Puolitieteellistä analyysiä oppimisesta:
Treeniohjelman puitteissa tuntui siltä että jämähdän oppitunti 4:een, jossa siis harjoitellaan ensisijaisesti selkäleijutusta autopirolla. Tuntui siltä ettei tiedä mennäänkö eteen- vai taaksepäin, välillä onnistuu sitten taas ei.
Olin näpytellyt tuloksia Excel (tai oikeammin Libre Office Calc) -taulukkoon. Tilasto-ominaisuudet käyttöön (varoitus- tämä on rennosti soveltavaa tilastotiedettä, kuitenkin vähintään himas-tasoa.)

Taulukkoon on kirjattu kaikki (huomautussarake tässä piilotettuna, adult content) tapahtumat. Suodattimilla välpätty esiin: oppitunti=4, orientaantio = I, simunopeus= 100%.
Sitten käytetty Libre Officen grafiikkavizardia ja muodostettu exponentiaalinen trendikäyrä, aineistoksi x -akselille harjoituskerran numero ja y-akselille torppausten lkm.
Mitä kuvasta selviää:
- nollatulos, eli harjoitus läpi torppaamatta, voi tulla hyvinkin pian, ns. aloittelijan tuurilla, ei kerro vielä mitään
- hajonta, sahaaminen, vähenee harjoitusten myötä
- trendikäyrä (vihreä) kertoo asioiden kehityssuunnan (en ole yhtälöä säätänyt, ohjelman antama, se on exponentiaalinen koska alle nollan ei voi päästä)
- olen harjoitellut ohjelman puitteissa tähän mennessä 180 n. 15 min sessiota eli 45 tuntia; selkäleijutusta 100% nopeudella sessiot 128-180 (seassa 1/3 Upright leijutuksia jotka suodatettu pois)
Mitä kuvasta ei selviä:
- normaalin orientaation (U = Upright) tuloksien trendi on huono, selkäleijutus on jotenkin muuttanut hermoratoja, täytyy jatkossa harjoitella tasapuolisemmin I ja U orientaatioita
- CCW ja CW -pyörimissuuntien tulokset erilaisia, loppua kohden trendi alkoi kuitenkin yhtenäistyä.
- aloitin I -harjoitukset simulointinopeudella 50%, sieltä sitten 5% askelin ylöspäin kunnes nopeudeksi saattoi nostaa 100%. Alle 100% osiot jätin kuvasta selkeyden vuoksi pois.
- olen kuunnellut tätä tehdessä kaikki Car Talk -ohjelmasessiot läpi, mitä kännykän tunein -appsissa on ollut tarjolla, lisäksi kyllästymiseen asti -60, -70 ja -80 luvun rokkiradioasemia

.
Arvaan että moni saa näppylöitä nähdessään taulukoita ja tilastokäyriä. Minä en vain pysty hakkaamaan tietokonesimulaattoria yli 40 tuntia ihan vain näppituntumalla, pitää olla jotain kouriintuntuvaa palautetta, onko siitä hyötyä vai ei. Trendikäyrä alkoi näyttää samalta jo puolessavälissä harjoituksia, se antoi uskoa jatkaa. Ja jopa pystyi ennustamaan että vaatii vielä vähintään esim. kymmenen harjoituskertaa ennen kuin harjoituksen läpipääsy on todennäköistä.
Nyt pitäisi sitten jatkaa harjoituksella 5...