Juttu jatkuu...
Aikani taisteltuani Tarotin värinöitten kanssa tulin siihen tulokseen, että Tarotin säätäminen on suhteellisen toivotonta hommaa. Ulkomaanfoorumeilta luettujen juttujen perusteella vaikuttaa sille, että Tarotin ohjaimessa täytyy olla joku suunnitteluvika, kun mikrovärinää ei saa millään pois. Joku oli kytkenyt omat ohjaimensa roll- ja tilt-akseleille, molemmat vielä eri antureilla, ja saanut sillä tavalla värinättömäksi. Värinä alkaa tosiaan vasta siinä vaiheessa kun molemmat moottorit on kytkettynä ohjaimeen. Jos moottoreista vain jompikumpi on kytkettynä, se on täysin värinätön. En tiedä onko kukaan kokeillut laittaa ferriittirenkaita moottori-, anturi- ja virransyöttökaapeleihin, olisiko niistä apua.
Tuli jo tilattua tuo goodluckbuyn kolmiakselinen hiilikuiturunkoinen vakaaja. Olipahan melko pettymys suoraansanottuna, en voi suositella kenellekään. Ensinnäkin tässä yksilössä oli kokoamisvirhe, yaw-moottorin toinen kiinnitysruuvi oli liian pitkä, motti oli jumissa. Se korjaantui vaihtamalla varaosaruuvi joka sentään tuli mukana, eikä pitkä ruuvi ollut onneksi rikkonut moottoria. Kokoaminen on ihan itsetehdyn näköinen muutenkin, no kyllähän sen tosin jo kuvistakin näki. Anturin johto on tarpeettoman ja liian pitkä, aiheuttaa I2C-erroreita, samoin moottorien johdot. Anturi oli kiinnitetty vinoon tarrateipillä. Ehkä vähän sokaistuin kun tuijotin vain keveyttä, parempiakin olisi ollut tarjolla. Tämäkin painaa kuitenkin ohjaimineen kaikkineen himpun yli 200 g, vaikka ilmoitettu paino on 167 g. Lisäksi vielä tämä on niin korkea, ettei kopteri sopisi enää salkkuunsa irroittamatta koko vakaajaa.
Virrankytkennän jälkeen alkoi hillitön pärinä, ja kamera asettui vinoon, eli säädöt päin peetä. No sitten usbijohto kiinni ja softa auki... Ihmetys oli suuri, kun firmwaren versio oli 0.9 jotain! Uudemmat GUI:t ei tietenkään saaneet yhteyttä lautaan, joten aloitin vanhimmasta versiosta. Millään versiolla en saanut asetuksia esille, jotta olisi päässyt säätämään. Kahdella eri pc:llä kokeilin, com-portti muka löytyi ja read-painike muuttui vihreäksi, mutta mitään lukemia ohjelmaan ei saanut näkyviin. Lopulta sitten päivitin Xloaderilla firmiksen uusimpaan, kun joka tapauksessa tämän modifioinnin jälkeen säädöt joutuu hakemaan uusiksi. Eli eipä ollut mikään plug and play tämäkään, mutta toisaalta olin siihen varautunutkin, ja ajattelin että hyödynnän tästä alexmosin ohjaimen ja moottorit ellei muuta.
Nyt on siis suunnitelmissa modata Tarotista kolmiakselinen. Mekaaninen muutostyö tuli tehtyä tuossa illalla. Tuosta GLB:n hiilikuituhimmelistä käytän tässä vaiheessa vain yaw-akselin moottorin ja kiinnitysosat kopteriin, sekä alexmosin ohjaimen antureineen. Tarotin pystyvarresta otin reilusti pätkän pois, jolloin korkeus pysyy suunnilleen kaksiakselisen mitoissa. Alunperin suunnittelin tekeväni alumiinipellistä moottorin kiinnityspalikan. Kahvikupin kanssa kun osia pyörittelin käsissäni, keksin sitten kuvan mukaisen kiinnityksen. Eli varren päähän vähän työstöä tahkon kiveä vasten, ja sitten dremelillä 3 mm reikä. Phantomin varaosaruuveista löytyi M3x8 kuusiokolokantainen ruuvi, jolla varren saa istutettua suoraan moottoriin. Ensin vähän epäilin, kestääkö tuo yhdellä M3 pultilla, mutta jämäkän tuntuisen sovitteen tuolla sai. Varren pään pitää vaan olla suorapintainen ja tarkalleen oikeassa kulmassa. Yaw-akselin painopistekin osuu melko hyvin kohdalleen tällä sovituksella.
Vielä puuttuu kiinnityspaikka ohjaimen piirilevyille. Se on ajatuksena tehdä alumiinipellistä ja ruuvata joko yaw-moottorin toiseen kiinnitysruuviin taikka vakaajan varteen. Sitten pääsisi tekemään sähkökytkennät. Alexmosin anturipiirilevy sopii Tarotin koteloon, kun hiukan viilaa piirilevyn kulmia ja juottaa johtimet suoraan levyyn, liitinpinnit joutaa pois. Tarotin moottorijohdot ylettyy jatkamatta levylle, servoliittimet joutuu juottamaan. Sitten olisikin vuorossa softan kanssa taiteilu, johon sentään löytyy hyvät ohjeet simplebgc:n manuskasta. Lähinnä tässä vaiheessa mietityttää, miten moottorien pyörimissuunnat saa määriteltyä oikein.
Aika kompaktin kokoinen paketti, eikä painoa kuitenkaan tule kuin muutama kymmenen grammaa lisää kaksiakseliseen nähden. Ei pitäis katella noita youtubevideoita, kun alkoi kaksiakselinen tuntua niin vajaakykyiselle...