Nyt kun lapakulmagatesta on selvitty niin oli hyvää aikaa taas lukea tuota Japalan blogikirjoitusta hieman eteenpäin. Pääsin noparikohtaan asti ja silmiin osui taas jotain joka nyt ei välttämättä ole väärin mutta ainakin jonkinnäköisessä vastahangassa omien tietojen ja käsitysten kanssa.
Pitää muuten mainita tässä välissä että tuo Japalan blogikirjoitus on kyllä hyvin ja perusteellisesti laadittu, ja kuvat ovat varsin erinomaisia aiheeseen! Aloittelijan kannattaa ehdottomasti lukea. Mutta eiköhän jätetä kehut tähän, ettei pääse poika turhaa ylpistymään
Ja sit itse asiaan:
Nopeudensäädin valitaan moottorin mukaan ja jokainen moottori tarvitsee omansa. Jos moottorin ilmoitettu ottovirta on max. 18 ampeeria niin tälle moottorille toimii hyvin 20A tai enemmän kestävä nopeudensäädin.
http://metku.net/index.html?path=articles/diy-multicopter-part-1/index5Liekö tämä ihan turvallinen ohjenuora? Vähän olen sitä nyt mietiskellyt, että miksihän porukka speksaa niin isoja moottoreita ja ESCejä laitteisiinsa? Joku 450 perusquad, niin suositellaan jotain 55g/300W Propdriveä, ja sit siihen 30A escit, tai vaikka pienemmilläkin hyvä jos 20A moteilla tuollaiset. Omasta näkökulmasta tossa ladataan quadiin 80g turhaa painoa, toki suorituskykyä tulee lisää jos potkurit on sitten tarpeeksi järeät, mutta lentoaikojahan tuo on omiaan syömään, ja jos paristoa kasvatetaan vastaavasti niin sitten myös suorituskyky laskee. Tai loppupeleissä kyse on filosofian valinnasta, tuleeko kevyt vai raskas quadi. Acroiluun se kevyt tuntuisi paremmalta.
RCG:tä kun on lukenut, niin jotain perusteita on tullut vastaan, miksi ESCeihin pitäisi jättää pelivaraa, moottoreista en sitten ole vakuuttunut mutta jotain kollektiivista viisautta noissa suosituksissa kai on. Esim. tällaisia seikkoja voi olla hyvä miettiä:
-Vehkeitten speksit ei aina ihan vastaa todellisuutta. "20A continuous" ei välttämättä tarkoita sitä aikuisten oikeasti.
-Moottorien luokitus ei tarkoita että niistä otettais käytännössä sen verran, vaan voidaan saada irti enemmänkin, eikä moottori ole välttis moksiskaan.
-ESCeistä tuppaa aina välillä tulemaan toimintasavu ulos. Onko ylikuormitus vai maanantaikappale, ainakin jossain määrin mielipidekysymys.
-Meidän suomalaisella scenellä "mukava leuto kesäinen lennättelysää" tarkoittaa usein sellaista +5 astetta, joten lämmöt ei ole kovin iso ongelma. Ts. voisi hieman alispeksata, mene ja tiedä miten tämä sitten loppupeleissä vaikuttaa tähän ESC vs motti kysymykseen.
PS. Näissä omissa moteissa
http://www.giantshark.co.uk/product/167815/kd-2205-34t-8a-1500kv-80w-brushless-outrunner-motor on max virta 8A, silti ESC-suositus näkyy olevan 20A! Aikamoista pelivaraa on speksattu. Otin kuitenkin ihan vain 12A / burst 15A noparit tolle, vaikka moottoria voi koittaa kiskoa yli max virrankin. Katsoo miten toimii, yksi nyrkkisääntöhän oli että jos ei kuumene järjettömästi niin on suht. ok.