Noniin, eilen meni yöllä taas kolmeen saakka, mutta Goblini tuli läjään. Vähän se on hölmöä ehjää korjata, mutta mielenrauhaa ainakin saa, kun ei ole tarkkaa tietoa milloin viimeksi on tehty huoltoa. Korjaukset oli mielestäni onnistuneet, koska moni asia parantui (lue muuttui herkemmäksi) ja spottasin muutaman vääntyneen/löysän ruuvin, jotka olisi ollut riskitekijöitä joka tapauksessa.
Sähköjä tuli samalla vähän siistittyä, tai muutettu ainakin torppiystävällisemmäksi -> telemetriapurkki siirtyi peräputken alta rungon sisälle. Nyt saa peräputken irti parissa minuutissa ja mekaniikkakin irtoaa runkolevyistä sähköineen päivineen, ilman ihan älytöntä johto/nippuside jumppaa. Periaatteessa ton vastarinkin vois siirtää tonne ylähyllylle, mutta antennien sijaintien kannalta tuo nykyinen on hyvä paikka. Mikäli tuo on huono tekosyy, niin todellisuus lienee siinä, että se on vähän niinkuin jäänyt tuohon... silloin hyllystä löytyvät servojohtojen pituudet määritteli aika tarkkaan tuon paikan.
Noista asennetuista päivityksistä maininnan arvoinen on varmaan tuo KDE:n perämekanismi, joka nimensä mukaisesti on "slop free". Erittäin hyvin toimii ja tuntuu älyttömän tarkalta. Toki tuossakin käytetään vielä melko paljon alkuperäisiä perän osia, eli aikaa kannattaa varata päivityksen asennukseen. Minulla ei ainakaan ollut ihan plug'n'play juttu, koska aina saa taistella joidenkin lukitteiden ym. kanssa purkuvaiheessa.
Käytännössä KDE:n kitissä on kaikki uutta tuosta akselin ympärillä pyörivästä mollukasta aina palloniveleen saakka, johon peräservon työntövarsi kiinnitetään. Tuon mollukan sisään laitetaan alkuperäinen messinkinen(?) slideri, mutta uudet laakerit sinne toki tulee KDE:n kitin mukana. Mielenkiintoinen kohta oli tuon mollukan sisälle tulevien laakerien välissä oleva shimmipala, joka oli tarkoituksella noin 0,2 mm liian pitkä. Se hiodaan varovasti santapaperilla optimimittaan, jolloin poikittaisvälystä ei ole yhtään, mutta laakeritkaan ei puristu voimalla toisiaan vasten, vaan shimmipala tukee niitä sopivasti.
Yllä olevassa kuvassa näkyy myös noiden perän hiilarilevyjen väliin asennettu mustaksi anodisoitu SAB logolla varustettu alumiinipalikka. Tuo on Competitionissa vakiovaruste ja korvaa kaksi yksittäistä alumiiniputkea tuosta kohdasta. Suosittelen kaikille, erittäin halpa upgrade, joka tekee peräkasetista paljon kiinteämmän, eli remmin säädön yhteydessä ei mene kasetti enää vahingossa vinoon. Lisäksi tuo antaa lisätukea makaamalla jämptisti peräputken päällä.
Samalla tuli vaihdettua tuo perän ohjauksesta vastaava hiilikuituinen työntötanko Competition versioon, joka on jonkun verran pidempi. Sai paljon tukevammin nuo pallolinkit kiinni, kun kierretankoa ei jää näkyville ihan holtittomia määriä:
Toki tuokin tuntuu aika karskilta, että nuo kierretangot pitää liimata(!) tuonne hiilariputken sisään, eli mitään kierrettä sieltä ei löydy. Siinä kun liimaus pettää, niin ei paljoa enää perää hallita. Jotenkin epävarma olo tuosta jäi, joten veikkaan että vaihdan tuon tangon vielä jossain kohtaan HeliOptionin
heavy duty malliin.
Kaikki laakerit tuli tuossa samalla käytyä läpi, rasvailtua ja töhnät puhdistettua joka paikasta. Ainakin noilla nykyisillä osilla nuppi tuntuu pyörivän todella keveästi, eli käytännössä fiilis voi olla se kuin inertia olisi tuplaantunut.
Vielä tälle yölle jää Beastin ohjelmointi perän end pointtien osalta, canopyn pikakiinnikkeiden asennus ja uusien lapojen ruuvaus kiinni. Ruuvisarja on muuten hyvä olla olemassa, itsellä olis saattanu homma pysähtyä moneen kohtaan, ellei olis heti ollut tarjoaa oikeanlaista tuoretta ruuvia vaurioituneen tilalle. Itse käytin näitä RC Screwzin
rosterisia versioita.
Yritetään päästä huomenna testilennolle, samalla on jännä nähdä miltä nuo 710mm Revolution FBL lavat tuntuvat ilmassa, jännittää!