Rakas my fleet, olen hengissä ja kutakuinkin toipunut kevätleirin aiheuttamasta henkisestä masennuksesta.
Kuukauden lennättelytauko (muita kiireitä) takana ja leirille intoa puhkuen, ajatuksena oli että nyt saakeli lennetään ja urakalla, haetaan tatsi takaisin ja opitaan uutta. Leiriä varten päivitin Goblinin viimeiseen tikkiin ja hommasin Nintendon virtalähteineen päivineen, joten virran vähyydestäkään ei olisi pitänyt jäädä kiinni.
Aluksi piti ottaa tuntumaa T-rexillä, kun se on kuitenkin fleetin pienempi kapistus. Perä ei toiminut ollenkaan ja syytin siitä halpaa klooniservoa, jonka hätäisesti hommasin ennen leirille lähtöä, koska Futabasta porsi rattaat ilmassa joku viikko aikaisemmin. Sain jopa ostettua leiriltä toisen servon perään, muttei sekään ongelmia ratkaissut ja "outo" ääni, jota itse en rekisteröinyt, aiheutti ilmeisesti kaikki ongelmat. Toisin sanoen perän lavanpitimien laakerit oli ilmeisesti loppu ja klappi sitä luokkaa, ettei se voinutkaan toimia kunnolla. Taas olisi pitänyt kuunnella kokeneempia ja ruveta etsimään vikaa, jota itse en osannut paikallistaa. Loppujen lopuksi perä "räjähti" ilmassa kolmannella lennolla (ekana päivänä) ja kopteri kivenä maahan.
Kova luottamuksen puute vaivasi, mutta siitä huolimatta Goblin tulille, pakko se on lentää, kun Paattisille asti itsensä on saanut raahattua ja perhevapaankin neuvoteltua. No eka nostoyritys ja Goblin nousee spool upissa 90 asteen kulmaan, peräfinin ollessa edelleen maassa kiinni. Nopea holdi ja tontitus -> ländäri ja jotain muuta pientä paskaksi.
Tutkintalautakunta on selvittänyt syyn tuohon onnettomuuteen ja siinä oli todella lähellä vakava tilanne!
Jostain mystisestä syystä elevator kanava oli mennyt reverselle. Kukaan muukaan tuskin on mun mankkaa räplännyt, joten syyllisen on pakko löytyä peiliin katsomalla. Todennäköisesti se on mennyt vahingossa, kun olen tarkistanut perän korjaussuuntia tms.
Siinä spoolasin muutenkin liian lähellä kopteria (noin 3 metriä kopterin takana) ja tämä halusi tulla suoraan syliin. Tottakai vaistomaisesti kopterin kallistuttua taaksepäin, yrittää työntää oikeaa tikkua eteenpäin, mutta reverse tilassa se tietenkin halusi vaan kipata lisää taaksepäin!
Lesson learned:
Ennen lentoonlähtöä tarkista korjaussuuntien lisäksi myös se, että swashi liikkuu oikein tikkujen mukaan!Sitten ihan helkkarin isot kiitokset Multikopterit.fi ja Tucho!!! Tämä parivaljakko toimitti lauantaina kentälle Gobliniin tarvittavat varaosat, jotta sen sain takaisin ilmaan.
Mutta edellisen päivän tapahtumien johdosta ja pitkän lennätystauon vaivaamana, en saanut aikaiseksi kuin 2 elämäni paskinta lentoa Goblinilla. Hyvä fiilis oli kaukana ja niin kopteri, kuin pilottikin tärisi silminnähden. Totesin, että tuossa olotilassa on parempi pakata tavarat autoon, ihailla muitten lentoa ja välttää tekemästä tietoisesti lisää romua, etenkin kun lentäminen ei tuntunut edes yhtään hyvältä!
Sentään sain tuoda leiriltä yhden (korjatun) kopterin ehjänä kotiin, eli Goblin tuossa virnuilee siihen malliin, että kovempikin jätkä alkaa nöyrtyä. Ihan oikeasti on pitänyt jo muutaman kerran miettiä, että onko tämä harrastus edes mua varten. Vielä enemmän ottaa pattiin se, että simussa menee ultimaattiset temput hienosti, mutta livenä osaa enää edes laskeutua nätisti.
No en luovuta vielä, painoin äsken "tilaa" nappia ja Trex tulee kuntoon noin 150 € osilla, joten yritetään lähteä hakemaan sillä tuntumaa takaisin.
Leiriltä jäi kuitenkin positiivinen kuva useammasta kopteristista ja oli hieno nähdä miten nuo vekkulat pyörii kovien kavereiden käsissä. Nyt tuli otettua monta askelta taaksepäin, mutta ehkä se tästä...
Ps. Tucho, koitahan lisäillä niitä osia sinne verkkokauppaan, että pääsen veloistani eroon.