Nyt kun alat huomaamaan mopon sutimista niin pidä hatusta kiinni. Se on sitten menoa kun innostuu, mutta lähdetään nyt liikkeelle siitä että mopo meni jo.
Aikaisempaa taustaa ajatellen sulla tulee halvasta kallista. Eli kun hommaat jotein, hommaa sellainen, mistä porukalla on jo ennestään hyviä kokemuksia ja jotka on todettu toimiviksi paketeiksi. Niiden kanssa ei tarvi värkätä eikä pelleillä. Toki ropaaminen on osa harrastusta, mutta itse ainakin tykkään paljon enemmän itse lentämisestä.
Kaikki paketit on osiensa summia ja halvalla saa yleensä huonoa. Jossain jutuissa pystyy säästämään, mutta silloin pitää tietää missä. Peräservo ja gyro ei ole niitä paikkoja jossa kannattaa säästää. Hyvä starttipaketti on esim. t-rexsin joku pro-versio 3gx gyrolla ja dfc-nupilla. (tuo on siis fbl kopteri ja nuppi tietyn tyyppinen, alignin kehittelemä, samoin 3gx on alignin näkemys fbl-purkista)
Tuo lienee halvimpia 450 kokoisia, jotka oikeasti toimii ilman värkkäämisiä. Siinä ei ole mitään loistoa eikä ihmeellistä hienoutta, se on perusvarma kopterien korolla, joka toimii helteestä pakkaseen. Tärkeintä kuitenkin että se toimii ja siihen saa varaosia hyvin suomesta lyhyellä toimitusajalla.
Jos hifimpää haluaa niin sitten MSH:n miniprotos. Tuota pitää kasata vähän enemmän osista eli kitti ei sisällä kaikkia osia, servoja yms. joutuu hankkimaan erikseen. Toki sitten saa sellaista osaa kuin haluaa. Lähtökohtana kuitenkin kitti, jossa on moottori ja nopari. Etenkin nopari on huippu hyvä heti lähtiessä ja sen ympärille on hyvä rakentaa. Kalliimpi tulee, mutta vastaavasti tuota on kehuttu hieman kestävämmäksi kuin t-rexsiä. Tosin kaiken saa aina hajalle kun töräyttää tonttiin.
Jos lompakko kestää ja sijoitushaluja on niin 500 kokoinenkaan ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Isompana se on helpompi ja loogisempi lentää, mutta kaikki kulut on myös isommmat. Itse aloitin 500 kokoisella eikä metsään mennyt ollenkaan. Tuostakin löytyy hyvä sekä t-rexsiltä että sitten protos.
Oikeastaan mikään ei estä aloittamasta vieläkin isommalla, kunhan laskee kulut vaan oikein. Alkuvaiheessa torppeja tahtoo tulla, toisille enemmän toisille vähemmän mutta tulee kuitenkin. Mulle tuli enemmän.
Kutenkin 450 kokoinen on pienin, jota kannattaa harkita, pienemmät on sitten paljon hankalampia lentää ja saada toimimaan. 250 kokoinen maksaa torpatessa lapoja lukuunottamatta saman kuin 450 kokoinenkin, se vaan torppaantuu paljon useammin ja hajoaa aina samalla tavalla kuin isompikin.
Lisäksi pienemmät on paljon herkempiä kaikkien klappien yms. suhteen. Ne pitää saada toimimaan just eikä melkein jos haluaa hyvin toimivan. Sähköt maksaa ihan yhtä paljon kuin 450 kokoiseenkin, mutta ne on vaan paljon hankalampi tunkea pieneen runkoon.
Kaiken kaikkiaan älä osta tänään äläkä vielä ens viikolla. Mieti ja laske rauhassa, sen verran kun maltat, saat sellaiset vehkeet kuin tarvit ja ennen kaikkea ehdit kysellä, pohtia, harkita ja ottaa selvää.