Pahempi torppi:
https://www.kopterit.net/index.php?topic=22230.0Vähän mietelmiä acrokopterin suunnittelusta...
Mittasin nyt tuon kopun painon. Kokonaislentopaino on 1.8Ah genssillä 672g, eli itse kopu olis sitten 520g. Rakenne on melko raskas - Bluesky-mallista paino on tippunut 60g (olettaen saman akun), vaikka formaatti on pienentynyt 440->320. Käsivarsista tulee 20g ENEMMÄN, koska ovat 15mm, no eipä tarvitse tehdä uusia
Moottoreista ja nopareista on hiottu peräti 80g, koska ovat pykälää paria pienemmät. Potkurit pienemmät myös 8" (suunniteltu 9") -> 7", kierroksia enemmän taisi olla 1230->1500kV. Tämä on rakenettu vähän samalla filosofialla kuin ilmeisesti Armattanit, painoa on melko paljon mutta toisaalta vahvat materiaalit. Tosin Armattanissa suurempi ero taitaa olla isommat koneet. Tuolla mun Bluesky-kopterilla lentoajat on ihan kohtalaiset, tällä pienemmät ja epäilen että tuolla Armattanilla ei mitään huimia saa koska painoa on kuitenkin.
Armattan ja Mikek tykkäävät suositella isompia moottoreita kuin BlueskyRC saman kokoiseen kopteriin, syynä ilmeisesti käytön painotus acro vs yleiskopuilu/kuvaus.
Mistä tulee painoa yksinkertaiseen kopteriin?
RAKENNE - käytetään vahvoja materiaaleja ja kiinnityksiä, jotka kestävät torppeja
TEHO - acrossa tarvitaan riittävästi jytyä, eli tarpeeksi järeää moottoria ja noparia
LENTOAIKA - mitä isompi paristo, sen pitempään lentää; tosin ei ole yhtään lineaarisessa suhteessa paristoon, vaan asia on hieman monimutkaisempi
Oletteko mitanneet mitä kaapelit ja liittimet painaa? Lisäksi tietysti myös vastarin ja FC:n overhead, mikä on melko vakio.
Paristosta sen verran, että ampeerien (C-luku) pitää riittää tarvittavalle teholle, paristosta tulee siis hieman painoa myös tehon puolelle. Samoin rakenteen kanssa, pitää olla tarpeeksi vahva runko tehollisille komponenteille. Toisaalta kun tehoa nostetaan, syödään myös ampeeritunteja rivakammin eli paristoa pitää kasvattaa. Kun kopun paino lisääntyy, tarvitaan käytössä enemmän tehoja ja paristo kuluu nopeammin. Tästä tulee ikävä kierre, kun pariston kokoa kasvatetaan, lisääntyy paino, ja siis patteria syödään nopeammin joten pariston kasvusta ei saada läheskään täyttä hyötyä lentoaikaan (tästä voisi pistää dataa kun saan kirjattua lentoaikoja enemmän). Toisin sanoen pariston koon valinta aiheuttaa monenlaista miettimistä.
Acrokopun optimointiin näyttää olevan hieman erilaista filosofiaa tarjolla. Jotkut koittavat optimoida painon pieneksi, toiset sanovat että tärkeintä on tehojen riittäminen. Sanoisin että speksi riippuu käytön tarpeista:
Tehdään perusharjoittelua jossa lentotunteja ja toistoja tulee paljon; opetellaan uusia liikkeitä; vedetään taitoihin nähden äärirajoilla -> rakenne korostuu
Lennettävät liikkeet tai tyyli ja tottumukset (lentokorkeus, kopun suuntien havaitseminen, nopea palautuminen liikkeistä jne) -> vaikuttavat tarvittavan tehon määrään
Tarvittu suorituskyky vs tottuminen tiuhaan pariston vaihtoon -> lentoajan merkitys
Tietyissä rajoissa tehoa voi parantaa pienentämällä paristoa. Ketteryyteen paristo ei ehkä suuresti vaikuta, koska massa on lähellä painopistettä - kiertoliikkeen inertia on pariston osalta pieni (lukion perusfysiikkaa). Painon vähentäminen parantaa ketteryyttä. Tehon lisääminen kasvattaa myös ketteryyttä, koska kaikki liikkeet tehdään quadissa moottoreilla (pl. painovoiman hyödyntäminen). Toisaalta tehon lisääminen kasvattaa myös painoa.