein kilo eroa mun lentopainoon  :-\
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #65 : 10 Helmikuu, 2014, 20:29:07 »
Minkä paksuset runkolevyt hensussa on? Rushissa on 2mm levyä ja parhaimmassa kohtaa sitä on 6 samassa tasossa eli läpileikkauksena 12mm hiilaria. Eihän tuo kevein rakenne toki muutenkaan oo. Mitotettu EDGE 753mm lavoille ja 14S setupille.

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #66 : 10 Helmikuu, 2014, 20:30:23 »
Tämän aiheen innoittaman aloin tuota mun Rushia punnitsemaan.

3 822g ilman akkuja ja blade holderia canopyn kanssa.
+
147g vastariakku
+
1379g 2x Gens Ace 6S 4400mah

tekee lentopainoisena siis sen
= 5384g

Nupissa on Futaba BLS451 ja perällä 256HV. Moottorin J@ni:n käämimä 700MX ja noparina YGE160HV. Lapoina EDGE 713mm ja EDGE 115mm.
Silti tuntuu ilmassa tosi kevyeltä viedä. Melkeen liianki.  ;D Kai se on ku ei paremmasta tiiä. Tuulessa ei kyllä paljoa pompi.

On se painava :) Jos vertaa mun 7HV:hen, nuppiservot, akut, nopari ja motti samat. Perällä mulla on BLS251 (paino sama kuin 256:ssa), vastariakun tilalla Gryphon Quasar (painoa 20g + johdot) ja lavat Edge 693 SE (paino 1g vähemmän kuin 713 Edget). Ja lentopainoksi tulee aika tarkkaan 5kg.


Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #67 : 10 Helmikuu, 2014, 20:32:28 »
Hensussa on 2mm hiilarista kaikki.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #68 : 11 Helmikuu, 2014, 09:33:59 »
Laskeskelin, punnitsin, arvioin että, 50g poistuis jos vaihtais peräputken hiilikuituiseksi.
Maksaisi n.50€ per putki.

Edit: Eipä ollutkaan ihan niin helppoa. Putken seinämävahvuus aika kummallinen. Menis liikaa värkkäämiseksi.
Eiköhän tää ole nyt tässä tämä kevennys puuha.
Tästä jos tahtoo mennä eteenpäin, pitää purkaa kepakko ja alkaa jyystämään metalliosia. Se ei tässä vaiheessa innosta.
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2014, 09:40:58 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #69 : 12 Helmikuu, 2014, 10:11:43 »
No jos nyt vähän vielä  :o
Lentopaino 4442g

Edit: 4441g
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2014, 17:03:49 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #70 : 12 Helmikuu, 2014, 13:47:28 »
No hitto! Nyt tarviit jo 2 gramman lisäpainon! :)


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #71 : 12 Helmikuu, 2014, 13:49:58 »
Niinpä. Reisille meni :'(
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #72 : 13 Helmikuu, 2014, 18:46:55 »
Oi oi oi oi, oi.   ;D 
Kyllä nyt on messevä lennättää kaiken tuo keventämisen jälkeen.
Ei todellakaan mennyt hukkaan grammojen viilaaminen.

Aiemmin 65% kaasu oli se jota yleisimmin käytin semmoseen rajumpaan lennätykseen.
Nyt ne samat jytkyt lähtee 45% kaasulla  ;D Ja jopa enemmänkin. Siis 20% vähemmän kiekkoja.
Siitä huolimatta kopteri kääntyy nopeammin ja pienemmässä tilassa, liikkeet on terävät, ym.
Akun kapasiteetti pudotettu 4400mAh 3700 milliÄmpäriin.
Silti lentoajat on jopa pidentyneet, tai sanotaanko että, vähintäänkin pysynyt samana, ettei ainakaan liioitella  ;D

Minulla on semmonen tunne tullut että, kopteriharrastajat eivät ole riittävästi kiinnittäneet huomiota kikottimiensa painoon. Varsinkaan isommissa koptereissa. En tiedä miksi.

Mulla on nyt sitä painoa pudonnut reippaasti yli puolikiloa.
Joten vetästäänpä semmonen suuntaa-antava laskutoimitus hatusta..
500g painoa pois ja tehoja pudotettu 20%.
Tämä tarkoittaa sitä että, jokaista 25 grammaa kohden tehoja saa pudottaa 1%.
Ei siis tosiaankaa ole yhdentekevää onko akuissa 10 sentin johdot tai 5cm piuhat. Tämä nyt vaan esimerkkinä, kun sieltä varmaan kaikkien on helpointa heti ensimmäiseksi keventää.

Suosittelenkin kaikkia harrastajia tästedes kiinnittämään huomiota ettei ylimääräistä painoa kanneta lennolla mukana. Alkakaa ihmeessä ottamaan turhat painot veke, ja kertokaa oma kokemus.
Kevyempi kopteri myös rasittaa mekaanisia osia vähemmän ja luulis, että kevyempi kopteri on kivempi torpata  ;D En tiiä kun en ole vielä kokeillut  ;D Se testi vielä tekemättä.

Vois olla jollekkin "hyvä" pisnes alkaa myymään titaaniruuvisettejä ym. linkkihässäkkää kuhunkin kopterimalliin, jos vaan harrastajat honais että painolla on väliä.

Tästä lähtien mun kopterissa ei tule oleman grammaakaan ylimääräistä painoa.

Heti kun mä saan jonkun toverin kaveriksi kentälle, istutan sen tassuihin kameran että saadaan videota nykysestä setupista taivaalla.
Olen viimeaikoina joutunut yksin lennättään niin on hieman vaikeaa kuvata  :)
Aattelin että ottais lyhyen videon, jossa muutamilla eri kierroksilla tekisin kaikilla samat liikkeet, niin näkisitte vähän miten Hensu nykyään käyttäytyy.

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #73 : 13 Helmikuu, 2014, 23:15:14 »
Haje miut mukkaan viikonloppuna niin saat teipata mun käpäliin vaikka seittemän kameraa, kuvaan mielelläni tuota lentolaitetta :D
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kopterin keventäminen titaaniruuveilla. Onko kukaan kokeillut?
« Vastaus #74 : 14 Helmikuu, 2014, 09:48:04 »
Itellä on nyt Synergyssä Turnigyn 5000mAh ja Genssin 4400mAh akkuja ajoakkuina. Olikohan noilla painoeroa peräti 200g. En vielä niin hyvin lennon aikana tunne noin pientä eroa, mutta sen olen kyllä huomannu että kevyempään akkupariin menee ihan järjestelmällisesti aina vähemmän virtaa sisään mitä nuihin Turnigyn sinitiiliin. Ero ei hirveän iso ole, mutta sen verran iso kuitenkin että peräkkäisillä lennoilla se on aina tuo raskaampi akku joka vie enempi virtaa mitä keveämmällä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2063 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2008, 16:57:10
kirjoittanut vimpu
2 Vastauksia
3019 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2009, 16:07:46
kirjoittanut tuupola
4 Vastauksia
2271 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2009, 14:23:34
kirjoittanut Sammy
0 Vastauksia
1532 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2012, 21:12:36
kirjoittanut atgrohn
5 Vastauksia
2513 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2020, 09:46:47
kirjoittanut kopterimies