Kirjoittaja Aihe: Jalippon pienet lapaset  (Luettu 158685 kertaa)

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Jalippon pienet lapaset
« Vastaus #325 : 30 Maaliskuu, 2014, 22:54:45 »
Joo, hyvä ku muistutit. Ainakin 2 settiä vielä jäljellä.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=171283674457

SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #326 : 18 Huhtikuu, 2014, 22:42:14 »
En tiedä mikä järki tässä on, mutta kun sitä kerta aina kysytään, niin...

Onhan se selvää, että ei ole mitään järkeä kuvata kopterista käsin mitään 3D lentoa.
Mielenkiinnosta haluan silti koittaa ton Mobiuksen laatua ja kiinnike on myös mallia "pika", eli se on nopeasti irrotettavissa rungosta.

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #327 : 20 Huhtikuu, 2014, 19:59:59 »
Olipahan huikean hienot lentokelit tänään, kyllä sai nauttia melkein koko rahan edestä!
Melkein siksi, että Trex sai alleen vain yhden lennon. Peräservo (Futaba) hajosi kesken lennon ja pirotusta ei tietenkään saanut loppumaan, joten oli pakko tehdä elämäni ensimmäinen autorotaatio oikealla kopterilla. Toi ei tietenkään ollut lähelläkään täydellistä rotaatiota, mutta sain kuitenkin kopterin jaloilleen maahan ja ainoa vaurio tuon peräservon lisäksi oli yhden nuppiservon rattaat.

Onhan se selvää, että ei ole mitään järkeä kuvata kopterista käsin mitään 3D lentoa.
No ei, todistaahan sen videolla näkyvä piroflippikin, mutta jäipähän ainakin tutkintalautakunnalle todistusaineistoa.  ;D

Loppupäivä menikin iloisesti Goblinin kanssa rällätessä, yhteensä 5 akkua tänään!
Tästä kuuluu kiitos Nubelle, joka tarjoili gaatista virrat + latauskaluston. ;)

Kuvauskalustoa oli myös paikalla todella laajalla skaalalla. Pitkiä putkia, videokameroita, quadeja, FPV värkkejä jne.
Mukavaa, kun kentän laidalla viihdytään myös kameran kanssa, jos oma lentokalusto on telakalla:

Kiitokset kuvista Johe:lle, foorumin nickkiä en huomannut kysyä, mutta säkällä voi olla vaikka sama. ;)

Seuraavaa kertaa odotellessa, makkarat ja lentely maistui tänään makoisalta. Siitäkin huolimatta että tän päivän ekat lennot Goblinilla oli aika tärinää, kolmen viikon lennätystauko näkyy ja pulssi kohoaa. Loppua kohden alkoi löytyä sitä hyvää rentoutta. Mahtavaa, kiitos!
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2014, 21:01:29 kirjoittanut Jalippo »

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #328 : 20 Huhtikuu, 2014, 20:44:04 »
Kyllä nuo tekniikan hajoamisesta johtuvat torpit tuppaavat aina eniten harmittavan. Onneksi ei nyt tuon pahemmin kuitenkaan käynyt. Aika siististi tuli jalat edellä tonttiin. Sullakin on vissiin tää Aligni ollut hieman epäonnisempaa sorttia.

Just tän takia koptereita pitää olla vähintään 2 kentällä mukana. Syö nimittäin vielä huomattavasti enemmän miestä jos sen ainokaisen torppaa heti ekalla akulla. On tullut muutama kerta kokeiltua  8)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #329 : 20 Huhtikuu, 2014, 20:47:52 »
12 lentoa trexillä ja niihin mahtuu 2 tekniikkatorppia. Tän päiväne oli vaan positiivinen yllätys ku sain tuotua koneen lähes ehjänä maahan, noinhan sen pitäiskin mennä.

Mutta mieli olis ollu kyl maassa, ellei tosiaan olis ollu toista kopua käytössä, jolla sai jatkaa lentoja.

