Kirjoittaja Aihe: Mihin kohtaan kopteria tuijotatte leijutettaessa?  (Luettu 20094 kertaa)

Poissa osmomn

• Aloitteleva torppari
  • *
Mihin kohtaan kopteria tuijotatte leijutettaessa?
« : 23 Heinäkuu, 2008, 23:07:11 »
Kun leijutatte kopteria tarkasti kylki lennättäjää kohti, niin mihin paikkaan kopteria tuijotatte jotta näkis helpoiten kopterin asennon: roottorikehää, jalaksia vai kuomua vai mitä? Itsellä tuntuu olevan hankalinta nähdä kopterin asento poikittain leijutettaessa.

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Mihin kohtaan kopteria tuijotatte leijutettaessa?
« Vastaus #1 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:09:27 »
Itse katon koko kopteria ja treeniä vaan kyllä sen oppii aikanaan.

Poissa Ace

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:20:19 »
Tähän mennessä on päässy katteleen vaan persuusta, kun ei oikein etene...:D

Poissa XciD

• Pro torppari
« Vastaus #3 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:36:24 »
Kun leijutatte kopteria tarkasti kylki lennättäjää kohti, niin mihin paikkaan kopteria tuijotatte jotta näkis helpoiten kopterin asennon: roottorikehää, jalaksia vai kuomua vai mitä? Itsellä tuntuu olevan hankalinta nähdä kopterin asento poikittain leijutettaessa.

Tuo on kieltämättä kelju asento hahmottaa kallistus. Nosta ylemmäs tai alemmas..  :)

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

jpheli

• Vieras
« Vastaus #4 : 23 Heinäkuu, 2008, 23:50:18 »
Kuten ege sanoi, koko pakettia. Tietty koko kopterin katsominenhan kasaantuu pienemmistä osista. Sehän tietty riippuu myös etäisyydestä ja korkeudesta miten sitä katselee. Joku Pääakseli/peräpuomi yhdistelmä on semmoinen perus pisteet ja tietty lavat silloin kuin niitä kunnolla näkee. Ja näistä sitten tuleekin tuo koko komeus eli ei kannata yhteen kohtaa tuijotta, tulee vain ongemia myöhemmin :)

Lisää lennätystä niin kyllä se silmä tottuu...

--jp

Poissa JRu

• Pro torppari
« Vastaus #5 : 24 Heinäkuu, 2008, 07:06:31 »
Minä olen huomannut, että kun kopteri on kauempana niin jalaksien asentoa kun katsoo niin helpottaa hahmottamaan minne päin kopu on kallellaan. Joskus cabiini kiiltelee niin pahasti taivaalla, että on vaikea nähdä kopun asento. Mutta varmaan se koko paketti on paras mitä tuijottaa

JRu

Poissa ija

• Pro torppari
  • RC Jets Finland,OIK
« Vastaus #6 : 24 Heinäkuu, 2008, 10:25:20 »
Minä olen huomannut, että kun kopteri on kauempana niin jalaksien asentoa kun katsoo niin helpottaa hahmottamaan minne päin kopu on kallellaan. Joskus cabiini kiiltelee niin pahasti taivaalla, että on vaikea nähdä kopun asento. Mutta varmaan se koko paketti on paras mitä tuijottaa

JRu

taivaslennossa voi landarit olla yks tapa nähdä asentoa jos näkö riittää..