Poissa xio

• Seniori torppari
« Vastaus #330 : 20 Huhtikuu, 2014, 20:59:03 »
On kyllä seksikkäät kuteet gobul! Ei mikään ihme että vientiä on  ;)

Mikä on peräservon tuomio? Armi irtos vai kyrvähti  :o

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #331 : 20 Huhtikuu, 2014, 21:37:40 »
En oo vielä purkanu, mutta siinä ei oo enää mitään vastetta.
Tuntuu enemmän kuulalaakerilta ku servolta.  :D

Kyllä siellä todennäköisesti elektroniikka pelaa, kuulosti meinaan toi servo ihan nitrokopterin tyhjäkäynniltä, kun kävelin kopterin luokse.
Piti monta kertaa tsekata, että onko se holdi oikeesti päällä. Äänimaailma meinaan oli sellanen ku päärattaista puuttuis piikkejä ja pinjoni hiertäis kylkeen.

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #332 : 20 Huhtikuu, 2014, 22:41:07 »
Nyt muuten tulikin mieleen BeastX ja moni guru, joka on moittinut sen "viiveestä", onko se totta?
Nube vanhana Beast-miehenä testasi tänään vajaan akun mun Goblinia ja ihmetteli kun se on niin terävä ja tarkka (lue viiveetön), mutta mikä sen sitten voi tehdä? Railin lavat on varmasti terävät, mutta ei Savöxin nuppiservot ainakaan pitäisi kompensoida mahdollista Beastin viivettä tekemällä tuntumasta tarkkaa, nopeaa ja viiveetöntä.

Pari kuukautta sitten kun sääsin Beastia ensimmäistä kertaa Gobliniin, niin luin maailman foorumeita ja hain vinkkejä. Siellä puhuttiin paljon "Parameter G" menusta, joka on oletusasetuksena normal, mutta kehoitettiin laittamaan aloittelijallekin kohtaan "very high". Väittävät, että tuo meinaa lennossa sitä, kuin olisi nopeat servot, eikä kuminauhat servovarsien tilalla.

Voisiko joku muu BeastX lentäjä myös kokeilla, huomaako eroa, kun vaihtaa tuon oletukselta "very high" tilaan? Vielä parempi olisi, jos kyseiseltä pilotilta löytyy kokemuksta esimerkiksi kuninkaallisesta Vbar gyrosta. Parhaimmillaan tässä on selvitetty Beastin viive ja löydetty korjaus siihen!  ;D

Nopeat kenttäohjeet kyseisen arvon muuttamiseksi:
1. Nopea painallus gyron napista
2. Status ledi vilkkuu
3. Naputa niin monta kertaa gyron nappia että toinen ledi menee kohtaan G (cyclic response)
4. Oletuksena arvo "normal", eli status ledi on lilan värinen
5. Heiluttele rudder tikkua oikealle tai vasemmalle niin monta kertaa, että status ledi palaa tasaisesti sinisenä (very high)
6. Testaa, kommentoi, nauti, moiti, palauta arvo takaisin... what ever?

Poissa jinx

• Seniori torppari
  • Team EP
« Vastaus #333 : 20 Huhtikuu, 2014, 23:51:48 »
Täytyy laittaa miniprotokseen pari akkua lataukseen, ottaa huomenna mukaan nevalle ja testata. Mä kun en ole sitä viimeaikoina sen jonkun torpin jäljiltä saanut oikein muka säätöihin. Ja äksä taas menee veebaarilla niinkuin juna. Mitään hc 3d testiä tuosta ei kyllä tule... ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #334 : 21 Huhtikuu, 2014, 10:53:17 »
Vähän asian viereen mutta liippaa kuitenkin ja hipoo edes vähän.

Olen nyt jonkin ajan sisällä lentänyt muutamaa kaverin kopteria + tietysti omia. Eilen jopa trex sai lentoaikaa. Omissa on sis brain molemmissa.

Kummankin kopterin säädöt on periaatteessa samanlaiset, mutta ne tuntuu aika erilaisilta kuitenkin. Toni haukkui mun trexsin että se lentää kuin beast-x mutta ilman viivettä. Oma näkemys ja fiilis on että se on jotenkin kankea joka suhteessa vaikka isoilla cyclic kulmilla se kääntyy ja pyörähtää tosi ärhäkästi. X-5 on jotenin kevyen ja irtonaisen tuntoinen ollen kuitenkin tarkka.

X-5  on mulla aika rauhallisissa säädöissä, mutta Kaapeli katseli sitä joskus ja oli sitä mieltä että ärhäkkä ja ketterä se on. Lentotuntumaltaan kuulemma tosi herkkä keskitikulta. En nyt tuon tarkemmin muista Kaapelin kommentteja, en pistä sanoja enempää suuhun.

Vastaavasti kokeilen Kaapelin Synergyä ja se tuntui aika tunnottomalta keskitikulla. Sen sijan se haukkasi kun käänsi enemmän. Tuohon paljastuikin myöhemmin syyksi suuri expo. Perän nopeus oli myös sellainen etten oikein tahtonut saada tuntumaa kopteriin. Tuossa vähän jännitti torpin hinta jos sen töräyttää kenttään. Pitäisi lentää enemmän sillä jotta saisi paremman kuvan. Nyt expoa on vähennetty ja allun lavat vaihtuneet edgeen.

Nyt lensin viikonloppuna Federal338:n 450 ja 600 trexsejä. Molemmissa on v-bar, mankkana Spektrum DX8. Kumpikin lensi pääsääntöisesti hyvin ja mitään isoa moitittavaa en löytänyt. Samaa pehmeyttä keskitikulla kuin Kaapelinkin kopterissa enkä saanut sellaista tiukkaa tatsia koptereihin. Sen sijaan tuo isompi kääntyi uskomattoman räväkästi kun testasin kallistusta lyömällä cyclic tikun reunaan. Mun lisäksi taisi Markuskin hätkähtää.  Eli olin pari minuuttia jo lentänyt ja kokeillut, luulin saaneeni kuvan miten se käyttäytyy, mutta höpö höpö. Tuo käännös tuli todella suurena yllärinä, odotin sen kääntyvän terävästi noin 45 astetta, mutta se vetikin täysin kyljelleen. Pikku reksi lensi suurin piirtein samalla tavalla. Molemmissa oli vähän fiilistä että purkki on välissä.

Lisäksi testasin reilu viikko sitten Xenin mini protosta v-barilla. Noista se oli lähimpänä X-vitosen käytöstä ja antoi itse asiassa vähän vinkkejä miten haluan säätää omaani vielä paremmaksi. Tuntuma oli hyvin lähellä samaa tunnokkuudessa ja tarkkuudessa ja keveyden tunnetta jopa aavistuksen enemmän. Silti se viimeinen terävyys joka omissa on, puuttui vielä.

Tuon pohjalta sanoisin että jos on tottunut lentämään pienellä expolla (mulla on jotain 5 tai 7%) suuri expo tekee myös viiveen tuntua. Tai ei oikeastaan viivettä niinkään, mutta se tunne on ainakin omalta kohdaltani helppo sotkea viiveen tuntoon. Parametrejä on niin paljon että vaatii paljon lentämistä että osaa tarkasti eritellä mikä on mistäkin asiasta seurausta.

Kerran olen Beastilla lentänyt, sen säädöt ei olleet vielä kohdallaan ja siinä olin havaitsevinani selvän viiveen. Se oli mun muistikuvan mukaan hankala, tikusta kääntäminen ei tehnyt mitään ja sitä käänsi liikaa, sen jälkeen kun se kääntyi, meni korjaus yli. Se oli kuin tiellä heittelehivä auto, jonka oikaisu on aina myöhässä. Markuksella on Beast yhdessä koperissaan ja sanoin huomaavansa viiveen kun vaihtaa koptereiden välillä. Noista säädöistä en osaa sanoa ja beastillinen ei ollut mukana enkä ole sitä itse lentänyt koskaan.