Mutta leijunnassa se kopun asento katoaa kyljestä katsottuna leijuttaessa kaikkein varmimmin jos tuijottaa landareita tai/ja roottorikehää! Aivot päättää yht'äkkiä että koppero näyttääkin olevan kallistuneena ihan päinvastaiseen suuntaan kuin oikeasti --> optinen harha. Parasta on yrittää katsoa kokonaisuutta tai kopan kylkeä. Voi helpottaa jos kopan maalauksessa on esim vaakasuunnassa väriliukumia tai raitoja joiden näkymästä näkee missä asennossa "coca-cola puteli" on leijunnassa. Tästä syystä änkkäri itseenpäin tuntuu ainakin itselle olevan kaikkein helpointa  ;D

- Ilkka

Poissa Nube

• Seniori torppari
  • Team E-P
« Vastaus #7 : 24 Heinäkuu, 2008, 10:35:39 »
ite olen kattonut tähänmennessä leijutellessa tuota koppaa ja landareitakin välillä.. Jossain juutuupin videossa joku oli maalannut apulandareiden pallot eri väreillä, kirkkaan vihreä, punainen jne. Onko kukaan kokenut tuommosta kikkaa oikeasti hyödylliseksi? itseäni vähän epäilyttää että auttako se viimetingassa..

Marko.J

• Vieras
« Vastaus #8 : 24 Heinäkuu, 2008, 11:11:18 »
Kokonaisuutta katselen leijutellessa. Tarkasti kylki itseen päin leijuttaminen onnistuu ainakin mun mielestäni helpommin, kun kopteri on hieman silmän korkeutta ylempänä. Samoin änkkärin puoli itseen päin leijuttelu tuntui minustakin aluksi helpommalta, tiedä sitten, mistä johtui.  Ehkä änkkäri tarjoaa jonkinlaisen kiintopisteen. Sähkiksellä kun en huomannut liiemmin eroa siinä, kumpi kylki on itseen päin.

Voisihan niistä erivärisistä palloista jotakin apua alkuvaiheessa olla, mutta toisaalta ainakin mun mielestäni kannattaa opetella heti alkuun hahmottamaan vispilän asento katsomalla runkoa tms, niitä värikkäitä palloja sulla tuskin kun on enää mukana siinä vaiheessa kun opettelet ajamaan korkealla ja kovaa...  ;D

Poissa Anssi

• Seniori torppari
« Vastaus #9 : 24 Heinäkuu, 2008, 11:24:01 »
Änkkäri puoli on malkein kaikille helpompi kun kopteri menee silloin mieluusti pois päin. Oikea kylki pyrkii valumaan kohti ja kai meillä sen verran on itsesuojeluvaistoa että on miellekkäämpi olo kun valuu pois päin. Ne jotka leijuttevat kisoissa boksissa niin usein sanoo että on "parempi" kylki. Vaatii vaan sitkeää hiomista ja kannattaa pyrkiä käyttämään huonompaa puolta niin kehittyy lentotaito tasapuolisesti. Helpottaa sitten muutakin lennättämistä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Nube

• Seniori torppari
  • Team E-P
« Vastaus #10 : 24 Heinäkuu, 2008, 12:05:01 »
Mulla itsellä ei ole maalailtuja palloja siis, aivan sen takia että olen senverran "tosikko" etten viitsi sateenkaarikopterilla lentää  ;D Oli nimittäin mielestäni aika räikeä ilmestys se kopu  ;D

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #11 : 24 Heinäkuu, 2008, 12:52:13 »
Eikä kannattakaan maalailla niitä palloja. Sitten kun heivaa ne mehtään niin ei osaa enää lennättää, ja juuri siinävaiheessa sitä lentotaitoa tarvii... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #12 : 24 Heinäkuu, 2008, 14:35:50 »
Minä katon lapoja. Isossa kopussa lapaura liikkuu, sitten liikkuu kopu. Eli näin voi vähän ennakoida ja taas on helpompaa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #13 : 24 Heinäkuu, 2008, 16:10:18 »
Minä katon lapoja. Isossa kopussa lapaura liikkuu, sitten liikkuu kopu. Eli näin voi vähän ennakoida ja taas on helpompaa.
Siinä on vaan se paha puoli, että aina ei voi sanoa näkeekö kehän ala- vai yläpuolen. Hieman kallellaan olevasta koneesta voi luulla näkevänsä kehän alapuolen (kone kallellaan pois päin) ja koska näin näkee, ei suostu uskomaan että se onkin kallellaan itteä päin ja tulee kohti. Sitten on viimeistään ongelma kun pistää kiinni täysin mustat hiililavat. Ne katoavat kokonaan näkyvistä heti kun roottori pyörähtääkin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
« Vastaus #14 : 24 Heinäkuu, 2008, 16:17:43 »
No mulla on valkoset hiililavat. Ja mulla on silleen (ja tätä seuraavaa voi/kannattaa käyttää mustissa hiililavoissa) että toisessa lavassa on kaks sinistä tt tarraa ja toisessa lavassa kaks punasta tt tarraa, ja ne molemmat on yläpuolella, eli näistä näkee että katotaanko kehän ylä- vai alapuolta.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Happymen