« Viimeksi muokattu: 21 Huhtikuu, 2014, 11:09:19 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #335 : 21 Huhtikuu, 2014, 11:14:44 »
Kyllä se varmasti kutakuinkin noin menee, tosin mulla ja Nubella on esimerkiksi identtiset expot käytössä, joten vertailukohta on ehkä parempi.
Ihmettelen kyllä miksi Beastin cyclic response on oletuksena "normal", eli kaikkein alhaisin taso mikä löytyy. Tuo ilmeisesti tekee juuri sitä viivettä ja kuminauhamaisuutta, tiedä sitten onko ajateltu että aloittelijoille jää enemmän aikaa mietiskellä seuraavaa siirtoa. :D

Maailmalla aika moni kertoi, että jos säätää kaverille (lue aloittelijalle) kopteria ensimmäistä kertaa, niin laittavat järjestään tuon cyclic responsen "very high" arvoon, jotta se tuntuma olisi mahdollisimman looginen ja viiveetön. Turha niitä servoja on lähteä hidastamaan purkin kautta.  :o

Niin ja mitä tulee expohin, niin se oli mulle ainakin yllätys, että V-bar pitää päivittää pro versioon, että saa edes otettua purkin omat expot pois käytöstä!
Toisin sanoen, jos testaa kaverin kopteria, niin mankan expot ei välttämättä vielä kerro koko totuutta.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #336 : 21 Huhtikuu, 2014, 11:22:02 »
Niin ja mitä tulee expohin, niin se oli mulle ainakin yllätys, että V-bar pitää päivittää pro versioon, että saa edes otettua purkin omat expot pois käytöstä!
Toisin sanoen, jos testaa kaverin kopteria, niin mankan expot ei välttämättä vielä kerro koko totuutta.
Tulee mieleen lähinnä markkinointikikka. Se on pakko päivittää eli maksaa lisää rahaa siitä purkista. Eihän se paljoa ole, mutta onphan kuitenkin.

Brainissa on sama homma. Kun wisardilla tehdään ekan kerran setup, siinä on valittavissa muistaakseni 4 eri perussetuppia, josta lähteä liikkeelle. Peruasetukset on kaikissa samat, mutta muutama juttu muuttuu ärhäkkäämmäksi kun valitaan seuraava setup. Kuitenin, joka setupissa on oletuksen 20 pinnaa expoa joka paikkaan. Oli aika hassu fiilis lentää kun en tajunnut tuota heti. Tonin kommentit ei olleet oikein mairittelevia kun testasi tuota. Toni tosin arvasi välittömästi missä vika oli.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa KL

• Seniori torppari
« Vastaus #337 : 21 Huhtikuu, 2014, 11:38:13 »
Olen kanssa muutaman kerran kokeillut koptereita BeastX:llä ja V-Barilla (blueline express). Molemmilla kerroilla olen huomannut tuon saman pehmoisuuden kuin JuhoV. Sen takia olen jotenkin mieltynyt tuohon 3GX:ään koska se on räväkän tuntuinen. Toki kaikki on säädettävissä. Ja onhan nämä tietysti makuasioita kun esim. Minna muistaakseni nimenomaan piti Beastissa siitä expon tunnusta ja piti 3GX:ää liian kulmikkaan tuntuisena. Beastissa näyttäisi kuitenkin useimmiten perän pito olevan jotain maagista :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #338 : 21 Huhtikuu, 2014, 11:48:59 »
Olen kanssa muutaman kerran kokeillut koptereita BeastX:llä ja V-Barilla (blueline express). Molemmilla kerroilla olen huomannut tuon saman pehmoisuuden kuin JuhoV. Sen takia olen jotenkin mieltynyt tuohon 3GX:ään koska se on räväkän tuntuinen. Toki kaikki on säädettävissä. Ja onhan nämä tietysti makuasioita kun esim. Minna muistaakseni nimenomaan piti Beastissa siitä expon tunnusta ja piti 3GX:ää liian kulmikkaan tuntuisena. Beastissa näyttäisi kuitenkin useimmiten perän pito olevan jotain maagista :)
Jokin aika sitten lensin myös protosta jossa on 3gx purkki. Sen säädöt on edelleen tosi pahasti vaiheessa, joten arvostelu sinällään on vähän epäreilua. Tuosta tiedän kuitenkin sen verran että omistaja pisti tarkoituksella expoa reilusti jotta saa taas tuntumaa kopteriin. Lisäksi perä on edelleen nupin lisäksi sellaisissa säädöissä ettein uskaltanut peruuttaa sitä kovin lujaa, en luottanut siihen yhtään.

Siinä oli juuri tuollaista pehmeyttä myös. En tiedä yhtään onko purkin sisällä expoa, mutta mankkaan sitä oli pistetty paljon. Mankkana viiveestä kuuluista Spektrum DX6i.  En viivettettä ollut havaitsevinani ainakaan pahasti, mutta epämääräisyyttä. Mutta kuten totesin jo, säädöt pahasti vaiheessa ja arvostelu epäreilu. Myös paria muuta 3gx purkkia olen lentänyt futaban mankalla, mutta siitä on nyt sen verran aikaa ettein oikein uskalla sanoa mitään kovin varmaa, ehkä kulmikkuutta mutta pitää testata tässä uudemman kerran kun on tarjolla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jinx

• Seniori torppari
  • Team EP
« Vastaus #339 : 21 Huhtikuu, 2014, 16:34:20 »
Mä testasin tuota very high asetusta tänään pari akullista. Pitkästä aikaa miniprotos tuntui hyvältä lennättää. :)
Expoja säädin kyllä samalla. Nupissa 15 -> 10% ja perälle 20 -> 25%. Pientä hienosäätöä sille vois ehkä vielä tehdä, mutta ei välttämätöntä.

Toeh tarkisti omat säätönsä samalla ja ne oli jo valmiiksi tuossa asetuksessa.

Kaverin konetta kokeilemalla ei kyllä mun nähdäkseni pysty kyllä purkista saamaan kunnon kuvaa. Jokainen säätää käytöksen kuitenkin omaan tyyliinsä sopivaksi. Mikä toimii yhdellä voi olla katastrofin ainekset toisella...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Toeh

• Seniori torppari
  • Kaikki toimii savulla!
« Vastaus #340 : 21 Huhtikuu, 2014, 16:41:26 »
Juu mulla on 450 rekkulan ensimmäisen 10 FBL lennon jälkeen mahtanu olla tuo aina very high ja kaikki muuki tapissa ja extremessä. Nykyään tosin taidan olla jo transmitter puolella molemmissa kopuissa ja paremmakshan ne niin sai säädettyä. Ihan hyvät asetukset on biistin vakiot mutta vähän vielä paremmiks sai tuolla transmitter puolella. Mitä isompi kopu sen paremmin huomaa.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #341 : 21 Huhtikuu, 2014, 17:09:45 »
Kaverin konetta kokeilemalla ei kyllä mun nähdäkseni pysty kyllä purkista saamaan kunnon kuvaa. Jokainen säätää käytöksen kuitenkin omaan tyyliinsä sopivaksi. Mikä toimii yhdellä voi olla katastrofin ainekset toisella...
Juu, näin näksin asian aika pitkälle. Toki kokeneella lentäjällä, joka on lentänyt useamman säätämää samaa purkkia, alkaa tulla näkemys mitä se tarjoaa. Kyllähän täälläkin on paljon lentäjiä, joilla on ollut beast-x ja se on vaihdettu toiseen, monella v-barin. Yleinen tuomio tuntuu olevan viive ja tietynlainen "yksioikoisuus". Tämän yleisen "tiedon" pohjalta voi äkkiä käydä myös että kokemattomampi, kuten esim. minä, tulkitsee asiaa jo annetun mallin mukaan.