• Vieras
« Vastaus #15 : 24 Heinäkuu, 2008, 18:11:19 »
joo, nose-in onnistuu iha ok, mutta jotai hämärää tossa kylki ittee päi leijutukses on.  ;D ei taho millää pysyä paikallaan...

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #16 : 24 Heinäkuu, 2008, 18:19:17 »
Koska se on oikeesti vaikeeta, ja jos kopteri ei istu kunnolla leijjutuksessa pomppii niinku mulla johtuu lennättäjästä koska jos vaikka Juho ajaa ni pysyy paikoilla. Muista suomen F3C kuskeista puhumattakaan.

Marko.J

• Vieras
« Vastaus #17 : 25 Heinäkuu, 2008, 12:29:57 »
No mulla on valkoset hiililavat. Ja mulla on silleen (ja tätä seuraavaa voi/kannattaa käyttää mustissa hiililavoissa) että toisessa lavassa on kaks sinistä tt tarraa ja toisessa lavassa kaks punasta tt tarraa, ja ne molemmat on yläpuolella, eli näistä näkee että katotaanko kehän ylä- vai alapuolta.

Kuulostaa muuten ihan hyvältä idealta, mutta kun ei löydy just noita TT tarroja... Syyllistynkö pahaan rikokseen ja syntiin, jos plagioin ideasi, mutta käytän sellaisia tarroja (ovat sentään sininen ja punainen...) joissa lukee Align...?  ;D

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #18 : 28 Heinäkuu, 2008, 23:12:54 »
Tuijotan naisia kentän laidalla kopteria leijuttaessa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Teo Mähar

• Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
« Vastaus #19 : 28 Heinäkuu, 2008, 23:19:08 »
No perskeles täytyykö mun muuttaa sinne Joensuuhun, kun siellä kerran on naisia kentän laidalla ;D
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Marko.J

• Vieras
« Vastaus #20 : 29 Heinäkuu, 2008, 13:42:32 »

-op-

Kateeksi käy. Missäs päin maailmaa se kenttä sijaitsee..? Pitää varmaan vaihtaa lennätyspaikkaa! :D

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #21 : 29 Heinäkuu, 2008, 17:09:51 »
Kannattaa mennä uimarannalle lennättämään.

Poissa XciD

• Pro torppari
« Vastaus #22 : 29 Heinäkuu, 2008, 17:18:58 »

-op-

Ei ole vissiin kummonen tarjonta kun ei ole torppi-osiossa teikäläisen listaa ihmeemmin..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Ace

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #23 : 29 Heinäkuu, 2008, 20:03:52 »
Lainaus käyttäjältä:
xciD
Lainaus käyttäjältä: Vispilä -  28 Heinäkuu, 2008, 23:12:54

-op-

Ei ole vissiin kummonen tarjonta kun ei ole torppi-osiossa teikäläisen listaa ihmeemmin..

Yllättävän hyvä havainto... :D

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #24 : 29 Heinäkuu, 2008, 21:26:27 »
Kylhä sitä sivusilmällä voi lennättää, ei kokoajan tartte kopua tuijottaa  :). Ei tartte enää keskittyä niin paljon ilmassa pysymiseen.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5023 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2011, 13:58:24
kirjoittanut Speedy
13 Vastauksia
4916 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2012, 00:39:01