Brainia ei ole kovinkaan monilla tai ainakaan siitä ei juuri kirjoitella, muutaman tiedän kuitenkin. 3GX löytyy sitten useammalta allun omistajalta. Häkkiseltä lienee saatavissa jonkin ajan kuluttua kommentteja eroista GX vs. v-bar. Tosin Matti taisi itsekin todeta että kun on tottunut 3GX purkkiin, sitä saman tyyppistä säätöä hakee äkkiä myös seuraavaan purkkiin. Näin lienee asia siirryttiinpä mistä purkista tahansta toiseen.
« Viimeksi muokattu: 21 Huhtikuu, 2014, 18:31:20 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #342 : 23 Huhtikuu, 2014, 10:38:05 »
Goblin sai eilen ansaitsemaansa rakkautta, ennakoivan huollon, a.k.a päivitysosien muodessa.
Sain paikalleen Lynxin päärattaan (pitäähän kopterissa jotain punaista olla) ja HeliOptionin laakeripäivityksen tukemaan pääakselia:

Noista voin kommentoida sen verran, että Lynxin ratas oli todella hyvin työstetty ja jo paikallaan pyöritettynä selvästi hiljaisemman oloinen kuin alkuperäinen. Tuntui myös pyörivän kevyemmin koko paketti. Fiksuna ideana tuossa on "ikuinen" alumiinikeskiö ja valkoisen vaihtorattaan saa edullisesti jälkeenpäin. Goblinin alkuperäinen musta ratas sotkee tosi paljon mekaniikan ympäristöä sillä "pölyllä" mitä siitä irtoaa. Maailmalla ovat väittäneet tätä Lynxin ratasta selvästi kestävämmäksi, puhtaammaksi ja hiljaisemmaksi, niin pitäähän sitä kokeilla.

Tuo Helioptionin laakeripäivitys oli mielestäni nerokas. Alkuperäiseen laakeriin verrattuna pääakseli on nyt huomattavasti paremmin ja pidemmältä matkalta tuettu, mutta bonuksena tuli vielä 2 painelaakeria. Nyt pääakselissa ei ole tippaakaan pystysuuntaista klappia, edes ilman alkuperäistä spindleä akselin pohjassa! Edit: onhan siinä pieni klappi, kun laittaa osat oikeassa järjestyksessä, mutta shimmiprikalla tuon klapin saa halutessaan pois, eli silloin myös pääratas on yläreunasta painelaakeria vasten.
Painelaakerien ansiosta nuppi tietysti pyörii erittäin kevyesti, vaikka sitä kuinka runnoisi samalla alaspäin, tai vastaavasti nostaisi ylöspäin. Periaatteessa pitch pumpeissa ja muissa nopeissa suunnanvaihdoksissa tehohäviö pitäisi siis olla minimaalista.

Vielä pitäis ruuvata seuraavat uudet osat kiinni:
        - Päivitetty 3-laakerinen OWB
        - Uusi peräremmi
        - KDE:n paranneltu perän liukumekanismi laakereineen
        - Canopyn pikakiinnikkeet
        - Revolution 710mm FBL lavat

Voin noistakin  ::) heittää tänne jotain kommenttia, jos ne sattuu ketään kiinnostamaan. Samalla oli vielä tarkoitus vähän sähköjä siistiä. Nyt telemetriapurkki on peräputken alla kiinni, mutta se ei varmaan ole fiksuin mahdollinen paikka, koska torpin sattuessa repii todennäköisesti siitä lähtevät piuhat irtipoikki. Rungon sisälle olis tarkoitus sekin siis mallailla.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2014, 16:29:49 kirjoittanut Jalippo »

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #343 : 24 Huhtikuu, 2014, 13:46:05 »
Kyllä se on vaan hyvä välillä purkaa, kasata, puunata ja ihmetellä kopteria joka suunnasta - etenkin käytettyä.
Vaikken mikään spesialisti olekaan, niin ei nuo swash followerin ruuvit enää ihan huippuiskussa ollut:

Poissa ryder

• Tavallinen torppari
  • asd
    • Zzz
« Vastaus #344 : 24 Huhtikuu, 2014, 14:51:49 »

Vielä pitäis ruuvata seuraavat uudet osat kiinni:
        - Päivitetty 3-laakerinen OWB
        - Uusi peräremmi
        - KDE:n paranneltu perän liukumekanismi laakereineen
        - Canopyn pikakiinnikkeet
        - Revolution 710mm FBL lavat

Voin noistakin  ::) heittää tänne jotain kommenttia, jos ne sattuu ketään kiinnostamaan.

Toki kiinnostaa, jos vain viitsit kirjoitella :) .
SAB Goblin 700 | Outrage Fusion 50 | Compass Warp 360 | MSH Protos 380 Evo | DS62

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #345 : 26 Huhtikuu, 2014, 12:58:17 »
Noniin, eilen meni yöllä taas kolmeen saakka, mutta Goblini tuli läjään. Vähän se on hölmöä ehjää korjata, mutta mielenrauhaa ainakin saa, kun ei ole tarkkaa tietoa milloin viimeksi on tehty huoltoa. Korjaukset oli mielestäni onnistuneet, koska moni asia parantui (lue muuttui herkemmäksi) ja spottasin muutaman vääntyneen/löysän ruuvin, jotka olisi ollut riskitekijöitä joka tapauksessa.

Sähköjä tuli samalla vähän siistittyä, tai muutettu ainakin torppiystävällisemmäksi -> telemetriapurkki siirtyi peräputken alta rungon sisälle. Nyt saa peräputken irti parissa minuutissa ja mekaniikkakin irtoaa runkolevyistä sähköineen päivineen, ilman ihan älytöntä johto/nippuside jumppaa. Periaatteessa ton vastarinkin vois siirtää tonne ylähyllylle, mutta antennien sijaintien kannalta tuo nykyinen on hyvä paikka. Mikäli tuo on huono tekosyy, niin todellisuus lienee siinä, että se on vähän niinkuin jäänyt tuohon... silloin hyllystä löytyvät servojohtojen pituudet määritteli aika tarkkaan tuon paikan. :D

Noista asennetuista päivityksistä maininnan arvoinen on varmaan tuo KDE:n perämekanismi, joka nimensä mukaisesti on "slop free". Erittäin hyvin toimii ja tuntuu älyttömän tarkalta. Toki tuossakin käytetään vielä melko paljon alkuperäisiä perän osia, eli aikaa kannattaa varata päivityksen asennukseen. Minulla ei ainakaan ollut ihan plug'n'play juttu, koska aina saa taistella joidenkin lukitteiden ym. kanssa purkuvaiheessa.

Käytännössä KDE:n kitissä on kaikki uutta tuosta akselin ympärillä pyörivästä mollukasta aina palloniveleen saakka, johon peräservon työntövarsi kiinnitetään. Tuon mollukan sisään laitetaan alkuperäinen messinkinen(?) slideri, mutta uudet laakerit sinne toki tulee KDE:n kitin mukana. Mielenkiintoinen kohta oli tuon mollukan sisälle tulevien laakerien välissä oleva shimmipala, joka oli tarkoituksella noin 0,2 mm liian pitkä. Se hiodaan varovasti santapaperilla optimimittaan, jolloin poikittaisvälystä ei ole yhtään, mutta laakeritkaan ei puristu voimalla toisiaan vasten, vaan shimmipala tukee niitä sopivasti.

Yllä olevassa kuvassa näkyy myös noiden perän hiilarilevyjen väliin asennettu mustaksi anodisoitu SAB logolla varustettu alumiinipalikka. Tuo on Competitionissa vakiovaruste ja korvaa kaksi yksittäistä alumiiniputkea tuosta kohdasta. Suosittelen kaikille, erittäin halpa upgrade, joka tekee peräkasetista paljon kiinteämmän, eli remmin säädön yhteydessä ei mene kasetti enää vahingossa vinoon. Lisäksi tuo antaa lisätukea makaamalla jämptisti peräputken päällä.

Samalla tuli vaihdettua tuo perän ohjauksesta vastaava hiilikuituinen työntötanko Competition versioon, joka on jonkun verran pidempi. Sai paljon tukevammin nuo pallolinkit kiinni, kun kierretankoa ei jää näkyville ihan holtittomia määriä:

Toki tuokin tuntuu aika karskilta, että nuo kierretangot pitää liimata(!) tuonne hiilariputken sisään, eli mitään kierrettä sieltä ei löydy. Siinä kun liimaus pettää, niin ei paljoa enää perää hallita. Jotenkin epävarma olo tuosta jäi, joten veikkaan että vaihdan tuon tangon vielä jossain kohtaan HeliOptionin heavy duty malliin.

Kaikki laakerit tuli tuossa samalla käytyä läpi, rasvailtua ja töhnät puhdistettua joka paikasta. Ainakin noilla nykyisillä osilla nuppi tuntuu pyörivän todella keveästi, eli käytännössä fiilis voi olla se kuin inertia olisi tuplaantunut.  :D Vielä tälle yölle jää Beastin ohjelmointi perän end pointtien osalta, canopyn pikakiinnikkeiden asennus ja uusien lapojen ruuvaus kiinni. Ruuvisarja on muuten hyvä olla olemassa, itsellä olis saattanu homma pysähtyä moneen kohtaan, ellei olis heti ollut tarjoaa oikeanlaista tuoretta ruuvia vaurioituneen tilalle. Itse käytin näitä RC Screwzin rosterisia versioita.

Yritetään päästä huomenna testilennolle, samalla on jännä nähdä miltä nuo 710mm Revolution FBL lavat tuntuvat ilmassa, jännittää!  8)
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2014, 15:18:06 kirjoittanut Jalippo »

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #346 : 26 Huhtikuu, 2014, 13:30:57 »
Millä liimalla liimasit kierretangot?

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #347 : 26 Huhtikuu, 2014, 13:58:19 »
CA liimalla, kauppanimenä oli tällä kertaa Sicomet.

Edit: oliko toi muuten joku retorinen kysymys, vai olisiko parempiakin vaihtoehtoja ollut olemassa liiman osalta?
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2014, 15:09:18 kirjoittanut Jalippo »

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #348 : 26 Huhtikuu, 2014, 15:12:54 »
Kävin muuten vähän salaa harjoittelemassa takapihalla inverted lentoa tuon mCPX:n kanssa.  ;D

Hemmetin hauskaa; en tajunnutkaan että kesäkelit nostais tän harrastuksen ihan uusiin sfääreihin! Aikaisemminhan mulla oli toi mCPX ihan sisäkäytössä ja jäi tosi vähäiselle huomiolle isojen koptereiden hankkimisen jälkeen. Nyt vaan koin sellasen ahaa elämyksen, se on 5 minuuttia ja omalla pienellä takapihanpläntillä voi pyörittää koska vaan... hyvää orientaatioharjoitusta ainakin!

Kivempi se on olla muksunkin kanssa pihalla, kun on omat lelut mukana.  ;)

Poissa Dutchman

• Seniori torppari
« Vastaus #349 : 26 Huhtikuu, 2014, 15:20:15 »

Edit: oliko toi muuten joku retorinen kysymys, vai olisiko parempiakin vaihtoehtoja ollut olemassa liiman osalta?
Ei haettu kysymyksellä mitään muuta kuin mielenkiintoa. Pyysikö manuaali pikistä kanssa? Paljonko kierrettä on putkessa sisällä?

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5780 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2009, 01:03:31
kirjoittanut El_magico
19 Vastauksia
11190 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Tammikuu, 2015, 17:50:43
kirjoittanut oskuk
8 Vastauksia
5981 Lukukerrat